Konstiga stall ni stått i

Var det en privat väg (där grannen själv står för hela underhållet) och ditt stall lite större så är det inte alls säkert att ni självklart hade rätt att rida där. Det är en gråzon när verksamheter lever på att utnyttja andras mark frekvent. Självklart har grannen under inga omständigheter rätt att skrämma hästarna.
Inte privat väg. Det var en enskild väg ("övriga vägar till bebodda fastigheter"), man var tex tvungen att åka på den för att komma bort till hus som fanns längre bort i området, vägen ledde även till en grannby. Och det var 1 person som sköte alla vägar i hela området (vägföreningen), så denna person skötte inte sin egen väg utan vägen skötes samtidigt som alla andra vägar i området.
Det finns nästan inga "kommun ägda" grusvägar, utan alla grusvägar går över någons mark på landet. Det är endast privata vägar som ägare själv kan bestämma över, resten av vägarna går under allemansrätten.

Stallet var ett litet privat stall med 5 hästar, inge stort stall, ingen verksamhet.
 
Inte privat väg. Det var en enskild väg ("övriga vägar till bebodda fastigheter"), man var tex tvungen att åka på den för att komma bort till hus som fanns längre bort i området, vägen ledde även till en grannby. Och det var 1 person som sköte alla vägar i hela området (vägföreningen), så denna person skötte inte sin egen väg utan vägen skötes samtidigt som alla andra vägar i området.
Det finns nästan inga "kommun ägda" grusvägar, utan alla grusvägar går över någons mark på landet. Det är endast privata vägar som ägare själv kan bestämma över, resten av vägarna går under allemansrätten.

Stallet var ett litet privat stall med 5 hästar, inge stort stall, ingen verksamhet.
Hörde den till en vägförening?

Frågan är om den är helt privat finansierad eller inte.
 
Hörde den till en vägförening?

Frågan är om den är helt privat finansierad eller inte.
Ja, vägen skötes av vägföreningen, samma vägförening som sköte vägen vid stallet, alla andra grusvägar i området och som även sköte vägen hela vägen bort till den lilla byn.

Om denna väg hade varit privat hade folk inte kunnat ta sig till sina bostäder eller till lilla byn.
 
Förutom att jag ledsnade på ett helkollektiv drivet av en ideell förening där allt var tvunget att gå genom styrelsemöte så har jag haft ganska tur med stall. Vi har nog mest bara haft olika idéer om vad som är god hästhållning. Däremot har jag också fått min beskärda del av 20-någonting tjejer som hämnas genom att låta det gå ut över hästen och herregud vad energislukande det är.
 
Ja, vägen skötes av vägföreningen, samma vägförening som sköte vägen vid stallet, alla andra grusvägar i området och som även sköte vägen hela vägen bort till den lilla byn.

Om denna väg hade varit privat hade folk inte kunnat ta sig till sina bostäder eller till lilla byn.
Du missförstår mig. Det finns vägföreningar som får bidrag, då ska alla få vistas på vägen och sen finns de de som är helt privatfinansierade, då hamnar man i en gråzon om man utnyttjar vägen, i synnerhet i affärssyfte som det är när man hyr ut stallplatser.

Det är tveksamt om man kan hänvisa till allemansrätten om man använder annans väg eller mark på ett regelbundet vis. Sen finns det vägföreningar som även sköter privata vägsnuttar som ansluter till vägförenings vägar. För att veta vad som gäller behöver man ta reda på ägarförhållanden.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel här, kanske behöver man dra upp det i rätten för att få ett utslag.
 
Du missförstår mig. Det finns vägföreningar som får bidrag, då ska alla få vistas på vägen och sen finns de de som är helt privatfinansierade, då hamnar man i en gråzon om man utnyttjar vägen, i synnerhet i affärssyfte som det är när man hyr ut stallplatser.

Det är tveksamt om man kan hänvisa till allemansrätten om man använder annans väg eller mark på ett regelbundet vis. Sen finns det vägföreningar som även sköter privata vägsnuttar som ansluter till vägförenings vägar. För att veta vad som gäller behöver man ta reda på ägarförhållanden.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel här, kanske behöver man dra upp det i rätten för att få ett utslag.
Om det inte är en privat väg trumfar allemans rätten nyttjande av vägar, så länge det inte är en större verksamhet/företag eller att man på annat sätt orsakar skada på vägen. Alla vägar du har rätt att köra bil, cykla eller gå, har du även rätt att rida på så länge det inte finns ett specifikt rid förbud.

Eftersom vägen passerar 3 hus (personen som hatar hästar bor i 1 av dessa 3 hus) på den sträckan och sedan leder bort till fler bebodda hus och till en by kan inte personen omöjligt äga rätten att bestämma vilka som får och inte får vistas på vägen eftersom det skulle göra att grannarna inte kan ta sig till sina hem och inge kommer kunna ta sig till eller från lilla byn.

Jag bor precis likadant, vi äger vägen som går precis framför vårat hus, men det finns totalt 13 andra hus länge bort på vägen, jag har ingen rätt att sätta en vägbom eller på annat sätt förbjuda folk från att nyttja den lilla vägsträckan framför vårat hus eftersom det skulle innebära att 13 personer inte kan ta sig till eller ifrån sitt hem.
 
Om det inte är en privat väg trumfar allemans rätten nyttjande av vägar, så länge det inte är en större verksamhet/företag eller att man på annat sätt orsakar skada på vägen. Alla vägar du har rätt att köra bil, cykla eller gå, har du även rätt att rida på så länge det inte finns ett specifikt rid förbud.

Eftersom vägen passerar 3 hus (personen som hatar hästar bor i 1 av dessa 3 hus) på den sträckan och sedan leder bort till fler bebodda hus och till en by kan inte personen omöjligt äga rätten att bestämma vilka som får och inte får vistas på vägen eftersom det skulle göra att grannarna inte kan ta sig till sina hem och inge kommer kunna ta sig till eller från lilla byn.

Jag bor precis likadant, vi äger vägen som går precis framför vårat hus, men det finns totalt 13 andra hus länge bort på vägen, jag har ingen rätt att sätta en vägbom eller på annat sätt förbjuda folk från att nyttja den lilla vägsträckan framför vårat hus eftersom det skulle innebära att 13 personer inte kan ta sig till eller ifrån sitt hem.
Privat väg= ej offentligt finansierad. Det spelar ingen roll om det är en person eller en vägförening som äger den, det är finansieringen som styr. Olika delar av vägen kan ha olika ägare. Utan att veta exakt hur det ligger till är det omöjligt att veta och du verkar inte ha koll utan drar slutsatser som att den inte är privat baserad på att den sköts av en vägförening och fortsätter åt annat håll.

Exempelvis fick vi i ett stall jag stod inte rida på en vägsnutt vägen gick förbi flera hus och även ett par stall låg vid den, men just din biten var privat. Inte ens en som bodde vid vägen längre in red på den.
 
Privat väg= ej offentligt finansierad. Det spelar ingen roll om det är en person eller en vägförening som äger den, det är finansieringen som styr. Olika delar av vägen kan ha olika ägare. Utan att veta exakt hur det ligger till är det omöjligt att veta och du verkar inte ha koll utan drar slutsatser som att den inte är privat baserad på att den sköts av en vägförening och fortsätter åt annat håll.

Exempelvis fick vi i ett stall jag stod inte rida på en vägsnutt vägen gick förbi flera hus och även ett par stall låg vid den, men just din biten var privat. Inte ens en som bodde vid vägen längre in red på den.
Precis det jag skrev? privat väg är det enda där ägaren själv sätter regler.
Alla andra vägar där man får köra bil, cykla, gå, får man även rida på (om det inte finns speciellt ridförbud på just den vägen)

Att vägen ligger på ens mark (som vägen framför mitt hus gör) betyder inte automatiskt att det är privat väg och jag får sätta vilka regler jag vill på vägen.
 
Jag har nog haft rätt tur med vilka stall jag stått förutom 1. Där kunde hästarna stå inne en halvdag för att ingen orkade släppa ut dom (det var min kompis stall…).
Sen har man haft knepiga stallkompisar. En var tvungen att ha in hästarna kl 17. Jag tog in när jag kom från jobbet dvs vid 17 eftersom vi hade delat upp passen vem som tog vad. Ibland så hade jag skrivit upp mej på kvällsfodring och då hade hon redan tagit kvällsfodringen när jag kom dit utan att meddela mej. Hon var även sur över diverse saker som att min mor skötte hästarna ibland, att jag inte red mina hästar tillräckligt osv
 
Precis det jag skrev? privat väg är det enda där ägaren själv sätter regler.
Alla andra vägar där man får köra bil, cykla, gå, får man även rida på (om det inte finns speciellt ridförbud på just den vägen)

Att vägen ligger på ens mark (som vägen framför mitt hus gör) betyder inte automatiskt att det är privat väg och jag får sätta vilka regler jag vill på vägen.
Då missuppfattade jag dig, du skrev "Eftersom vägen passerar 3 hus (personen som hatar hästar bor i 1 av dessa 3 hus) på den sträckan och sedan leder bort till fler bebodda hus och till en by kan inte personen omöjligt äga rätten att bestämma vilka som får och inte får vistas på vägen eftersom det skulle göra att grannarna inte kan ta sig till sina hem och inge kommer kunna ta sig till eller från lilla byn."

Det du skriver här gör inte vägen skattefinasierad, det är det jag reflekterar över. Hur det verkligen ligger till vet jag inte givetvis.
 
Spännande tråd! Jag ska hyra ut två boxar inom en snar framtid och ska göra mitt bästa för att inte blir Stall-Hitler 🙈

Jag stod i ett stall som ung där stallägaren tyckte att min häst var ”mager” (han var egentligen bara omusklad och spinkig som fd travare kan vara). Stallägarens lösning på det var att smygfodra med 1 kg havre varje dag, vilket jag fick veta senare. Hästen var ju helt knäpp, och jag hamnade mest på marken under den perioden… Han har aldrig fått havre varesig före eller efter det.

I ett annat stall var det jätteviktigt att hälsa först på stallägarna. Om man inte sa hej så stod dom där och väntade tills man sa hej. Aldrig att de skulle behöva hälsa först. Jag var runt 13 då och tyckte att detta var superjobbigt. Jag var oftast ensam i stallet utan föräldrar också.
 
Då missuppfattade jag dig, du skrev "Eftersom vägen passerar 3 hus (personen som hatar hästar bor i 1 av dessa 3 hus) på den sträckan och sedan leder bort till fler bebodda hus och till en by kan inte personen omöjligt äga rätten att bestämma vilka som får och inte får vistas på vägen eftersom det skulle göra att grannarna inte kan ta sig till sina hem och inge kommer kunna ta sig till eller från lilla byn."

Det du skriver här gör inte vägen skattefinasierad, det är det jag reflekterar över. Hur det verkligen ligger till vet jag inte givetvis.
Jag har ju heller aldrig sagt att vägen är skattefinansierad? det är extremt få grusvägar som ligger på kommunal mark.

Majoriteten av alla grusvägar ligger på mark som någon äger. Och om alla som äger marken där vägen ligger fick bestämma precis vad det vill för regler ang vägarna som ligger på deras mark så skulle det kunna leda till allvarliga problem.
Som i mitt fall där 13 familjer inte skulle kunna ta sig till sina hem ifall jag bestämde mig för att det var förbjudet att köra på vägen utanför mitt hus. Man kan inte bestämma vad man vill över en väg bara för att den ligger på ens mark.
 
Jag har ju heller aldrig sagt att vägen är skattefinansierad? det är extremt få grusvägar som ligger på kommunal mark.

Majoriteten av alla grusvägar ligger på mark som någon äger. Och om alla som äger marken där vägen ligger fick bestämma precis vad det vill för regler ang vägarna som ligger på deras mark så skulle det kunna leda till allvarliga problem.
Som i mitt fall där 13 familjer inte skulle kunna ta sig till sina hem ifall jag bestämde mig för att det var förbjudet att köra på vägen utanför mitt hus. Man kan inte bestämma vad man vill över en väg bara för att den ligger på ens mark.
Och är den inte skattefinansierad så är det privatpersoner eller företag som finansierar, många gånger är det servitut och vägföreningar som styr. Allemansrättens syfte är att privatpersoner ska ha tillgång till naturen, inte att företagare ska dra nytta av andras investeringar. Som sagt så kan det vara en gråzon om man kan ha ett stall och ha inackorderingar och vara beroende av att inackorderingarna frekvent nyttjar privata vägar.
 
Och är den inte skattefinansierad så är det privatpersoner eller företag som finansierar, många gånger är det servitut och vägföreningar som styr. Allemansrättens syfte är att privatpersoner ska ha tillgång till naturen, inte att företagare ska dra nytta av andras investeringar. Som sagt så kan det vara en gråzon om man kan ha ett stall och ha inackorderingar och vara beroende av att inackorderingarna frekvent nyttjar privata vägar.
Det är inte en privat väg bara för att den ligger på någon mark. Alla grusvägar ligger på någons mark men är inte privata vägar för det.
Allemansrätterna gäller även ryttare. Man får dock inte förstöra eller skada något när man nyttjar allemansrätten, men det gäller både cyklister, fotgängare och ryttare.
Att vara inhyrd i ett stall och rida ut på grusvägar är inte det samma som att ett företag drar nytta av andras investeringar.
99% av alla ryttare i Sverige måste rida längst en grusväg för att kunna ta sig till skogen, det är få som kan rida direkt från stallplan rakt in i skogen. Så enligt dig har inte dessa ryttare någon rättighet att rida på grusvägar för att ta sig till skogen?
Stallägaren var ju även delaktig i att betala till vägföreningen (precis som alla andra)
 
Kom faktiskt på en person som jag stog i samma stall som i några månader. Under de här månaderna hade hon 5 olika hästar, totalt 2 samtidigt. Man kan säga att hästarna kom och gick. Hennes hästar behövde heller inte enligt henne få något hö på kvällsfodringen utan hon gav de allt hö vid insläpp men hästarna hade ju ätit upp allt hö till kvällsfodringen så sen stod de utan hela natten. 😢
Hon hade extrapass mot reducerad hyra men blev skitförbannad på mig för att nåt pass hon skulle ta istället för mig inföll på typ långfredagen. Det var ju orimligt att hon skulle behöva ta pass på storhelger. 💁‍♀️ Hon brukade även låna saker av oss andra utan att fråga om lov. Varje gång man konfronterade henne om sakerna så tittade hon bara på en som att det inte fanns i hennes värld att det inte är ok att låna utan att fråga först.
Helt plötsligt försvann hon bara. Slutade ta hand om hästarna, slutade ta sina pass, betalade inte fakturor. Vi i stallet hjälptes åt att ta hand om hästarna tills en ordentligt förbannad stallägare lyckades få tag på ägaren som hämtade sina hästar. Hon lämnade aldrig tillbaka nyckeln till sadelkammaren och med tanke på hennes historia om att låna utan att fråga så fick vi byta lås.
 
Nu när @clusia nämnde storhelger. Gode gud vad det var bråk om storhelgerna i kollektivstallet. Vi räknade bara jul och nyår som storhelg för ingen var speciellt intresserad av att fira påsk mer än möjligen stallägaren och då kunde ju vi andra ta den helgen, hästarna gick på bete (inte tillsammans) midsommar så det var inte heller aktuellt. Att inte någon slog ihjäl någon annan under den perioden, bråken om storhelgerna började redan i oktober.
 
Jag har nog haft rätt tur med vilka stall jag stått förutom 1. Där kunde hästarna stå inne en halvdag för att ingen orkade släppa ut dom (det var min kompis stall…).
Sen har man haft knepiga stallkompisar. En var tvungen att ha in hästarna kl 17. Jag tog in när jag kom från jobbet dvs vid 17 eftersom vi hade delat upp passen vem som tog vad. Ibland så hade jag skrivit upp mej på kvällsfodring och då hade hon redan tagit kvällsfodringen när jag kom dit utan att meddela mej. Hon var även sur över diverse saker som att min mor skötte hästarna ibland, att jag inte red mina hästar tillräckligt osv
Varför skulle klockan 17 vara så himla konstig tid att ta in? Det är rätt ok tid i min värld. Speciellt vintertid. Vintertid går mina hästar in klockan 16 ;)
 
Varför skulle klockan 17 vara så himla konstig tid att ta in? Det är rätt ok tid i min värld. Speciellt vintertid. Vintertid går mina hästar in klockan 16 ;)
Jag tolkade det som att @Myzan87 inte kunde ta in förrän efter klockan 17 på grund av jobb och att den andra personen då redan tagit in hästarna utan att meddela henne? För mig får folk ta in och ut sina hästar precis vilka tider som de vill, men de allra flesta har ett jobb att anpassa sig till och kan inte vara i stallet exakt alla tider som finns på dygnet. Tar man in eller ut hästarna när det inte är ens egen tur att ta in hästarna, tycker jag det tillhör allmänt hyfs att höra av sig till den personen som egentligen har stallpasset och säga att man gjort det. Jag har fler gånger än jag kan räkna till kört fyra mil bara för att konstatera att någon annan redan släppt in hästarna. Man blir inte jätteglad om man redan varit i stallet tidigare på dagen och den resan därmed blev helt i onödan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 657
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 975
Senast: mackan
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Minimys86
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 381
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp