Kort stubin

Jag vet inte. Jag har nog lite svårt att erkänna att jag inte orkar och det är också svårt för mig att förklara hur lite som behövs för att jag ska uppleva att någon trampar på mig eller kränker mig. Min mamma tyckte ju tydligen att det var helt normalt att hullbedöma mig genom att tafsa på min mage utan att fråga om det var okej. Det var det inte. Hon fick smäll på fingrarna och en skarp tillsägelse att hon inte hade rätt att tafsa på mig.

Men min lillsyrra som sov i gästrummet blev ju i alla fall informerad om mina sömnproblem och att jag var lättstörd på nätterna.


Det är asjobbigt! Men rätt skönt att slippa låtsas vara som vanligt.
 
Svårt att formulera sig, så att det blir rätt. Men jag ska försöka.
Jag har ju också träffat dig IRL, och tyckte också att du var en jättetrevlig bekantskap :) ! Det jag ser hos dig, när jag läser det du skriver, är att du måste försöka skilja på det som är superviktigt och akut, och sådant som man bara måste låta bero. Om du fortsätter att ha en så lång to-do-lista som du har, så kommer du bara att bli mer och mer stressad och utmattad. Jag tror alldeles säkert att din mamma var orolig, men att hon inte riktigt visste hur hon skulle uttrycka sig. Se det så, och fundera på vad du skulle kunna ändra på. Det är mitt råd.
Jag har verkligen skalat ner allt till ett minimum. Men även det lilla jag har, känns betungande. Jag är orolig över mitt avlopp och bekymrad över min grund då förre ägaren renoverat fel. Inget av detta är något jag kommer att göra något åt på ett bra tag. Ändå ligger det där som ett smolk i bägaren.

Det är asjobbigt! Men rätt skönt att slippa låtsas vara som vanligt.
Jag låtsas inte ens. Även om jag inte säger något så utstålar jag tråkiga vibbar. Folk undviker mig.
 
Visst har du rätt. Men vad gäller mitt immunförsvar så är det något i hästväg. Jag är nästan aldrig sjuk. Det brukar gå några år mellan mina förkylningar. Min chef undrar hur jag bär mig åt. Hon tror att jag helt enkelt inte tillåter mig att bli sjuk av ren jävla tjurighet för att sjukdom helt enkelt inte ingår i min plan. (Sett ur ayurvedisk synvinkel är jag ganska mycket kapha, men har också en hel del pitta. Envis och målinriktad med andra ord. En kapha blir sällan sjuk men när det sker så brukar det bli ordentligt.)

Sovit dåligt har jag gjort i flera år. Men det har blivit värre. Jag vaknar alltför ofta för tidigt och kan inte somna om. Det blir en dålig spiral av det hela. Dålig sömn ger stress och stressen ger dålig sömn. Och varje störningsmoment blir jättejobbig.

Och det där du nämner om bilkörningen :crazy:, jag gjorde en jättedum grej idag som kunde ha gått illa. Jag körde om en timmerbil och fick möte. Lite hala strängar på vägen också. Jag förstår inte själv varför jag körde om då. Jag anser mig vara en förnuftig och försiktig bilförare, men det där var dumt. Jag klarade mig för att mötande bilen bromsade. Och så hade jag en sån märklig iskyla i kroppen när jag körde om. Jag borde ha fått hög puls. Och så tänkte jag; är det så här idioterna känner som gör att de kan göra vansinnesgrejer?
Jag var/är heller aldrig sjuk, men de senaste åren har jag blivit rejält dålig varje vinter av infektioner och jag tror att det är mitt immunsystem som börjar försöka tala om för mig att jag måste sluta bränna ljuset i bägge ändrar. Än så länge har jag klarat mig i vinter utan problem, men så tar jag det betydligt lugnare nu.

Jag försöker avdramatisera min sömn mer och mer, är jag ledig så gör det ju inget om jag vaknar på natten och inte somnar om på ett par timmar. Är jag trött när jag går upp och tar hand om djuren går jag och lägger mig en stund till efteråt. Sover jag dåligt en natt så får jag vara trött på jobbet och somna tidigare kvällen därpå. Tidigare åt jag sömntabletter men jag tycker inte de hjälpte mig längre, jag sover inte sämre nu och jag mår mycket bättre utan, även mitt humör blev mycket bättre. ;)
 
Jag har verkligen skalat ner allt till ett minimum. Men även det lilla jag har, känns betungande. Jag är orolig över mitt avlopp och bekymrad över min grund då förre ägaren renoverat fel. Inget av detta är något jag kommer att göra något åt på ett bra tag. Ändå ligger det där som ett smolk i bägaren.

Fast problemet är ju att du INTE har skalat ner allt till ett minimum. Även om du inte tar tag i saker och ting, så ligger de ju ändå där och irriterar/stör. Det kanske till och med är ännu värre, vad vet jag. För du har ju inte släppt det du tycker att du borde göra - du orkar bara inte ta tag i det.

Avloppet. Hur illa är det? Om du inte kan duscha, tvätta, diska, osv normalt så MÅSTE du ju ringa ut någon som hjälper dig med det. Annars blir livet jobbigt.
Grunden. Vad är det för fel där? Är det akut, eller kan du (på riktigt) släppa det problemet i, säg, ett halvår/år?
 
Jag har verkligen skalat ner allt till ett minimum. Men även det lilla jag har, känns betungande. Jag är orolig över mitt avlopp och bekymrad över min grund då förre ägaren renoverat fel. Inget av detta är något jag kommer att göra något åt på ett bra tag. Ändå ligger det där som ett smolk i bägaren.


Jag låtsas inte ens. Även om jag inte säger något så utstålar jag tråkiga vibbar. Folk undviker mig.


Men då tycker jag du ska förklara att du är genomtrött och har näsan i väggen. Ge en förklaring så dina nära kan förstå och inte bara tror du avskyr dem. En del är svåra att läsa och andra har svårt att fråga.
 
Fast problemet är ju att du INTE har skalat ner allt till ett minimum. Även om du inte tar tag i saker och ting, så ligger de ju ändå där och irriterar/stör. Det kanske till och med är ännu värre, vad vet jag. För du har ju inte släppt det du tycker att du borde göra - du orkar bara inte ta tag i det.

Avloppet. Hur illa är det? Om du inte kan duscha, tvätta, diska, osv normalt så MÅSTE du ju ringa ut någon som hjälper dig med det. Annars blir livet jobbigt.
Grunden. Vad är det för fel där? Är det akut, eller kan du (på riktigt) släppa det problemet i, säg, ett halvår/år?

Jag kan duscha. Något läcker när tvättmaskinen tömmer. Jag har inte råd att ta ut någon och har själv inte orkat montera bort och flytta på allt som måste undan för att jag ska kunna kolla golvbrunnen.

Grunden kan säkert vänta ett halvår/år. Det är inte akut men felkonstruktionen gör att det med tiden riskerar att mögla där. (Krypgrund i kombination med gullfiberisolerat golv med plastmatta på är ingen lyckträff). Jag vet inte hur länge jag törs vänta med att riva golvet och göra om. Hur som helst så saknar jag pengar till det.
 
Jag kan duscha. Något läcker när tvättmaskinen tömmer. Jag har inte råd att ta ut någon och har själv inte orkat montera bort och flytta på allt som måste undan för att jag ska kunna kolla golvbrunnen.

Grunden kan säkert vänta ett halvår/år. Det är inte akut men felkonstruktionen gör att det med tiden riskerar att mögla där. (Krypgrund i kombination med gullfiberisolerat golv med plastmatta på är ingen lyckträff). Jag vet inte hur länge jag törs vänta med att riva golvet och göra om. Hur som helst så saknar jag pengar till det.
Grunden hade jag låtit bli att fundera på....ALLS. Basta! Vi har halvruttna bärande bjälkar under huset. Vissa säger att det måste åtgärdas snart - andra att bjälkarna kan hålla i 50 år till. Jag kommer INTE att göra något åt det inom den närmsta tiden.

Men avloppet, det hade jag tagit tag i om jag var du. Du riskerar tråkiga vattenskador annars. Men det vet du ju säkert själv också. Det är en sådan där akut sak som måste prioriteras - tyvärr.
 
Jag kan duscha. Något läcker när tvättmaskinen tömmer. Jag har inte råd att ta ut någon och har själv inte orkat montera bort och flytta på allt som måste undan för att jag ska kunna kolla golvbrunnen.

Grunden kan säkert vänta ett halvår/år. Det är inte akut men felkonstruktionen gör att det med tiden riskerar att mögla där. (Krypgrund i kombination med gullfiberisolerat golv med plastmatta på är ingen lyckträff). Jag vet inte hur länge jag törs vänta med att riva golvet och göra om. Hur som helst så saknar jag pengar till det.
Jag har en sådan grund,made 1947 och jättefin enligt dom som var nere i den förra året då jag drog in vatten o avlopp. Så släpp det problemet!

Edit: Vi la på mer isolering och nya plastmattor också.
 
Jag låtsas inte ens. Även om jag inte säger något så utstålar jag tråkiga vibbar. Folk undviker mig.
Fast om inte folk vet varför du sänder ut tråkiga vibbar, så är det rätt så självklart att de undviker dig, då de mest troligt tror att det är just dem du inte alls vill vara i närheten av.

Man behöver inte gå in i detaljerna om varför man beter sig som man gör, men att ge en grundbild av varför man gör det är aldrig en nackdel enligt min erfarenhet.
 
Jag har en sådan grund,made 1947 och jättefin enligt dom som var nere i den förra året då jag drog in vatten o avlopp. Så släpp det problemet!

Edit: Vi la på mer isolering och nya plastmattor också.
Just mer isolering och plastmattor är grogrund för problem i framtiden då man ändrar byggnadens funktion.
 
Just mer isolering och plastmattor är grogrund för problem i framtiden då man ändrar byggnadens funktion.
Jag ändrade inte funktionen,den har samma funktion nu som innan,bara att det i hallen o gästrummet är mer isolering och nya plastmattor iställer för gamla mattor och dåligt med isolering,vill inte ha kalla fötter o stor elräkning.

O enl både försäkringsbolag o Anticimex så var hela grunden jätte sund och bra ventilerad vilket är det som gör skillnaden mellan dålig o bra grund.
 
Just mer isolering och plastmattor är grogrund för problem i framtiden då man ändrar byggnadens funktion.

Har mattorna legat länge utan problem kan de ligga några år till. Andas och fokusera på annat än renovering ett tag, annars kommer du troligen sälja ett halvfärdigt renoveringsobjekt om 3 år när allt är påbörjat och inget avslutat.
Det får ta tid. Det har ju funkat hittills.
Se på Netflix till påsk istället. Och köp lite blomsterfrön när lusten faller på.
 
Jag ändrade inte funktionen,den har samma funktion nu som innan,bara att det i hallen o gästrummet är mer isolering och nya plastmattor iställer för gamla mattor och dåligt med isolering,vill inte ha kalla fötter o stor elräkning.

O enl både försäkringsbolag o Anticimex så var hela grunden jätte sund och bra ventilerad vilket är det som gör skillnaden mellan dålig o bra grund.
Problemet är att grunden blir kallare med större risk för kondens när varm och kall luft möts. Plasten gör också att fukten stannar kvar under plasten i stället för att kunna dunsta.
 
Har mattorna legat länge utan problem kan de ligga några år till. Andas och fokusera på annat än renovering ett tag, annars kommer du troligen sälja ett halvfärdigt renoveringsobjekt om 3 år när allt är påbörjat och inget avslutat.
Det får ta tid. Det har ju funkat hittills.
Se på Netflix till påsk istället. Och köp lite blomsterfrön när lusten faller på.
De har legat cirka 6 år. Det går inte att se hur det ser ut under mattor/bjälklag.

Lite frön och sånt ska det väl bli men vad är Netflix? Har det med TV att göra? Jag äger ingen TV och vill inte ha någon heller.
 
Problemet är att grunden blir kallare med större risk för kondens när varm och kall luft möts. Plasten gör också att fukten stannar kvar under plasten i stället för att kunna dunsta.

Men vad menar du att du måste göra, och när?

Jag tycker det skiner igenom att du är nära väggen, alla förslag förkastas, alla välmenta råd skapar bara mer irritation hos dig.

Du MÅSTE prioritera rätt innan din enda resurs tar slut. Du.
 
De har legat cirka 6 år.

Lite frön och sånt ska det väl bli men vad är Netflix? Har det med TV att göra? Jag äger ingen TV och vill inte ha någon heller.

Finns på internet, du kan logga in eller skaffa appen. Om du vill. Det finns bra serier och dokumentärer och rent skräp.

Andas ang plastmattan. På 6 år hade det märkts om det blev fuktproblem. Våra låg i 40 år på landet. När vi tog bort dem blev det satans kallt... vi har timrat hus med torpargrund, det drar det som behövs trots mattor.
 
Nu ska jag inte stressa dig mer för det är ändå inget du kan göra någonting åt för närvarande men det är bra att du eldar mycket. I mitt hus var det den gamla plastmattan som i princip höll ihop golvet i kök och matrum, under brädorna låg det mullbänk och ett ruttet golv.

Konstruktionen i sig var det väl inget fel på så länge huset eldades i alla kakelugnar och vedspis så värmen gick ner, men när det slutade eldas och plastmattorna las på kyldes grunden ner och det började växa svamp. Stora bjälkar gick att bryta av för hand när vi rev bort mattorna. Allt fick grävas ut, nya bjälkar las in + blindbotten isolerad med cellulosafiber istället och trägolv.

Hade det varit torpargrund hade det nog kunnat funka, men vi hade som sagt mullbänk och det fungerade inte alls. Hade vi inte börjat riva golvet vår första sommar när vi skulle göra om köket hade det nog hållit något år till.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 939
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: Rosett
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 765
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 871
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp