Kvotering - bra eller dåligt? (utbruten från U.S.A)

Så din lösning är att vi bara ska acceptera att det finns rasister, homofober, sexister och så vidare för att chansen att de ändrar sig är så liten? Allvarligt?

Nu ska jag göra ett tappert försök till att spegla din fråga tillbaka på ett sätt som jag hoppas att du kan ta till dig.
Mitt ex misshandlade mig psykiskt i många år, hon kastade och hade sönder grejer när hon blev arg, hon använde information om mig emot mig för att få vad hon ville. Hur ska ni kvinnor lösa det problemet?

Frågan är hur mycket rasisterna, homofoberna, sexisterna och så vidare styr idag. Allvarligt talat. Jag förstår att man blir engagerad i att slåss i den goda fighten. Men ibland är den "goda" fighten Vietnam, man slåss mot bönder utan större anledning. Vart finns de här människorna som du pratar om? Jag kämpar verkligen för att hitta dom och det är INTE för att jag inte ser.
Hittills har frågor som den besvarats med att diskreditera eller på annat sätt attackera mig som person istället för att ge belägg för vad du själv påstår. Visa att du faktiskt vet vad du pratar om och presentera en solid bild av läget. Snälla. De du pratar om är marginella personer som har mängder av övriga problem.
 
Tycker att det är rätt magstarkt att bunta ihop män på det där sättet och dessutom antyda att vi är en grupp som håller varandra om ryggen bara för att vi delar kön. Känns otroligt ovärdigt.

Jag kan ärligt inte se att jag gjort detta? Den citerade texten jag skrivit indikerar att det finns ett antal olika grupper män.
 
Nu ska jag göra ett tappert försök till att spegla din fråga tillbaka på ett sätt som jag hoppas att du kan ta till dig.
Mitt ex misshandlade mig psykiskt i många år, hon kastade och hade sönder grejer när hon blev arg, hon använde information om mig emot mig för att få vad hon ville. Hur ska ni kvinnor lösa det problemet?

Frågan är hur mycket rasisterna, homofoberna, sexisterna och så vidare styr idag. Allvarligt talat. Jag förstår att man blir engagerad i att slåss i den goda fighten. Men ibland är den "goda" fighten Vietnam, man slåss mot bönder utan större anledning. Vart finns de här människorna som du pratar om? Jag kämpar verkligen för att hitta dom och det är INTE för att jag inte ser.
Hittills har frågor som den besvarats med att diskreditera eller på annat sätt attackera mig som person istället för att ge belägg för vad du själv påstår. Visa att du faktiskt vet vad du pratar om och presentera en solid bild av läget. Snälla. De du pratar om är marginella personer som har mängder av övriga problem.
Det är ju exakt sånt som vi som samhälle måste jobba mot. Man kan inte vänta på att skeppet ska vända utan vi måste sträva mot förändring nu.

De sexister jag har stött på har varit helt vanliga snubbar som i övrigt verkar helt normala. Eftersom jag varken är invandrare eller homo drabbas jag inte av rasism och homofobi, men är tillräckligt ödmjuk för att tro de som drabbas.
 
Jag kan ärligt inte se att jag gjort detta? Den citerade texten jag skrivit indikerar att det finns ett antal olika grupper män.

Låt mig förstå det här korrekt. Behöver bara en bekräftelse på saker du själv skrivit.

Någon hävdar att de två ansökningarna skickades in angående ett jobb hos brandkåren. Den ena beskriver sin erfarenhet inom musik och kultur och den andra beskriver sin erfarenhet inom brankåren. Du ifrågasätter den som ifrågasätter varför den som hade meriter inom brandkåren blir anställd, stämmer det? Din invändning är att det kan finnas mer information i ansökan som vi inte fått se, att någon har lämnat information ute för att tjäna ett syfte. En helt ok invändning, jag tycker definitivt att båda ansökningarna i sin helhet bör tas med, av förklarliga skäl. @Blue, kan du på något sätt dela med dig det du hänvisat tidigare, så att vi kan ta till oss informationen från rätt ställe och inte från dig?

Men som många andra sagt; det handlar inte om att få in okvalificerade. Det handlar om att få in de mest kvalificerade där ljus hy och kuk inte är en kvalifikation.

Alla, utom en liten grupp* vinner på att rätt person är på rätt plats.

*Den lilla gruppern är mediokra män. Det är nämligen de som får ge upp sina "självklara" platser till, tex duktiga kvinnor eller duktiga män med annan an svensk härkomst. De duktiga männen blir ju kvar pga att de är kvalificerade ändå. Och vilket företag vinner inte på att ha duktig personal snarare än medioker?

Du skriver att vita män inte skulle ha jobben de har idag om de inte höll varandra om ryggen. Hur ska man annars tolka det?
 
Det är ju exakt sånt som vi som samhälle måste jobba mot. Man kan inte vänta på att skeppet ska vända utan vi måste sträva mot förändring nu.

De sexister jag har stött på har varit helt vanliga snubbar som i övrigt verkar helt normala. Eftersom jag varken är invandrare eller homo drabbas jag inte av rasism och homofobi, men är tillräckligt ödmjuk för att tro de som drabbas.

Ehm, sist jag kollade så har vi ett samhällsansvar att ta hand om alla. Samhällets uppgift är att hitta gemensam mark och inget annat. Det är så otroligt jävla korkat att påstå att förändring kommer utav att pressa eller skambelägga människor i samhället. Förlåt, men ni är fan antikrist.
 
Ehm, sist jag kollade så har vi ett samhällsansvar att ta hand om alla. Samhällets uppgift är att hitta gemensam mark och inget annat. Det är så otroligt jävla korkat att påstå att förändring kommer utav att pressa eller skambelägga människor i samhället. Förlåt, men ni är fan antikrist.
Hur skambelägger jag någon genom att vilja bli anställd på lika villkor och slippa få busvisslingar efter mig?
 
Låt mig förstå det här korrekt. Behöver bara en bekräftelse på saker du själv skrivit


Du skriver att vita män inte skulle ha jobben de har idag om de inte höll varandra om ryggen. Hur ska man annars tolka det?

Jag skrev att vissa vita män inte skulle haft de jobben de har idag. De som är mediokra (dvs inte dåliga på sitt jobb, men inte heller bra). De tjänsterna hade istället (om världen hade varit en utopi) hållits av Amira, Mahmud och Kerstin. Som är bra på jobbet och har fått chans att visa detta. De mediokra vita männen hade då, förhoppningsvis, också haft möjlhet att hamna på jobb där de kan vara bra.

Observera att det absolut finns vita män som är duktiga på sina jobb, absolut. Och de hade inte heller blivit ersatta. Eftersom de är duktiga oavsett kuk och skinfärg.
 
Ärligt talat så har jag inte kollat upp betydelsen, det är lustigt att du skriver det. Var är det du ser som inte jag ser? Jag har trott att det betytt något i stil med medelmåttig.

Jag får bara inte ihop dina svar med det du svarar på.

Men @Elo har ju förklarat igen nu så jag har inget mer att komma med.
 
Jag skrev att vissa vita män inte skulle haft de jobben de har idag. De som är mediokra (dvs inte dåliga på sitt jobb, men inte heller bra). De tjänsterna hade istället (om världen hade varit en utopi) hållits av Amira, Mahmud och Kerstin. Som är bra på jobbet och har fått chans att visa detta. De mediokra vita männen hade då, förhoppningsvis, också haft möjlhet att hamna på jobb där de kan vara bra.

Observera att det absolut finns vita män som är duktiga på sina jobb, absolut. Och de hade inte heller blivit ersatta. Eftersom de är duktiga oavsett kuk och skinfärg.

Nej, det skrev du inte. Du skrev något väldigt annorlunda.

Men jag uppskattar din bild av att rätt person bör vara på rätt plats. Det är det som är grejen, var hittar vi folk som tycker olika?
 
Jag får bara inte ihop dina svar med det du svarar på.

Men @Elo har ju förklarat igen nu så jag har inget mer att komma med.

Du har det jag skrivit framför dig, om jag säger emot mig själv så är jag den första att hålla med dig. Du behöver bara peka ut det.
 
Nej, det skrev du inte. Du skrev något väldigt annorlunda.

Men jag uppskattar din bild av att rätt person bör vara på rätt plats. Det är det som är grejen, var hittar vi folk som tycker olika?

Jag har ärligt talat ingen aning om hur du tolkar det jag skriver. Men det var som ovan som jag menade det. Vilket var anledningen till att jag gjorde pasussen med de definierade mediokra männen.

Alltså inte alla män. Mediokra var en beskrivning av en grupp män, inte beskrivningen av hela gruppen män.
 
Du har det jag skrivit framför dig, om jag säger emot mig själv så är jag den första att hålla med dig. Du behöver bara peka ut det.

Nej du säger inte emot dig själv. Du anklagar @Elo för att bunta ihop alla män i inlägg #178 vilket verkar ologiskt.

Skit samma egentligen, men eftersom du undrade.
 
Nej du säger inte emot dig själv. Du anklagar @Elo för att bunta ihop alla män i inlägg #178 vilket verkar ologiskt.

Skit samma egentligen, men eftersom du undrade.

Det är inte skit samma. Det är ju det här som är samhällsdebatt. Om inte du och jag kan förstå varandra på ett hästforum så förstår jag inte hur människor i allmänhet ska förstå varandra. Jag blir jätteglad över om jag missförstod. Det enda jag bryr mig om ifall mitt hus brinner är att den brandkår som är anställd klarar av att rädda min dotter från ett brinnande hus. Om det vore mänskligt möjligt att rädda henne, men politiska insatser gjorde att de människorna inte är på plats, så är de ansvariga. Sätter ni era barn i insatsen på de tjänster som ska bistå oss i nöd? Är ni beredda på om ni har fel?
 
Jag tror att heterogena grupper är positivt i de flesta samanhang.

Och har aldrig sett aktiv kvotering leda till att folk som är inkompetenta hamnar på viktiga positioner och det är inte heller det som är syftet.

Arrogans däremot..

Hur många exempel du än kan hitta på om att någon inkvoterad inte klarar jobbet kan jag hitta på ett om en från en priviligerad grupp som inte klarar jobbet. Men vart leder det?

Det blir lättare att förstå ifall du uppmärksammar att ingen i tråden argumenterar för att ta in inkompetent arbetskraft alls.
 
Jag tror att heterogena grupper är positivt i de flesta samanhang.

Och har aldrig sett aktiv kvotering leda till att folk som är inkompetenta hamnar på viktiga positioner och det är inte heller det som är syftet.

Arrogans däremot..

Hur många exempel du än kan hitta på om att någon inkvoterad inte klarar jobbet kan jag hitta på ett om en från en priviligerad grupp som inte klarar jobbet. Men vart leder det?

Det blir lättare att förstå ifall du uppmärksammar att ingen i tråden argumenterar för att ta in inkompetent arbetskraft alls.

Jag håller med.

Det lilla vi vet om kvotering är väl att det inte funkar? Norge har väl försökt i minst 8 år redan?

Tycker du att jag är arrogant? Varför?

Jag kan inte dra den slutsatsen med tanke på vad jag läst här tidigare. Jag läser saker som är uppenbart moraliskt tvivelaktiga om man hade bytt ut 'vita män' mot vilken annan grupp som helst. Men så länge det är ok att generalisera män, så tänker jag stå emot orättvisan med det.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 388
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 265
Senast: Kirie
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp