Bukefalos 28 år!

Kompromissa om boendeort

Nä just nu kompromissar vi bort hela livet. Vi går bara och väntar och livet passerar. Kan inte skaffa barn för har inte råd med tanke på bostad. Kan inte köpa en bostad för pengarna räcker inte. Vantrivs i nuvarande boende för det är fult och trist och visst om jag visste att vi skulle bo kvar i fem år då hade jag faktiskt renoverat och tagit smällen från hyresvärden när vi flyttar. nu vantrivs jag bara enormt och som sagt livet bara passerar.

Kan inte. Vill inte. Jag vet inte om du har någon funktionsnedsättning eller problematik som gör att du i allmänhet har svårt med anpassning, men av vad som framgår i tråden så låter det mer som att du är van vid att alltid kunna specificera vad du vill ha och sedan köpa det. Om det är så, så blir det helt enkelt en lärdom i att prioritera och planera, om än sent i livet.

Det är skittrist och frustrerande att känna att man inte kan få det man känner skulle göra ens liv bättre, men för de allra flesta människor i Sverige är det vår vardag. Man får vänta, göra små steg på vägen i rätt riktning, omprioritera eller bara avstå. Acceptera det icke perfekta, och ha tålamod att jobba sig mot målet. Man kan leva ett utmärkt liv även utan att alla drömmar slår in. Dina planer verkar dessutom väldigt beroende av din sambo, så om inte annat för din egen skull kan det vara bra att jobba lite på acceptansen för att ett bra liv kan se olika ut.

Livet passerar för att du inte vågar acceptera något annat än din egenritade plan för hur ett perfekt liv för dig ser ut, och du vill inte hoppa förrän du når dit på en gång. Du vill inte behöva låta ditt barn vänta på att få bo i det perfekta huset, men kanske är det en viktig lärdom även för henne att ibland behöva längta efter något och jobba sig dit, och ibland även upptäcka på vägen att något annat blev lika bra.
 
Kan inte. Vill inte. Jag vet inte om du har någon funktionsnedsättning eller problematik som gör att du i allmänhet har svårt med anpassning, men av vad som framgår i tråden så låter det mer som att du är van vid att alltid kunna specificera vad du vill ha och sedan köpa det. Om det är så, så blir det helt enkelt en lärdom i att prioritera och planera, om än sent i livet.

Det är skittrist och frustrerande att känna att man inte kan få det man känner skulle göra ens liv bättre, men för de allra flesta människor i Sverige är det vår vardag. Man får vänta, göra små steg på vägen i rätt riktning, omprioritera eller bara avstå. Acceptera det icke perfekta, och ha tålamod att jobba sig mot målet. Man kan leva ett utmärkt liv även utan att alla drömmar slår in. Dina planer verkar dessutom väldigt beroende av din sambo, så om inte annat för din egen skull kan det vara bra att jobba lite på acceptansen för att ett bra liv kan se olika ut.

Livet passerar för att du inte vågar acceptera något annat än din egenritade plan för hur ett perfekt liv för dig ser ut, och du vill inte hoppa förrän du når dit på en gång. Du vill inte behöva låta ditt barn vänta på att få bo i det perfekta huset, men kanske är det en viktig lärdom även för henne att ibland behöva längta efter något och jobba sig dit, och ibland även upptäcka på vägen att något annat blev lika bra.
Fräsch antyda att jag skulle ha någon funktionsnedsättning.
 
Fast vi är verkligen inte det. Då hade vi inte suttit i den här sitsen.
Fast jo, om ni lätt hade kunnat köpa 8 miljonersvillan och ha ett par miljoner över för renovering, hade ni ju varit ledsna över att inte hitta en lagom strandnära 15 miljonersvilla (för alla sådana kostar X miljoner) där mannen hade kunnat studsa ut på lunchen för att Kitesurfa. Och om ni lätt hade kunnat betala det skulle det vara sorgligt att inte ha råd med två bra hopponnys var till barnen och (nu har jag läst Ponnymamman igen) vara tvungna att ha den där begagnade lastbilen med kök osv till hästarna.

Insett att det liksom alltid finns något man vill ha som är lite precis utanför ens aktuella medel. (Bill Gates verkar ju nöjd men han kanske är jätteledsen över att han inte åkt raket nu, vem vet.)
 
Är ju typ så vi får göra nu när vi extremsparar 🤷🏼‍♀️
Ja, tänk att leva så men utan att kunna spara. Utan att ha nåt att ta till om det blir skit och pannkaka så att säga. Att du som förälder kanske inte ens kan äta mat varje dag pga tomt på kontot och behöver få maten att räcka till barnet i stället. Då börjar du närma dig vad fattigdom är.

Jag kan förstå att det suger att bo i ett trist område. Jag känner mig som sagt väldigt klar med nuvarande sedan lång tid tillbaka. Däremot är det som att du ger alla som levt fattigt en rak höger varje gång du kallar dig fattig när du har miljonbelopp på kontot.
 
Du låter extremt bortskämd och som om du behöver komma ut i den riktiga världen lite mer.
Jag är uppväxt med att det många vintrar varken fanns varmvatten eller värme i huset pga pengabrist så nej jag är inte det minsta bortskämd. 6+ var en ganska normal inomhustemp.
 
Jag är uppväxt med att det många vintrar varken fanns varmvatten eller värme i huset pga pengabrist så nej jag är inte det minsta bortskämd. 6+ var en ganska normal inomhustemp.

Du låter extremt bortskämd. Det var längesen en person här på Buke gjorde mig så här frustrerad och faktiskt lite arg. Förstår du inte hur du låter när du säger att ni som tjänar så mycket är fattiga? Jag har betydligt mindre pengar att röra mig med när lönen kommit in men inte en chans att jag skulle kalla mig själv ens i närheten av fattig!

Skäms du inte när du kallar er fattiga? Du borde göra det.
 
Du låter extremt bortskämd. Det var längesen en person här på Buke gjorde mig så här frustrerad och faktiskt lite arg. Förstår du inte hur du låter när du säger att ni som tjänar så mycket är fattiga? Jag har betydligt mindre pengar att röra mig med när lönen kommit in men inte en chans att jag skulle kalla mig själv ens i närheten av fattig!

Skäms du inte när du kallar er fattiga? Du borde göra det.
Samma här! Jag och maken får ut en del av deras lön och tycker vi är långt ifrån fattiga!
 
Innan pandemin eller nu under pandemin?
Kållered är det mer eller mindre alltid trafik och ska en förbi även Sisjön på vägen hem så är det kö även där, tar du säröleden så är det ju köer vid Hovås istället.

Visst börjar du vi 6 och slutar vid 15 så är det mindre trafik men nere på 25 min till Kba, nja skeptisk då det borde innebära att jag som bor i Lindome har 20 min till många arbetsplatser i Göteborg och dom tiderna har jag aldrig haft när jag jobbat i Göteborg.

Både och. Men det beror ju på att jag kan undvika pendlingstider. Dock pratar jag inte mitt i natten, utan strax efter "pendlingstider".

Tycker aldrig det tar mer än 30 minuter om det inte skett en olycka eller så.
 
Senast ändrad:
Jag är uppväxt med att det många vintrar varken fanns varmvatten eller värme i huset pga pengabrist så nej jag är inte det minsta bortskämd. 6+ var en ganska normal inomhustemp.
Det låter som en ganska extrem uppväxt.

Sådana erfarenheter kanske ligger bakom allt detta? Att du faktiskt mår på riktigt dåligt om inte boendet är helt nytt och fräscht? Att dina krav är så okompromissbara? Att du är beredd att halvt jobba och kämpa livet ur dig för att komma dit?

Det är inte alltid bra om det förflutna styr ens mål, det gäller även i formen ”extrem motsats” jämfört med ens uppväxt.

Jag säger inte att det är så. Men du kan ju fundera på det.
 
Nä just nu kompromissar vi bort hela livet. Vi går bara och väntar och livet passerar. Kan inte skaffa barn för har inte råd med tanke på bostad. Kan inte köpa en bostad för pengarna räcker inte. Vantrivs i nuvarande boende för det är fult och trist och visst om jag visste att vi skulle bo kvar i fem år då hade jag faktiskt renoverat och tagit smällen från hyresvärden när vi flyttar. nu vantrivs jag bara enormt och som sagt livet bara passerar.
Alltså återkom och prata fattigdom när du har 500 000k i skuld hos kfm.
Där kan man snacka fattig.
Ditt prat om att inte ha råd och att vara fattig får mig att må illa
 
För att man behöver spara dagar så barnet kan vara hemma i 1.5 år + sen ska man ju gärna ha lite kvar till lov/jul osv.

Alltså jag vill ha en vettig bostad, tycker inte det är för mycket begärt. Tycker absolut jag kan få känna mig besviken över att vi sparat ihop rätt mkt pengar, pluggat och jobbat oss till bra löner osv men det räcker inte. Det är frustrerande som fan. Och har väntat med barn 2 för att vara klar med pluggande och sparande. Och då ballar priserna ut totalt och vi har inte råd med nånting.

Ska vi då fortsätta spara och vänta med barn 2 är dels första barnet rätt stort och ålderskillnaden enorm. Och vi båda är då rätt gamla. Jag vill inte ha barn för gammal. Och kanske inte ens kan få barn då.

Jag förstår att du är frustrerad. Du har planerat och prioriterat, sparat och avstått. Och nu när du är framme vid tidpunkten då du vill hämta ut det du planerat för så visade det sig att din planering inte höll. Det är helt okej att bli arg och ledsen för att det inte blev som man önskat, men sen måste man också resa sig upp igen och planera om, och kanske då på ett annat sätt efter sina nya lärdomar. Annars fastnar man, oavsett var man är i livet.

Jag tycker absolut att ni inte ska vänta med barn nr 2, om ni vill ha en till. Gör inte om samma misstag igen, att planera och planera och måla upp storslagna scenarier samtidigt som du avstår viktiga delar av livet. Vem vet hur livet ser ut om ni väntar, det finns tusen för dig icke påverkningsbara anledningar till att det "sen, när allt är perfekt" är för sent.

Tycker ni ska utgå från att göra det okej, för er familj med 2 barn om det är vad ni vill. Fyror-mindre femmor i två våningar och liten plätt finns ofta som radhus, och som brf. Mycket nybyggt inom den kategorin också. Visst blir det ökad månadskostnad i och med amortering men de pengarna har ni ju tillbaka när ni säljer. Det är ju en typ av sparande.

Det stora, fina huset i det perfekta läget kan komma sen. Livet är (förhoppningsvis) långt.
 
Min sambo är ju nästan där och kommer nå dit lönemässigt inom säg 5 år, jag lär däremot inte göra det, kanske om 15 år om jag gör karriär inom mitt yrke, då kan jag komma dit. Men då är jag skitgammal. Så jag tror också på att bo nånstans billigare och få ut mer av livet än att bara existera. Ska kolla på jobbet om jag kan jobba från annan ort där jobbet har kontor. Vet att vissa gör så men det är inte supervanligt.
Oavsett hur ni själva känner kring ert inkomstläge så hör ert hushåll till de med högst inkomst i Sverige, kanske översta percentilen. "Nästan alla" tjänar mindre än ni, och de flesta hittar acceptabla bostäder. Jag tror att ni också kommer att kunna hitta en trivsam bostad, men kanske inte en som uppfyller alla era skallkrav. Att söka sig utanför storstadsregionerna är nog en bra idé.

Diagrammet avser individers inkomst 2020, inte hushållens, men det kanske ändå kan vara bra för perspektivet.
1627306342380.png
 
Min sambo är ju nästan där och kommer nå dit lönemässigt inom säg 5 år, jag lär däremot inte göra det, kanske om 15 år om jag gör karriär inom mitt yrke, då kan jag komma dit. Men då är jag skitgammal. Så jag tror också på att bo nånstans billigare och få ut mer av livet än att bara existera. Ska kolla på jobbet om jag kan jobba från annan ort där jobbet har kontor. Vet att vissa gör så men det är inte supervanligt.
Och du anser att ni är fattiga.

Fräscht...och jäkligt nedlåtande
 
Jag tycker dock inte det är så svårt att förstå att vi är olika gällande hur mkt boendemiljön påverkar vår trivsel?
Jag hade inte heller velat bo i det huset som länkades till. Så jävla trist och deppigt. Vad andra trivs i eller står ut med spelar ju ingen roll.
Jag tror inte det är någon här som har svårt att förstå hur boendemiljön påverkar vår trivsel och att vi har olika smak? Däremot tror jag att jag inte är den enda som reagerar på att man inte vill kompromissa med NÅGOT, när man har en dyr smak, men inte tillräckligt med pengar för att fixa den så den passar in perfekt i hela ekvationen.

Inte är det så konstigt att man reagerar över inlägg där man kallar sig fattig för att man "bara" har 7 miljoner att lägga på ett hus eller där man kallar vettiga hus för ruckel bara för att de inte är tilltalande för den smaken man själv har.

Då är det dags att komma ner på jorden liksom, och börjar inse att ekvationen inte går ihop och istället börjar fundera på hur man lättast når sitt mål genom olika kompromisser som kan vara tänkbara. Ett sätt är till exempel att göra "bostadskarriär", som ju nämnts.

OCH så skadar det inte att ta sig en funderare på hur fattiga människor lever, sådana som inte kan köpa sitt eget boende ens, sådana som kanske inte ens kan hyra ett eget boende. Boendemiljön är viktig även för fattiga, men som bekant, får man nöja sig med det bästa man kan hitta för den pengen man har.
 
Gravid på 38 kvm. Väldigt lyckligt. Allt är relativt. Min mans lycka är mer kopplad till ekonomi. Han har sparat, kämpat, avstått, jobbat dygnets alla timmar. Jag har väntat på att han vakna. För några veckor sen sa han att det räcker nu, han vill ha mer tid för livet. Jag vet att det är svårt att avstå saker man vill ha, boenden man blickat mot. Men livet händer här och nu och det vore trist att låta livet passera i ständig jakt på något annat. Jag vet att jag låter klyschig, men det är såhär det är. I lördags åt jag middag med en vän som haft några plötsliga dödsfall i släkten under våren och själv hamnade hon på akuten i början av juli. Hon var förvånansvärt energisk. ”Jag vill bara leva, varje dag och hela tiden. Jag har insett att man inte kan vänta på saker. Nu tar vi en drink!”

Jag säger det i all välmening, och är du inte redo att höra det nu för att allt känns jobbigt så läs det om ett halvår igen. Men vakna, man vet aldrig om man får leva och vara frisk ens en vecka till. Börja titta på vad du har i livet, och sluta sura över vad du inte har. Är du inte nygift?
 
Gravid på 38 kvm. Väldigt lyckligt. Allt är relativt. Min mans lycka är mer kopplad till ekonomi. Han har sparat, kämpat, avstått, jobbat dygnets alla timmar. Jag har väntat på att han vakna. För några veckor sen sa han att det räcker nu, han vill ha mer tid för livet. Jag vet att det är svårt att avstå saker man vill ha, boenden man blickat mot. Men livet händer här och nu och det vore trist att låta livet passera i ständig jakt på något annat. Jag vet att jag låter klyschig, men det är såhär det är. I lördags åt jag middag med en vän som haft några plötsliga dödsfall i släkten under våren och själv hamnade hon på akuten i början av juli. Hon var förvånansvärt energisk. ”Jag vill bara leva, varje dag och hela tiden. Jag har insett att man inte kan vänta på saker. Nu tar vi en drink!”

Jag säger det i all välmening, och är du inte redo att höra det nu för att allt känns jobbigt så läs det om ett halvår igen. Men vakna, man vet aldrig om man får leva och vara frisk ens en vecka till. Börja titta på vad du har i livet, och sluta sura över vad du inte har. Är du inte nygift?
Fast jag har haft massa tid för livet och jag känner inte att jag behöver det. Är ju det som är problemet, för mycket dötid i livet där vi inte kommer nånstans. Sen spelar det ju ingen roll om man har massa tid men pga måste spara massor inte kan göra något ändå.

Tycker inte vi ”har” särskilt mycket i livet faktiskt över huvud taget. Vi har inte ett bra boende, vi har inte möjlighet till fler barn, vi har inte tillräckligt med cash, jag tjänar inte tillräckligt på mitt jobb tycker jag, osv osv.
 
Fast jag har haft massa tid för livet och jag känner inte att jag behöver det. Är ju det som är problemet, för mycket dötid i livet där vi inte kommer nånstans.

Tycker inte vi ”har” särskilt mycket i livet faktiskt över huvud taget. Vi har inte ett bra boende, vi har inte möjlighet till fler barn, vi har inte tillräckligt med cash, jag tjänar inte tillräckligt på mitt jobb tycker jag, osv osv.

Med den inkomst ni har så måste ni ha slarvat bort oerhörda summor pengar för att stå där nu utan att ha så mycket i livet.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 749
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 711
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp