Bukefalos 28 år!

Kompromissa om boendeort

Men snälla, det finns ingen som står och säger att "Ok nu har hon kämpat tillräckligt så nu får hon gräddfil ett tag". Ibland är det bättre, ibland sämre. Men det finns inget som säger att en förtjänat medflyt för att en haft det tufft.

Plus att inte orka kämpa när du bevisligen är frisk och har ordnad ekonomi etc... det är väldigt världsfrånvänt om inte rakt av bortskämt. Testa att kämpa när det är tomt på kontot, något i huset gått sönder och pengarna som finns måste gå till medicin i första hand (ja, jag har varit där). Då kan vi snacka om att en får välja att kämpa (eller lägga sig ner och dö då men det var inte ett val ansåg jag).

Livet är det som händer när vi planerar annat... och i ditt fall stämmer det otäckt väl. Tyvärr tror jag att du kommer aldrig att bli nöjd med det du har utan det kommer alltid att vara något mer ouppnåeligt som hägrar. Det är riktigt sorgligt.

Edit: Jag är tämligen pank... men anser inte att jag är fattig. Jag ser till att vara lycklig över det jag har men givetvis också sträva efter saker... men vägen dit är också värd mycket.
Nej det fattar väl alla att det inte funkar så 😂 men men kan ju önska att efter motgångar får man lite flyt.

Alltså jag har haft skitlite pengar i mitt liv också. Jag har haft så lite att jag inte kunnat köpa mat utan levt på havregryn som fanns på jobbet 🤷🏼‍♀️ Och ännu värre saker så jag har också kämpat i mitt liv.
 
Nä vi har haft det i typ ett år bara. Så innan det har jag pluggat och jobbat deltid sen 2015. Så vi har inte slarvat bort något. Så vi har snarare kämpat ihop mycket pengar trots att jag haft liten inkomst. Så vi har gjort ett grymt jobb.

Men jag förstår att du vill trycka ner mig 🙃
Jag tror att du har väntat och längtat så mycket till sedan. Sedan när du skall få allt det där som du vill ha.
Och nu är ditt tålamod slut.
Det är inte bra att hamna där, du kan tappa sugen helt.

Försök att hitta en väg ut ur negativiteten.
Jag brukar tänka "Vad gör det om hundra år?", men menar snarast 10 år.
Om ni inte lyckas hitta rätt hus nu, så gör det inget för det kan ni göra då.
Om ni inte skaffar ett till barn nu, så kanske ni inte kan göra det då.

Det gäller att prioritera i rätt ordning.
 
Kortedala är väl utsatt område?
Nej inte speciellt är min känsla. Jag känner många som flyttat dit senaste året som är medel-höginkomsttagare, för att det är där man har råd (än så länge). Det är nära in till stan och fantastisk natur runt hörnet. Det är en tidsfråga innan Kortedala (tyvärr) är lika mycket vit medelklass som många andra områden med samma läge. Just därför (återigen tyvärr) är det ju där man borde köpa om man vill göra snabb karriär.
 
Nej det fattar väl alla att det inte funkar så 😂 men men kan ju önska att efter motgångar får man lite flyt.

Alltså jag har haft skitlite pengar i mitt liv också. Jag har haft så lite att jag inte kunnat köpa mat utan levt på havregryn som fanns på jobbet 🤷🏼‍♀️ Och ännu värre saker så jag har också kämpat i mitt liv.

Men om du haft det tufft, kan du då inte se vad du har åstadkommit? Du har enormt mycket mer än många andra i din ålder (även om det inte är någon tävling, faktiskt).

Har du funderat på att bena ut varför du inte är nöjd?
 
Nej inte speciellt är min känsla. Jag känner många som flyttat dit senaste året som är medel-höginkomsttagare, för att det är där man har råd (än så länge). Det är nära in till stan och fantastisk natur runt hörnet. Det är en tidsfråga innan Kortedala (tyvärr) är lika mycket vit medelklass som många andra områden med samma läge. Just därför (återigen tyvärr) är det ju där man borde köpa om man vill göra snabb karriär.
Hade ingen aning om det. Kan kanske lägga det som ett kanske område. Tack för tipset :)
 
Jag tror att du har väntat och längtat så mycket till sedan. Sedan när du skall få allt det där som du vill ha.
Och nu är ditt tålamod slut.
Det är inte bra att hamna där, du kan tappa sugen helt.

Försök att hitta en väg ut ur negativiteten.
Jag brukar tänka "Vad gör det om hundra år?", men menar snarast 10 år.
Om ni inte lyckas hitta rätt hus nu, så gör det inget för det kan ni göra då.
Om ni inte skaffar ett till barn nu, så kanske ni inte kan göra det då.

Det gäller att prioritera i rätt ordning.
Det är ju tyvärr det jag gjort, tappat motivationen helt. För det känns inte som det är nån idé 🤷🏼‍♀️
 
Det är ju tyvärr det jag gjort, tappat motivationen helt. För det känns inte som det är nån idé 🤷🏼‍♀️
Jag funderar på om du håller på att bli överansträngd?
Missnöjd med allt är ett varningstecken för utmattningssyndrom.
Om det är så, så kan du inte jaga ifatt lyckan utan måste hitta andra vägar.
Terapi hjälper bra i det läget.
Om du bara kör på så finns risken att du craschar totalt och då blir ingenting enligt några planer alls.
 
En stilla undran. Det är inte så att det handlar - i alla fall till viss del - om fasaden utåt? Så länge man bor i en hyresrätt vet ju igen hur mycket man tjänar/hur gott ställt man har det. Men om man har råd att köpa en villa för x antal miljoner så blir det ju genast enklare att räkna ut hur det ligger till. Ett bostadsköp signalerar ju, trots allt, en viss "status".
 
Jo fast det som kostar 6 miljoner idag är väl det som kostar 8-9 om 3-4 år dvs samma skit :p så det blir ju egentligen ingen skillnad.
Tag tycker segmentet i 10-14mij klassen av villor är relativt oförändrad. Det är snarare 3milj segmentet som gått upp till 6milj. Iaf där vi bor.

Jo fast ni hinner ju ”bara” spara till er 1,3 milj på tre år. Om ni både gör en värdeökning på bostad och spar så har ni ju mer pengar?

Skillnaden blir ju att ni då är inne på bostadsmarknaden, är en relativt trygg och trogen kund för banken samt att ni har ökat värdet på era investerade pengar. Som ni har det nu ”konsumerar” ni 15000kr i månaden på boendet istället för att investera 13000kr och betala ränta på 5000kr. Det är stor skillnad.

Mvh Miks
 
Det är ju tyvärr det jag gjort, tappat motivationen helt. För det känns inte som det är nån idé 🤷🏼‍♀️
Jag har varit sjuk i varierande omfattning sedan jag var 13. Det är en jävla kamp att slåss mot psykisk ohälsa. Jag har bara haft kortare perioder då jag mått bättre. Det är mycket jag inte kunnat göra p.g.a. ohälsa. Inga längre studier, ingen karriär. Ändå ville jag ha hus. Jag fick inse att jag inte hade råd i Stockholms län och det slutade med att jag flyttade 30 mil till en ort jag inte kände till. Huset kostade 605 000. Mer än så hade jag inte råd med. Huset är inte perfekt, men det är åtminstone mitt. Man får liksom rätta mun efter matsäcken.
 
Nej inte speciellt är min känsla. Jag känner många som flyttat dit senaste året som är medel-höginkomsttagare, för att det är där man har råd (än så länge). Det är nära in till stan och fantastisk natur runt hörnet. Det är en tidsfråga innan Kortedala (tyvärr) är lika mycket vit medelklass som många andra områden med samma läge. Just därför (återigen tyvärr) är det ju där man borde köpa om man vill göra snabb karriär.
Det svänger "fort". En äldre bekant drog vinstlotten när hen i slutet 70, början av 80-talet fick erbjudande om nybyggd lägenhet i Kortedala och tackade ja på studs så hen slapp bo kvar i det sjabbiga Eriksberg.

Även där jag växte upp har sen en tid börjat nämnas som framtidsområde och på några år har priserna gått upp ordentligt och det byggs nytt så in i gatan.
 
En stilla undran. Det är inte så att det handlar - i alla fall till viss del - om fasaden utåt? Så länge man bor i en hyresrätt vet ju igen hur mycket man tjänar/hur gott ställt man har det. Men om man har råd att köpa en villa för x antal miljoner så blir det ju genast enklare att räkna ut hur det ligger till. Ett bostadsköp signalerar ju, trots allt, en viss "status".
Nä, vill ha en trädgård att kunna släppa ut barnet (barnen) i, ha en studsmatta osv. Mer utrymme för barn och familj och för intressen och hobbys. Det är dåligt med det i en trea högst upp i huset.
 
Det är ju tyvärr det jag gjort, tappat motivationen helt. För det känns inte som det är nån idé 🤷🏼‍♀️
Du kanske borde söka upp någon att prata med om detta då.

Även jag har haft planer på hur mitt liv ska styras upp som gått helt åt helvete. I flera decennier. Den viktigaste lärdomen jag fått med mig är att man vinner mycket på att se det fina med sitt liv. Grejar man inte det vinner man nog mycket på att få hjälp med detta.
 
Det svänger "fort". En äldre bekant drog vinstlotten när hen i slutet 70, början av 80-talet fick erbjudande om nybyggd lägenhet i Kortedala och tackade ja på studs så hen slapp bo kvar i det sjabbiga Eriksberg.

Även där jag växte upp har sen en tid börjat nämnas som framtidsområde och på några år har priserna gått upp ordentligt och det byggs nytt så in i gatan.
Haha ja, min farmor pratade hela sitt liv om hur hennes lyckligaste dag var när de flyttade från mariaplan till lägenhet i västra Frölunda på 60-talet. Säg det till någon idag 🙄
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 215
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 096
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 569
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp