Kvotering - bra eller dåligt? (utbruten från U.S.A)

Som kvinna i en mansdominerad bransch skulle jag bli väldigt ledsen om jag blev inkvoteras för att jag är kvinna. Jag började nyligen ett nytt jobb där vi är drygt 16% kvinnor och jag hoppas verkligen(och tror) att jag fick jobbet på tack vara min kompetens och inte mitt kön. Jag tycker att kvotering känns nedvärderande mot grupper som är i minoritet. Som att vi på nått sätt skulle behöva kvoteras in eftersom vi inte är lika bra som andra.
 
Som kvinna i en mansdominerad bransch skulle jag bli väldigt ledsen om jag blev inkvoteras för att jag är kvinna. Jag började nyligen ett nytt jobb där vi är drygt 16% kvinnor och jag hoppas verkligen(och tror) att jag fick jobbet på tack vara min kompetens och inte mitt kön. Jag tycker att kvotering känns nedvärderande mot grupper som är i minoritet. Som att vi på nått sätt skulle behöva kvoteras in eftersom vi inte är lika bra som andra.

Syftet med kvotering är ju att ni ska få jobben just för att ni ÄR lika bra som alla andra (eller tom bättre). Självklart kan arbetsplatser vara mer eller mindre bra på att motverka informell kvotering utan att ha en uttalad kvotering för högre mångfald!
 
Syftet med kvotering är ju att ni ska få jobben just för att ni ÄR lika bra som alla andra (eller tom bättre). Självklart kan arbetsplatser vara mer eller mindre bra på att motverka informell kvotering utan att ha en uttalad kvotering för högre mångfald!

Jag tror inte vi behöver kvotering för att få jobben utan vi är fullt kapabla att få jobben endast tack vare vår kompentens.
 
Jag tror inte vi behöver kvotering för att få jobben utan vi är fullt kapabla att få jobben endast tack vare vår kompentens.

I många branscher sorteras ansökningar bort tidigt, om de inte stämmer med chefens/rekryterarens magkänsla. Svåruttalade namn, CV:n med utbildningar som chefen inte själv har koll på och kvinnor hamnar sällan rätt i magkänslans urval.

Det är inte den unika kompetensen hos medelålders svenska vita män som ger dem en enorm överrepresentation i jobberbjudanden.
 
Jag tror inte vi behöver kvotering för att få jobben utan vi är fullt kapabla att få jobben endast tack vare vår kompentens.
Tyvärr är det så att om fyra personer söker en tjänst Fatima med kompetens A, Ali med kompetens B, Lisa med kompetens C och Kalle med kompetens D där A är bäst och D är sämst så kommer i extremt många fall Kalle att få tjänsten och ifall Fatima kallas på intervju så faller hon bort direkt iom att det visar sig att hon bär sjal.
Problemet är det redan finns en kraftig informell kvotering för skinnlapp mellan benen och grisskär hy. Hur man ska lösa detta vet jag inte men en formell kvotering kan vara ett sätt.
 
Tyvärr är det så att om fyra personer söker en tjänst Fatima med kompetens A, Ali med kompetens B, Lisa med kompetens C och Kalle med kompetens D där A är bäst och D är sämst så kommer i extremt många fall Kalle att få tjänsten och ifall Fatima kallas på intervju så faller hon bort direkt iom att det visar sig att hon bär sjal.
Problemet är det redan finns en kraftig informell kvotering för skinnlapp mellan benen och grisskär hy. Hur man ska lösa detta vet jag inte men en formell kvotering kan vara ett sätt.

Vi måste kämpa med många olika medel för att få en bättre representation, eftersom det i sig fungerar i riktning att rekryteringen blir mer jämlik. På samma sätt som den funkar snedvridande med rådande omständigheter. Om man kan se att det finns en rimlig chans att få ett jobb genom att det finns förebilder och representation, blir det fler som siktar dit.
 
Då får man jobben för att kompetensen ens övervägs med hjälp av kvoteringsregler.

Kompetensen kan övervägas även utan kvoteringsregler. Visst att det säkert finns en del arbetsgivare som hellre anställer vita män men min upplevelse är att de arbetsgivarna tack och lov är i minoritet. När jag sökte jobb för drygt att halvår sedan stod det i nästan varje annons att företaget värnar om mångfald och gärna ser sökande från olika bakgrunder. Sen håller jag med om att vi måste jobba mot en mer öppen arbetsmarknad men jag tror inte kvotering är rätt väg att gå.
 
Tyvärr är det så att om fyra personer söker en tjänst Fatima med kompetens A, Ali med kompetens B, Lisa med kompetens C och Kalle med kompetens D där A är bäst och D är sämst så kommer i extremt många fall Kalle att få tjänsten och ifall Fatima kallas på intervju så faller hon bort direkt iom att det visar sig att hon bär sjal.
Problemet är det redan finns en kraftig informell kvotering för skinnlapp mellan benen och grisskär hy. Hur man ska lösa detta vet jag inte men en formell kvotering kan vara ett sätt.

Hur kan du säga så säker att Fatima inte skulle få tjänsten? Min upplevelse är att företag går på kompetens och inte skinnlappar mellan benen och hudfärg. Det finns såklart företag som föredrar vita män, men då tror jag inte heller att formel kvotering skulle gynna kvinnorna eller mörkhyade.
 
Tyvärr är det så att om fyra personer söker en tjänst Fatima med kompetens A, Ali med kompetens B, Lisa med kompetens C och Kalle med kompetens D där A är bäst och D är sämst så kommer i extremt många fall Kalle att få tjänsten och ifall Fatima kallas på intervju så faller hon bort direkt iom att det visar sig att hon bär sjal.
Problemet är det redan finns en kraftig informell kvotering för skinnlapp mellan benen och grisskär hy. Hur man ska lösa detta vet jag inte men en formell kvotering kan vara ett sätt.
För mig blir det exemplet att bäst lämpade fick tjänsten och kvotering om Fatima med kompetens F fick jobbet och inte Ali trots att Ali var den med bäst lämpad kompetens för jobbet.
 
Kompetensen kan övervägas även utan kvoteringsregler. Visst att det säkert finns en del arbetsgivare som hellre anställer vita män men min upplevelse är att de arbetsgivarna tack och lov är i minoritet. När jag sökte jobb för drygt att halvår sedan stod det i nästan varje annons att företaget värnar om mångfald och gärna ser sökande från olika bakgrunder. Sen håller jag med om att vi måste jobba mot en mer öppen arbetsmarknad men jag tror inte kvotering är rätt väg att gå.

Nyckelordet är "kan". Det inträffar tyvärr alltför sällan i verkligheten. Därför behöver man väga upp den extrema informella kvoteringen, med formell kvotering. Men det är långtifrån den enda metoden som vi behöver använda.
 
Då har du missförstått vad kvotering är.
Har alltid tolkat det som Centralpariet som skriver såhär på deras hemsida.
" Kvotering innebär att en position på en arbetsplats reserveras för en speciell grupp, till exempel kvinnor. "

Kan ju vara bra om det blir ett gemensamt sätt att tolka kvotering.
 
Nyckelordet är "kan". Det inträffar tyvärr alltför sällan i verkligheten. Därför behöver man väga upp den extrema informella kvoteringen, med formell kvotering. Men det är långtifrån den enda metoden som vi behöver använda.

Okej, jag kanske skulle ha formulerat mig lite bättre.. Det finns gott om kompententa kvinnor och andra minoriteter, som får jobb tack vare sin kompetens utan att behöver någon kvotering överhuvudtaget. Sen är det klart att det tyvärr fortfarande finns företag(förhoppningsvis väldigt få) som väljer bort t.ex. kvinnor just för att de är kvinnor. Det är diskrimminering och olagligt. Då är det bättre att vi arbetar för att fälla fler företag som bryter mot diskrimmineringslagen istället för att börja med kvotering. Två fel blir inte ett rätt.
 
Har alltid tolkat det som Centralpariet som skriver såhär på deras hemsida.
" Kvotering innebär att en position på en arbetsplats reserveras för en speciell grupp, till exempel kvinnor. "

Kan ju vara bra om det blir ett gemensamt sätt att tolka kvotering.

Från wiki:

Två typer av kvotering

Man skiljer ofta mellan två former av kvotering: "radikal" och "måttfull". Den radikala kvoteringen går ut på att reservera en viss "kvot" för en underrepresenterad grupp och, så länge det finns aktuella sökande inom denna grupp, enbart gynna den mest kvalificerade inom denna grupp, oavsett om det kan finnas mer kvalificerade inom någon annan grupp. Exempelvis, om man beslutat att hälften av alla undersköterskor på en arbetsplats skall vara män, så anställer man bara de mest kvalificerade männen, så länge männen är underrepresenterade. Denna form av kvotering är relativt ovanlig och betraktas av somliga, som i exemplet nedan gällande kvotering i svensk utbildning, som olaglig. Måttfull kvotering, kallad positiv särbehandling, innebär istället att man när två sökande har samma meriter, väljer den sökande som tillhör den underrepresenterade gruppen.[2]

Måttfull kvotering kallas också positiv särbehandling och är under vissa omständigheter tillåten. Bland annat används det som ett verktyg för att upprätthålla eller uppnå en jämn könsfördelning på en arbetsplats.[3]

Så vill man snacka ner kvotering framställs självklart kvotering som just den sort som är ovanlig och ev. olaglig även fast det i verkligheten generellt sett är positiv särbehandling som praktiseras.
 
Okej, jag kanske skulle ha formulerat mig lite bättre.. Det finns gott om kompententa kvinnor och andra minoriteter, som får jobb tack vare sin kompetens utan att behöver någon kvotering överhuvudtaget. Sen är det klart att det tyvärr fortfarande finns företag(förhoppningsvis väldigt få) som väljer bort t.ex. kvinnor just för att de är kvinnor. Det är diskrimminering och olagligt. Då är det bättre att vi arbetar för att fälla fler företag som bryter mot diskrimmineringslagen istället för att börja med kvotering. Två fel blir inte ett rätt.

Att kvotera in män för att de är lika en själv är inte detsamma som att aktivt välja bort kvinnor. Det handlar bara om den där informella kvoteringen som sker helt omedvetet när man rekryterar från sin egen lilla damm. Vad behövs för att personer på höga poster ska sluta premiera de som liknar dem?

Och även när det handlar om ren och skär diskriminering är det sjukt svårt att bevisa det.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 411
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 273
Senast: Kirie
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp