Bukefalos 28 år!

Kuggade BE-uppkörning

Vi har räknat (har inte siffrorna exakt i huvudet just nu) och om jag ska dra släp med bilen jag har nu utan ngt körkort så får jag dra 900 kg, med BE fick jag dra 1100 och med utökat b 1300 nånting. för om jag fattat det rätt får an med be väga 3500 kg men med utökad b 4250 ( självklart om bilen är godkänd för dem vikterna!)

men enligt körskolan jag pratat med finns ju inte BE längre?!? utan det är utökat b som gäller nu. Kan inte svara på sanningshalten idet, men en bekant tog utökat och tittar man få hans körkort på baksidan så står be inte med längre alls!
 
Vi har räknat (har inte siffrorna exakt i huvudet just nu) och om jag ska dra släp med bilen jag har nu utan ngt körkort så får jag dra 900 kg, med BE fick jag dra 1100 och med utökat b 1300 nånting. för om jag fattat det rätt får an med be väga 3500 kg men med utökad b 4250 ( självklart om bilen är godkänd för dem vikterna!)

men enligt körskolan jag pratat med finns ju inte BE längre?!? utan det är utökat b som gäller nu. Kan inte svara på sanningshalten idet, men en bekant tog utökat och tittar man få hans körkort på baksidan så står be inte med längre alls!
Att man får dra mer med B96 än med BE är en illusion. Släpvikten B96 är en pappersprodukt som räknas ut genom att man tar 4250-bilens totalvikt (för B-kort 3500-bilens totalvikt). Resterande vikt, i ditt fall ~1300 är den högsta totalvikten ett släp får ha, med B96 och din bil. Släpet får dock aldrig VÄGA (på våg/faktiskt vikt/bruttovikt etc) mer än 1100kg. Om du har BE får du koppla ett släp med totalvikt 3500 kg om du vill, så länge det inte väger mer (bruttovikt) än 1100 kg.
På B96 får du alltså koppla ett släp med totalvikt 1300 men får inte lasta fullt.

Det finn alltså ingen "vikt för BE" utan har du BE så får du dra vad bilen är godkänd för. Att sen släpets totalvikt är högre spelar ingen roll så länge du inte lastar mer än att bilen får dra
 
Vi har räknat (har inte siffrorna exakt i huvudet just nu) och om jag ska dra släp med bilen jag har nu utan ngt körkort så får jag dra 900 kg, med BE fick jag dra 1100 och med utökat b 1300 nånting. för om jag fattat det rätt får an med be väga 3500 kg men med utökad b 4250 ( självklart om bilen är godkänd för dem vikterna!)

men enligt körskolan jag pratat med finns ju inte BE längre?!? utan det är utökat b som gäller nu. Kan inte svara på sanningshalten idet, men en bekant tog utökat och tittar man få hans körkort på baksidan så står be inte med längre alls!

Du har fått något om bakfoten.
Lägg gärna upp regnummer eller info från transportstyrelsen så kan vi hjälpa dig reda ut begreppen och vad du ska kolla på :)
E finns kvar, det är rätt stor skillnad mellan E och utökad B
 
BE står visst med på baksidan, tittade just på mitt körkort som är två månader gammalt.
3500 kg gäller för b kort, du har rört till rätt bra :)
 
Utan hoppa på just BobberiBoo så illustrerar detta anledningen till att B96 är en så usel idé.
Många människor får helt plötsligt för sig att de får dra 3 ton med en Nissan micra eftersom de bara läser max totalvikt vid utökad B och tolkar som att man får dra mindre på BE. Jag stötte på det flera gånger när jag letade tyngre dragbil. "Men vadå en äldre volvo 940 får ju dra ~2500 ish"...:meh:

På en tyngre bil är det inga problem.
Min bil.
Max släpvikt: 3500
B-kort: 830
B96: 1580

Men min förra:
Max släpvikt: 1600
B-kort: 1450
B96: ~2300 ish

Så...nu har jag gnällt färdigt. :o
 
Att man får dra mer med B96 än med BE är en illusion. Släpvikten B96 är en pappersprodukt som räknas ut genom att man tar 4250-bilens totalvikt (för B-kort 3500-bilens totalvikt). Resterande vikt, i ditt fall ~1300 är den högsta totalvikten ett släp får ha, med B96 och din bil. Släpet får dock aldrig VÄGA (på våg/faktiskt vikt/bruttovikt etc) mer än 1100kg. Om du har BE får du koppla ett släp med totalvikt 3500 kg om du vill, så länge det inte väger mer (bruttovikt) än 1100 kg.
På B96 får du alltså koppla ett släp med totalvikt 1300 men får inte lasta fullt.

Det finn alltså ingen "vikt för BE" utan har du BE så får du dra vad bilen är godkänd för. Att sen släpets totalvikt är högre spelar ingen roll så länge du inte lastar mer än att bilen får dra


Det va exakt så jag hade fattat det, men då dumförklarades jag på körskolan att nää så är det inte alls.. Tack då fattar jag! Jag ska ta släpkort nu i sommar och satt hemma och försökte klura på vilket som va bättre! Tack för hjälpen alla :bow::bow:
 
BE står visst med på baksidan, tittade just på mitt körkort som är två månader gammalt.
3500 kg gäller för b kort, du har rört till rätt bra :)

Konstigt på hans står bara B96, kollade själv. Sätter dem ut det kortet man tagit då? Så att han har b96 så står det bara det och har man be så står det??
 
Sitter och tittar på körskolor och ÄNTLIGEN har jag hittat en som beskriver skillnaden i mindre än 1500 ord.

Med utökad B-behörighet får du köra med släp som tillsammans med bilen väger upp till 4 250 kg. Om du redan har B-körkort räcker det att du gör en särskild uppkörning för att få utökad B-behörighet (du behöver alltså inte ordna körkortstillstånd eller genomföra teoriutbildningen). Du kan även välja att ta utökad B samtidigt som du tar ditt vanliga B-körkort.
Körkortsbehörigheten BE ger rätt att köra personbilar eller lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg och en eller flera släpvagnar kopplat till sådan bil, förutsatt att släpvagnens eller släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg.

såå:
B96 Bil + släp =max 1425 kg tillsammans
BE bil + släp= max 3500 kg + max 3500 kg

varför kan inte alla skriva det så lätt??
 
B96 Bil + släp =max 1425 kg tillsammans
BE bil + släp= max 3500 kg + max 3500 kg

Fast så lätt är det inte.

Du behöver bara läsa registreringsbeviset, där står det du behöver veta. Du kan aldrig dra mer med B96 än med BE, därför är det alltid värt tid och pengar att ta BE istället. Då kan du strunta i totalvikten och styrs enbart av bruttovikt och ekipagets begränsningar.
 
Fast det var inte den lathunden jag tänkte på utan en checklista för säkerhetskontrollen. Lathunden är ju självklart att man inte ska behöva kunna utantill det är ju hur många tabeller som helst.


Lathund för säkerhetskontroll får du också ha som jag skrev.. Du får skriva ner vad du ska kolla men inte beskrivningar på hur du ska kolla..

Så en checklista som ser ut såhär får du ha


Checklista säkerthetskontroll att kolla!

Blinkers
Lyse
Reflexer
Skyltbelysning
Handbroms släp
Handbroms bil
Påskjutbroms
Däck
Fälgar
Vindrutetorkare
Fönster
Olja
Bromsvätska
Styrservoolja
Styrservo och bromstest
Tuta
Ställa in speglar



Men du får inte ha en lapp som ser ut så här

Kolla olja.. skruva av locket ta tag i den svarta locket och dra upp denna, torka av stickan och stoppa in den igen och nu drar du upp den och tittar hur mkt olja du har på stickan.. den skall vara mellan max och min.

självklart ser de illa ut att man kommer med en lapp för SÅ mkt är det inte att komma ihåg och de tyder på att man har tränat dåligt.
Så kommer man med en lapp kan man nog vara säker på att bli korsförhörd på alla möjliga frågor och få en tuffare uppkörning för de vill testa en.

Jag skall göra säkerhetskontrollen imorgon och på Onsdag tills den sitter 300%.. så på Torsdag är det ingenting...
 
@Nielaa nu vet jag inte riktigt vad du far efter men jag är helt enig med dig. Jag ville bara påpeka att man får ha med sig en checklista för säkerhetskontrollen och att det i alla fall fanns en färdig som man kunde skriva ut från körkortsportalen. Sedan förstod jag ditt inlägg som att det var lathunden du menade att man fick ha med och då förtydligade jag att man förutom lathunden får ha med sig en checklista för säkerhetskontrollen.
 
Jag fick redogöra för vad som gällde för lastbilar, tunga ekipage när jag gjorde säkerhetskontrollen för BE. Först fick jag det vanliga köret med däck, bromsar, kultryck, lastsäkring, läsa regbevis etc (ja, alla ämnen). Sedan gick han över till tunga ekipage och vad som gällde med vilotider, färdskrivare, däck, kopplingar, lastsäkring etc.

Körläraren baxnade.
Helt galet, inte ens när jag körde upp för C fick jag så avancerade frågor... :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 814
Senast: tuaphua
·
Äldre Igår när jag skulle hem hamnade jag i en situation som jag klurar på fortfarande... Det är en lugn väg i ett villaområde där två bilar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
17 262
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 136
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 136
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp