Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns så positivt att läsa rapporteringen från krigen just nu när det går bra för Ukraina, lite som att hoppet faktiskt finns :heart

Samtidigt kan jag inte låta bli att undra vad som blir Ukrainas steg när dom motat tillbaka ryssen från Ukrainas land. Ska dom gå vidare och sänka Putin?
Jag hoppas ju dock att Putin hinner sänkas av ryssarna själva, de som börjar kunna tänka klart. Ett hopp är ju att det to.m talas kritiskt om Putin i ryska stats-tv - det trodde inte jag skulle hända ever!
Kanske optimistiskt av mig men jag tror inte att Ukrainas militär kommer att lägga en fot på rysk mark om de kan hjälpa det. De vet redan hur det är att bli belägrade. Plus skulle de kunna förlora en stor del av sin backup i resten av världen, som USAs. Det vill de nog inte gärna riskera.

Utan görs det något åt Putin så blir det politiskt i resten av världen eller i landet. Ukraina själva vill nog spendera sina pengar på att bygga upp landet igen. Jag har även svårt att tro att deras fotsoldater skulle kämpa lika starkt i ett ev krig på rysk mark som de gjort för sitt land, de flesta vill nog bara se till att deras land blir fritt igen. Och de ukrainska politikerna är nog medvetna om det.
 
Kanske optimistiskt av mig men jag tror inte att Ukrainas militär kommer att lägga en fot på rysk mark om de kan hjälpa det. De vet redan hur det är att bli belägrade. Plus skulle de kunna förlora en stor del av sin backup i resten av världen, som USAs. Det vill de nog inte gärna riskera.

Utan görs det något åt Putin så blir det politiskt i resten av världen eller i landet. Ukraina själva vill nog spendera sina pengar på att bygga upp landet igen. Jag har även svårt att tro att deras fotsoldater skulle kämpa lika starkt i ett ev krig på rysk mark som de gjort för sitt land, de flesta vill nog bara se till att deras land blir fritt igen. Och de ukrainska politikerna är nog medvetna om det.

Jag håller med dig. De kommer inte fortsätta in i Ryssland. Då blir de ju aggressorn och det tror jag inte de vill. Jag tror att de kommer sats på försvar och uppbyggnad av landet när/om de lyckas ta tillbaka hela Ukraina inkl. Krimhalvön.
 
Kanske optimistiskt av mig men jag tror inte att Ukrainas militär kommer att lägga en fot på rysk mark om de kan hjälpa det. De vet redan hur det är att bli belägrade. Plus skulle de kunna förlora en stor del av sin backup i resten av världen, som USAs. Det vill de nog inte gärna riskera.

Utan görs det något åt Putin så blir det politiskt i resten av världen eller i landet. Ukraina själva vill nog spendera sina pengar på att bygga upp landet igen. Jag har även svårt att tro att deras fotsoldater skulle kämpa lika starkt i ett ev krig på rysk mark som de gjort för sitt land, de flesta vill nog bara se till att deras land blir fritt igen. Och de ukrainska politikerna är nog medvetna om det.
Det är nog rimligt att anta att Ukraina kommer att stoppa vid rysk gräns. Om man nu inte vill upprätta en buffertzon så att Ryssland inte kan nå ukrainskt territorium med artilleri t ex. Man kan också tänka sig ett scenario där man faktiskt följer ett flyende ryskt förband för att slå det även om efter att de nått över rydk gräns.
 
Ukraina stannar vid den ryska gränsen och har inga planer på att annektera något ryskt territorium. De försvarar bara sitt land. Det finns gott om filmer där Ukrainsk trupp stannar vid obevakade gränser till Ryssland.

Däremot har Ukraina full rätt enligt folkrätten att attackera militära mål inom Ryssland. Inom väst pratas det mycket om att inte ge Ukraina kapaciteten att slå mot mål inom Ryssland, men det har bara med västvärldens rädsla för eskalering av kriget att göra.
 
Har ni lyckats undgå den Tjeckiska trollningen av Ryssland?

De har anordnat en omröstning i Kaliningrad-enklaven om de vill uppgå i Tjeckien, och fått 97.9% av rösterna (eller 196,8% - eller som här nedan 102%; läget är ju lite oklart...) att ropa ett rungande "JA". Det har fått tjeckerna att omedelbart sätta igång med projekteringen av den nya ledningen Beer Stream 1, som ska öppnas på nyårsnatten. Detta för att befolkningen ska känna sig mer tjeckisk.



 
Om någon fortfarande trodde att Ryssland lägger några som helst pengar på utrustning...
Ryssland lägger faktiskt tveklöst mycket pengar på sin utrustning.

Problemet är Ryssarnas kleptokrati, systemet där alla i produktionskedjorna ska roffa åt sig allt de kan. Det får till följd att det inte blir så mycket pengar kvar till den faktiska utrustningen, då allt från oligarker till sista budbil ska ha sin skärva av statens pengar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 379
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 502
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 731
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 392
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp