Krockar som du har upplevt?

  • Annan bil bytte fil in i sidan på min bil utanför Ullevi. Låg hastighet, bara plåtskador.
  • Annan bil körde in i min bil bakifrån med rätt bra hastighet när jag stannat i kö innan Tingstadstunneln. Andra bilen skrot, inga personskador.
  • Jag körde på rådjur utanför Sveg. En hel del skador på bilen, inga personskador.
  • Annan bil körde in i min bil bakifrån med hög hastighet när jag stannat i kö i Kållered. Dominokrock, fyra bilar inkl min blev skrot. Ömhet och blåmärken.
  • Jag körde på älg i Halland. En hel del skador på bilen, inga personskador(!).

Varje händelse är förstås en för mycket men när allt kommer omkring känns det som ett rimligt saldo efter uppskattningsvis 120 000 mil. Flera av händelserna hade kunnat sluta avsevärt värre.

Igår kväll på väg hem från stallet skedde dock ett svettigt tillbud som hade kunnat döda flera.
Kurvig och kuperad landsväg som jag känner väl, jag kommer ikapp en bil som kör strax under skyltade 70, jag lägger mig en bit bakom och avvaktar ett lämpligt omkörningstillfälle. I backspegeln ser jag att en liten bil hinner upp oss i hög hastighet, samtidigt ser jag att en mötande bil just försvinner ner i en svacka framför oss. Den upphinnande bilen bakom mig väljer att köra om trots vägkrön och kurva, passerar mig och bilen framför mig i 100-110, möter naturligtvis bilen som kommer upp ur svackan, kastar sig in i högerfilen ett par meter framför den främsta bilen och max en billängd framför den mötande. En sån där grej som händer flera gånger varje dag på vägar runt om i landet och andra länder, som ofta slutar med "bara" adrenalinpåslag och ångest men ibland med flera dödade.

Jag hann se regnumret på den omkörande bilen. En kvinna 40+ från trakten, på väg till sin arbetsplats längs en väg som hon rimligen känner väldigt väl. När jag lugnat mig litet ringde jag upp henne och frågade hur hon tänkte när hon tog beslutet att köra om trots kurva och vägkrön. Det satt dessutom en övningskörningsskylt på bilen och det trafikbeteendet är ju inget att avla på om man säger så. Först blånekade hon och spelade helt oförstående, sedan började hon skratta nervöst och bad om ursäkt, och höll med om att det inte var ett särskilt lyckat beslut. Och lade på i örat på mig. Förhoppningsvis tyckte hon att det var skitjobbigt att en främling ringde upp och hade åsikter om hennes trafikbeteende.
Bra gjort att ringa!
Jag hade nog inte vågat ringa, och om jag nu ringt på en gång medan jag var tillräckligt omskakad för att våga hade jag nog varit så vass att det inte hade önskad effekt :angel:
 
För övrigt har jag ALDRIG använt den förutom en gång när jag skulle ta mig ur bilen och råkade lägga armen på den av misstag :o:D Sambon sa "bra då vet du att den funkar iaf".

Det råkade jag en gång göra i kön i McDonalds drive-through ... Den stressade personen i luckan bad så hemskt mycket om ursäkt för att jag fått vänta på maten (men det hade jag ju ingen åsikt om). 🙈
 
Har aldrig haft en fullbordad smäll, men nästan. Skulle fått en buss i baken (landsvägsfart) om inte föraren räddat det.
Första vintern efter jag tagit mitt körkort, 100% mitt fel och grundat i bristande erfarenhet och bedömning. Han skällde ut mig medan passagerarna såg på.
Jag förtjänade det och jag lärde mig av det.
 
Bra gjort att ringa!
Jag hade nog inte vågat ringa, och om jag nu ringt på en gång medan jag var tillräckligt omskakad för att våga hade jag nog varit så vass att det inte hade önskad effekt :angel:
Jag brukar inte försöka uppfostra andra i trafiken, det brukar sällan vara konstruktivt, men det finns gränser och det finns situationer när det är befogat att kliva in... :meh:
 
Igår kväll på väg hem från stallet skedde dock ett svettigt tillbud som hade kunnat döda flera.
Kurvig och kuperad landsväg som jag känner väl, jag kommer ikapp en bil som kör strax under skyltade 70, jag lägger mig en bit bakom och avvaktar ett lämpligt omkörningstillfälle. I backspegeln ser jag att en liten bil hinner upp oss i hög hastighet, samtidigt ser jag att en mötande bil just försvinner ner i en svacka framför oss. Den upphinnande bilen bakom mig väljer att köra om trots vägkrön och kurva, passerar mig och bilen framför mig i 100-110, möter naturligtvis bilen som kommer upp ur svackan, kastar sig in i högerfilen ett par meter framför den främsta bilen och max en billängd framför den mötande. En sån där grej som händer flera gånger varje dag på vägar runt om i landet och andra länder, som ofta slutar med "bara" adrenalinpåslag och ångest men ibland med flera dödade.

Jag hann se regnumret på den omkörande bilen. En kvinna 40+ från trakten, på väg till sin arbetsplats längs en väg som hon rimligen känner väldigt väl. När jag lugnat mig litet ringde jag upp henne och frågade hur hon tänkte när hon tog beslutet att köra om trots kurva och vägkrön. Det satt dessutom en övningskörningsskylt på bilen och det trafikbeteendet är ju inget att avla på om man säger så. Först blånekade hon och spelade helt oförstående, sedan började hon skratta nervöst och bad om ursäkt, och höll med om att det inte var ett särskilt lyckat beslut. Och lade på i örat på mig. Förhoppningsvis tyckte hon att det var skitjobbigt att en främling ringde upp och hade åsikter om hennes trafikbeteende.

Händer inte allt för sällan på vägen upp mot stugan. Slingrig landsväg i 70 och få bra ställen att köra om, men vissa får för sig att göra det ändå och ja, jag vet inte.. hoppas på det bästa? Ibland undrar man hur små marginaler man haft i livet där det verkligen kunnat gå ut skogen.

Bra att du ringde!
 
Blivit påkörd när jag satt i traktorn.

En dam kommer förbi och undrar om jag har möjlighet att dra upp henne ur diket. Visst inga problem, var ju tom sommar så behövs ju inte ens motorvärmare på traktorn.

Väl vid bilen så har människan inte den blekaste aning om var bogseröglan finns så får bra upp bilen i dragkroken, vilket här var det absolut sämsta alternativet. Jaja bilen uppe och vi ställer oss båda två vid en mötesplats så bilar kunde köra förbi. Allt lugnt och bra så vi skiljs av, trodde jag.

Ett år senare ska bilen in på verkstad för att kollas igenom inför en försäljning och lite skador hittas så hon ringer mig och påstår att jag kastade in backen och körde in i henne vid mötesplatsen, hälsade att här kastas inga växlar in på en volvo bm från 60talet utan dom letas omsorgsfullt fram. Undrade hur hon visste att det var jag och inte en skada från alla gånger hon backat in i brunnen hos stallägaren hon hyrde plats hos.
Hörde inget mer efter det.

Åh, kan verkligen relatera till växlarna på en BM :rofl: :love:
 
Blev påkörd bakifrån i en rondell. Jag var inne i rondellen, skulle precis lämna den när en folkabuss slänger sig in framför mig. Var tvungen att tvärnita för att inte få den bilen rakt på sambon (i passagerarsätet).
Bilen bakom mig hann inte stanna.

Först trodde vi att påköraren smet, när vi rullade ut ur rondellen, men han kom och kollade läget.
Vi kunde köra hem, men bilen löstes sedemera in av försäkringsbolaget.
 
Förra sommaren var jag med i en krasch. Körde på en motortrafikled, höll en sisådär 100km/h, enligt hastighetsgränsen. Det var en mötande väg med stopplikt från höger sida där en man skulle köra ut åt motsatt håll mot vad jag körde, alltså korsa min vägbana. Han hade väl väntat ett tag, det var kring lunch och mycket trafik. Han trodde väl att han skulle hinna förbi när han körde ut en sisådär 15 meter framför min bil :meh: jag väjade och ställde mig på bromsen, missade sidan på hans bil men klippte hans bakkärra innan jag brakade igenom sidoräcket och dundrade ut på fältet bredvid. Stannade inte förrän ungefär 20 meter ut på åkern, alla airbags utlösta. Definitivt läskigaste jag varit med om!

Andra föraren ville dessutom få det att vara mitt fel och ville inte ringa 112, utan tyckte att jag bara behövde ringa efter en bärgare O_o själv var jag i chock och först när en annan person stannade kontaktades polis och ambulans. Blev i efterhand så ARG att han ens vågar anklaga mig när jag hade reflexerna att väja och på så sätt INTE kraschade rakt in i hans förarsida i 100 knyck. Då hade han nog inte kommit hem mer. Själv missade jag en metallstolpe med någon meter och hade jag svängt skarpare hade bilen börjat volta :rage:

Han blev fälld för vårdslöshet i trafik. Inga stora böter men kändes ändå bra. Usch och fy. Tänker på kraschen varje gång jag kör bil idag.

Screenshot_20210414-101125_Gallery.jpg
 
Var med i en krock när jag var typ 7 och en bil inte respekterade väjningsplikten, var dock låga hastigheter så ingenting hände. När jag var 18 körde jag på en bil för att jag inte lämnade företräde som jag skulle gjort men det var också låga hastigheter och en snäll tant som inte ringde polisen, fick behålla körkortet. :p Var inblandad i en krock för några månader sedan också där en annan bil körde ut från en parkering utan att se mig så vi brakade ihop. Dock låg hastighet även där, blev en mindre plåtskada på min bil.

Har kört väldigt mycket bil, både privat och på jobbet, har även kört utryckning. Har varit ganska förskonad ändå, har aldrig varit med om något allvarligt men hade en riktig scare för någon månad sedan. Körde på motorväg och skulle köra om en långtradare så jag låg i typ 110 i omkörningsfilen, vägarna var torra och fina. Men så precis efter en liten kulle var det jäääättemycket vatten i omkörningsfilen och jag kände verkligen vattenplaningen och hela bilen skakade till men sträckan var såpass kort att bilen hann få fäste på andra sidan. Hade sinnesnärvaro nog att släppa gasen, inte bromsa och bara hålla i ratten. Det var så jädra obehagligt, var helt skakis efteråt.
 
Tänker på kraschen varje gång jag kör bil idag.

Fy vilken obehaglig krock. Jag känner igen det där, jag blev träffad från vänster i min krock och jag kan fortfarande se den där bilen komma farandes när jag ska byta fil eller kommer på en påfart och kollar bakåt. Första året var jag riktigt skakig och hade jag en passagerare med mig så tog jag alltid hjälp och frågade "Kan jag byta nu? Är det säkert?". Såhär några år senare känner jag mig trygg igen men just vänstersvängar och filbyten till vänster känns liksom på nåt vis.
 
Jag blev påkörd när jag körde moppe som ung. Det var vinter, jag kom från höger och hade alltså företräde. Ungefär mitt i korsningen inser jag att bilen som kom från vänster inte tänkte stanna och sen inte fick stopp på sin bil (vinterväglag, han måste ha haft fruktansvärt dåliga vinterdäck, det var inne i ett bostadsområde och kan inte ha gått fort). Jag fick röntga en fot, men jag hann gå hem några kvarter, ringa efter hjälp med med moppen och gå dit och hem igen innan jag fick ont. Litar alltså inte på att folk som kommer från sidorna kommer stanna.
 
Jag blev påkörd när jag körde moppe som ung. Det var vinter, jag kom från höger och hade alltså företräde. Ungefär mitt i korsningen inser jag att bilen som kom från vänster inte tänkte stanna och sen inte fick stopp på sin bil (vinterväglag, han måste ha haft fruktansvärt dåliga vinterdäck, det var inne i ett bostadsområde och kan inte ha gått fort). Jag fick röntga en fot, men jag hann gå hem några kvarter, ringa efter hjälp med med moppen och gå dit och hem igen innan jag fick ont. Litar alltså inte på att folk som kommer från sidorna kommer stanna.
Min var också på moped, på väg till skolan. Körde på huvudled, 30 eller 40 km/h tror jag det var på den vägen och såg en bil som såg onödigt taggad på att köra ut men tänkte nej jag är ju på huvudleden så det kan ju inte stämma. Tjejen körde rakt ut på mig så att jag flög ut i mötande fält, som tur var så hann de mötande bilarna stanna där annars hade jag nog blivit mosad där jag låg nere på vägen.

Några tonårskillar kom och hjälpte mig från vägen och flyttade mopeden och allt småskrot som flög, tjejen som körde på mig ville inte ringa polisen utan ta det med försäkringsbolaget, gav sitt nummer och jag bara stod där och fattade ingenting. En gammal dam övertalade mig att anmäla krocken och följde mig sedan till skolan där jag gick fram till rektorn och bara "öh, jag vill hem för jag har blivit påkörd" för att sedan fatta vad som hän och störtgrina. Rektorn skjutsade hem mig eftersom jag insisterade på att jag bara ville hem och inte kände mig direkt skadad. Jag ringde hem mamma som i tvingade in mig till akuten eftersom jag ändå hade rejält ont i benet jag landat på. Som tur vart det bara en stor blödning som gjorde låret fint lilaspräckligt i flera år.

Tjejen som kört på mig visade sig vara mammas kollega och hon blev av med körkortet, inom sin prövotid. Mopeden skrotades. Jag är nog också skyldig till att de byggt upphöjd utkörning vid den korsningen numera för att folk inte ska kunna köra ut lika enkelt som hon gjorde :angel:
 
Fler än jag skulle önska. Tre gånger har jag blivit påkörd bakifrån vid stoppljus. Två gånger i Stockholm och en gång här där jag nu bor. Fick tyvärr en whiplashskada redan vid det första tillfället och det har gett mig smärtproblem sen dess.

Det senaste tillfället blev rätt obehagligt. Jag jobbade med färdtjänst då och var på väg till en kund. Det blev rött och jag stannade. Bam! En liten rumänsk tjej hade kört in i min folka buss. Hon pratade spanska och rumänska. Tyvärr kan jag inget av de språken. Hon ringde till sina vänner så det kom två bilar med biffiga rumänska män som stöd. De pratade inte heller tyska eller engelska.

Jag ringde till polis och min chef som blev skitarg eftersom hans planering sprack. Polisen hade problem att hitta oss så det dröjde.

Sen här jag råkat ut för vilt, rådjur och älg.
Påkörd bakifrån två gånger men i mycket låg hastighet inför rondell ena gången och bara snuddning andra gången på motorväg. (kan säga att jag inte efter den gången tokbromsar inför ett plötsligt köslut utan är så försiktig som jag hinner.)
Bilpendlat Stockholm E4 dagligen i många år, försöker sluta.

Sedan har jag blivit påkörd som cyklist (av en förvirrad kille med hyrbil, jag såg honom, skulle göra vänstersväng, var övertygad om att jag var fri från honom, då var han i andra filen (måste axat och gått över i andra körfältet helt för att köra om, mitt i korsningen när jag tänker efter.) och fick åka ambulans till akuten, men alla bitar var kvar.

(Mitt i Corona i julas vid ett snabbesök så var det en near miss, höll på att byta in i samma fil som en annan person, jätteotäckt. Mycket märkligt, förstår fortfarande inte hur det gick till, jag låg till vänster om mittfilen, framför henne och blinkade (såg ju henne på väg rakt fram två filer bort innan jag började blinka). Sedan var hon plötsligt också på väg in i mittfilen från högersidan, in i min passagerardörr. Vände för snabbt tillbaka och var på väg in i betongen, hävde det och det tog några slirningar fram och tillbaka innan jag var på väg rakt fram igen. Såklart var det bilar framför mig, bakom mig, framför och bakom luckan jag skulle in i osv. eek.)
 
Senast ändrad:
Jag har klarat mig bra, än så länge, men har varit nära.

- Senaste var ett rådjur. Anmälde och eftersök skickades ut, jag kunde inte se några skador på min bil och rådjuret var borta. Så troligen touchade den bara mig eller så klarade vi oss båda. Såg dock ett dött rådjur ligga på samma plats några dagar senare, så någon annan tog det istället.

- En annan gång kom jag på genomfartsled, 60-sträcka. Framför mig svänger det ut en bil från en påfart med väjningsplikt, inte många meter framför bilen. Jag får bromsa in rejält och väjer ut i den yttre filen (tur för mig så kom det ingen åkandes där. Svängde ut på ren instinkt utan någon tanke på att det kunde ligga någon där) , annars hade jag smällt in i baken på den utsmitande bilen. Tur det var sommar och fint väder.

Stod still lite på sniskan mellan två filer, så var bara att ta ett djupt andetag och få i rätt växel så jag kunde komma bort från vägen och ta nästa avfart, några hundra meter bort, som var mitt mål från början, till en parkering och stanna där i chock innan jag lugnat ner mig tillräckligt innan jag kunde fortsätta utföra mina ärenden.

- Har en händelse från när jag var yngre och åkte med pappa som satt sina spår.
Kommer åkandes på större väg och pappa får för sig att köra om två lastbilar. Visst inga konstigheter med det. Problemet blir när 2-1 vägen smalnar ihop och han inte hinner om. Så blir tvätbroms för att undvika smälla rakt in i vajerräcket.

Det är nog närmare 20 år sedan det hände. Men jag är fortfarande nervös när det är dags att köra om någon. Spec om jag är passagerare känner jag det komma.
 
Min var också på moped, på väg till skolan. Körde på huvudled, 30 eller 40 km/h tror jag det var på den vägen och såg en bil som såg onödigt taggad på att köra ut men tänkte nej jag är ju på huvudleden så det kan ju inte stämma. Tjejen körde rakt ut på mig så att jag flög ut i mötande fält, som tur var så hann de mötande bilarna stanna där annars hade jag nog blivit mosad där jag låg nere på vägen.

Några tonårskillar kom och hjälpte mig från vägen och flyttade mopeden och allt småskrot som flög, tjejen som körde på mig ville inte ringa polisen utan ta det med försäkringsbolaget, gav sitt nummer och jag bara stod där och fattade ingenting. En gammal dam övertalade mig att anmäla krocken och följde mig sedan till skolan där jag gick fram till rektorn och bara "öh, jag vill hem för jag har blivit påkörd" för att sedan fatta vad som hän och störtgrina. Rektorn skjutsade hem mig eftersom jag insisterade på att jag bara ville hem och inte kände mig direkt skadad. Jag ringde hem mamma som i tvingade in mig till akuten eftersom jag ändå hade rejält ont i benet jag landat på. Som tur vart det bara en stor blödning som gjorde låret fint lilaspräckligt i flera år.

Tjejen som kört på mig visade sig vara mammas kollega och hon blev av med körkortet, inom sin prövotid. Mopeden skrotades. Jag är nog också skyldig till att de byggt upphöjd utkörning vid den korsningen numera för att folk inte ska kunna köra ut lika enkelt som hon gjorde :angel:
Det där hände mig på cykel en gång. När jag precis fått körkort och kunde alla trafikregler, huvudled, 50, vanlig stadsgata, rakt fram (ingen cykelväg fann) cyklade snabbt och synligt och nöjd över att jag hade koll på trafikregler och en kille är på väg ut på huvudleden från en bensinmack. Saktar in, ser sig för och kör rakt ut i mig, som hysteriskt svänger ut mitt i vägen för att komma undan. Cyklar ifatt och ska skälla på honom. Han bara, du får inte cykla mitt i vägen! du måste hålla dig till kanten blabla cyklist. Efter det följer jag aldrig trafikregler som cyklist. Huvudled? nej, störst går först. Stannar för varje bil, de ser inte cyklister och om de ser cyklister så är det inte "människor" med samma värde.
 
Jag har enbart blivit påbackad när jag satt i en parkerad bil, inga skador på någonting. Utöver det har jag kört över en hare och en gång varit nere i diket och vänt igen pga mötande bil som kom körande alldeles för snabbt på en smal väg.

Inser att jag klarat mig rätt bra (peppar peppar) vilket nog iof till viss del är att jag inte litar på mina medtrafikanter. Men de två gånger jag har varit närmast att krocka rejält har varit i samma rondell där två olika män med ursprung från mellanöstern i dyra Mercedesar (inga fördomar som blir bekräftade där alls...) försökt köra in i sidan på mig när de bytt fil i rondellen utan att se sig för det minsta. Slängde mig på bromsen och tutan men självklart fick jag tutande tillbaka.
En av gubbarna såg jag krocka i samma rondell ett par dagar efteråt 🙃
 
Förra sommaren var vi pa väg genom Tyskland med husvagn. Pa Autobahn kommer det ett (av typ 100) vägarbeten, min man som kör saktar in och lägger sig i enda filen. Det är tva filer genom vägarbetet men väldigt smala och det star en skylt att man inte ska köra om. Bakom oss kommer en skapbil i full fart och tänker väl att han ska hinna köra om oss innan vägarbetet men vi möts ungefär vid ingangen och han kör in i sidan pa var husvagn. Det skakade ordentligt. Vi stannar pa första möjliga plats och han är rasande pa min man för att vi inte lämnade plats at honom. Hur 17 skulle vi kunna lämna plats?
Försäkringsbolaget ansag att han var skyldig till olyckan som hans bil fick mest skador av.

Jag har backat in i en bil en gang ocksa. Pa en parkering var det trangt, en bil ville komma in när jag skulle köra ut. Enklaste sättet var att lata den bilen köra in först, men jag stog lite för langt ut för att det skulle vara möjligt. En snabb blick i bakspegeln och jag ser att det är en liten lucka till bilen bakom. Bakar sakta men problemet var att bilen bakom mig sakta rullade framat och det uppfattade jag inte sa den där luckan var obefintlig pa 1 sekund. Min bil klarade sig och den andra bilen fick platskador. Det var saklart mitt fel och vi tog direkt kontakat med försäkringsbolagen som tog över det. Det var bara daligt val av person att köra in i. Hon ringde mig flera ganger varje dag i flera veckor och fragade om vi hört ngt fran försäkringsbolaget. Vet inte hur manga ganger jag sa att hon skulle ta kontakt med försäkringsbolaget och fraga ist.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Avalbane
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 307
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
330 885
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp