Lasta o köra föl ensam

Sv: Lasta o köra föl ensam

;)


Nepp och då behöver man inte följa de Föreskrifter som gäller vid förprövning av stall osv för det står ju *bara* att det är en föreskrift :devil:

Om läst mitt inlägg förut så står det att djurskyddförodningen gäller under Djurskyddlagen .

Du verkar inte ha mycket att göra och för min del bryr jag mig inte hur du tolkar och du verkar ju inte vara speciellt gammal med dina argument ;)

Lämnar nu diskussionen så DU får sista ordet sagt:D

Miaa

Ja, och jag bad om ett citat på var det står att förordningens allmänna råd är lagar.

Att gå till personen tyder tyvärr bara på brist på argument. Vad nu mina sysselsättningar och ålder har med en diskussion om transport av hästar att göra.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Varför binda upp? Finns det inte regler om att föl inte får bindas.
Jag kör alltid min häst utan att binda upp den.
Jämför inte ett grimskaft med barnstol eller bilbälte.
Om en olycka inträffar finns ingen fördel med att hästen är bunden.
Frambommen ska väl sänkas till lagom höjd men det gäller oavsett ålder på hästen. Höbal framför hästen är väl inte fel.
Hönät kan bara ställa till det och borde förbjudas.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Visst skulle jag kunna köra denna häst lös men har man någon gång haft en häst stående längst bak i släpet vilket medför att draget lyfts och bakänden på bilden med så vill man inte att det ska hända igen. Draget är inte konstruerat att tåla den belastningen uppåt och nice löst släp med lös häst i 80km i timmen kul...."fölet" är som en mindre d-ponny i storlek och väger lika mkt allstå så tar hon plats.
Om hon vore fyra månader eller yngre skulle hon åka lös med mamma naturligtvis men nu handlar om en häst som ska levereras och är van att stå uppbunden utan att en enda gång ha drabbtas av panik när jag nu flyttade dem tillfälligt för avvänjningen åkte hon fast bunden med mamma, mamma var helvild men fölis stencool.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

På vilket sätt står de bättre på plats och säkrare när de står uppbundna och med mellanvägg? Menar du att ett grimskaft och en mellanväg gör körningen säkrare??
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

På vilket sätt står de bättre på plats och säkrare när de står uppbundna och med mellanvägg? Menar du att ett grimskaft och en mellanväg gör körningen säkrare??

En häst som står uppbunden och med mellanvägg står troligen mer stilla än en som står lös. En häst med stöd av bommar och vägg har troligen också lättare att stå bra jämfört med om den ska balansera sig själv eller luta sig mot ytterväggarna.
En häst som står stilla minimerar risken för att släpet ska röra sig vilket innebär att körningen blir lättare.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Om fölet är van att sitta fast så bör den göra så.
Nästa gång som de kör är hästen kanske 1 år eller mer o om den då har fått åka lös:crazy:

Surrade höbalar framför.
Fastsatt långt ner framtill.
Extra grimma, grimmskaft o kniv.

O att de ska köra med huvudet.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Så en mellanväg är så stadig att det går att luta sig mot den? Kan den inte luta sig mot ytterväggen om den sitter fast? Jag kör alltid mina hästar utan mellanväg och de står mycket lungt o stadigt. Ett föl står enligt mig mycket bättre om den står lös så den kan parera . Om du sätter fast den så hindrar man den från att balansera.Givetvis så ska det inte finnas någon bom i transporten när man kör lösa föl. Plus att man ska se till så att det inte går att öppna framdörren innefrån. De flesta hästar som transporteras lösa åker helst bak och fram eller står på snedden. Det gör de även om de sitter fast men ingen mellanväg. ( står på snedden alltså);) . Att det rör sig mer när de åker utan mellanväg har jag då aldrig märkt under de år som jag kört häst.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Så en mellanväg är så stadig att det går att luta sig mot den? Kan den inte luta sig mot ytterväggen om den sitter fast? Jag kör alltid mina hästar utan mellanväg och de står mycket lungt o stadigt. Ett föl står enligt mig mycket bättre om den står lös så den kan parera . Om du sätter fast den så hindrar man den från att balansera.Givetvis så ska det inte finnas någon bom i transporten när man kör lösa föl. Plus att man ska se till så att det inte går att öppna framdörren innefrån. De flesta hästar som transporteras lösa åker helst bak och fram eller står på snedden. Det gör de även om de sitter fast men ingen mellanväg. ( står på snedden alltså);) . Att det rör sig mer när de åker utan mellanväg har jag då aldrig märkt under de år som jag kört häst.

En bra mellanvägg kan hästen ta stöd mot, ja. Jo, en häst som åker släp med mellanvägg kan luta sig mot ytterväggarna också. Jag har inte påstått annat.
Peia stod bra i släpet redan som liten, uppbunden och med mellanvägg.
Självklart tar man bort bommen om man transporterar löst, vilket gör att inte heller bommen finns att ta stöd mot.
Mina vuxna hästar transporteras med sneställd mellanvägg och tar stöd mot den. Den lilla transporteras med "normalställd" mellanvägg och tar stöd mot den.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

*kl*

Säger till alla som "bråkar" lite om fölet ska vara uppbunden eller inte:p

Alla hästar är juh olika man kan juh inte säga att fölet SKA stå si eller så :p
Tex det ena fölet kanske trivs bättre med att inte stå uppbunden och det andra fölet kanske trivs med att stå uppbunden och få stöd av en mellanvägg ;)

//lollo
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Tror du uppriktigt att hästen tar stöd mot bommen, mellanväg och yttervägg?
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Det var mycket underligt , jag har då aldrig sett det. Du skriver att du kör vuxna med snedställd mellanväg. Om du nu tror att hästen har så mycket stöd av väggarna varför har du inte mellanväggen rakställd?
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Det är främst bakbenen som de breddar.
Min val. tar stöd både fram o bak o även av luckan med vä. bak.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Det var mycket underligt , jag har då aldrig sett det. Du skriver att du kör vuxna med snedställd mellanväg. Om du nu tror att hästen har så mycket stöd av väggarna varför har du inte mellanväggen rakställd?

För att de kräver mer plats än så. De står fortfarande med sidan stödd mot antingen mellanväggen eller mot ytterväggen. Och mot frambommen såklart.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Har du kört ditt föl ännu?
Vi kör alltid föl som åker ensamma lösa i helt "rena" transporter, dvs bommar och mellanvägg ut, var noga med att knyta fast något på låset till framdörren så att fölet ej kan få upp den. Det blir alltid en stressituation för fölet att åka ensam första gången, så det är bättre att ta det säkra före det osäkra även om fölet är van vid att vara bundet annars, så gör vi iaf. Jag vet ett föl som hängt sig i transporten när köpare hämtade hem det, ej mitt eget, men efter det kör jag aldrig föl uppbundna.

Oavsett hur du gör, lycka till med transporten.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Det finns ett tredje alternativ som ingen verkar ha nämnt. Att anlita en transportör. Då får hästen stå i en stor lastbil, troligtvis med andra hästar. Vissa lastbilar har boxar åt hästarna. Hästar står stadigare i en lasbil än i ett hästsläp. Personen som kör har stor vana av att transportera hästar. Ofta har dem TV-övervakning i lastbilen.
Det enda negativa jag kan tänka mig skulle vara priset. ;)
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Hej nej jag har inte gjort det än den 2 ska det ske.
Om de som hämtar fölet har boggiesläp ska jag rek dem att köra löst men annars vet jag inte.
Hon står ju kanon uppbunden hade jag haft mitt släp har hade jag övningskört henne men nu finns det inget släp på mils avstånd som vi får köra lagligt med.
Hon gillar ju nya skar och så men jag ska prata med dem som köpt henne.
Ang nästa svar visst skulle de t funka med lastbil men närmaste upphämtningsplats är typ där de bor dvs det är ca 10 min från dem,
Så den aktuella resan skulle bli minst en timme med släp och sen lastbil.
Ganska onödigt visst kanske transportfirman kan hämta henne på plats men oddsen för att de kan göra det innan tidsfristen för stallplatsen tar slut är liten
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Så de breddar inte med frambenen? De hästaran jag kört brukar inte ha några märken efter stt det tagit stöd av något. De står stadigt utan mellanvägg. Då kan de bredda både fram o bak.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Det måste vara ett väldigt farande fram o ch tillbaka för att ta stöd av frambom, mellanvägg, yttervägg och eventuellt bakbom alternativt baklucka.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Det måste vara ett väldigt farande fram o ch tillbaka för att ta stöd av frambom, mellanvägg, yttervägg och eventuellt bakbom alternativt baklucka.

Vem har påstått att det är samma häst som tar stöd av alla sakerna?
Jag skrev såhär:
"De står fortfarande med sidan stödd mot antingen mellanväggen eller mot ytterväggen. Och mot frambommen såklart."
Du kanske ska låta bli att blanda ihop olika inlägg i fortsättningen?!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 846
Senast: kma
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp