Kurser i/kring Linköping?

MiniLi

Trådstartare
Ni som bor/har bott i eller kring Linköping - kan ni rekommendera någon kursanordnare?

Jag har gått på Östra Hundskolan men tycker inte att det passar.
Gick i höstas en kurs på Linköpings brukshundklubb och det var bra men de har så himla få kurser.
Kan ni säga något om de andra som finns i stan?
Fritt följ?
Linköpings hundungdom?
Fler?

Kan tänka mig att åka även utanför Linköping. Bor mellan Linköping och Norrköping så det ska vara i den regionen.

Jag skulle först och främst vilja gå en fortsättningskurs igen. Gick en sådan nu i höst med bra utveckling men vill träna ännu mer, det är fortfarande svårt bland andra hundar och på andra platser än hemma.

Sen vill jag också prova på agility.

Skulle vilja hitta ett bra ställe där de har många kurser. Med tanke på att det är medlemsavgift på de flesta ställe så är det skönt om man kan hålla sig på en plats, även när man vill vidare.

Såå - vilka är bra, prisvärda och aktiva?
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Jag gick nybörjarkurs i agility hos Linköpings hundungdom o tyckte det va jättebra :) Trevligt folk o vi lärde oss mycket!

Har också gått på Östra Hundskolan men det funkade inte alls för mig, tänkte prova någon lydnadskurs på brukshundsklubben i vår :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kurser i/kring Linköping?

tranahund.wordpress.com

Inga kurser, men där får du möjlighet att träna med andra hundar.

Jag har bara gått på LHU och Östra. LHU var agility, där var jag nöjd men det säger väl inte så mycket om andra kurser iom att det är olika instruktörer.

Förutom de du räknat upp finns också Rexago. Har aldrig varit där själv, hört lite blandat om kurserna.
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Vi går på HUNDIA och är jättenöjda för det leks fram med mycket beröm och i fikapauserna är det mycket om varför hunden gör så och man får tänka om en hel del! Finns nog dock bara i Mjölby och Motala tror jag men hon anordnar en del helgkurser :)
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Jag vill slå ett slag för Fritt följ!
Jag hade praktik där under ett par veckor och trivdes bra - de har välutbildade och trevliga instuktörer.
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Jag är ordförande i Fritt Följ :o Vad är det du vill göra när du talar om att gå "fortsättningskurs", är det vardagshyfs eller mer tävlingsinriktat? Fritt Följ är främst inriktat på ekipage som vill ha en fungerande vardag och prova olika aktiveringstyper (spår t ex) men som kanske inte har så stora tävlingsambitioner.

Jag rekommenderar LHU för agility, vet inte om det finns någon annan klubb som har agilitykurser? Vi har inte utrustning för att kunna hålla kurser men en av våra instruktörer kan mycket om det och tävlar själv.

Som Jenka säger, kolla på tranahund.wordpress.com! Samträningarna har varierande antal deltagare och väldigt blandade ambitionsnivåer, träningsmål och så vidare. Det är väldigt givande för det är olika störningar varje gång och man kan utbyta idéer och tankar med de andra. :)
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Jag gick nybörjarkurs i agility hos Linköpings hundungdom o tyckte det va jättebra :) Trevligt folk o vi lärde oss mycket!

Har också gått på Östra Hundskolan men det funkade inte alls för mig, tänkte prova någon lydnadskurs på brukshundsklubben i vår

Ah okej. Tack!
Brukshundsklubben var jättebra, men de har ju väldigt få kurser och det är svårt att få plats. Högt tryck! Själv hade jag tur att komma med som reserv nu i höstas..

tranahund.wordpress.com

Inga kurser, men där får du möjlighet att träna med andra hundar.

Jag har bara gått på LHU och Östra. LHU var agility, där var jag nöjd men det säger väl inte så mycket om andra kurser iom att det är olika instruktörer.

Förutom de du räknat upp finns också Rexago. Har aldrig varit där själv, hört lite blandat om kurserna.

Ja jag har tänkt att börja gå på samträningarna! Det verkar toppenbra!
Ska kolla upp Rexago.

Vi går på HUNDIA och är jättenöjda för det leks fram med mycket beröm och i fikapauserna är det mycket om varför hunden gör så och man får tänka om en hel del! Finns nog dock bara i Mjölby och Motala tror jag men hon anordnar en del helgkurser

Okej tack för svar :)

Jag vill slå ett slag för Fritt följ!
Jag hade praktik där under ett par veckor och trivdes bra - de har välutbildade och trevliga instuktörer.

Låter ju toppen :)

Jag är ordförande i Fritt Följ :o Vad är det du vill göra när du talar om att gå "fortsättningskurs", är det vardagshyfs eller mer tävlingsinriktat? Fritt Följ är främst inriktat på ekipage som vill ha en fungerande vardag och prova olika aktiveringstyper (spår t ex) men som kanske inte har så stora tävlingsambitioner.

Jag rekommenderar LHU för agility, vet inte om det finns någon annan klubb som har agilitykurser? Vi har inte utrustning för att kunna hålla kurser men en av våra instruktörer kan mycket om det och tävlar själv.

Som Jenka säger, kolla på tranahund.wordpress.com! Samträningarna har varierande antal deltagare och väldigt blandade ambitionsnivåer, träningsmål och så vidare. Det är väldigt givande för det är olika störningar varje gång och man kan utbyta idéer och tankar med de andra. :)

Kursen vi gick i höstas hette fortsättningskurs men är väl egentligen vardagslydnad. Jag skulle vilja träna tävlingsinriktat i framtiden men just nu behöver vi bli bättre med vardagslydnaden först. Främst det här med att hålla fokus på övningar trots andra hundar och mycket lukter runt omkring!

Brukshundklubben har ju agility. De skulle eventuellt ha en nybörjarkurs i vår. Men jag ska hålla koll på LHU också. De verkar vara bra på agility :)

Tack för allas svar!

Jag anmälde mig faktisk till Östra hundskolan iallafall, väldigt impulsivt till en kurs som börjar ikväll. Är ju alltid nåt, verkar inte som om några andra har nya kurser förrän till våren.

Någon som gått vardagslydnad på östra?
Vi gick ju valpkurs och då var det väldigt mycket "stå i ring och lyssna i en evighet". Funkade inte alls för oss, Camaro blev jättefrustrerad. Jag undrar om han gör samma grej nu när det är lite äldre hundar?
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Jag gick vardagslydnaden på ÖH. Tyckte han hittade på roliga saker. Man gick tillssmmans på led i rydsspråret o gjorde olika övningar (inkallningar, gå fot förbi andra hundar och sen hade han ett litet gosedjur som han drog över vägen när man skulle få hunden att fokusera på dig :D )
Det som var jobbigt för min del var att vi hade en rottis som hade gått vardagslydnaden 3 gånger innan och var helt galen. Jag tyckte det var jobbigt att ha en sån hund med i gruppen för den fick väldigt mycket fokus hela tiden o sen hade ägaren ingen koll på den.
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Okej det låter ju bra. Men det var alltså inte en massa teori?
På valpkursen stod man i typ en timma i slutet och lyssnade när han pratade.

Jag har alltså inget emot teori men vill inte behöva stå i en timma och lyssna. Min hund blev värre och värre för varje gång vi var där, just för att hon blev så frustrerad när vi stod där i ringen i en evighet.

På brukshundsklubben gick man in och satte sig när det var teori. Då sa jag åt Camaro att gå och lägga sig på en filt så sov hon hela stunden. Mycket bättre.

Förstår att det måste varit jobbigt med rottisen.
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Nej det var ingen teori, var hela tiden i spåret och så gick han igenom ett moment så gjorde alla det, gick igenom nästa o så gjorde man det mm

Tyckte det var bra lagom träning!
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Ja :) skriv vad du tyckte sen!

Nu är vi hemma från kursen. Det gick jättebra :)
Inte alls så mycket stå still och lyssna som jag var rädd för, men det blir ju ändå en del väntetid iom att man gör många saker en och en. Han var dessutom igång och skulle lära en hund att gå fint i koppel osv och då blir det lite segt för en annan. Men jag passade på att träna kontakt under tiden.
Camaro var hur duktig som helst, är jättestolt över min lilla buse :love:
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Vi var sex men då var det två borta. Så det ska tydligen bli åtta totalt.
Men min erfarenhet är att folk brukar byta lite mellan hans kursdagar så helt plötsligt kan man vara hur många som helst..
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Kul att du var mer nöjd nu! Jag har gått några kurser för T och tyckt att det var bra. Jag upplever honom som väldigt kunnig o rätt så kul ;). Vi ska nog gå någon blandkurs om han har framöver. Minns oxå att vi stod still mycket på valpkursen, men för lilla Tassa var det bara bra att få vila - hon var så liten då att jag hade henne i famnen o gosade, vilket jag förstår att du inte kunde ;).
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Vardagslydnad och valpkurs var nästan samma sak på Östra.

I vårt fall verkar det vara lite skillnad. Dels det här med teorin och sen ligger det på en helt annan nivå.
Vissa övningar är ju ganska samma, men med större krav från början.
:)

(Sen har vi några på vår kurs som nog hade behövt valpkursen med mindre krav, förstår inte hur de ska klara att ha hundarna lösa på slutet som tydligen är målet..)
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Jag tycker egentligen inte att han är någon höjdare som instruktör, men för mig som inte har några direkta problem utan bara vill befästa sånt vi redan börjat jobba med så kommer det nog funka bra.
:)

Och nej, liiite svårt (tungt!) att bära min stora klump :D
 
Sv: Kurser i/kring Linköping?

Visst var det du på samträningen igår?
Hade tänkt prata med dig sen men då hade du gått. Får prata nästa gång!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 808
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 883
Senast: sorbifolia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp