Lasta o köra föl ensam

Sv: Lasta o köra föl ensam

Jag skulle antingen kört fölet löst utan inredning som många redan beskrivit eller med mamma med hon får väll åka en liten extra sväng det dör hon väl inte av! Det gjorde vi när vi sålde våran 6 mån fölunge! Och då hade han redan åkt ganska mycket innan, åkte och tränade med stoet 1 gång per vecka då fick fölisen följa med och springa lite i ridhuset! det var lajbans! Han gillar fortfarande att åka trailer!

som sagt:

bara föl = ingen inredning
Föl +sto = åka som "vanligt"

Det är vad jag skulle gjort!:D
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Min erfarenhet av att köra med hö- eller halmbalar framför hästen är att de väldigt lätt hamnar under hästen.

Se till att de är ordentligt säkrade/fastkilade och köra försiktigt så ligger de kvar.

/P Döben
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

När jag sålde min så körde jag själv fölet till nya ägaren. Det var en lång resa, 2,5-3 tim i släpet blev det.

Jag tömde släpet och halmade och hade hö både fram och bak (misstänkte att han skulle vilja åka snett eller baklänges). Ledde på som om jag ledde in i boxen, han ville ut så vi gick ut igen utan tjafs. Sen in igen och då stannade han så jag kunde stänga.

Stod lugnt och tryggt hela resan. De gånger jag stannade och tittade till var han lugn och stod nästan varje gång snett med nosen bakåt. Jag tror han låg ner en vända också.

Supersmidigt!

Kom bara ihåg att säkra framdörren om det är helt tomt i släpet.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Jag skulle antingen kört fölet löst utan inredning som många redan beskrivit eller med mamma med hon får väll åka en liten extra sväng det dör hon väl inte av! Det gjorde vi när vi sålde våran 6 mån fölunge! Och då hade han redan åkt ganska mycket innan, åkte och tränade med stoet 1 gång per vecka då fick fölisen följa med och springa lite i ridhuset! det var lajbans! Han gillar fortfarande att åka trailer!

som sagt:

bara föl = ingen inredning
Föl +sto = åka som "vanligt"

Det är vad jag skulle gjort!:D

Du kanske också måste lära dig knapplåna? Trycker du på fel persons svarsknapp är det bra om du skriver t.ex. *Knapplån* i början av inlägget.

Och jag kan meddela att i mitt fall var det omöjligt att köra sto med föl. Stoet accepterar nämligen inte att dela släp med någon. Vi har hela tiden lasttränat och låtit fölungen åka ensam, uppbunden, utan problem. Varför köra löst? Vad händer vid en olycka? Jo, fölet flyger rätt ordentligt därinne i släpet...
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

VAd räknas som föl då?
Hon är ju i stort sett avvand snart ett år om man räknar nyår som årskifte
Då är alla föl födda i år ett år och oavstt om de är födda sent och kanske bara är fyra månader så får de bindas upp
Däriligger problemet tycker jag
Nu är hon så pass stor att hon är som en d-ponny i höjd ca och väger kanske 300kg vad vet jag då är det inte så roligt att ha henne lös om hon börjar stöka.
Och då hon är van att stå bunden anser jag att det måst vara tryggare att ha henne bunden
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

Sidan 17 §9

I djurskyddlagen får föl ej bindas upp utan skall transporteras lösa

Så det finns inga VAL utan djurskyddsagen som bestämmer ;)

Mvh Miaa

Du fick ett utmärkt svar av Sputnik. Jag kommer aldrig transportera en häst löst i transporten när det finns bättre alternativ. På samma sätt som man har bälte på bilen så anser jag att hästarna står uppbundna i transporten. I den här frågan var hästen van att stå uppbunden.

Dessutom står det att det är Föreskrifter och allmänna råd. Inte att det är en lag. Det du citerar står inte heller. I §9 står det endast "Föl får inte bindas." Ingenting annat.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

*kl*

Hämtade min lilla kille på 6 månader förra veckan :)
Uppfödaren tyckte han skulle stå uppbunden eftersom han är van vid det. Kan ju inte ha den lilla klumpen dunsandes runt där bak.. :crazy:
Det var första gången han åkte transport, det gick bra, trots lite cirkus i början, Men sen stod han som en ängel :)
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

VAd räknas som föl då?
Hon är ju i stort sett avvand snart ett år om man räknar nyår som årskifte
Då är alla föl födda i år ett år och oavstt om de är födda sent och kanske bara är fyra månader så får de bindas upp
Däriligger problemet tycker jag
Nu är hon så pass stor att hon är som en d-ponny i höjd ca och väger kanske 300kg vad vet jag då är det inte så roligt att ha henne lös om hon börjar stöka.
Och då hon är van att stå bunden anser jag att det måst vara tryggare att ha henne bunden


Istort sett avand ?!?! snart ett år är hon född förra året ??

Ring till Djurskyddmyndigheten och fråga istället när man räknar föl till som du kallar 1åring i år fattar nada ..

Är hon född iår anser dock jag att hon är fölunge ! Är hon född förra året så går hon ju som åring!

Men som sagt antingen skiter du i deras regler eller så får du väll ringa Djurskyddmyndigheten när dom slutar tolka ett föl som för och anser den skulle vara åring eller nåt .

Varför frågar du på Buke för då du har ju din inställning klar ? Hästen skall stå uppbunden enligt dig !?

Miaa
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

När det nu börjar bli dags för fölis att flytta till sitt nya hem .
Hur gör vi med transporten?
Hon har åkt uppbunden ihop med mamma det gick strålande men nu ska hon åka i ca 2 timmar själv.
Ska hon åka lös? Uppbunden i så fall hur? med mellan vägg eller utan?
Hönät eller ej+
Vill att resan ska gå bra dock ska jag inte med utan de nya ägarna ksa köra.
De har ingen tidigare erfarenhet av att köra med föl
´

vill bara upplysa dig om att man inte får binda en häst under 1 år i transporten. de skall stå lösa. bra om du lägger halmbalar under bommen så hästen int kan krypa under bommen och bryta ryggen (har hänt andra)
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

kan hända att det bara är ett allmänt råd men jag är glad att vi hade vår åring lös och min senaste fölunge lös i transporten. Men en som är van kanske mår bättre av att stå bunden, vad jag förstår kan dom ju få stöd utav det i en uppförsbacke precis om bommen där fram är som stöd i en nedförsbacke.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Ja, men det är alltså ingen lag utan ett allmänt råd.

Tar jag detta rätt så råder Djurskyddförorningen under Djurskyddlagen ?

8 § Vid transport av djur skall transportmedlet vara lämpligt
för ändamålet och ge djuret skydd mot värme och köld samt mot
stötar, skavning och liknande. I den utsträckning det behövs
skall djuren hållas skilda från varandra.

Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande,
Djurskyddsmyndigheten får meddela ytterligare föreskrifter om
villkor för eller förbud mot transport av djur. Lag
(2003:1076).

Sen står det i Djurskyddsförordningen att man får ej binda Föl och detta tar jag som att Djurskyddet gäller under denna lag och de får sätta ut egna regler och dessa ska följas enligt Djurskyddlagen ?

Miaa
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

kan hända att det bara är ett allmänt råd men jag är glad att vi hade vår åring lös och min senaste fölunge lös i transporten. Men en som är van kanske mår bättre av att stå bunden, vad jag förstår kan dom ju få stöd utav det i en uppförsbacke precis om bommen där fram är som stöd i en nedförsbacke.

Ja, och eftersom min unghäst var väl hanterad vid sex månaders ålder var det inget som helst problem. I det här fallet var hästen tydligen också van att stå uppbunden.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Tar jag detta rätt så råder Djurskyddförorningen under Djurskyddlagen ?

8 § Vid transport av djur skall transportmedlet vara lämpligt
för ändamålet och ge djuret skydd mot värme och köld samt mot
stötar, skavning och liknande. I den utsträckning det behövs
skall djuren hållas skilda från varandra.

Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande,
Djurskyddsmyndigheten får meddela ytterligare föreskrifter om
villkor för eller förbud mot transport av djur. Lag
(2003:1076).

Sen står det i Djurskyddsförordningen att man får ej binda Föl och detta tar jag som att Djurskyddet gäller under denna lag och de får sätta ut egna regler och dessa ska följas enligt Djurskyddlagen ?

Miaa

Det får du kontrollera och ge fakta på. Det står "Allmänna råd", inte "Lagar". Det kan vara så att DSM lägger in lagar i sina Allmänna råd.
Frågan kvarstår fortfarande, hur länge räknar man dem som föl?

Och oavsett, att köra en häst lös när den är van att stå uppbunden verkar i mina ögon enbart dumt.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Det får du kontrollera och ge fakta på. Det står "Allmänna råd", inte "Lagar". Det kan vara så att DSM lägger in lagar i sina Allmänna råd.
Frågan kvarstår fortfarande, hur länge räknar man dem som föl?

Och oavsett, att köra en häst lös när den är van att stå uppbunden verkar i mina ögon enbart dumt.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

På sidan 17 §9 så ligger detta med att föl får inte bindas
Första paragrafen under Särlskilda Bestämmelser
inte under Allmänna råd !

Angående föl så är det väll föl till den blir 1 år ???:devil: Sen om man räknar från årsdagens födelse eller Nyårskiftet får väll var och en använda sitt huvud eller ringa till Djurskyddmyndigheten och fråga:devil:
Eftersom det kan skilja enheldel , anser man en fölunge som är för i slutet på Augusti som 1 åring så talar väll detta för sig själv hur man tänker :cool:

Har du fler frågor så tycker jag att du ringer djurskyddsmyndigheten och frågar det du vill ha svar på .

Miaa
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

JAg tror nog inte djurskyddmyndigheten är ute efter att sätta åt sådanan som kör avvanda , stora fölungar som är vana att stå uppbundna utan de vill undvika att nybörjare och andra binder upp sina månadgamla föl. Svaret jag fick på djurskyddsmyndigheten är att alla räknas som ett år vid årskiftet även för dem då det är omöjligt att hålla koll på när föl föds, sen sa hon att om det kommer en pyttliten fölunge i december kanske man blir misstänksam .
Hon tyckte att jag skulle binda upp min som var van , det är helt ok från deras håll
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

På sidan 17 §9 så ligger detta med att föl får inte bindas
Första paragrafen under Särlskilda Bestämmelser
inte under Allmänna råd !

Angående föl så är det väll föl till den blir 1 år ???:devil: Sen om man räknar från årsdagens födelse eller Nyårskiftet får väll var och en använda sitt huvud eller ringa till Djurskyddmyndigheten och fråga:devil:
Eftersom det kan skilja enheldel , anser man en fölunge som är för i slutet på Augusti som 1 åring så talar väll detta för sig själv hur man tänker :cool:

Har du fler frågor så tycker jag att du ringer djurskyddsmyndigheten och frågar det du vill ha svar på .

Miaa

Du kanske inte har läst toppen på dokumentet? Hela dokumentet är allmänna råd, inga lagar.
Och tydligen så tyckte till och med knasmyndigheten DSM att det var bäst att binda upp det avvanda fölet i släpet. Tänka sig, vilken antiklimax för dig :devil:

Och jag har inga frågor till DSM öht. Nu ska de ju dessutom läggas ner :rofl:
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

;)
Du kanske inte har läst toppen på dokumentet? Hela dokumentet är allmänna råd, inga lagar.
Och tydligen så tyckte till och med knasmyndigheten DSM att det var bäst att binda upp det avvanda fölet i släpet. Tänka sig, vilken antiklimax för dig :devil:

Och jag har inga frågor till DSM öht. Nu ska de ju dessutom läggas ner :rofl:


Nepp och då behöver man inte följa de Föreskrifter som gäller vid förprövning av stall osv för det står ju *bara* att det är en föreskrift :devil:

Om läst mitt inlägg förut så står det att djurskyddförodningen gäller under Djurskyddlagen .

Du verkar inte ha mycket att göra och för min del bryr jag mig inte hur du tolkar och du verkar ju inte vara speciellt gammal med dina argument ;)

Lämnar nu diskussionen så DU får sista ordet sagt:D

Miaa
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 846
Senast: kma
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp