Bukefalos 28 år!

Kontantfritt samhälle.

Varenda gång jag ska parkera någongstans, tar det nästan lika lång tid att betala, som att göra ärendet!
Sedan har jag ett månadsabbonemang på tlf, men det är inte registrerat, eftersom jag är lite folkskygg. Mitt bolag vet ju vem jag är, men söker man på mitt namn, kommer inte numret upp.
Jag har ett udda namn, och folk sökte mig i jobbet, privat. Orkade inte!

Vilket gör att när jag använder mig av parkering, verkar det fungera, men kommer hem en faktura med faktureringsavgift osv. någon/några månader senare.
Så som du säger! Det är krångligt att vara utan telefon! Och extra dyrt!
Jag har två parkeringsappar som nästan täcker den här stan, oftast. Men om jag ska till Stockholm så är det en ny app varje gång jag parkerar. Jag hade laddat ned en och trott att det var täckt men det är en app i Kista, en app i mitten av stan, en app hos svåger, när man till äventyrs skulle till en kollega var det ytterligare en app. Och ett par av dem vill gnaga på ens kontokortnummer. Och har man inte appen måste man trycka in personnummer och registreringsnummer och fan och hans moster i en apparat som man måste hitta ett kvarter bort och som aldrig fungerar på första försöket och som har kö.

I Visby kan man sms parkera, varpå det en till tre månader senare kommer en faktura på 35 kr med 50 kr i faktureringsavgift, per månad man var där. Så om man var där en gång i juni och en gång i augusti så kommer först en avgift som man betalar i 3 september och tror då det är klart när man upptäcker den andra 6 september, så kommer man på en dag för sent att de skickar flera och betalar. Men då kommer en månad senare en ny faktura på 160 kr för påminnelseavgiften som man skulle ha fått om brevet med det skulle ha kommit fram innan man betalade fakturan en dag försent :rofl:

Det är bara lite dummare än vägverkets trängselskatt om 17 kronor på, betala på dagen eller dö och få 500 kr i avgift.

Så min stad är i alla fall faktiskt lite bättre än andra städer jag erfarit :D de har också sms parkering. Men med faktura i telefonen i så fall, ha!
 
Jag har två parkeringsappar som nästan täcker den här stan, oftast. Men om jag ska till Stockholm så är det en ny app varje gång jag parkerar. Jag hade laddat ned en och trott att det var täckt men det är en app i Kista, en app i mitten av stan, en app hos svåger, när man till äventyrs skulle till en kollega var det ytterligare en app. Och ett par av dem vill gnaga på ens kontokortnummer. Och har man inte appen måste man trycka in personnummer och registreringsnummer och fan och hans moster i en apparat som man måste hitta ett kvarter bort och som aldrig fungerar på första försöket och som har kö.

I Visby kan man sms parkera, varpå det en till tre månader senare kommer en faktura på 35 kr med 50 kr i faktureringsavgift, per månad man var där. Så om man var där en gång i juni och en gång i augusti så kommer först en avgift som man betalar i 3 september och tror då det är klart när man upptäcker den andra 6 september, så kommer man på en dag för sent att de skickar flera och betalar. Men då kommer en månad senare en ny faktura på 160 kr för påminnelseavgiften som man skulle ha fått om brevet med det skulle ha kommit fram innan man betalade fakturan en dag försent :rofl:

Det är bara lite dummare än vägverkets trängselskatt om 17 kronor på, betala på dagen eller dö och få 500 kr i avgift.

Så min stad är i alla fall faktiskt lite bättre än andra städer jag erfarit :D de har också sms parkering. Men med faktura i telefonen i så fall, ha!
OMG
 
Jag lever i princip kontantfritt idag. Kan inte komma ihåg senast jag använde kontanter, och skulle absolut inte kunna berätta hur Sveriges sedlar och mynt ser ut med form och färg och motiv. Nu under Corona är det om möjligt ännu mindre. Befinner mig knappt någonsin i situationer där jag skulle kunna betala kontant om jag ville.

Men det betyder inte att jag är för ett helt kontantfritt samhälle. Men det blir ju lite dubbelt. Ska jag göra mig omaket att använda kontanter för att ett system som jag uppenbarligen inte använder ska finnas kvar. Ja det finns det ju argument för. Men om jag tar mig en promenad på 3 km för att få tag på kontanter, vad skulle jag ens köpa för dem?

Men jag förstår verkligen bekymren som ett kontantfritt samhälle kan innebära det handlar verkligen inte om det. Men det jag inte förstår är ni som skriver att det är ett problem när allt finns i telefonen och glömmer man telefonen är man helt handikappad. Innan smartphonens tid hade jag allting i plånboken och glömde jag den var jag precis lika handikappad. Vad är skillnaden?
 
Har du ett kort går det hyfsat bra.
Men ska du åka kollektivt eller parkera bilen, så går inte det.
För att bara nämna något.
Du får också välja matställe noga. Överallt kan du inte ens beställa utan deras app, där även betalning sker...
Stanna där du är. ;)

Flera län har kortbetalning på kollektivtrafiken, så att det inte skulle gå att åka kollektivt är en sanning med modifikation.
 
Man kan ju fråga sig vad som har drivit på denna samhällsutveckling. Det är så enkelt att bara skrika att det är dåligt. Jag tror att grunden till detta var alla rån, banker, värdetransporter och butiker under 90-talet och fram till typ 2005. Jag förstår att butiker inte vill bli rånade, och att bankerna började ta massa betalt för kontanthanteringen. Varför var det så mycket rån under den tidsperioden?
 
Jag vill verkligen använda kontanter framför kort och har i perioder försökt göra det, men det är svårt då många ställen inte längre tar emot kontanter. Jag vill slippa registreras, vill inte vara möjlig att följa så enkelt. Samtidigt är det oerhört enkelt att vifta med kortet och att se vad jag valt att lägga pengar på.

Eftersom jag är medveten om hur svagt systemet är om det blir elavbrott eller bankfel har jag alltid lite kontanter hemma. Ibland har jag valt att handla för dessa kontanter och det är inte ovanligt att jag blir nekad eftersom stället där jag vill betala är kontantfritt.

Men det viktigaste med att behålla kontanter är det som flera varit inne på, att andra kan se var man har varit och vad man handlat. Jag arbetar idag som relationsvåldshandläggare och har träffat flera personer som blir kontrollerade av sin partner via sina transaktioner. Det låter så fint att ha ett gemensamt konto - mina pengar är dina pengar - men istället är det kontroll.
 
Hur håller du dej gömd från folk som vill dej illa om du lämnar penngaspår. En mobil kan du stänga av men det går inte att betala utan spår om inga tar kontanter.
Absolut, det är ett reellt problem. Bara osäker hur det kopplar ihop med att jag önskar att kunna ha bankfri möjlighet att betala med kort.
 
Vad för fördelar och nackdelar finns det med ett samhälle utan kontanter tycker ni? Är det vi eller övriga eu länder som är på väg åt fel håll?
Fördelen är att det är lätt att föra över pengar om det saknas på kortet. Däremot är det en nackdel när kortläsaren inte fungerar.
Så kan nog va bra att fortfarande ha båda delar.

En annan nackdel är skimming (av den anledningen har jag inte så mycket pengar på mitt kort, skulle det hända blir jag inte av med allt), men å andra sidan kan hela plånboken med kontanter bli stulen också.
Så för mig har båda sidor för och nackdelar, personligen gillar jag att inte ha några kontanter på mig, samtidigt som det ibland kan va bra att ha.
 
Har du ett kort går det hyfsat bra.
Men ska du åka kollektivt eller parkera bilen, så går inte det.
För att bara nämna något.
Du får också välja matställe noga. Överallt kan du inte ens beställa utan deras app, där även betalning sker...
Stanna där du är. ;)
Det kanske är olika mellan städerna men överallt jag har parkerat i sthlm har jag kunnat betala med kort. Vad gäller kollektivtrafiken (SL) så kan man ju köpa själva kortet och sen ladda på pengar på kortet på tex pressbyrån, vid automaterna mm och då betala med kort. Möjligen måste själva kortet köpas hos SL, vet inte helt, men just att ladda på pengar på det kan ju göras med kort.

Var kan man inte betala med kort utan bara med butikens app? Har aldrig sett det i Sverige. Absolut att många ställen idag är kontantlösa (anledningen är främst för att hindra stöld/rån), men kort funkar alltid.
 
Det kanske är olika mellan städerna men överallt jag har parkerat i sthlm har jag kunnat betala med kort. Vad gäller kollektivtrafiken (SL) så kan man ju köpa själva kortet och sen ladda på pengar på kortet på tex pressbyrån, vid automaterna mm och då betala med kort. Möjligen måste själva kortet köpas hos SL, vet inte helt, men just att ladda på pengar på det kan ju göras med kort.

Var kan man inte betala med kort utan bara med butikens app? Har aldrig sett det i Sverige. Absolut att många ställen idag är kontantlösa (anledningen är främst för att hindra stöld/rån), men kort funkar alltid.
SL har infört att man kan blippa bankkortet i spärren och betala direkt med det men än så länge gäller det bara fullt pris.
Accesskort kan man köpa t.ex. på 7eleven, pressbyrån. Det går även att fylla på reskassa och köpa periodkort där.
 
Sverige har verkligen gjort det besvarligt for turister. Ofta far man betala en avgift om man anvander sitt kort utomlands (Alla storre banker dar jag haft kort har haft den avgiften. Inklusive Svensk bank) att inte kunna hyra bil och parkera utan smartphone verkar helt vansinnigt. Jag fick kopa ett Svenskt kort att satta i min telefon sist jag var i Sverige for att det skulle kosta massor av avgifter for mig att anvanda de Svenska natverken med min telefon fran ett Amerikanskt natverk nar jag skulle parkera min lanade bil i Stockholm.

Sist jag var i Sverige (6-7 ar sedan) rakade jag i trubbel for att jag inte hade en Svensk legitimation ocksa. Pa flera stallen fick jag veta att jag MASTE ha Svenskt korkort eller legitimation, jag kunde inte legitimera mig med mitt korkort fran Oregon eller ens mitt Svenska pass och absolut inte mitt Amerikanska pass eller nagon legitimation harifran alls. Tydligen ar Amerikanska turister hogst ovalkommna i Dalarna och Stockholms omradet (dar jag var).
 
Sverige har verkligen gjort det besvarligt for turister. Ofta far man betala en avgift om man anvander sitt kort utomlands (Alla storre banker dar jag haft kort har haft den avgiften. Inklusive Svensk bank) att inte kunna hyra bil och parkera utan smartphone verkar helt vansinnigt. Jag fick kopa ett Svenskt kort att satta i min telefon sist jag var i Sverige for att det skulle kosta massor av avgifter for mig att anvanda de Svenska natverken med min telefon fran ett Amerikanskt natverk nar jag skulle parkera min lanade bil i Stockholm.

Sist jag var i Sverige (6-7 ar sedan) rakade jag i trubbel for att jag inte hade en Svensk legitimation ocksa. Pa flera stallen fick jag veta att jag MASTE ha Svenskt korkort eller legitimation, jag kunde inte legitimera mig med mitt korkort fran Oregon eller ens mitt Svenska pass och absolut inte mitt Amerikanska pass eller nagon legitimation harifran alls. Tydligen ar Amerikanska turister hogst ovalkommna i Dalarna och Stockholms omradet (dar jag var).
Det är mer ett globalt problem. Var knappt välkommen in i en bar i Australien pga hade svenskt pass och svenskt körkort. Fick komma in på nåder och fick veta att om man är i Australien så ska man ha australiensiskt leg om man vill dricka alkohol.
 
Sist jag var i Sverige (6-7 ar sedan) rakade jag i trubbel for att jag inte hade en Svensk legitimation ocksa. Pa flera stallen fick jag veta att jag MASTE ha Svenskt korkort eller legitimation, jag kunde inte legitimera mig med mitt korkort fran Oregon eller ens mitt Svenska pass och absolut inte mitt Amerikanska pass eller nagon legitimation harifran alls. Tydligen ar Amerikanska turister hogst ovalkommna i Dalarna och Stockholms omradet (dar jag var).

Av vilken anledning skulle du legitimera dig? Låter jättekonstigt att svenskt pass inte skulle fungera för det ändamålet.
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 468
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 531
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp