Lasta o köra föl ensam

Sonic76

Trådstartare
När det nu börjar bli dags för fölis att flytta till sitt nya hem .
Hur gör vi med transporten?
Hon har åkt uppbunden ihop med mamma det gick strålande men nu ska hon åka i ca 2 timmar själv.
Ska hon åka lös? Uppbunden i så fall hur? med mellan vägg eller utan?
Hönät eller ej+
Vill att resan ska gå bra dock ska jag inte med utan de nya ägarna ksa köra.
De har ingen tidigare erfarenhet av att köra med föl
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Vi plockar alltid ur all inredning (mellanvägg och fram- o bak-bommar), halmar rejält och hö i en hörna på golvet, inte hönät som den lille kan fastna i, har fölet löst.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Vi plockar alltid ur all inredning (mellanvägg och fram- o bak-bommar), halmar rejält och hö i en hörna på golvet, inte hönät som den lille kan fastna i, har fölet löst.


så gjorde vi när jag har hämtat mina föl också.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Så gjorde jag förr men numera låter jag mellanväggen vara kvar och ställer in fölis lös i ena facket. De står kvar på samma ställe när vi komemr fram men jag inbillar mig att de står stadigare då de har väggar omking sig att luta sig mot.Bom fram har jag sänkt till lägsta, inget hönät men halm på golvet.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Jag kör alltid fölis lös o tar bort bommar o mellanvägg, inga hönät som den kan fastna i. Halmar ordentligt o så hö i ett hörn.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

man ska väl inte ha halm i transporten eftersom det blir så halt?:confused: eller har jag alldeles virrat bort mej nu? Kan inte mamman åka med och försvara fölet den första veckan? (hönsmamma):angel:
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Jag antar att fölet är runt halvåret eftersom det nu ska flytta från sin mamma.
Då hade jag kört fölet med mellanvägg och uppbunden. Vi har kört Peia uppbunden och med mellanvägg hela tiden. Inget hönät. Två timmar är en rätt kort resa så de klarar sig säkerligen utan mat. Däremot har vi alltid med vatten och väldigt blöt betfor så hästarna får dricka på vägen.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Jag kör alltid föl lösa i transporten. Tar ut mellanväg och alla bommar. Ser till så att det inte går att öppna den lilla dörren innefrån. Ströar upp ordenligt.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Ja hon är ett halvår, och som svar på ett annat inlägg nej mamma ska inte med o försvara, hon pallar inte att flytta fram o tillbaka o jag lämnar inte iväg henne hur som helst
Ska höra med de nya ägarna hur de tänker göra
Hon är ju van att stå uppbunden så för henne är det inte konstigt alls
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Ja hon är ett halvår, och som svar på ett annat inlägg nej mamma ska inte med o försvara, hon pallar inte att flytta fram o tillbaka o jag lämnar inte iväg henne hur som helst
Ska höra med de nya ägarna hur de tänker göra
Hon är ju van att stå uppbunden så för henne är det inte konstigt alls

Hon kommer säkert klara sig själv alldeles utmärkt. Peia började gå med våra valacker när hon var fem månader gammal och försvarade sig själv alldeles ypperligt :angel: Hennes mamma har för övrigt aldrig behövt försvara henne.

Är hon van att stå uppbunden skulle jag föredra att ha henne uppbunden också i släpet. Jag tycker att det känns säkrare.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Kör den lös med all inredning borttagen.

Egen erfarenhet:
Jag köpte för 3 år sedan en 1-åring. Skulle hämta hem den. Visade sig att den ej varit uppbunden etc. Han panikade och hoppade över bommen. Utgick ifrån att den var van vid att vara transporterad.
Det blev dyrt. Brandkåren kom och skar loss, djurambulansen fick hämta, och lilla jag glatt betala. Tranporten blev skrot, hästen konvalecent i 6 månader. Hästen är idag död. Skadorna blev för stora när det väl kom till ridning. De som kan matte kan ju räkna ut vad det kostade mig att binda upp.

Jag skulle aldrig ta risken igen. Numera åker mina lösa oberoenda av ålder fram tills det att JAG vet att det är ok med transport för dem. Då binder jag upp dem och med sällskap första gångerna.

30 års erfarenhet räckte ej. Jag stod ju ej på plats. Gör aldrig mer om det.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Kör den lös med all inredning borttagen.

Egen erfarenhet:
Jag köpte för 3 år sedan en 1-åring. Skulle hämta hem den. Visade sig att den ej varit uppbunden etc. Han panikade och hoppade över bommen. Utgick ifrån att den var van vid att vara transporterad.
Det blev dyrt. Brandkåren kom och skar loss, djurambulansen fick hämta, och lilla jag glatt betala. Tranporten blev skrot, hästen konvalecent i 6 månader. Hästen är idag död. Skadorna blev för stora när det väl kom till ridning. De som kan matte kan ju räkna ut vad det kostade mig att binda upp.

Jag skulle aldrig ta risken igen. Numera åker mina lösa oberoenda av ålder fram tills det att JAG vet att det är ok med transport för dem. Då binder jag upp dem och med sällskap första gångerna.

30 års erfarenhet räckte ej. Jag stod ju ej på plats. Gör aldrig mer om det.

Fast det hela berodde ju på att du inte visste att hästen inte var van att transporteras. Många hästar är vana att åka släp när de är ett år gamla. Personligen anser jag att det är något man tränar tidigt. Både att åka släp, gå på släpet och att stå uppbunden.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Åringar och unghästar kör jag med mellanvägg och uppbundet.

Är de inte vana att åka så trava upp hö/halmbalar framför bommen för att undvika att de hoppar över. Till huvudhöjd brukar vara lagom.

/P Döben
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Visst.
Men det kostar inget att vara extra försiktig.

Men det kostar MYCKET om något händer.

Varför inte ta det säkra före det osäkra? Utan inredning minimeras skaderisken.

Men visst, vill du chansa så. Jag hade ej gjort det eller rekommenderat det.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Visst.
Men det kostar inget att vara extra försiktig.

Men det kostar MYCKET om något händer.

Varför inte ta det säkra före det osäkra? Utan inredning minimeras skaderisken.

Men visst, vill du chansa så. Jag hade ej gjort det eller rekommenderat det.

Ptja, det kostar inget att träna sina unghästar att åka riktigt och rätt från första början heller.
Jag chansar inte. Min 1,5-åring har tränat på lastning och att stå bra i släp sen hon var 5-6 veckor gammal. Hon står bra i släpet och har alltid stått uppbunden med mellanvägg. Vid en eventuell olycka anser jag skaderisken mindre om de står på plats jämfört med om de står löst och bokstavligen flyger omkring därinne.
Jag gör jämförelsen med barn lösa inne i bilen jämfört med bilbälte på och sittandes i en bilbarnstol.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Det är lite så jag tänker hon står uppbunden hur lugnt som helst i stallet hur länge som helst och hon stod jättebra uppbunden med mamma bredvid i transporten. Hon är ju snart sex månader och bra stor så det är ju inte så lätt att ha ehnne lös heller om hon ställer sig längst bak i släpet o det är en enkelaxlad vagn. Jag vet ju inte vad de har.
JAg föreställer mig att det måste vara lättare att ta sats o hoppa över bommen om hon står lös oavsett o det ligger hö framför.
Jag kommer rek det o uppbunden med mellan vägg så hon inte försöker krypa under bommen tror jag.
Hon kommer att börja åka mkt transport tidigt o det blir ju inte lättare ju större de blir känns det som
Hon har varit uppbunden sen hon var ca 1 månad utan problem
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Eftersom hästen är van att åka transport och van att vara uppbunden så tycker jag att du ska köra den uppbunden med mellanvägg! Det går säkert jättebra!
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Det är lite så jag tänker hon står uppbunden hur lugnt som helst i stallet hur länge som helst och hon stod jättebra uppbunden med mamma bredvid i transporten. Hon är ju snart sex månader och bra stor så det är ju inte så lätt att ha ehnne lös heller om hon ställer sig längst bak i släpet o det är en enkelaxlad vagn. Jag vet ju inte vad de har.
JAg föreställer mig att det måste vara lättare att ta sats o hoppa över bommen om hon står lös oavsett o det ligger hö framför.
Jag kommer rek det o uppbunden med mellan vägg så hon inte försöker krypa under bommen tror jag.
Hon kommer att börja åka mkt transport tidigt o det blir ju inte lättare ju större de blir känns det som
Hon har varit uppbunden sen hon var ca 1 månad utan problem

Då tycker jag att det verkar förnuftigt att ha henne uppbunden på ett ordentligt vis.
Du kan ju också prova med PalteDoben:s förslag att ha hö- eller halmbalar framför så den inte försöker krypa under eller hoppa över.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Min erfarenhet av att köra med hö- eller halmbalar framför hästen är att de väldigt lätt hamnar under hästen.

När jag körde iväg min fölunge till hingstflock i vintras då 8 månader, så stod han uppbunden som vilken annan häst som helst. Han var dock mycket van vid att stå uppbunden och hade åkt transport med stoet när han var 4 månader, även då uppbunden.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Min erfarenhet av att köra med hö- eller halmbalar framför hästen är att de väldigt lätt hamnar under hästen.

När jag körde iväg min fölunge till hingstflock i vintras då 8 månader, så stod han uppbunden som vilken annan häst som helst. Han var dock mycket van vid att stå uppbunden och hade åkt transport med stoet när han var 4 månader, även då uppbunden.

Jag kör själv aldrig med balar framför. Däremot har jag en gång kört med dubbla frambommar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 846
Senast: kma
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp