Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta krig är vansinne. Ryssarna har ju rullande krematorier så de människor som ” försvinner ” kan vara kremerade. Ingen vet. Hur ska folk få ett avslut?
 
Alltså Rysslands sätt att dementera allt gör ju att jag börjar se en dementi som en bekräftelse. Att dementera saker som de är överbevisade om att de gjort blir ju bara löjligt. Undrar om de ens tänker tanken att deras sätt att uttala sig gör att de i världens ögon blir mycket mer skyldiga än de kanske ens är?
 
Alltså Rysslands sätt att dementera allt gör ju att jag börjar se en dementi som en bekräftelse. Att dementera saker som de är överbevisade om att de gjort blir ju bara löjligt. Undrar om de ens tänker tanken att deras sätt att uttala sig gör att de i världens ögon blir mycket mer skyldiga än de kanske ens är?

Det är en del av poängen. Om man rakt upp och ner ljuger om allt så går det inte att bemöta något, och man skrämmer dessutom motståndaren med något som liknar galenskap. Men ja, det som uttalas från Kreml bör (enligt Sveriges rysslandsexperter) tolkas åt motsatt håll.
 
Det är en del av poängen. Om man rakt upp och ner ljuger om allt så går det inte att bemöta något, och man skrämmer dessutom motståndaren med något som liknar galenskap. Men ja, det som uttalas från Kreml bör (enligt Sveriges rysslandsexperter) tolkas åt motsatt håll.
Ja att det är en medveten taktik förstår jag men vad vill man uppnå. Hittills har den ju varit direkt kontraproduktiv och är nu på väg att driva in både Sverige och Finland i NATO vilket är så långt ifrån Rysslands mål som man bara kan komma. Taktiken har ju även gjort att ledningen i Ryssland blivit driftkuckuar bland Europas befolkning och ses som paria av mer eller mindre hela det politiska etablissemanget. För mig känns det som om Ryssland söker "respekt" men lögnare är det i regel svårt att respektera oavsett vilken mening man lägger in i ordet.
 
Ja att det är en medveten taktik förstår jag men vad vill man uppnå. Hittills har den ju varit direkt kontraproduktiv och är nu på väg att driva in både Sverige och Finland i NATO vilket är så långt ifrån Rysslands mål som man bara kan komma. Taktiken har ju även gjort att ledningen i Ryssland blivit driftkuckuar bland Europas befolkning och ses som paria av mer eller mindre hela det politiska etablissemanget. För mig känns det som om Ryssland söker "respekt" men lögnare är det i regel svårt att respektera oavsett vilken mening man lägger in i ordet.
Till många tror på det, och Frankrikes blivande president kommer att hjälpa till att öka trovärdigheten.
 
Ja att det är en medveten taktik förstår jag men vad vill man uppnå. Hittills har den ju varit direkt kontraproduktiv och är nu på väg att driva in både Sverige och Finland i NATO vilket är så långt ifrån Rysslands mål som man bara kan komma. Taktiken har ju även gjort att ledningen i Ryssland blivit driftkuckuar bland Europas befolkning och ses som paria av mer eller mindre hela det politiska etablissemanget. För mig känns det som om Ryssland söker "respekt" men lögnare är det i regel svårt att respektera oavsett vilken mening man lägger in i ordet.
...i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad...
 
Här är en splitt ny artikel från den officiella Ryska nyhetsbyrån RIA (ni kommer ihåg den siten som krigets dag tre råkade publicera en tidigare färdigskriven segerkrönika över det framgångsrika blixtkriget mot Ukraina...) där man bekräftar att kryssaren Moskva har sjunkit.

[högerklicka, och översätt till engelska om din ryska presenterad med kyrilliska bokstäver är kass]
https://ria.ru/20220414/kreyser-1783626130.html

Men det visste vi redan, så det är inte själva artikeln i sig som är spännande - utan dess kommentarsfält.
Tidigare har jag där kommentarer varit möjliga på ryska sidor i princip bara sett sådant som varit långt bort från hur vi i väst ser på utvecklingen i Ukraina. Plus vad som (från rysk sida) ansetts vara nazi-troll - men dessa har modererats bort ganska omedelbart.

Under de sista dagarna har jag dock börjat se ryssar tala mycket friare än tidigare - och det har blivit svårare att avgöra vad som är ryskskrivet och västskrivet. I kommentarerna på den här sidan finns det jämförelsevis nästan ingenting [för krig] eller [warmongering om Ukraina-nazister] kvar.
Det jag läser är uppgivenhet. Det här var en genuint kass idé.

Det finns alltså hopp för att hemmaopinionen har börjat vända.
(Kommentarsfältet på RIA syns först då du klickat på en blå ruta med [Discuss] nedanför artikeln. Den dyker upp som högerkolumn.)
 
Här är en splitt ny artikel från den officiella Ryska nyhetsbyrån RIA (ni kommer ihåg den siten som krigets dag tre råkade publicera en tidigare färdigskriven segerkrönika över det framgångsrika blixtkriget mot Ukraina...) där man bekräftar att kryssaren Moskva har sjunkit.

[högerklicka, och översätt till engelska om din ryska presenterad med kyrilliska bokstäver är kass]
https://ria.ru/20220414/kreyser-1783626130.html

Men det visste vi redan, så det är inte själva artikeln i sig som är spännande - utan dess kommentarsfält.
Tidigare har jag där kommentarer varit möjliga på ryska sidor i princip bara sett sådant som varit långt bort från hur vi i väst ser på utvecklingen i Ukraina. Plus vad som (från rysk sida) ansetts vara nazi-troll - men dessa har modererats bort ganska omedelbart.

Under de sista dagarna har jag dock börjat se ryssar tala mycket friare än tidigare - och det har blivit svårare att avgöra vad som är ryskskrivet och västskrivet. I kommentarerna på den här sidan finns det jämförelsevis nästan ingenting [för krig] eller [warmongering om Ukraina-nazister] kvar.
Det jag läser är uppgivenhet. Det här var en genuint kass idé.

Det finns alltså hopp för att hemmaopinionen har börjat vända.
(Kommentarsfältet på RIA syns först då du klickat på en blå ruta med [Discuss] nedanför artikeln. Den dyker upp som högerkolumn.)

Tack! Jag har undvikit både РИА och TASS ett tag, mitt blodtryck pallar inte hur mycket som helst, men det här kändes klart upplyftande. Det är fö en jäkla bragd att sänka Moskva, och jag gissar att det inte är helt roligt att vara den som måste berätta det för Putin. 😁
 
Jag såg en film på träffen som sänkte Moskva delad på fb. Det sa verkligen boom... och även om det är positivt för Ukraina så kan jag inte låta bli att tänka på de stackarna som var ombord. Med tanke på rapporter från ryska desertörer så vet de ju inte varför de är där typ. Stackars själar av alla nationaliteter som dör, allt pga en idiot med storhetsvansinne :cry:
 
Kommentar från länken Jeffrey postade, översatt från ryska.

Kanske är det värt att inte svara ännu, men tydligt varna för att för varje nederlag av vår utrustning med ammunition från vilket ovänligt land som helst, kommer ett omedelbart missil- eller missil- och bombanfall att utsättas för tillverkaren av detta vapen i detta land. Och fortsätt. Vi kommer att bemästra svenskarna och andra kaukasier, samt öborna. Och USA kommer att behöva sätta ett par ubåtar på permanent basis (om de inte är där än, förstås). Och bombar rigoröst när de bestämmer sig för att kolla nästa gång. Och låt det nu vara deras problem, hur man kan övertala Ukrainas väpnade styrkor att inte skjuta spjut och annat skräp, hur man ska återföra allt detta tillbaka och under vilken förevändning man stoppar bistånd och förnödenheter.
 
En kollega på jobbet kom till Sverige från östra Ukraina 2014. Hon pratade i helgen om kriget, att västra Ukraina avskyr östra Ukraina och alla som talar ryska som modersmål. Att därför är det ukrainsk militär som beskjuter sina egna, för att de talar fel språk. Att Ryssland faktiskt är de som skyddar den rysktalande befolkningen. Och att de östra delarna av Ukraina skulle få det bättre som en del av Ryssland.
 
En kollega på jobbet kom till Sverige från östra Ukraina 2014. Hon pratade i helgen om kriget, att västra Ukraina avskyr östra Ukraina och alla som talar ryska som modersmål. Att därför är det ukrainsk militär som beskjuter sina egna, för att de talar fel språk. Att Ryssland faktiskt är de som skyddar den rysktalande befolkningen. Och att de östra delarna av Ukraina skulle få det bättre som en del av Ryssland.

Hur kommenterar hon det faktum att Zelenskyy har ryska som modersmål, och kommer från en oblast där en stor del av befolkningen är rysktalande? 🤔
 
Hur kommenterar hon det faktum att Zelenskyy har ryska som modersmål, och kommer från en oblast där en stor del av befolkningen är rysktalande? 🤔
Så långt kom vi inte. Jag försökte se på det ur olika vinklar, men hon bara fortsatte prata om att det är den egna armén som bombar öst och att media i Sverige är ensidigt. Så jag återgick till arbetet.


Jag vet inte vad som är riktigt och sant, vad som är propaganda eller exakt vad som är hårt vinklad media, av det vi får till oss. Jag håller inte med henne i att svensk media är ensidigt, men det är inte orimligt att informationen vi får är vinklad. Enligt henne är der stor skillnad i vad ukrainsk tv och rysk tv förmedlar och efter samtal med vänner hade hon bestämt sig för att den ryska vinklingen var sann. Eftersom hon inte är öppen för andra vinklar finns det ju inte så mycket mer att diskutera.
 
Så långt kom vi inte. Jag försökte se på det ur olika vinklar, men hon bara fortsatte prata om att det är den egna armén som bombar öst och att media i Sverige är ensidigt. Så jag återgick till arbetet.


Jag vet inte vad som är riktigt och sant, vad som är propaganda eller exakt vad som är hårt vinklad media, av det vi får till oss. Jag håller inte med henne i att svensk media är ensidigt, men det är inte orimligt att informationen vi får är vinklad. Enligt henne är der stor skillnad i vad ukrainsk tv och rysk tv förmedlar och efter samtal med vänner hade hon bestämt sig för att den ryska vinklingen var sann. Eftersom hon inte är öppen för andra vinklar finns det ju inte så mycket mer att diskutera.

Nä, givetvis går det inte att dra igång en stor diskussion på jobbet. (Eller går och går, jag hade förmodligen gjort det innan jag hunnit tänka mig för och det är ju inte alltid så gynnsamt...) Just påståendet om hur ryskspråkiga "förföljs" har jag varit nyfiken på hur man argumenterar kring (mer än det gamla vanliga med lagstiftningen som gynnar ukrainska), just med tanke på att det är tämligen obestridligt att presidenten har just ryska som första språk. 🤔

Och ja, det är ju stor skillnad på hur det rapporteras i Ukraina resp Ryssland. Jag har skurit ner lite på ryska nyhetskällor, både för att det tar sån tid att läsa ryska och för att jag blir så förbannad, men när det är något speciellt brukar jag kolla vad de skriver. Ukrainska nyheter går ofta att hitta direkt från "källan" åtminstone med engelsk sammanfattning, och jag tycker ukrainska är betydligt lättare att läsa. Sånt man kan verifiera med observationer (tex hur större trupper rör sig och hur många fordon Ryssland förlorat) har visat sig stämma tämligen bra med vad Ukrainska myndigheter rapporterar, men den typen av fakta faller ju platt som argument för någon som anser att hela väst är förljuget och "går USAs ärenden".

Det är väldigt intressant, i all tragik, hur människor som ändå på det stora hela taget befinner sig i samma filterbubbla som oss kan vara så fast övertygade åt andra hållet. Det är något Ryssland har lyckats med många gånger under historien, och det fascinerar mig faktiskt. Också hur man från statligt håll gång på gång ljuger ihop historier som är så otroliga att vi hade fnyst åt det i en film.
 
En kollega på jobbet kom till Sverige från östra Ukraina 2014. Hon pratade i helgen om kriget, att västra Ukraina avskyr östra Ukraina och alla som talar ryska som modersmål. Att därför är det ukrainsk militär som beskjuter sina egna, för att de talar fel språk. Att Ryssland faktiskt är de som skyddar den rysktalande befolkningen. Och att de östra delarna av Ukraina skulle få det bättre som en del av Ryssland.

Borgmästaren i Kramatorsk (Donbass, Donetsk Oblast, men på Ukrainsk-kontrollerad mark och inte inne i DPR/Donetsk People's Republics) har i en intervju i brittiska Guardian (se nedan) berättat att han uppskattar att antalet pro-Ryssar under kriget har sjunkit från runt 60% till nu 15%.

Egen åsikt: I LPR/DPR har antalet sjunkit ännu mer (kanske från 80-90% till nu 15%), beroende på hur Ryssland har hanterat utbrytarstaternas allmänna mobilisering. Dels finns det uppgifter på att man tvingat ut pojkar från gymnasiet till fronten (yngsta jag sett som Prisoner of War har varit 17 år gammal), dels har LPR/DPR-arméerna mest använts som kanonmat, beroende på att statistiken på dödade ryska soldater inte drabbas av att en Ukrainare (!) från LPR/DPR dör.
I de fall som ryska trupper hamnat i strid med varandra, så har det då varit en konventionell rysk styrka på ena sidan, och en LPR/DPR-grupp på den andra. Det är lite go figure på denna.


But Kramatorsk’s mayor, Oleksandr Goncharenko, said the blockade of Mariupol in the Donetsk region and its disastrous humanitarian consequences had played a decisive role in changing people’s minds.
“If in 2014, 60% of the town were pro-Russian, I would say now it’s around 15%,” he said.

https://www.theguardian.com/world/2...ple-in-east-ukraine-prepare-for-fresh-assault
 
Ytterligare massgravar upptäckta, denna gång utanför Mariupol där det fortfarande finns ca 100 000 civila som inte kommer därifrån. Helt sinnessjukt att detta händer rakt framför våra ögon och otroligt frustrerande att omvärlden fortfarande inte stöttar Ukraina mer. Hur många folkmord i hur många länder accepterar vi innan vi säger stopp till Ryssland?

https://www.dn.se/varlden/nya-satellitbilder-avslojar-massgrav-utanfor-mariupol/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 273
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 432
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 610
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 377
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp