Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr tror jag att man mer driver dessa som kanonmat än att man ger dem avancerade vapen. Skulle man göra det senare lär träffsäkerheten bli väldigt låg och vapnen kommer att tjorva och krångla ännu mer än de redan gör. Det har redan funnits många uppgifter på att ryska elitförband går bakom linjerna och skjuter dem som inte sköter sig.

Jag tror inte att det är smart, men det är ett fördjupat och breddat mänskligt lidande. Vilket inte är så överraskande att ingen bryr sig om på den sidan.
Ha folk bakom, som skjuter desertörer är väl klassisk rysk taktik?
 
Åh? Jag känner inte till hans politik så väl så jag blir nyfiken, varför tycker du inte det?
Först och främst, det är precis som med Putin som med Trump; ställ dit en kaktus i kruka som ersättare på presidentposten - och det blir en direkt och markant förbättring för hela världen.


Men om man börjar titta på vad Aleksej Navalny tycker, så blir det en del plus och en del minus.
Plus är utan tvekan hans inställning till den ryska korruptionen, samt vad han tycker i HBTQ- och miljöfrågor.

Minus tillåter jag mig att klippa in från Wikipedia;
Navalnyj har från flera håll anklagats för att ha nationalistiska tendenser. Under hans tid i liberala partiet Jabloko betonade han ett mer nationalistiskt budskap vilket ledde till en konflikt med partiledningen och så småningom uteslöts han från partiet på grund av kontroversiella kommentarer om invandring och på grund av hans deltagande i Ryska marschen, en demonstration som samlar Putinmotståndare och där även högerextremister ingår.

Han har krävt flera gånger att illegala invandrare borde deporteras och under 2011 års upplaga av Ryska marschen kallade han illegal invandring för ett problem, en position som han bekräftade i en intervju från januari 2013. Engelina Tareyeva, som har jobbat ihop med Navalnyj under hans tid i Jabloko, kallade honom för "Rysslands farligaste man". Navalnyj själv har avvisat Tarayevas anklagelser och menar att en diskussion kring etnicitet inte behöver leda till nynazism.

Per Leander och Aleksej Sachin har kallat Navalnyj för högerpopulist och såg likheter mellan Navalnys krav på visumtvång för arbetskraftsinvandrare och Donald Trumps planer på att bygga en mur mot Mexiko. Navalnyj har varit med i en reklamfilm för ”Den nationella ryska befrielserörelsen” där han pratar om att skjuta skadedjur samtidigt som bilder på människor från Kaukasus visas.
I en intervju med The Guardian från 2017 sade Navalnyj att han inte ångrar att han gjorde dessa videoklipp.
Rysslands övertagande av Krimhalvön 2014 kommenterade han med orden "Krim är vårt".


https://sv.wikipedia.org/wiki/Aleksej_Navalnyj
 
Först och främst, det är precis som med Putin som med Trump; ställ dit en kaktus i kruka som ersättare på presidentposten - och det blir en direkt och markant förbättring för hela världen.


Men om man börjar titta på vad Aleksej Navalny tycker, så blir det en del plus och en del minus.
Plus är utan tvekan hans inställning till den ryska korruptionen, samt vad han tycker i HBTQ- och miljöfrågor.

Minus tillåter jag mig att klippa in från Wikipedia;
Navalnyj har från flera håll anklagats för att ha nationalistiska tendenser. Under hans tid i liberala partiet Jabloko betonade han ett mer nationalistiskt budskap vilket ledde till en konflikt med partiledningen och så småningom uteslöts han från partiet på grund av kontroversiella kommentarer om invandring och på grund av hans deltagande i Ryska marschen, en demonstration som samlar Putinmotståndare och där även högerextremister ingår.

Han har krävt flera gånger att illegala invandrare borde deporteras och under 2011 års upplaga av Ryska marschen kallade han illegal invandring för ett problem, en position som han bekräftade i en intervju från januari 2013. Engelina Tareyeva, som har jobbat ihop med Navalnyj under hans tid i Jabloko, kallade honom för "Rysslands farligaste man". Navalnyj själv har avvisat Tarayevas anklagelser och menar att en diskussion kring etnicitet inte behöver leda till nynazism.

Per Leander och Aleksej Sachin har kallat Navalnyj för högerpopulist och såg likheter mellan Navalnys krav på visumtvång för arbetskraftsinvandrare och Donald Trumps planer på att bygga en mur mot Mexiko. Navalnyj har varit med i en reklamfilm för ”Den nationella ryska befrielserörelsen” där han pratar om att skjuta skadedjur samtidigt som bilder på människor från Kaukasus visas.
I en intervju med The Guardian från 2017 sade Navalnyj att han inte ångrar att han gjorde dessa videoklipp.
Rysslands övertagande av Krimhalvön 2014 kommenterade han med orden "Krim är vårt".


https://sv.wikipedia.org/wiki/Aleksej_Navalnyj
Ett stort problem som både Sovjet och Ryssland alltid dragits med är väl lite av att alla som kan komma att ta över är av samma skrot och korn, odemokratiska, korrupta och har inte så bra människosyn över lag. Chrusjtjov var en av de mer humanitära ledarna som stoppade de godtyckliga massdeporteringarna till flera sibiriska utrotnings-/fångläger även om inte han heller var något lamm och Gorbatjov är den mest uppskattade av de västliga ledarna och troligen den normalaste av dem alla men inte så omtyckt i Ryssland.
 
Tyvärr tror jag att man mer driver dessa som kanonmat än att man ger dem avancerade vapen. Skulle man göra det senare lär träffsäkerheten bli väldigt låg och vapnen kommer att tjorva och krångla ännu mer än de redan gör. Det har redan funnits många uppgifter på att ryska elitförband går bakom linjerna och skjuter dem som inte sköter sig.

Jag tror inte att det är smart, men det är ett fördjupat och breddat mänskligt lidande. Vilket inte är så överraskande att ingen bryr sig om på den sidan.
Håller med om allt, förutom att jag inte skulle kalla Kadyrovs Tik-Tok-tjetjener eller den inkarnation av Wagnergruppen vi har nu för elitförband. Rövarband är en närmare verklighetsbeskrivning.

Rysslands elitförband är idag extremt decimerade.
För nordisk del så är VDV-förbandet från Petsamo, som skulle hantera Nordkalotten till 100% utraderat på väg in mot Kharkiv, medan gossarna stationerade i Pskov, med Destination Gotland i höger benficka, försvann ungefär samtidigt vid striderna vid Gostomel-flygplatsen utanför Kiev.
 
Ett stort problem som både Sovjet och Ryssland alltid dragits med är väl lite av att alla som kan komma att ta över är av samma skrot och korn, odemokratiska, korrupta och har inte så bra människosyn över lag. Chrusjtjov var en av de mer humanitära ledarna som stoppade de godtyckliga massdeporteringarna till flera sibiriska utrotnings-/fångläger även om inte han heller var något lamm och Gorbatjov är den mest uppskattade av de västliga ledarna och troligen den normalaste av dem alla men inte så omtyckt i Ryssland.
Ja.
Känner att det kanske skulle behövts en egen tråd om vad som skulle (behöva) hända med Ryssland efter detta krig.
 
Ett stort problem som både Sovjet och Ryssland alltid dragits med är väl lite av att alla som kan komma att ta över är av samma skrot och korn, odemokratiska, korrupta och har inte så bra människosyn över lag. Chrusjtjov var en av de mer humanitära ledarna som stoppade de godtyckliga massdeporteringarna till flera sibiriska utrotnings-/fångläger även om inte han heller var något lamm och Gorbatjov är den mest uppskattade av de västliga ledarna och troligen den normalaste av dem alla men inte så omtyckt i Ryssland.

Jag håller med. Därför tror jag inte på de som tror att allt löser sig när/om Putin försvinner.
 
Lyman.jpg
 
För er som inte känner igen de här badpojkarna, så heter gossen vänd hitåt Olaf Scholz och den andre herren Vladimir Putin. Teckningen funnen i en finsk tidning, och Jarla kallar sig artisten.

Nordstrm.jpg
 
Stämmer det där?
Nej, det är sannolikt ett falsarium att det var just ett sånt dekret han signerade på just denna bild.

Faktum är dock att han skrev på ett dekret i fredags, där bl.a Donetsk Oblast uppgick i Ryssland. Och igår, i lördags, så återtog Ukrainska trupper staden Lyman, Donetsk Oblast, 20.000 invånare innan 24/2.

Det var tänkt som 'en rolig bild', som jag inte tyckte passade varken i meme-tråden eller i "random bilder med roliga texter".
 
Engelina Tareyeva, som har jobbat ihop med Navalnyj under hans tid i Jabloko, kallade honom för "Rysslands farligaste man".
Tack för intressant svar men märkte ett märkligt citat, mitt utklipp ovan.
Alltså, är inte ändå Putin fortfarande Rysslands farligaste man? Tycker man ovan så skulle det vara intressant att veta vad denne tycker om Putin.
 
Här är en mycket pedagogisk kartvy över vad som har hänt under de sista 24h nordost om Kherson.
Min uppfattning är att nu på morgonkvisten befinner vi oss vid 3:25 inne i videon, och det som kommer därefter är vad youtubaren tror är syftet med denna operation; en ny ordentlig inringning av rysk trupp, som kommer anfallas bakifrån.

Videon publicerades mellan 23:00 och 24:00 i går kväll.

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 378
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 497
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 730
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp