Lasta o köra föl ensam

Sv: Lasta o köra föl ensam

[
QUOTE=elle12;6834706]Vi kör alltid föl som åker ensamma lösa i helt "rena" transporter, dvs bommar och mellanvägg ut, var noga med att knyta fast något på låset till framdörren så att fölet ej kan få upp den. Det blir alltid en stressituation för fölet att åka ensam första gången, så det är bättre att ta det säkra före det osäkra även om fölet är van vid att vara bundet annars, så gör vi iaf. Jag vet ett föl som hängt sig i transporten när köpare hämtade hem det, ej mitt eget, men efter det kör jag aldrig föl uppbundna.

Instämmer, enl min erfarenhet lägger sig gärna fölet efter en stund i en väl halmad transport(vaggad av transporten) vid en längre resa - jag skulle inte våga binda.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Knapplån
JAG skulle aldrig strippa transporten helt. Jag tar ur mellanvägg om jag körsto med föl men ALDRIG frambom! Kör jag föl ensamt så sänker jag frambommen så fölet har något som stoppar upp vid en inbromsning och inte hamnar framme vid glasrutan:crazy:
Skulle hellre aldirg skicka ett föl medtransportör. Fy vad med smittor och undrar om det inte är läskigare att det lastas in nya hästar under resans gång än att stå själv i samma transport från dörr till dörr.
Är man rädd att unghästar ska hoppa bom så skaffa fronturlastning och lasta in bakvänt och bind hästen i bakbommen istället:idea: så har iv gjort med ungdjur som visat tendens till att hoppa bom.

När vi har kört 2 ston + 1 föl så har ivi satt en skiva framför stoet som itne har föl och det har funkat bra.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Jag har inte blandat ihop några inlägg. Jag försöker summera det du skriver.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Kan inte fölet göra sig illa på bommen om du måste bromsa hårt? Far de framåt så slår de sig i det som stoppar. Oavsett om det är frambommen eller framändan på transporten.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Kan inte fölet göra sig illa på bommen om du måste bromsa hårt? Far de framåt så slår de sig i det som stoppar. Oavsett om det är frambommen eller framändan på transporten.

Måste lägga mig i diskussionen.. Den största skillnaden mellan att slå i frambommen eller framväggen är att framväggen inte är gjord för den sortens belastning och jag vill INTE ha ett föl i bakluckan om jag måste bromsa tvärt (och ja, det kan hända att man måste göra det ibland)

Jag har kört min både lös och uppbunden och tyckt att det funkat bra vilket som, skillnaden är att det alltid är bättre att vänja föl och unghästar vid den rätta metoden så tidigt som möjligt (enligt min mening).

En transport är inte gjord för att hästen ska åka lös och jag tycker att om man har ett stort föl som ändå väger en del så är det bättre att ställa in den med inredning då transporten blir stadigare. Uppbunden eller inte är något man kan fråga sig, men det tycker jag är upp till varje person att bestämma hur de vill göra. Jag tycker att om man ska ha en unghäst ouppbunden i transporten så ha inredningen i, med mellanvägg på normalläge och ha så kallad fölvägg! Då blir det som att stå i en box, men hästen kan inte vända runt och röra sig så mycket = stadig resa.

Att hästen skulle kunna parera bättre utan mellanvägg är (enligt mig) skitsnack då den inte har en möjlighet alls att veta hur du svänger och om den t.ex. står längre åt höger i transporten och behöver parera åt vänster så är det ju ett tomrum där som i värsta fall kan göra så att hästen tappar balansen och ramlar omkull. Med mellanvägg kan hästen använda sig av den som stöttning och ja! mellanväggen är faktiskt antingen man tror det eller ej, till för att stötta upp hästarna.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

Det ärklart att ALLA hästar kan slå sig om man bromsar hårt men om fölis står löst vi en hård inbromsning så slår den sig mer än om den står framme vid bommen.
Jag vet att hon snart ska ut och åka igen en kort trip och ägarna vill nog att hon ska åka som "vanligt" och jag tror det är bäst att lära henne det direkt .
Hon är ju en rejäl bit häst att ha lös i en transport.
Skulle det här ha varit ett ponnyföl eller ett mindre föl hade jag aldrig bundit henne , men nu är ju hon snart "ett" år så då ska hon ju åka uppbunden.Defår ju stanna jätteofta på vägen och kolla det gjorde vi när vi körde dem med fölis uppbunden men hon var collast av dem bägge
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

JAg tycker också man ska börja tidigt, hon ska ju snart åka en kort sträcka igen o det är ju en bra början, jag ska rek att de tar med sig höbalar så de kan släppa lös om de måste men det bästa är ju om hon står fast.
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

av min erfarenhet när jag jobbade på stuteri portila och kört 6 månaders gammla för till tränare så stod dom alltid uppbundna..! Fall stona skulle med så stod fölen lösa.... Vi hade aldrig "fölen" 1åringarna lösa.! och dom hade aldrig åkt transport innan. men de va inga problem. stuteriet hade ca 20 fölisar som skulle transporteras...

;)
 
Sv: Lasta o köra föl ensam

när jag och mamma hämtade vår lilla fölis(6mån) hade han veckan innan kommit från tyskland till sverige(till en uppfödare utanför munkedal som importera hästar därifrån) och vi bodde i uppsala, så jag och mamma tog vår transport och åkte dit ner själva och hämtade han..en resa som tog hela dagen (från 6på morgonen till 12 på kvällen).. det tog oss 8timmar att komma hem med fölisen i kärran och han var uppbunden men med lädergrimma då,mellan väggen och allt inne och så hade han en kasse med hösilage framför sig..inga problem alls! trots massa köer och liten krock med ett rådjur på vägen hem!
han stog lugnt och snällt och käkade....vi stannade och kolla till han flera ggr och när vi själva skulle äta så ställde vi bilen o kärran utanför fönstret precis till restaurangen och höll koll(stoh stilla och käka han me utan och få panik eller nåt skit)...

så är fölet någorlunda lugn så går det att transportera de långt med(han hade inte åkt transport innan hans resa från tyskland).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 846
Senast: kma
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp