Kontantfritt samhälle.

Det här inlägget hoppas jag saknade en blinksmiley.

Annars - dagens självklaraste trafiksäkerhetspåstående:
För att existensen av en god man inte riktigt räcker till för att få behålla ett körkort vid ett funktionshinder av typen "jag måste kunna ta på en sedel för att kunna avgöra dess valör".

Kan man skriva så bra så kan man nog göra andra saker också, det kan vara exempelvis dyskalkyli som ställer till det.
Ska inte de som har grav dyslexi få köra bil heller för att de inte kan stava/hinner läsa på skyltarna?
 
Maken paminnde mig just att jag hade ett kort fran en Amerikansk bank :confused: storre delen av den vistelsen. Det gar battre med Svenskt kort, (Handelsbanken har vi fortfarande konto pa) men det ar himla svart att fa ett kort darifran hit da de inte skickade kort till oss i USA ... Numera tror jag de skickar kort hit igen, tidigare fick vi hitta en slakting/god van som kunde ta emot det och skicka det vidare men ar oklar om reglerna just nu.

I alla handelser ar det ju valdigt godtyckligt om nagon accepterar min legitimation eller inte. Det kan ha varit att personerna inte gillade hur jag sag ut, eller som sagt, att kortet var fran Amerikansk bank. Helt klart var i alla fall att nar de vagrat ta min Amerikanska legitimation var inte ett Svenskt pass ett dugg battre att komma med och da flera stycket sagt at mig att det inte alls fungerade som legitimation tog jag for givet att sa var fallet.
När jag bodde utomlands kunde jag inte använda Handelsbanken alls, de vägrade skicka varken koder eller kort och jag skulle absolut in på kontor i Sverige för att få det. Då bodde jag ändå i EU.
 
Vi i Sverige är på väg med stormsteg mot ett kontantfritt samhälle. Kontanter i omlopp har halverats mellan 2007 och 2019 och fortsätta ner medan dom flesta andra eu länder har ökat med kontanter i omlopp sedan finanskrisen.

Vad för fördelar och nackdelar finns det med ett samhälle utan kontanter tycker ni? Är det vi eller övriga eu länder som är på väg åt fel håll?

Har själv inte betalat med annat än med kontantfria medel sedan innan vi bytte sedlar så jag är ju med själv och driver på ett kontantfritt samhälle. Börjar fundera på om det är den rätta vägen.
Flera som inte tar i mot kontanter.
Men enligt vår lagbok är det gällande betalningsmedel.

Går strömmen eller data haveri är det gott med lite kontanter i plånboken tänker jag.

Sen att jag inte får ta ut min lön på en gång för att max beloppet är begränsat per vecka är urbota dumt.
Jag bestämmer själv över mina pengar. Inte blir det mer svartjobb för att jag väljer att betala med kontanter i affären.

De som är ohedliga hittar väll ändå en annan väg utan kontanter tror jag.
 
Senast ändrad:
Kan man skriva så bra så kan man nog göra andra saker också, det kan vara exempelvis dyskalkyli som ställer till det.
Ska inte de som har grav dyslexi få köra bil heller för att de inte kan stava/hinner läsa på skyltarna?

Grav dyslexi och kan inte stava - samtidigt som denne skriver så här bra..?


Jag sammanfattar min åsikt till:
Har människan körkort, så får den köra bil.
Saknar människan körkort, så får nån annan köra bilen.
 
När jag bodde utomlands kunde jag inte använda Handelsbanken alls, de vägrade skicka varken koder eller kort och jag skulle absolut in på kontor i Sverige för att få det. Då bodde jag ändå i EU.

Exact sa. Under flera ar kunde vi inte ha kort, men sa traffade vi pa en kvinna i ett kontor som bott i Tyskland. Hon uttryckte att hon ju visste precis hur det var ... plotsligt finns man inte langre, fast man sitter framfor personen. Hon fixade vara problem tills hon slutade.
Nu ar dock reglerna andrade sa de kan skicka till en PS adress, som sedan kan skicka vidare till oss. :p

Flera som inte tar i mot kontanter.
Men enligt vår lagbok är det gällande betalningsmedel.

Går strömmen eller data haveri är det gott med lite kontanter i plånboken tänker jag.

Sen att jag inte får ta ut min lön på en gång för att max beloppet är begränsat per vecka är urbota dumt.
Jag bestämmer själv över mina pengar. Inte blir det mer svartjobb för att jag väljer att betala med kontanter i affären.

De som är ohedliga hittar väll ändå en annan väg utan kontanter tror jag.

Eh??? vad da??? inte kan ta ut din lon???
 
Grav dyslexi och kan inte stava - samtidigt som denne skriver så här bra..?


Jag sammanfattar min åsikt till:
Har människan körkort, så får den köra bil.
Saknar människan körkort, så får nån annan köra bilen.
Dyskalkyli står det först, det har med siffror att göra. Jag ifrågasatte Jeffreys påstående att man inte skulle köra bil om man var dålig på att räkna och hade god man.
 
Senast ändrad:
Dyskalkyli står det först, det har med siffror att göra. Jag ifrågasatte shaggys påstående att man inte skulle köra bil om man var dålig på att räkna och hade god man.
VA? När har jag påstått att man inte kan köra bil om man har en god man :confused:
(Och snälla du om du uttalar dig om någon så @a den så att den har möjlighet att se det. Det var en ren slump att jag öppnade tråden så snart efter detta :nailbiting: )
 
VA? När har jag påstått att man inte kan köra bil om man har en god man :confused:
(Och snälla du om du uttalar dig om någon så @a den så att den har möjlighet att se det. Det var en ren slump att jag öppnade tråden så snart efter detta :nailbiting: )
Jag skrev fel namn, menade Jeffrey, har ändrat nu. Kom på själv att jag skrev fel så gick tillbaka, tröttmössan på
 
Jag skrev fel namn, menade Jeffrey, har ändrat nu. Kom på själv att jag skrev fel så gick tillbaka, tröttmössan på
Det förklarar saken
Om du läser inlägg #198 så ser det inte riktigt ut som om @Jeffery anser att det är den gode mannen som är problemet utan något annat, i alla fall enligt min tolkning av det inlägget
 
Det förklarar saken
Om du läser inlägg #198 så ser det inte riktigt ut som om @Jeffery anser att det är den gode mannen som är problemet utan något annat, i alla fall enligt min tolkning av det inlägget
Jag tolkar det som hen säger att kan man inte räkna utan att ta på pengarna så ska man inte köra bil /besikta bilen 🤷‍♀️
 
Jag tolkar det som hen säger att kan man inte räkna utan att ta på pengarna så ska man inte köra bil /besikta bilen 🤷‍♀️
Min första tanke om man är i den situationen, utan att säga att det rör sig om det här, är att man ser extremt dåligt. Det kan garanterat finnas andra orsaker som inte är diskvalificerande vad gäller bilkörning.
 
Jag hör till de utlandssvenskar som blev chockad över hur kontantfritt Sverige plötsligt var en dag. Det var vid ett besök 2017 då jag desperat försökte bli av med lite svenska kontanter men upptäckte att i princip ingen ville ha dem. Här i UK är det fortfarande på nivån att jag ibland ställer mig frågan "hmm, undrar om de tar kort där?" - i Sverige är det precis tvärtom!

Numera har jag vant mig och för mig är det inga problem då jag alltid behållt mitt svenska bankkonto (som jag har med ICA-banken, funkar toppen även för oss utlandsboende) dit jag för över pengar inför ett Sverige-besök. Jag har även ett Revolut-kort som sambon brukar få ha när vi åker över tillsammans, så att han inte ska vara helt beroende av min plånbok eller sitt eget brittiska kort som är snordyrt att använda utomlands.

Men för många andra, och på många andra sätt, är det naturligtvis väldigt problematiskt och känns som en väldigt onödig och vansklig utveckling. I vissa fall kan jag se värdet i att ha det kontantfritt, för att t.ex. undvika rån hos buss/taxichaufförer som jobbar väldigt utsatt, men i övrigt tycker jag att det har gått helt överstyr.

Jag minns så väl min pappas frustration i somras över att behöva åka till en annan stad som 1) låg 4 mil bort och 2) var betydligt mindre än storstaden han bor i, för att kunna ta ut kontanter åt min farmor. Den banken hade alltså inte ett enda bankkontor som hanterade kontanter i hela Malmö. Helt sjukt! Gissa hur kul det var att försöka förklara det för min 96-åriga farmor...
 
@Pudlan kan du forklara vad du menar med att du inte far ta ut din lon? Pretty please?
Det är väl rätt vanligt att banker har ett maxtak för hur mycket pengar du kan ta ut från ett och samma konto under en viss tidsperiod? Jag tror inte att jag kan ta ut mer än £1000 per 24h till exempel, för att undvika att någon ska kunna tömma hela kontot på en gång om de lyckas skimma mitt kort eller liknande. Jag tolkar det som att det är något sådant som ställer till det för @Pudlan.
 
Det här inlägget hoppas jag saknade en blinksmiley.

Annars - dagens självklaraste trafiksäkerhetspåstående:
För att existensen av en god man inte riktigt räcker till för att få behålla ett körkort vid ett funktionshinder av typen "jag måste kunna ta på en sedel för att kunna avgöra dess valör".
Fast du kan ju kompetent till att köra bil även om du inte kan hantera pengar på ett kort som är "abstrakta" till skillnad från fysiska pengar.
 
Det är väl rätt vanligt att banker har ett maxtak för hur mycket pengar du kan ta ut från ett och samma konto under en viss tidsperiod? Jag tror inte att jag kan ta ut mer än £1000 per 24h till exempel, för att undvika att någon ska kunna tömma hela kontot på en gång om de lyckas skimma mitt kort eller liknande. Jag tolkar det som att det är något sådant som ställer till det för @Pudlan.

Har ar det $10,000. usd. Det kandes bara inte som om "en vanlig dodlig" kom upp i inkomster sa att man inte far ta ut mer an en vecka's inkomst i taget. Dessutom har jag (som deffinitivt ar "en vanlig dodlig") inga problem att losa problemet sa jag skulle kunna ta ut $10,000. flera ganger om ... om jag skulle vilja :p
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 390
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 207
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 388
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 307
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp