Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Var noga med att kolla upp rutiner. Många kändisar som tar emot hästar så är det deras stallpersonal som rider hästarna mest.

Jag lämnade min b-ponny till en elitponnyryttare och jag visste att det var hon och ingen annan som skulle rida. Det var inridning/tillridning/grundutb. Ponnyn var sutten på och riden i alla gångarter ute i skogen ett par gånger innan hon fick den. Den var även mycket tömkörd och inkörd.

Jag lämnade iväg den för att jag själv kände mig för stor för att rida och även för ponnyns skull så det skulle bli riktigt gjort. Ouppfostrade dumma ponnys med olater kan ju vara bland det värsta och jag tvivlade inte en sekund på att min ponny kunde bli en sådan om han inte reds in ordentligt av en tuff orädd ryttare!
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Lite tips ifall man ska lämna iväg:

Välj aldrig den personen som är billigast
Det finns 100 1000-tals tjejer och killar som tar allt mellan 3000-5000:-/mån, det är otroligt billigt. Men det finns en anledning till att de är så billiga. Antingen har det svårt att få kunder så de sänker priset eller så är det svart (vilket inte är så hemskt bra). Faktum är att du får vad du betalar för.

Åk och titta
Be beridaren att visa hur hon/han rider på en utav deras hästar i stallet, även att hon/han provrider din häst. Be även om referenser från tidigare kunder. Många tittar blint på tävlingsresultat, men vad betyder egentligen tävlingsresultat? Att ryttaren är duktig? Ryttaren kan ha skuttat runt på en läromästare som inte har krävt någon direkt ridning. Utan referenser är A&O. Gärna ifrån någon som har lämnat in likvärdig häst (problemhäst, inridning, utbildning etc).

Hälsa på
Åk och hälsa på din häst med jämna mellanrum. Dock inte allt för ofta, det tar oftast tid för ryttaren när kunder kommer på besök. Tid som kan läggas ner på din häst. Men kanske 1 ggr/v alt. Vart 14:e dag.

Vitt VS. Svart
Man ska aldrig använda sig utav människor som rider för svarta pengar. Försäkring täcker inte, du kan aldrig visa upp att din häst har varit på utbildning vid försäljning, är du själv företagande kan du inte dra av. Utan välj alltid vitt! Fifflar de med skatt så fifflar de säkert med annat också.

Lycka till! :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag har en häst som är på utbildning nu. Jag lämnade iväg henne för att hon har gått som fölsto i flera år och sedan gått med en skada. Hon var bara grundriden som treåring och sedan sporadiskt riden mellan fölen. När vi satte igång henne igen efter skadan blev hon allt mer ovillig, ja hon var helt enkelt en surkärring som inte ville anstränga sig. Alls.

Tränaren jag lämnade henne till har väldigt bra tävlingsresultat, men det som var viktigast för mig var referenserna. Vi har flera goda vänner som har lämnat sina hästar till just denna tränare och de är jättenöjda.

Vi var och hälsade på henne igår, då hade hon varit hos tränaren i fem veckor. Det var en helt annan häst! Hon var arbetsvillig med bra framåtbjudning, lyssnade fint på hjälperna och jag tyckte att hon var som en dröm att rida.

Kostnad: 18 000 kr inkl. moms för två månader och för oss är det värt varenda krona.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

*knapp*
Idag ska jag åka och hälsa på min häst på inridningen för första gången. Hon har varit där i två veckor nu. Ska bli jättespännande att se hur hon är! Lite nervös är jag faktiskt, för sist jag hade unghäst ute på inridning slutade det med sjukhusvistelse för min del...
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Spännande! :) Du får uppdatera när du kommer hem igen!
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

*KL*

Har nu haft min häst hemma i drygt 2 v och det är riktigt roligt att jobba henne :love: Vi har kommit ett steg vidare och över den tidigare sega tröskeln. Det är också en trygghet att ha möjlighet att fråga beridaren om råd så här efter hemkomsten.

Jag kan inte klaga på något! :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Ja vad ska man säga... Vilken toppen häst jag har! :banana: Riden totalt 10 gånger sänker sig fint i skritten, flyttar undan åt båda hållen, taktfast lugn fin trav dock inte sänkt än men på god väg. Galoppen fungerar bra i longering men inte uppsuttet än. (dock har jag själv bestämt att det inte ska läggas massor med tid på galoppen än) Har varit totalt orädd hittills och verkar väldigt stabil
Hästen är då alltså en travare som kom ur elitträning i slutet av Augusti och har sedan stått och "tänt av" här hemma innan hon åkte på inridning, hon rids in av en reiningtränare och ska bli westernhäst med inriktning trail.
Och ja förresten jag fick skritta av henne! Hon kändes helt underbar! :love: Och jag kände mig riktigt trygg på henne
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Åh vad kul att det går så bra! :) Visst är det en härlig känsla att sitta på sin häst för första gången? :love:

Såklart att inte galoppen funkar uppsutten på en gång, det är ju en gröngöling, det kommer vad det lider! :) Härligt med ett sånt fint temperament som din verkar ha!
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag har haft iväg min 08 på utbildning 3ggr nu! Första gången skickade jag iväg honom till hoppryttare, gick åt helvete! Efter det så ville uppfödaren försöka, gick oxå åt helvete, tror inte ens d kom upp på honom. Så jag fick hem honom, med en kotledsinflammation, stod i ca 4mån. Efter d så började jag leka med honom i ridhuset, resulterade i att jag kunde sitta på honom, & han var inte längre rädd för pallen.

Har tränat för tränare i ca 1år på honom, men vi kom ingenstans. Jag flög av ett par gånger, vart själv en aning skraj.

Började rida ut med kompis förra hösten, gick kanon.

Bytte stall utbildningsstall, då jag känner att jag själv inte kan ta honom vidare så är han under utbildning i hemma stallet nu en månad, verkar gå bra. Så skönt att slippa skicka iväg honom.

Hoppas på att allt blir bra nu.

Utbildaren tar inget fastpris, utan ser till hästen.

En unghäst som bara ska visas för rådgivande kostar en summa & problemhäst som behöver mer "träning" kostar mer.

Tycker att det är ett vettigt upplägg.
 
Jag skickade min kille på inridning, en månad förra sommaren och betalade 5000 kr totalt. Då hade jag hört mig för en massa, kollat ALLA (typ) sidor jag kunde hitta, varit i kontakt med inridaren, fått referenser och betyg/bedömning efter ett examineringsprov.
Har ridit till många hästar tidigare som varit på inridning i en månad, då till en annan tränare som inte kunde ta emot min häst.

Är otroligt nöjd med resultatet! Fick tillbaka en trevlig häst, känslig i munnen, lyssnade superfint för skänkel och vikten mm. Har nu bestämt att han ska tillbaka för tillridning igen, och har varit i kontakt med samma person som tidigare. Vi är varmt välkomna, men om två månader, då han har mycket hästar nu. :) Är jätteglad att jag hittade honom!
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 998
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 136
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 121
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp