Bukefalos 28 år!

Konstiga stall ni stått i

Vissa är ju liksom lite halvt hysteriska med sådant. En hästägare jag träffade var sådan. Jag skulle iväg på tävling och varnar stallet att jag kommer hem sent. Och att jag då kvällsfodrar när jag "klar". Beräknad tid 22-23 nånstans. Hon får då lite halvt om halvt panik och börjar fuppla med höpåsar osv. I vanliga fall fick de kvällsmat runt 21, och om jag då skulle fodra "så sent" så behövde påsarna kompenseras för detta.

Övriga i stallet tyckte det var bra att hästarna fick mat senare än 21.
Jag hade också reagerat om någon planerade att skjuta på fodring en till två timmar. Hade inte blivit glad alls 😆
(Under förutsättning att hästarna är vana vid rätt stabila rutiner, om hästarna är vana vid att det varierar så är det ju en annan sak)
 
Eller så sätter man upp ljus? De tre senaste stallen jag stått i har löst det med belysta ingångar+ väg till stallet.
Vi har lampor så det är inte kolsvart under själva biten gå från hagen till stallet, men hela hagarna är inte upplysta så om de står längre bort behöver du ju röra dig i mörker ändå.
 
Ja - och det är väl typ för sånt här som det nästan alltid kör ihop sig och blir konflikter i kollektivstall. Jag som har en häst som är helt vattentät och byggd för att stå ute kan ha svårt att förstå att man vill ta in hästen vid dåligt väder, medan andra säkert skulle se mig som lat och obrydd. Och så stress, olika arbetstider, superengagerade människor med olika kommunikationsstil på det. Klart det blir lite spänt ibland.

Numera kan jag förstå att det rätt ofta blir kaka söker maka i stall, dvs. att ett visst stall har en viss stil. Det är inte säkert att jag nu skulle flytta in i ett stall med endast renodlade dressyrhalvblod och tävlingsponnyer till exempel - även om det mesta lät bra från början och rutinerna verkade funka. Så tänkte jag nog inte när jag precis hade köpt häst. Och jag kommer ihåg att jag någon gång reagerade lite på att en stallägare sa "det är inte säkert att du och din häst skulle trivas här" och tolkade det som att de hade fördomar mot lurviga ponnyer, men det var sannolikt helt korrekt.
Så är det verkligen! Jag är mer åt andra hållet och håller mig borta från ”skogsmullestall” just för att de troligen inte kommer ha samma syn på rutiner och regler som jag. Finns viss saker som är jätteviktiga för mig men de sakerna finns det ju andra som tycker är helt vansinniga. Lika bra att man hålls med likasinnade 😊
 
Jag och in häst blev hackkycklingar sista året vi stod ett ett stall där vi hade haft häst några år totalt och kände stallägaren och dennes familj mycket bra.

Många konstigheter uppdagades allt eftersom, min mamma (jag var runt 15-16 år gammal) trodde mig först inte förrän hon fick se en del av sakerna med egna ögon.

- Jag fick inte packa min hästs grovfoder själv. Stallägaren packade det dennes egna häst hade ratat i in hästs påsar, detta bestod till 50% av halm och min häst var inte fet utan snarare tunn. Stallägaren hörde dock är jag visade min mamma detta och efter det fick in häst iaf bara hösilage i påsarna.

- Min hästs blötlagda foder placerades alltid så nära dörren att det frös om det var kallt ute. Ställde jag det längre från dörren flyttades det alltid så det stod närmast dörren och var fryst på morgonen. Det fanns gott om plast för allt foder att stå tillräckligt långt från dörren för att inte frysa.

- Min häst fick stå inne en stund ensam varje morgon utan grovfoder efter att de andra hästarna hade gått ut i hagen. Denna häst var rätt bökig att mocka till och detta gjorde det ju inte bättre. Hon behövde dessutom en hel del foder.

- Stallägaren kunde inte få tag på min häst vid insläpp så hon fick å lös in över gårdsplanen. Antar att denne hade skrämt henne någon gång. Jag hade inga problem att fånga henne och ingen annan heller.

- Jag fick skällt för allt som var fel i stallet även om det inte ens var jag som hade gjort det. Om jag berättade att det var en annan person så sades inget till denna personen. Ex. om det var vatten spillt på golvet fick jag skäll för det men när jag säger att det var person X som spillde så sa ställägaren inte ett ord till person X när denne dök upp efter någon minut.

- Jag fick inte fylla på med halm i in hästs box när stallägarens häst var inne vilket var lite knepigt på vardagar när jag kom sent till stallet.

- Samt en hel del andra knepiga sker.

Tillslut utvecklade jag rutiner för att träffa denna stallägare så lite det bara gick, anpassade mina tider helt efter att slippa träffa denna person. Sen fick vi möjlighet att flytta hästen till ett annat stall och vilken skillnad, det blev kul att vara i stallet igen och kan kunde vara trygg med att min häst behandlades bra!

Fattar inte att en vuxen person kan bete sig så illa mot ett barn/tonåring. Många år sen nu men får fortfarande rysningar när jag tänker på den perioden.
 
Utan att outa någon här nu (då det blir väldigt lätt att identifiera personer här) så höll jag i mina tidiga tonår till i ett stall som sysslade med en i Sverige ganska ovanlig hästsport. Jag kom direkt från ridskolan och fick i princip rida så mycket jag ville i utbyte mot att jag hjälpte till vid tävlingar, hjälpte till och måla, stängsla hagar osv. Arbeta helt enkelt. So far so good. Jag fick roliga, betalda extrajobb på exempelvis galoppbanan via den här klubben/organisationen också så jag klagar inte alltför mycket.

Men. Den här organisationen drevs av en man som nog var skratt galen, när jag tänker tillbaka på det såhär i efterhand. Jag var ju väldigt ung på den här tiden som sagt och hade nog inte så bra koll på vad som var rimlig hästhållning. Men ”min” häst var i behov av specialskor vilket han inte fick, då mannen skodde alla hästar själva (ej utbildad). Han behandlade hästarna allmänt illa, kunde karatesparka en i baken om han ville att den skulle flytta på sig tex. Såna här grejer gjorde ju ont i mig men jag vågade ju inte säga nånting såklart. Jag var ju bara ett barn och det var ju hans hästar.

Dessutom hyrde han stallet av en annan person, var som regel alltid sen med betalningen och när ägaren lite försynt påpekade detta, hotade mannen att ha ihjäl stallägarens kattungar. Stötte ofta ihop med stallägaren som var och smög på sina egna ägor kvällstid, och när vi sprang ihop kunde han se helt förskräckt ut först och sen lättat utbrista: ”Ah, det är bara du! Jag trodde det var Xxxx”
 
Gud, kom på en sak till. Jag stod i ett stall som var förhållandevis okej (eller ja, det var det stallet med grannen som gick dit och kladdade på tavlan, men i övrigt var det helt okej), och det var i det stallet jag stod när jag köpte min nuvarande häst. Hon var då ett och ett halvt år gammal, jag köpte henne av stallägaren så hästen bytte inte stall i och med ägarbytet. När jag flyttade dit med min äldre häst var min nuvarande bara ett par månader, och stallägaren hade en inackordering som hade flera unghästar i ungefär samma ålder, så de hade så klart väldigt mycket utbyte av varandra. Men tyvärr flyttade den tjejen sen, och kvar blev bara min som var yngre (men då var hon fortfarande stallägarens häst).

När min häst var kanske två och ett halvt flyttade det in en annan person i stallet som hade en shetlandshingst som var jämngammal med mitt sto. Hen tyckte absolut att våra två unghästar skulle gå tillsammans. Jag berättade vänligt men bestämd både för den här hästägaren och för stallägaren att jag inte var intresserad av att ha mitt tvåårssto tillsammans med en jämnårig hingst, hur liten han än må vara. Stallägaren höll väl egentligen med men var samtidigt konflikträdd, så misstänker att även den andra hästägaren fick medhåll. Jag fick till slut be min veterinär tala om för den här personen att det var ytterst olämpligt att ha en hingst tillsammans med ett sto. Men det knorrades fortfarande om hur löjlig jag var som förvägrade hästarna lite ungdomligt sällskap, "hur kul tror du det är för din häst att gå med din gamla 25-åring som kunde varit hennes mormor?"
 
Hade två unghästar, och så fort de sprang så tyckte stall ägaren att det var för att de var hungrig.
Gick i stor gräshagen vintertid, fritillgång på halm och portioner med hö. Lättfödda.
Ändå så tjuvfodrades dem varje gång de sprang.
Rätt tröttsamt.
 
Jag bodde i mellansverige under ca ett års tid något år efter gymnasiet. Hade med mig hästen och hittade ett trevligt litet stall bredvid en ridklubb på gångavstånd från lägenheten som jag hyrde. Allt verkade toppen när jag var och tittade. Men undan för undan så kom det fram mer och mer konstiga idéer. Som en annan norrlänning här ovanför skrev så kom hästarna in innan det blev mörkt, ca 14-15 tiden på dagen. Jag som haft häst i norrland hela mitt liv är van att hästarna går ute till ca 20-21 på kvällen oavsett mörker eller kyla. Men nä, jag skulle inte komma och påpeka hur det skulle vara. Hästarna behövde få komma in innan det blev mörkt.
Man fick heller inte ta på/av täcket i boxen vid in och utsläpp. Det kunde vara farligt (främst för hästen), så alltid ställa varje häst i skötselspiltan för täckesbyte. Tog en väldans tid…
En häst var väldigt svår att hantera, unghäst med en alldeles för oerfaren ägare. Hästen var svår att leda till hagen under lugna förhållanden och en morgon när jag kom för att ta ut hästarna så stod slammbilen mitt på den lilla gårdsplanen utanför stallet och förde oväsen. Gissa om hästen var upprörd inne i boxen?! Jag gav mat och väntade på att ta ut hästarna tills att slammbilen hade åkt i väg, så det blev kanske 40 min senare än vad som var sagt som senaste tid att ta ut hästarna. Denna häst skulle ha skydd på alla benen i hagen. Det var inte lätt att få på varken skydd eller täcke och ännu värre var det att leda ut den till hagen. Såg att hon hade fått ett litet skrapsår på ena benet när hon sprungit runt i boxen och meddelade ägaren. Så klart blev det mitt fel eftersom att jag tagit ut hästarna för sent och kvinnan trodde att min ursäkt ang slammbilen bara var ett påhitt för att jag ville sova längre på morgonen. Men tji fick hon när ägaren till gården intygade att slammbilen hade varit där på morgonen.
Samma människa hittade även på att jag inte betalt stallhyran och ringde mina föräldrar. Mina föräldrar ringde mig och var så klart upprörda och frågade varför jag inte betalt hyran. Jag fattade ingenting, jag hade betalt varenda hyra och det kunde så klart stallägaren intyga.

Har varit med om fler tokiga saker i inackorderingsstall, men det allra tokigaste har jag faktiskt varit med om i mitt eget stall med två av de inhyrda vi hade. Men det kanske ska vara i en egen tråd 😄
 
Eller hur, hur svårt kan det vara?
Beror på stallet. I ett stall jag stod i skulle man gå 70 meter på en grusväg utan byggnader nära när man tog in hästarna ur en vis hage. Skulle man ha belysning hela den vägen skulle det krävas grävning eller eldragning på annat sätt och sätta ner ordentliga stolp i marken. Så det var ju inget som var enkelt, snabbt eller billigt att fixa.
Däremot om man har in/utsläppet nära en byggnad med el i är det ju väldigt enkelt att lösa så det finns lyse vid in/utsläppet och till stallet :)
 
Beror på stallet. I ett stall jag stod i skulle man gå 70 meter på en grusväg utan byggnader nära när man tog in hästarna ur en vis hage. Skulle man ha belysning hela den vägen skulle det krävas grävning eller eldragning på annat sätt och sätta ner ordentliga stolp i marken. Så det var ju inget som var enkelt, snabbt eller billigt att fixa.
Däremot om man har in/utsläppet nära en byggnad med el i är det ju väldigt enkelt att lösa så det finns lyse vid in/utsläppet och till stallet :)

Vi hade 150m till de hagarna som var mest "off" och det löstes med hjälp av gammal vägbelysning. Inklusive kabeldragning osv. 3st täckte ingångarna till 6st hagar och 1 till för att ha lite ljus på vägen mot stallet.

Så hemskt mkt värt det när man måste hantera andras hästar.
 
Jag har aldrig haft problem med att se i mörker. Så att ta in andras hästar eller rida ut fungerar i princip som vanligt för mig. Värsta skogsslingan med nedhängande grenar har jag dock skippat molniga kvällar utan snö.

Skaffade en pannlampa, men slutade använda den då synfältet begränsas väldigt mycket av den, samt påverkade hästens syn (följde lampskenet).

Jag tror många människor (beroende på hur man bor) inte är vana att vara utanför elektriska ljuskällor, så de blir "rädda" när de tittar ut från det upplysta stallet på det "totala mörkret". Sen har olika människor olika bra nattsyn, den ändras som bekant med åldern, så jag har full förståelse för att alla inte ser lika bra i mörker.

Apropå tokiga stall, så har jag varit i ett slags kollektivstall som har en hemsk intern "stallansvarig".
Hon har som rutin att mobba ut folk hon inte vill ha i stallet som hon för ögonblicket inte tycker passar in av alla möjliga uppfunna orsaker. Så fort den mobbade flyttar så hittar hon en ny att ge sig på, det är ständigt en mobbad i det stallet.

Hon är otrevlig mot alla utom ett fåtal. Mig med en unghäst i töm försökte hon rida över. Det var så uppenbart tydligt att hon ville jävlas och siktade in sig på oss.
 
Galna stall. Jo det finns en del.

Stallet där min kompis betalade extra för mer hö, hästen fortsatte gå ner i vikt. Vi kom dit och vägde höpåsarna stallägaren gjort, det var mindre hö än vad som ingick, dvs inte i närheten av vad kompisen betalade.

Vi fick inte vara i stallet före 10, för då var det inte mockat och klart. Kom vi på morgonen fick vi inte fodra den egna hästen i boxen, för det blev hö i boxen då. Vi fick inte heller ta ut hästarna och ge ute.

Jag fick ofta skäll för att min häst var grisig i boxen, trots att jag sagt det när jag var och tittade. Hästarna stog mer eller mindre på betongen, bara ett tunt lager torv.

Stället där ansvarig släppte ut kolikhäst i hagen och sen ringde hästägaren.

Stället där hästarna skulle gå på bete i hagen 1 km bort, längs landsväg med många långtradare/lastbilar, men inte själva kunde tänka sig ha sina hästar där för det var för långt att gå och otäckt med lastbilar. Detta ledde till att det blev 2 hästar på betet och man fick släpa båda till stallet, längs med sagda väg, om man ville rida.

Stallet där de tog in hästarna pga oväder, men lämnade vår ute, utan täcke, trots att han frös så han skakade.

Och så stallägaren som mobbade en 12-årig tjej och släppte ihop tjejens sto med en klapphingst ”för det kommer inte hända nåt”.

Att hitta vettiga stall, som funkar med ens egna krav är inte alltid det lättaste. Jag hade helst haft våra på lösdrift, men att hitta en med bra lösdriftshus och inte total lervälling är svårt som 17.
 
Stod i ett jättestort stall som egentligen hade bra rutiner, men stalltjejerna bestod mest av lynniga 20-nånting brudar som hämnades om de blev sur på nån genom att inte ge den personen häst mat. Jättetrevligt…
 
Stället där ansvarig släppte ut kolikhäst i hagen och sen ringde hästägaren.

Stället där hästarna skulle gå på bete i hagen 1 km bort, längs landsväg med många långtradare/lastbilar, men inte själva kunde tänka sig ha sina hästar där för det var för långt att gå och otäckt med lastbilar. Detta ledde till att det blev 2 hästar på betet och man fick släpa båda till stallet, längs med sagda väg, om man ville rida.

Stallet där de tog in hästarna pga oväder, men lämnade vår ute, utan täcke, trots att han frös så han skakade.

Och så stallägaren som mobbade en 12-årig tjej och släppte ihop tjejens sto med en klapphingst ”för det kommer inte hända nåt”.
Vilken ångest att hamna i ett sånt stall.

Tyvärr verkar det väldigt vanligt att idioter till stallansvariga/ägare hämnas på hästen som inte har något val istället för att reda ut problemen med hästens ägare. Oerhört lågt och vidrigt rent ut sagt!
 
Stod i ett stall där ägaren var superbra men vi hade en annan som stod installad som är det konstigaste jag varit med om.

Hon klagade på precis allt och alla i stallet. Hon var extra mycket på mig som var ung tonåring då, försökte ”uppfostra” mig trots att jag redan då hade erfarenhet att jobba som hästskötare och ryttare i tävlingsstall och var ganska trygg i hur jag hantera och skötte hästar. Min häst kissade även alltid på gången speciellt vid brunst, oavsett om hon hade stått i boxen i flera timmar. Stallägaren var helt fine med att den kissa på gången bara jag la strö så det kunde torka. Men denna människa blev helt galen och stod och nästan skrek att hästen får inte kissa på stallgången för det luktar illa och blir fuktigt. Att hennes häst minsann inte kan stå i minsta lilla urinlukt för den har luftvägsproblem. När jag passade en av de andras hästar så försökte hon få mig att ha kvar den stora ganska hispiga hästen på 185cm i boxen medans jag mockade bara för att hon ville stå på stallgången med sin typ super lugna gamla häst. Hon tog ofta på sig offerkoftan och försökte manipulera stallägaren.

Stallägaren sa upp henne flera gånger men det tog 3 månader innan hon flyttade och sa hela tiden att hon skulle avliva sin häst när hon inte fick som hon ville eller när hon blev uppsagd
 
Vi hade 150m till de hagarna som var mest "off" och det löstes med hjälp av gammal vägbelysning. Inklusive kabeldragning osv. 3st täckte ingångarna till 6st hagar och 1 till för att ha lite ljus på vägen mot stallet.

Så hemskt mkt värt det när man måste hantera andras hästar.
I större stall har jag sett hur man dragit vägbeslysning längst vägen, men detta var ett litet privatstall, jag tyckte pannlampa dög alldeles utmärkt :)
 
Jag har bara haft bra stallägare, dock har det funnits endel konstiga inackorderade människor. Men ingen som har stuckit ut onormalt mycket.

Däremot i ett stall jag stod i blev stallägaren osams med en granne, och vi behövde rida på en grusväg som gick igenom grannens mark för att ta oss till skogen/ridvägar, grusvägen var en bilväg tillgänglig för alla att köra, cykla och gå på, var ingen ridförbud och man fick rida där enligt allemansrätten.
Men grannen sa att ser de mig (eller någon annan från mitt stall) rida på vägen igen kommer det skjuta med deras jaktvapen upp i luften bakom mig och hästen
Istället blev vi tvungna att korsa en 80 väg och järnväg utan bommar, + rida 180 meter längst med järnvägen utan staket emellan för att ta oss till ridvägarna.
Jag valde att byta stall istället för att ta bråket med dessa skjutgalna grannar...
Idag hade jag lätt polisanmält grannen.
 
Jag har bara haft bra stallägare, dock har det funnits endel konstiga inackorderade människor. Men ingen som har stuckit ut onormalt mycket.

Däremot i ett stall jag stod i blev stallägaren osams med en granne, och vi behövde rida på en grusväg som gick igenom grannens mark för att ta oss till skogen/ridvägar, grusvägen var en bilväg tillgänglig för alla att köra, cykla och gå på, var ingen ridförbud och man fick rida där enligt allemansrätten.
Men grannen sa att ser de mig (eller någon annan från mitt stall) rida på vägen igen kommer det skjuta med deras jaktvapen upp i luften bakom mig och hästen
Istället blev vi tvungna att korsa en 80 väg och järnväg utan bommar, + rida 180 meter längst med järnvägen utan staket emellan för att ta oss till ridvägarna.
Jag valde att byta stall istället för att ta bråket med dessa skjutgalna grannar...
Idag hade jag lätt polisanmält grannen.
Var det en privat väg (där grannen själv står för hela underhållet) och ditt stall lite större så är det inte alls säkert att ni självklart hade rätt att rida där. Det är en gråzon när verksamheter lever på att utnyttja andras mark frekvent. Självklart har grannen under inga omständigheter rätt att skrämma hästarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 808
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 045
Senast: mackan
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 528
Senast: Minimys86
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 402
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp