Bukefalos 28 år!

låg/hög form?

D

dezir

hejsan.
är det någon som kan förklara för mig vad skillnaden mellan låg och hög form är? :)
/cissi
 
Sv: låg/hög form?

Lång och låg form ska framförallt unghästar ridas i. Då är det mest frambenen som bär upp hästen. Efterhand som hästens muskler byggs upp ska mer av hästens vikt hamna på bakbenen och då måste man rida i högre form, alltså en annan vinkel på hals. Men även en äldre mer utbildad häst mår bra av att gå i låg form emellanåt, den trampar på bättre och blir gymnastiserad i ryggen. Jättesvårt att förklara utan att visa bilder, det bästa är att gå till biblioteket och låna böcker, det finns många bra.
 
Sv: låg/hög form?

De här bilderna tycker jag visar ganska bra.. :idea:



western_192x230.jpg


branderup_passage.jpg
 
Sv: låg/hög form?

I en låg form är hästen en låg överlinje, dvs sänkt ner nacke och hals, inte lika samlad som i en högre form.

Det har inget med unghästar att göra, även högt utbildade hästar rids i en lägre form, t.ex. i uppvärmning, som kontrollform, under motion, osv.
 
Sv: låg/hög form?

och tack för svaren. känns som att jag blivit klokare av dem :)
kom på att tråden kanske skulle placerats i dressyrforumet. :crazy: :rofl:
/cissi
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 325
Senast: Bri
·
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: SaraB
·
Kläder & Bli fin Letar efter lite vettiga friluftsbyxor, helst med låg midja - medelhög går eventuellt bra med mycket stretch och skönt/mjukt/smidigt...
2
Svar
23
· Visningar
1 728
Senast: Flixon
·
Hemmet Fick en chock idag när jag såg räkningen för elnätet. 😳 Nätavgiften låg på över 2000! 😳😳 Hur fasen är det möjligt?! Vi bytte elbolag men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 729
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp