Bukefalos 28 år!

Kompromissa om boendeort

Med den inkomst ni har så måste ni ha slarvat bort oerhörda summor pengar för att stå där nu utan att ha så mycket i livet.
Nä vi har haft det i typ ett år bara. Så innan det har jag pluggat och jobbat deltid sen 2015. Så vi har inte slarvat bort något. Så vi har snarare kämpat ihop mycket pengar trots att jag haft liten inkomst. Så vi har gjort ett grymt jobb.

Men jag förstår att du vill trycka ner mig 🙃
 
Fast jag har haft massa tid för livet och jag känner inte att jag behöver det. Är ju det som är problemet, för mycket dötid i livet där vi inte kommer nånstans. Sen spelar det ju ingen roll om man har massa tid men pga måste spara massor inte kan göra något ändå.

Tycker inte vi ”har” särskilt mycket i livet faktiskt över huvud taget. Vi har inte ett bra boende, vi har inte möjlighet till fler barn, vi har inte tillräckligt med cash, jag tjänar inte tillräckligt på mitt jobb tycker jag, osv osv.
Ni har tak över huvudet
Ni har varsitt välbetalt jobb
Ni har en partner
Ni har ett fantastiskt barn

Inget av ovan är saker man kan förvänta sig att ha, många har inte allt ovan. Vissa har inte ens en av punkterna.
 
Nä vi har haft det i typ ett år bara. Så innan det har jag pluggat och jobbat deltid sen 2015. Så vi har inte slarvat bort något. Så vi har snarare kämpat ihop mycket pengar trots att jag haft liten inkomst. Så vi har gjort ett grymt jobb.

Men jag förstår att du vill trycka ner mig 🙃

Ja, jag vill få ner dig på jorden så att du inser att ni inte är fattiga oavsett hur du räknar. Förstår du inte att det är otroligt förolämpande och ett slag ansiktet på de som är fattiga på riktigt??
 
Fast jag har haft massa tid för livet och jag känner inte att jag behöver det. Är ju det som är problemet, för mycket dötid i livet där vi inte kommer nånstans. Sen spelar det ju ingen roll om man har massa tid men pga måste spara massor inte kan göra något ändå.

Tycker inte vi ”har” särskilt mycket i livet faktiskt över huvud taget. Vi har inte ett bra boende, vi har inte möjlighet till fler barn, vi har inte tillräckligt med cash, jag tjänar inte tillräckligt på mitt jobb tycker jag, osv osv.

Ptja, vi sitter ungefär i samma båt rent ekonomiskt från vad jag kan utläsa. Men det är inte jag som sitter och tycker att livet bara passerar och att jag inte har något. Du är nygift och har barn. Lite magstarkt att påstå att du inte har något.

Det var alltså ett råd. Men du behöver ju inte vara lycklig om du inte vill.
 
Ptja, vi sitter ungefär i samma båt rent ekonomiskt från vad jag kan utläsa. Men det är inte jag som sitter och tycker att livet bara passerar och att jag inte har något. Du är nygift och har barn. Lite magstarkt att påstå att du inte har något.

Jag tycker att livet bara passerar och det är inte nån särskilt rolig känsla. Speciellt när jag vet att det är rätt svårt göra nånting åt det. Att ha en partner och barn är inte jätteunikt eller ovanligt.
 
Men ingenting sänker ju månadskostnaden? Köpa något oavsett vad kommer höja vår kostnad från 15000 till minst 19-20.
Ska vi få lägre månadskostnad än idag är max vad vi kan köpa en br för 3 miljoner. Det finns inget så billigt, annat än i de ”dåliga” områdena. Så att köpa innebär 5-10 mer i boendekostnad.
Men amorteringen kan man ju inte riktigt räkna in (även om man måste ha råd med den såklart), det är ju ett sparande. Skulle vi sälja nu hade vi troligen gått plus ca 1-1,5 miljoner bara på att bo någonstans i 2,5 år. Hade vi köpt hus hade vi plussat ännu mer. För att ha möjlighet att konkurrera behöver ni ju ta er in på marknaden eftersom det faktiskt är svårt att bli ”rik” på att jobba.

Har kompisar som för ca ett år sen köpte en fyra i Askim i markplan, ganska fult område men fin lägenhet till inte alltför högt pris, jag tänker att de kommer tjäna mer på sitt boende än vi, vilket oxå är deras plan eftersom dom vill ha råd med hus i samma område vilket de inte har trots att de sitter i samma sits som oss (färdigpluggade sen länge med bra löner där iaf en av dem kommer tjäna betydligt mer inom kort framtid). Det är liksom nödvändigt för de flesta i storstäder med mellanlandningar. Eller så byter man ort, det är jag oxå sugen på ibland.
 
Men amorteringen kan man ju inte riktigt räkna in (även om man måste ha råd med den såklart), det är ju ett sparande. Skulle vi sälja nu hade vi troligen gått plus ca 1-1,5 miljoner bara på att bo någonstans i 2,5 år. Hade vi köpt hus hade vi plussat ännu mer. För att ha möjlighet att konkurrera behöver ni ju ta er in på marknaden eftersom det faktiskt är svårt att bli ”rik” på att jobba.

Har kompisar som för ca ett år sen köpte en fyra i Askim i markplan, ganska fult område men fin lägenhet till inte alltför högt pris, jag tänker att de kommer tjäna mer på sitt boende än vi, vilket oxå är deras plan eftersom dom vill ha råd med hus i samma område vilket de inte har trots att de sitter i samma sits som oss (färdigpluggade sen länge med bra löner där iaf en av dem kommer tjäna betydligt mer inom kort framtid). Det är liksom nödvändigt för de flesta i storstäder med mellanlandningar. Eller så byter man ort, det är jag oxå sugen på ibland.
Jo men den ska ju betalas även om man är sjukskriven under tex graviditet eller är föräldraledig. Så att påstå att det blir billigare att köpa stämmer ju inte. Kanske i småstäder där hus osv är billigt men absolut inte här. Jag trodde också att det skulle bli billigare men det blir det inte.
 
Känner att jag hoppar ur tråden här. Jag har sagt mitt. Du är bortskämd. Jag lämnar det där.
Haha nej det är jag inte. Men jag kan känna att jag redan haft mitt rough life och skulle vilja ha lite flyt nån gång. Man pallar bara kämpa till en viss gräns sen orkar iaf inte jag längre.
 
Jo men den ska ju betalas även om man är sjukskriven under tex graviditet eller är föräldraledig. Så att påstå att det blir billigare att köpa stämmer ju inte. Kanske i småstäder där hus osv är billigt men absolut inte här. Jag trodde också att det skulle bli billigare men det blir det inte.
Nej det kanske inte blir billigare att bo men du betalar ju till dig själv. När jag hade jobbat ett år efter examen hade jag råd att låna till en lägenhet som kostade 550000. Så det är väl inte så konstigt att du inte redan nu kan köpa ett hus i Sveriges andra största stad?
 
Då är vi två. Fortfarande olika perspektiv på livet. Det är inte unikt att ha man och barn, det unika i det hela är väl att anse att det inte är något värt.
Fast det har jag inte skrivit. Jag ser inte bara det extremt unika i att ha barn och partner när typ alla har det. Det betyder inte att det inte är värt något, lol.
 
Nä vi har haft det i typ ett år bara. Så innan det har jag pluggat och jobbat deltid sen 2015. Så vi har inte slarvat bort något. Så vi har snarare kämpat ihop mycket pengar trots att jag haft liten inkomst. Så vi har gjort ett grymt jobb.

Men jag förstår att du vill trycka ner mig 🙃
Detta är inget du behöver svara på, men jag har läst tråden nu och en fundering kommer upp. Kan det vara så att det är något annat i ditt liv som skaver, som tar sig uttryck i ditt behov av att ha det perfekta boendet för att kunna känna dig lycklig? Du har ju redan åstadkommit så mycket, en partner som älskar dig, ett efterlängtat barn, ett bra jobb du trivs med, en bra utbildning och dessutom en väldigt god ekonomi. För mig känns det då som en extrem överreaktion att må psykiskt dåligt och vantrivas bara för att det inte är rätt köksskåp eller rätt kakel i badrummet.

Jag tänker också att ni, om några, borde ha väldigt goda förutsättningar för att kunna spara mycket varje månad. Med de höga inkomsterna ni har, måste ni ha stora överskott varje månad. Nu vet jag inte alls vilken typ av livsstil ni har, men hyran på 15000 är inte hög relativt sett till er inkomst.
 
Haha nej det är jag inte. Men jag kan känna att jag redan haft mitt rough life och skulle vilja ha lite flyt nån gång. Man pallar bara kämpa till en viss gräns sen orkar iaf inte jag längre.

Men snälla, det finns ingen som står och säger att "Ok nu har hon kämpat tillräckligt så nu får hon gräddfil ett tag". Ibland är det bättre, ibland sämre. Men det finns inget som säger att en förtjänat medflyt för att en haft det tufft.

Plus att inte orka kämpa när du bevisligen är frisk och har ordnad ekonomi etc... det är väldigt världsfrånvänt om inte rakt av bortskämt. Testa att kämpa när det är tomt på kontot, något i huset gått sönder och pengarna som finns måste gå till medicin i första hand (ja, jag har varit där). Då kan vi snacka om att en får välja att kämpa (eller lägga sig ner och dö då men det var inte ett val ansåg jag).

Livet är det som händer när vi planerar annat... och i ditt fall stämmer det otäckt väl. Tyvärr tror jag att du kommer aldrig att bli nöjd med det du har utan det kommer alltid att vara något mer ouppnåeligt som hägrar. Det är riktigt sorgligt.

Edit: Jag är tämligen pank... men anser inte att jag är fattig. Jag ser till att vara lycklig över det jag har men givetvis också sträva efter saker... men vägen dit är också värd mycket.
 
Detta är inget du behöver svara på, men jag har läst tråden nu och en fundering kommer upp. Kan det vara så att det är något annat i ditt liv som skaver, som tar sig uttryck i ditt behov av att ha det perfekta boendet för att kunna känna dig lycklig? Du har ju redan åstadkommit så mycket, en partner som älskar dig, ett efterlängtat barn, ett bra jobb du trivs med, en bra utbildning och dessutom en väldigt god ekonomi. För mig känns det då som en extrem överreaktion att må psykiskt dåligt och vantrivas bara för att det inte är rätt köksskåp eller rätt kakel i badrummet.

Jag tänker också att ni, om några, borde ha väldigt goda förutsättningar för att kunna spara mycket varje månad. Med de höga inkomsterna ni har, måste ni ha stora överskott varje månad. Nu vet jag inte alls vilken typ av livsstil ni har, men hyran på 15000 är inte hög relativt sett till er inkomst.
Tror jag redan skrivit det men jag hatar den här lägenheten eftersom den är en ständig påminnelse om ett misslyckande. När vi flyttade hit tänkte jag att här bor vi max 3 år! Det är typ sex år sen. Så det är en ständig påminnelse om failure, att vi inte har köpt något annat boende och nu inte heller kan eftersom priserna galopperat iväg.

Sen är den skitful och tråkig också. Och dyr.
 
Tror jag redan skrivit det men jag hatar den här lägenheten eftersom den är en ständig påminnelse om ett misslyckande. När vi flyttade hit tänkte jag att här bor vi max 3 år! Det är typ sex år sen. Så det är en ständig påminnelse om failure, att vi inte har köpt något annat boende och nu inte heller kan eftersom priserna galopperat iväg.

Sen är den skitful och tråkig också.
Hade jag känt som du hade jag köpt typ detta: https://www.hemnet.se/bostad/villa-...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone
Bott där 1-2 år utan att göra något och sen sålt. Kortedala kommer troligen stiga rejält och har redan börjat nu när Gamlestaden börjar bli klar.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 262
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 709
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp