Konfirmation.

Nu är ju faktiskt kristendomen en missionerande religion till skillnad från tex judendomen och islam. Dvs det är inte alls märkligt att Svenska kyrkan missionerar, om än "light" jämfört med tex Jehovas.

Internationellt har den frångått omvändelse och är mer inriktad på humanitär hjälp och mänskliga rättigheter. Historiskt sett har den dock bedrivit omvändelseverksamhet.

Edit: Sedan är det inte omvändelsemission att uppmuntra någon som är döpt att konfirmera sig... då är en ju redan medlem i kyrkan.

Andra kristna samfund är lite mer aktiva i sina missioner (en del har det som huvudsakligt existensberättigande)

Lyssnade nyligen på en intressant dokumentär om hur snett det kan gå (även om snedgåendet på platsen inte har supermycket med kristendomen att göra)
https://sverigesradio.se/avsnitt/missionaren-john-allen-chau-och-doden-pa-norra-sentinel

Just det här med omvändelsemission är svårt att acceptera som bra; men om man kan sätta sig in i hur en missionär kan tänka så går det ändå att förstå att man vill göra allt för att hjälpa sina medmänniskor. Det är liksom inte av elakhet eller egen profit som de allra flesta missionärer har som drivkraft.
 
Andra kristna samfund är lite mer aktiva i sina missioner (en del har det som huvudsakligt existensberättigande)

Lyssnade nyligen på en intressant dokumentär om hur snett det kan gå (även om snedgåendet på platsen inte har supermycket med kristendomen att göra)
https://sverigesradio.se/avsnitt/missionaren-john-allen-chau-och-doden-pa-norra-sentinel

Just det här med omvändelsemission är svårt att acceptera som bra; men om man kan sätta sig in i hur en missionär kan tänka så går det ändå att förstå att man vill göra allt för att hjälpa sina medmänniskor. Det är liksom inte av elakhet eller egen profit som de allra flesta missionärer har som drivkraft.
Ja jag har jättesvårt för det, missionärer har ju slagit sönder hela kulturer med sin misogyni och sin attityd. (som kvinnliga halvreligiösa handelsförbund i vissa afrikanska länder. Så sönderslagna så kvinnorna än idag knappt får tillbaka makten).

Antar att de helt enkelt verkligen tror att dessa personer kommer komma till ngt slags helvete helt enkelt.
 
Det lustigaste i hela den där grejen är att de verkar börjat finna tecken på kvinnliga präster och biskopar i den väldigt tidiga kristna kyrkan :) hittat bilder i grottor på kvinnor som haft på sig grejor och använt vissa gester.

NT är ju framtaget rätt långt efter Kristi födelse och liv. Vi vet ju att de gallrade rätt hårt efter vad de inte tyckte passade in, bla vad gällde kvinnor som förkunnare. Paulus var en grinig jävel också :D

De apokryfiska böckerna innehåller ju betydligt fler kvinnor än NT.
 
NT är ju framtaget rätt långt efter Kristi födelse och liv. Vi vet ju att de gallrade rätt hårt efter vad de inte tyckte passade in, bla vad gällde kvinnor som förkunnare. Paulus var en grinig jävel också :D

De apokryfiska böckerna innehåller ju betydligt fler kvinnor än NT.
Har för mig att det hände ännu mer sedan någon gång på 1200-talet, fanns en munk som verkligen seriöst avskydde kvinnor, Thomas av Aquino som påverkade en del tolkningar. Alltså har vagt för mig, har inte läst på om det.

Däremot läst ngn skrift om nunnor, tydligen kan man se att nunnor från medeltiden beskriver människan som kvinnor och män och ser sig själva som just rätt och slätt människor. Medan munkar beskriver människan som man och ser sig själva som människor men kvinnor som -annat.

Men också som motpol lokala präster, i England fanns regler som ofta förs fram högt och lågt om att man inte skulle lyssna på en kvinna i rättssak. Men lokala präster struntade tydligen ofta fullkomligt i det och hörde vittnen som var trovärdiga helt enkelt.

Äh känns som att jag börjar avvika från ämnet :rofl:
 
Jag konfrimerade mig nog mest för att alla andra gjorde det men det var bland det bästa jag gjort.
Jag är inte troende nu och inte troende då men lägret var så otroligt roligt och fint och jag hade ofta diskussioner med prästerna om saker och ting. Vi hade väldigt bra lägerledare.
Inga presenter fick jag men en väldigt bra upplevelse.
 
Ta bara trosbekännelsen, eftersom vi är i en tråd om konfirmation:
"Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den Helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda."
Där sitter de och dömer vem som ska in i himlen och leva lycklig för evigt och vilka som ska åka ned till helvetet och plågas.
Du glömde alltså en mycket viktig bit. De hör ihop, den biten du har här och biten @athena_arabians la in.

"Ja, du har betett dig dumt och gjort dumma eller hemska saker, men Gud förlåter dig". Det är vad jag har för uppfattning om dagens kristendom. Med andra ord, man blir inte dömd, ingen kommer till helvetet och ingen plågas.
 
Det vet jag, men det där att halvt om halvt slopa saker när det inte passar, men samtidigt halvt om halvt behålla värderingarna är rätt hycklande. "Japp, vi tror att alla de där gräsliga sakerna hände, men skitsamma, Gud sa ju att allt är bra nu så vi gillar honom ändå. Du är till och med lite okej om du är gay. Puss och kram! :heart " :p
Hur tycker du att kyrkan ska agera?
"Vi är moderna nu och anser att gay inte är något konstigt alls, vi skriver en ny bok som passar dagens syften och slänger den gamla omoderna och förlegade!" Vore det bättre?

Människor utvecklas, religioner också, det är faktiskt väldigt positivt.
 
Hur tycker du att kyrkan ska agera?
"Vi är moderna nu och anser att gay inte är något konstigt alls, vi skriver en ny bok som passar dagens syften och slänger den gamla omoderna och förlegade!" Vore det bättre?

Människor utvecklas, religioner också, det är faktiskt väldigt positivt.
Ja! Det vore mycket bättre!

Att skriva en ny bok, kasta det man vet är strunt och istället förhålla sig till samtiden. Omodernt och förlegat är inte farligt om det inte på riktigt sätter medmänniskor i livsfara.
 
Ja! Det vore mycket bättre!

Att skriva en ny bok, kasta det man vet är strunt och istället förhålla sig till samtiden. Omodernt och förlegat är inte farligt om det inte på riktigt sätter medmänniskor i livsfara.
Så du menar att Svenska Kyrkan sätter medmänniskor i fara i dag?
 
Betraktar inte Svenska kyrkan i dag Bibeln som sin heliga skrift?
Jo, och det kan i vissas uttolkningar utgöra en direkt fara för mina medmänniskor. Men jag tyckte du verkade få det till att jag skulle tyckt att Svenska Kyrkan som organisation aktivt arbetar med att tolka bibeln på ett sätt som sätter mina medmänniskor i fara, och det är inte min uppfattning att de gör. Gott om andra som kallar sig kristna som gör det finns det dock; och de finns också representerade inom Svenska Kyrkan, även om organisationen som sådan inte står bakom deras stolligheter.

Och jag skulle gärna se att man tog Bibeln för vad den är som historiskt nedtecknade legender från olika tidsepoker; och började om lite mer modernt, om man nu vill ha en bok som sammanfattar det hela. Fast jag har inte riktigt någon röst i frågan som utomstående. På det viset lekte jag med tanken att folk skulle slippa få itutat sig en massa historisk vajsing-bajsing som "sanningar", vilket vore "mycket bättre" som jag reagerade med på ditt förslag.
 
Jo, och det kan i vissas uttolkningar utgöra en direkt fara för mina medmänniskor. Men jag tyckte du verkade få det till att jag skulle tyckt att Svenska Kyrkan som organisation aktivt arbetar med att tolka bibeln på ett sätt som sätter mina medmänniskor i fara, och det är inte min uppfattning att de gör. Gott om andra som kallar sig kristna som gör det finns det dock; och de finns också representerade inom Svenska Kyrkan, även om organisationen som sådan inte står bakom deras stolligheter.

Och jag skulle gärna se att man tog Bibeln för vad den är som historiskt nedtecknade legender från olika tidsepoker; och började om lite mer modernt, om man nu vill ha en bok som sammanfattar det hela. Fast jag har inte riktigt någon röst i frågan som utomstående. På det viset lekte jag med tanken att folk skulle slippa få itutat sig en massa historisk vajsing-bajsing som "sanningar", vilket vore "mycket bättre" som jag reagerade med på ditt förslag.
Svenska kyrkan är alltså som helhet rätt modern och tolkar inte boken helt enligt bokstav. Man är inte generellt en fara för medmänniskorna även det finns några stollar som skulle kunna vara det, som svenska kyrkan inte står bakom, förstås. Jag tycker att man i moderna dagens Sverige troende, medlem i svenska kyrkan verkar kunna förstå att vissa delar i Bibeln nog är rätt ordentligt förlegad och något man skippar liksom, vi har ju utvecklas under åren.
Men ändå tycker du, som ateist, att boken ska slängas och någon nisse ska skriva en ny som gäller från i dag?

Du har nog rätt i att du som utomstående nog inte riktigt har någon röst i frågan. Men för all del, jag hade förstått din ståndpunkt om Svenska kyrkan hade stått där med sin heliga Bibel och tutat i varenda människa de kom åt en massa otäcka och farliga saker och bidragit till rejält ökad psykisk och fysisk ohälsa. Fast det verkar ändå inte vara din uppfattning att de gör?

Jag har varit med på flera konfirmandlektioner, konfirmandläger X flera, dels som deltagare och sedan som ledare, jag har varit med i svenska kyrkans ungdomskör i 5 år, deltagit i flertalet gudstjänster och även musikaler osv och inte någon gång har jag känt att jag har blivit itutad en massa historisk vajsing bajsing som sanningar. Det är inte riktigt så det bedrivs i dag, man får tro hur mycket eller lite man vill, på vad man vill osv.
 
Svenska kyrkan är alltså som helhet rätt modern och tolkar inte boken helt enligt bokstav. Man är inte generellt en fara för medmänniskorna även det finns några stollar som skulle kunna vara det, som svenska kyrkan inte står bakom, förstås. Jag tycker att man i moderna dagens Sverige troende, medlem i svenska kyrkan verkar kunna förstå att vissa delar i Bibeln nog är rätt ordentligt förlegad och något man skippar liksom, vi har ju utvecklas under åren.
Men ändå tycker du, som ateist, att boken ska slängas och någon nisse ska skriva en ny som gäller från i dag?

Du har nog rätt i att du som utomstående nog inte riktigt har någon röst i frågan. Men för all del, jag hade förstått din ståndpunkt om Svenska kyrkan hade stått där med sin heliga Bibel och tutat i varenda människa de kom åt en massa otäcka och farliga saker och bidragit till rejält ökad psykisk och fysisk ohälsa. Fast det verkar ändå inte vara din uppfattning att de gör?

Jag har varit med på flera konfirmandlektioner, konfirmandläger X flera, dels som deltagare och sedan som ledare, jag har varit med i svenska kyrkans ungdomskör i 5 år, deltagit i flertalet gudstjänster och även musikaler osv och inte någon gång har jag känt att jag har blivit itutad en massa historisk vajsing bajsing som sanningar. Det är inte riktigt så det bedrivs i dag, man får tro hur mycket eller lite man vill, på vad man vill osv.

Jag tycker, som agnostiker, att det lät som en mycket bra ide att fixa en ny bok som tar bort det där unkna för gott. Från ett utifrånperspektiv lät det som en väldigt bra ide!

Någon nisse kanske inte behöver in och skriva, men kanske någon Paul istället för Paulus och Johanna istället för Johannes? Som sagt, jag tyckte det lät som en underbar ide, helt enkelt, som du framförde. Anar en viss komplexitet att hantera det från start till mål i den globala kontexten.
 
Jag tycker, som agnostiker, att det lät som en mycket bra ide att fixa en ny bok som tar bort det där unkna för gott. Från ett utifrånperspektiv lät det som en väldigt bra ide!

Någon nisse kanske inte behöver in och skriva, men kanske någon Paul istället för Paulus och Johanna istället för Johannes? Som sagt, jag tyckte det lät som en underbar ide, helt enkelt, som du framförde.
Du får kontakta kyrkan och föreslå det och se om du får något gehör.

Helst inte svenska författare om jag får be, svenskar suger på att skriva- tycker jag.
 
Du glömde alltså en mycket viktig bit. De hör ihop, den biten du har här och biten @athena_arabians la in.

"Ja, du har betett dig dumt och gjort dumma eller hemska saker, men Gud förlåter dig". Det är vad jag har för uppfattning om dagens kristendom. Med andra ord, man blir inte dömd, ingen kommer till helvetet och ingen plågas.
Fast ska man då istället förlåtas för precis allt in absurdum? Varför då ha en moral alls? igen blir det ju som ett axplock av det som står och vad som eventuellt kan tlkas mellan raderna, och det är ju absolut inte något vi inte kan klara av utan kyrkan. Ska jag dessutom behöva be om förlåtelse för att vara född som jag är? Tack, men nej tack. :)

*kl
Jag har absolut ingenting emot individuell tro, det är fint och bra att människor hittar hem och känner sig hemma i sin egen filosofi, men jag tycker verkligen att religion som en organisation ofta gör mer skada än nytta - och där den gör nytta hade en neutral, ickereligiös organisation varit att föredra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 631
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp