Bukefalos 28 år!

Landseer, nakdelar med rasen

Boll

Trådstartare
Hej.
Vi är precis i hundköparplaner och har fastnat för rasen Landseer.
Enlilgt rasstandard och vad vi har kunnat hitta på nätet verkar rasen passa oss bra. De är en aning större än vad vi hade tänkt egentligen, men vi har stor villa, stor tomt, en volvo-kombi med stort bagage etc. så att de är STORA spelar inte så stor roll ändå. Kan vara mysigt med en stor nalle och så kan man ju köra in dem och de orkar dra barnen.

Nu är det så att vi har inte träffat rasen ännu, den är ganska ovanlig ju. Idag ska vi åka till en kennel och träffa både valpar och vuxna hundar för att känna efter vad vi tycker.

Det som finns skrivet på nätet är enbart possitiva saker, skrivet av landseerälskare antar jag :D
Så därför undrar jag.
Finns det något negativt med rasen?
Något som rör beteendet eller kanske någon vanligt förekommande sjukdom?

Givetvis vill jag oxå gära höra om possitiva erfarenheter av rasen. :laugh:

Ni som har erfarenhet och vet mycket om hundar.
Tror ni att en landseer kan passa för oss?
En familj med två små barn (5 och 1.5 år gamla) Vår första hund, men uppväxta med hundar både min man och jag.
Vi bor på landet och har hästar, så jag vill ha en hund som följer med när jag rider.
Självklart kommer vi att gå valpkurs :banana:

Tacksam för alla svar!

// Anna
 
Sv: Landseer, nakdelar med rasen

I första hand är det en stor och ganska tung ras vilket innebär att det är viktigt att kolla höfterna då HD förekommer. När du väljer kennel och kull ska föräldradjuren vara friröntgade (Hd A eller B) samt föräldradjurens egna kullsyskon och tidigare avkommor. Kolla gärna en generation eller fler bakåt också. Ju fler hundar med höfter C, D eller i värsta fall E-grad, desto större risk att er valp drabbas.

Eftersom hunden också är tung och har mycket päls kan det bli lurigt att ta med den på ridturer varma dagar och den bör inte heller gå för hårt innan den vuxit klart vilket tar lite tid. Men man kan ju anpassa ridturen efter hunden också. I övrigt är det en bra familjehund och trivs bra som gårdshund där den kan ranta runt, ligga på trappan och spana. Älskar vatten! Låter som ett klokt rasval. :laugh:

Jag är själv uppvuxen med leonberger som hör till samma typ av hund och åkte pulka efter honom som liten på vintern. :) Leonberger, berner sennen, landseer m.m är nog idealiska som familjehundar, förutsatt att man aktiverar och uppfostrar dem förstås. Tåliga, robusta och mycket trevliga.
 
Sv: Landseer, nakdelar med rasen

Tack för ditt svar. Det var bra att du tipasde om det där med röngen i flera led.
:laugh:

// Anna
 
Sv: Landseer, nakdelar med rasen

Vi var och tittade på dessa hundar igår.
Mamman till valparna var nog en av de vackraste hundar jag sett!!
Hon var inte alls tung som newfounlanden utan nästan smidig.
Såg nästan exakt ut som en bordercollie som blivit uppförstorad till dubbel storlek.
Hon var även väldigt vaken och alert. Fem år gammal var hon så ingen ungdom och pigg och sprallig av den anledningen.
Vi fick även träffa hennes andra tik. Den ar av lite grövre model, men inte alls klumpig den heller. De var helt underbart snälla och vänliga. Mina barn var inte det minsta rädda för dem, trots deras 70 cm i mankhöjd.
Jag tror att jag är KÄR!!!! :love:

// Anna
 
Sv: Landseer, nakdelar med rasen

Det finns rätt många typer av nufflor också ;) alla är inte stora och tunga. Min tik är både liten och lätt.

bild.php
 
Sv: Landseer, nakdelar med rasen

Jag har ingen bra uppställningsbild men jag kan visa dom bästa jag har rent kroppsstorleksmässigt :laugh:

bild.php


bild.php


Hon väger 51 kilo nu, bara muskler (ignorera fällpälsen på sista kortet ;):D) och är ..ja hur hög är hon, högre än 50 i mankhöjd men mycket lägre än 60. Hon är mycket mindre än min kompis dobbermantik som är 61 i mankhöjd.
:laugh:
Som New Foundland sett så är hon liten. Och har lätt att lägga på sig för mkt vikt. Jag upplever det som att det finns tre typer av New Foundland nu, sådana som min tik och sen har vi de som är stora biffiga djur oavsett kön och sen har vi sportvarianten som liknar flattar nästan (men det törs man inte säja högt till folk att man tycker ;) )
 
Sv: Landseer, nakdelar med rasen

Hej!

måste få säga min åsikt =) må hända att hon kanske inte är så stor, men hon är mer "klumpig" till utseendet än vad Landseern är, Landseer hunden är av smidigare typ och dom har ett nättare utseende även om dom lätt kommer upp i samma viktklass som en njuffe. För övrigt va din väldigt fin, men det är det smidigare intrycket jag gillar hos en Landseer samt att dom har än så länge lite färre problem än många andra likasinnade raser av samma size.
 
Sv: Landseer, nakdelar med rasen

Jag antar att det är du ;)
Balthazar hälsar från mattan under köksbordet där han drömmer söta drömmar.

Och om det nu inte är du, så kan han hälsa till dig iallafall :D

055.jpg


// Anna
 
Sv: Landseer, nakdelar med rasen

Stämmer bra det :p ville ju inte "lägga mig i" diskussionen innan utan låta alla andra få svara i stället..

Så söt han e lillkillen.. glömde visa bilden på sally som liten, väldigt lik henne är han!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 973
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 509
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 672
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp