Kompromissa om boendeort

För att jag får pendla, för att det är viktigast för mig hur det ser ut rent estetiskt runt omkring mig.
Men hur lång pendling kan det vara i en stad? Är det ens att kalla pendling om du bor och jobbar i samma stad.
Jag hade av princip aldrig gett mig om min respektive var lika ovillig att kompromissa som du verkar vara. Ni får väl vara särbos.
 
Men hur lång pendling kan det vara i en stad? Är det ens att kalla pendling om du bor och jobbar i samma stad.
Jag hade av princip aldrig gett mig om min respektive var lika ovillig att kompromissa som du verkar vara. Ni får väl vara särbos.
När jag bodde i samma stad som jag jobbar så tog det 45 min att åka buss från min lägenhet till jobbet. Det är samma tid det idag tar för mig att köra bil hemifrån huset på landet till jobbet, så även i en stad kan det ta lång tid att ta sig från A till B, speciellt om man är beroende av lokaltrafiken och det är en större stad.
 
När jag bodde i samma stad som jag jobbar så tog det 45 min att åka buss från min lägenhet till jobbet. Det är samma tid det idag tar för mig att köra bil hemifrån huset på landet till jobbet, så även i en stad kan det ta lång tid att ta sig från A till B, speciellt om man är beroende av lokaltrafiken och det är en större stad.
Jo det vet jag men jag tycker knappast man kan prata om pendling när man bor i samma stad. Om man kör bil eller cyklar borde det gå snabbare.
 
Jo det vet jag men jag tycker knappast man kan prata om pendling när man bor i samma stad. Om man kör bil eller cyklar borde det gå snabbare.

Så om man åker bil 45 min från en liten stad till en annan så är det pendling, men om man åker bil 45 min inom en storstad så är det inte det? Kan lova att bilen inte går snabbare i varje fall inte i Stockholm. Förstår att ordet pendling har en stark koppling till just distansen, men om man pratar restid så kan den ju vara förjävlig inom storstad. Jag åker hellre bil långt än att ha samma restid i köer eller buss/tågbyten.
 
Ja visst att Stockholm kanske sticker ut men oftast inte i övriga städer. Jag bodde i en del av Malmö och jobbade i den andra. Tog max 20 minuter.

Det är ju fortfarande en pendling mellan hem och arbete.
Mina kollegor som bor på andra sidan stan har längre restid än mig som bor 2.5 mil bort, detta är inte Stockholm och det gäller oavsett om man kör bil eller åker kollektivt.
 
Det är ju fortfarande en pendling mellan hem och arbete.
Mina kollegor som bor på andra sidan stan har längre restid än mig som bor 2.5 mil bort, detta är inte Stockholm och det gäller oavsett om man kör bil eller åker kollektivt.
Det är en definitionsfråga faktiskt.
 
Men hur lång pendling kan det vara i en stad? Är det ens att kalla pendling om du bor och jobbar i samma stad.
Jag hade av princip aldrig gett mig om min respektive var lika ovillig att kompromissa som du verkar vara. Ni får väl vara särbos.

Det är en definitionsfråga faktiskt.

Definitionen av pendling är regelbundna resor mellan hem och arbeta som tar "icke försumbar" tid. Färdsätt eller hur många kilometer man åker är inte relevant. Åker du 30 minuter inom samma stad med pendeltåget så pendlar du rimligen även om det skulle gå snabbare att köra bil. Att det kan gå snabbare att åka bil är väl också helt irrelevant om man tex inte har någon bil. Om det nu gör det.
 
En av granngårdarna här såldes precis genom att de som ville köpa fick skriva personliga brev om vilka de var och vad de skulle göra med gården/ha den till. :D Vill man bevara smågårdar är det nog lite så man får jobba.

Hade det bara gått på bud hade alla gårdar och all mark häromkring gått till storbönderna. Även vi köpte vår gård genom personlig överenskommelse med dåvarande ägare, inga släktband.
Mitt föräldrahem kom aldirg ut på marknaden. Hade ett par som kontaktade mig och berättade vad de tänkte sig om de fick köpa.
De fick vänta länge , men när pappa dog sedan sålde jag till dem.
De renoverade varsamt det som behövdes och behöll husets charm. Värt för mig.
Annars hade jag lagt ut det på mäklare, om det bara var för pengarna.
 
Det vi vet är att om @BernT gör som hennes sambo vill, så får familjen betala mer för ett boende jämfört med om de valt att bosätta sig på hennes val av ställe, de får också ett ”sämre” boende och hon får en längre väg till jobbet, vilket påverkar hela familjen, inte bara henne. Och allt detta för att det bor en person i närheten av där hon vill bo som sambon inte gillar?! Ursäkta, men jag förstår om hon blir arg. Oavsett om hon pendlar inom samma stad eller inte. Så länge hon inte har tänkt bosätta sig med flit i huset bredvid den här personen eller tvinga sambon att umgås med vederbörande är det ganska barnsligt att undvika flera områden för att där finns en person som han inte gillar i närområdet. Som någon annan skrev tidigare i tråden, vad gör han om han köper ett ställe på den ort han vill bo på och den här personen flyttar dit? Säljer?
 
Vi kunde köpa vår gård för att säljaren tyckte att min sambo skulle köpa det. Inget släktband. Mycket, mycket speciell gubbe. Hade det kommit ut på marknaden skulle vi aldrig ha haft råd. Så det förekommer absolut!
Samma när min styvpappa sålde huset efter att vår mamma dött. Det var familjen som skulle älska huset lika mycket som min mor hade gjort som fick köpa det. Inte högsta bud där heller. Ibland känns det bara rätt liksom 🙂
 
Om det inte vore för den här personen, skulle din sambo tycka att "dina" områden vore bra alternativ att bo på då? Tycker inte sambon själv att han begränsar sig väldigt mycket om han låter en person styra hans liv på det här sättet? Jag kan absolut förstå om man inte vill bo granne, eller vara med i samma samfällighetsförening som en viss person, men inte bo i samma stadsdel då känns det verkligen som att det är en själv som blir förloraren. Och faktum är ju att det kan ju bli så att ni flyttar dit han vill, och sen veckan efter flyttar den här personen in runt kvarteret...

Men rent allmänt vad gäller olika syn på var man vill bo så tänker jag såhär:

- Även om man har en väldigt tydligt bild av var man vill bo, och hur man vill bo, så är det inte alls säkert att den uppfattningen stämmer med vad man i slutänden kommer att tycka. Speciellt inte om man inte har bott i hus förut.

- Börja gå på många visningar. Även om det är hus som ni absolut inte tror att ni kommer vara intresserade av, gå dit för att känna på området, fundera på om trädgården var den typen ni vill ha, eller om inte annat få det bekräftat att det inte alls är ett sånt här hus ni vill bo i. Gå på visningar i bådas områden utan att förutsättningarna ska vara att ni går dit för att ni kan tänker er att köpa.

- Släpp idén om att dina hus är bättre och hans är skräp. Det finns massor med människor som skulle välja renoveringsobjekt i områden de vill bo i, framför nybyggt i områden de inte vill bo i. Det finns också massor med människor som föredrar renoveringsobjekt framför "nybyggt ljust och fräscht" alla dagar i veckan. Däremot självklart, om den enda anledningen din sambo har är den här personer, och om han i övrigt inte skulle ha något emot att bo där du vill bo, är det såklart en helt annan sak.

- Om du avskyr din nyproducerade lägenhet, tror du att det blir annorlunda i ett "nybyggt ljust och fräscht" hus. I min bok är det exakt samma deprimerande sak men i större förpackning ;) Sen kanske det är det faktum att det är en lägenhet som du avskyr, då förstår jag absolut, men det lät inte så när du beskrev det.
 
Om det inte vore för den här personen, skulle din sambo tycka att "dina" områden vore bra alternativ att bo på då? Tycker inte sambon själv att han begränsar sig väldigt mycket om han låter en person styra hans liv på det här sättet? Jag kan absolut förstå om man inte vill bo granne, eller vara med i samma samfällighetsförening som en viss person, men inte bo i samma stadsdel då känns det verkligen som att det är en själv som blir förloraren. Och faktum är ju att det kan ju bli så att ni flyttar dit han vill, och sen veckan efter flyttar den här personen in runt kvarteret...

Men rent allmänt vad gäller olika syn på var man vill bo så tänker jag såhär:

- Även om man har en väldigt tydligt bild av var man vill bo, och hur man vill bo, så är det inte alls säkert att den uppfattningen stämmer med vad man i slutänden kommer att tycka. Speciellt inte om man inte har bott i hus förut.

- Börja gå på många visningar. Även om det är hus som ni absolut inte tror att ni kommer vara intresserade av, gå dit för att känna på området, fundera på om trädgården var den typen ni vill ha, eller om inte annat få det bekräftat att det inte alls är ett sånt här hus ni vill bo i. Gå på visningar i bådas områden utan att förutsättningarna ska vara att ni går dit för att ni kan tänker er att köpa.

- Släpp idén om att dina hus är bättre och hans är skräp. Det finns massor med människor som skulle välja renoveringsobjekt i områden de vill bo i, framför nybyggt i områden de inte vill bo i. Det finns också massor med människor som föredrar renoveringsobjekt framför "nybyggt ljust och fräscht" alla dagar i veckan. Däremot självklart, om den enda anledningen din sambo har är den här personer, och om han i övrigt inte skulle ha något emot att bo där du vill bo, är det såklart en helt annan sak.

- Om du avskyr din nyproducerade lägenhet, tror du att det blir annorlunda i ett "nybyggt ljust och fräscht" hus. I min bok är det exakt samma deprimerande sak men i större förpackning ;) Sen kanske det är det faktum att det är en lägenhet som du avskyr, då förstår jag absolut, men det lät inte så när du beskrev det.
Fast det jag ogillar är inte att det är nybyggt. Det är att det ser EXAKT ut som alla andra treor i huset. Gå in i vilken nyproddad hyresrätt som helst och det kommer vara samma badrum, samma kök. Jag vet exakt hur det ska se ut, och det kan jag inte ändra i en hyresrätt. Jag vill ha det nytt, ljust, fräscht men kök och badrum ska jag bestämma hur de ska se ut, och det är inte som en nyproddad hyresrätt ser ut. Så. Himla. Tråkig.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 043
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 074
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 492
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp