Licens för hundägare?

Sv: Licens för hundägare?

"Jag förstår inte varför du har attityden att det är du och författarna till artikeln mot resten?"
Kanske för att jag är den enda(?) som tycker idén dom sådan är bra och ser bortom små praktiska problem?

LIA

Hur var det nu, har du läst alla inlägg? Licens för alla hundägare har jag föreslagit även tidigare i tråden, dock inte så som författarna vill ha det utan ett mer allmänt utan kategoriseringar. Ang blandrasuppfödning så är det väl "självklart" att det kommer få finnas undantag... som du själv sa, det är självklarheter som löser sig.

Att alla Sveriges aktiva hundungdomar skulle påverkas hårt, är det ett litet praktiskt problem? Det står tydligt i artikeln att hundar i Kat A-B endast skulle få innehas av myndiga. Nu var ju du inte med och skrev artikeln och vet därför inte att det nu skulle vara så självklart att hundungdomarna visst ska någon form av licens knutet till någon form av hundklubb, det vet vi inte, för det har inte författarna skrivit något om. Vi kan bara utgå från artikeln.

Jag vill fortfarande poängtera att jag är för någon form av licens, så jag förstår inte varför du verkar känna dig så motarbetad. Vi vill ju egentligen samma sak, men jag tycker inte att detta förslag är rätt väg att gå.
 
Sv: Licens för hundägare?

Delvis KL:

"Små praktiska problem"?:rofl: Ursäkta, men att avgöra vilka hundraser/typer som ska räknas som farliga är inget litet problem. Gråzonen är enorm. Åtskilliga försök har gjorts men jag vet inget som har lyckats.

Licens låter bra - och skulle verkligen behövas i många fall:devil: - men innebär STORA praktiska problem. Vad de ska innefatta, vem som ska hålla i dem, vem som ska betala...och vad händer om man inte lever upp till kraven men skaffar hund ändå? Eller om någon med licens står som ägare medan någon utan har hand om hunden?

Jag säger inte att det är helt omöjligt, men det blir fruktansvärt svårt.
 
Sv: Licens för hundägare?

Att alla Sveriges aktiva hundungdomar skulle påverkas hårt, är det ett litet praktiskt problem? Det står tydligt i artikeln att hundar i Kat A-B endast skulle få innehas av myndiga. Nu var ju du inte med och skrev artikeln och vet därför inte att det nu skulle vara så självklart att hundungdomarna visst ska någon form av licens knutet till någon form av hundklubb, det vet vi inte, för det har inte författarna skrivit något om. Vi kan bara utgå från artikeln.
:confused: Det här är för rörigt för mig. Vet inte vart du vill komma, men upprepar för säkerhets skull från mitt förra inlägg: Här pekar du på en av dom bitar där förslagarna inte tänkt till. ...
Är det inte självklart att det jag skrivit är mina tankar och inte något som kommer från dom som skrev förslaget??

Det verkar som att allt är sagt och upprepas. Så om inget nytt och intressant dyker upp i tråden avslutar jag mitt deltagande här.

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Nej, det är inte självklart. Du får ursäkta, men jag tycker tyvärr att din ton i tråden varit ganska översittar-aktig, ungefär som att du skulle ha suttit med på mötet när denna artikel skrevs och nu berättar för oss vad författarna uteslöt. Men det är min personliga uppfattning och inget annat.

Anledningen till att jag upprepade vad Sveriges hundungdomar kan komma att drabbas av genom ett förslag som detta var för att du undrade varför vi andra bara tänkte på "små praktiska problem". Det är allt annat än litet, och inte heller särskilt praktiskt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 855
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 397
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 051
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp