Krav i köpekontraktet.

Sv: Krav i köpekontraktet.

Personligen tycker jag , i stort sett lika med SKKs regler, att allt i ett köpekontrakt som begränsar köparens äganderätt (o inte är tydligt relaterat till motsvarande nedsättning av köpesumman), är oseriöst.
PL

Man kan alltid låta bli att köpa valp av en oseriös uppfödare. Valet är ju fritt. vänd i dörren om det verkar uppåt väggarna.

Jag har öht inte skrivit om vad jag anser om ljugande valpköpare, men det borde av allt mitt skrivande genom åren på buke inte vara svårt att räkna ut eller åtminstone ana att om sådana tycker jag inte, men det gör det vare sig ( för mig) mer rätt eller mer seriöst av en uppfödare att frångå skk's regler enligt min åsikt.

Jag tänkte mest på i syftet dölja fel som ex att låta bli att göra MH på en hund man vet kommer ha kassa resultat, eller lyssna på vettens "hint" och kanske låta bli att betala till SKK för avläsning vid misstanke om kassa höfter/armbågar:)

Hur definierar ni en seriös uppfödare?

Egentligen är det en mycket bra fråga som kan vara svår att svara på.

För mig är det viktigaste att värna om hundarna (sköta sina avelsdjur på ett bra sätt) och att föra "sin" ras framåt. Uppfödaren ska vilja ha kontakt med sina valpköpare för att se vad det blir av avkomman, annars känns arbetet lite lönlöst.

Sen är det väl mycket tycke och smak från min sida angående andar detaljer. Exempelvis vill jag att en uppfödare har mycket kunskap i avel och arvbarhet, valpens utveckling och behov, gärna berikning av valpens miljö etc.

Är det oseriöst av en uppfödare att inte gå mot skk's regler och skriva in ogiltiga krav i kontrakten tex.?

Inte nödvändigtvis oseriöst, däremot orimligt då detta ändå inte har någon giltighet om jag förstått det rätt. Jag är inte insatt i alla SKKs regler vad gäller avel osv, så det blir lite svårt att svara på.

Hur kan det vara orimligt att inte gå mot skk's regler som en del gör genom att tex. skriva in ogiltiga krav i kontrakten :confused:

Jag menade att det inte spelar någon roll om uppfödare för in egna ideer i sina kontrakt eftersom dessa ändå saknar betydelse (det som är infört alltså, inte själva SKKs del).

Hade jag funderat på att skaffa valp från en uppfödare som gör sådant så hade jag naturligtvis diskuterat det med denne.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 642
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 733
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 913
Senast: Asko
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 626
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka