Licens för hundägare?

Sv: Licens för hundägare?

Om du nu finner tråden så bedrövlig och min attityd så tröttsam, varför är du här och varför svara mig?

LIA
Jag har inte skrivit att tråden är berövlig, däremot full med många okunniga o fördomsfulla inlägg, o ja jag svarar dig, trots din attityd, eftersom du förolämpade mig.

Fö har jag kommit med ett konstruktivt förslag i tråden, men det har väl du med din otroliga läsförståelse missat?
:angel:
 
Sv: Licens för hundägare?

Det får inte finnas oregade hundar. Dom försvinner med automatik succesivt när myndigheten begär uppgifter. Vid tjuvparning (en av alla dessa onödiga detaljfrågor!!) är det upp till tikägaren att agera.

Jag tror inte att de oregistrerade kommer in i systemet med tvång. Regeln att alla hundar ska vara registrerade finns ju redan. Varför är inte alla registrerade idag? Skulle licensen lösa det? Det tror inte jag.

Då måste din logik säga att vi skippar alla lagar, för det kommer alltid att finnas personer som struntar i att följa dom. Så alla lagar om att man inte får döda någon, inte stjäla, inte köra bil rattfull, inte misshandla barn osv, osv dom är meningslösa och kan tas bort? :angel:
Nejdå, jag inser att det inte är vad du menar, men det du säger leder dithän.

De lagar som redan finns innefattar "farliga" hundar och att myndigheter har rätt att konfiskera och att dömma ägarna till dessa. Att införa en licens skulle inte få bort problemet. Det är bättre att använda de regler som redan finns än att skapa nya.

Vore det inte bättre att ha en klar och enkel lag som tvingar folk att ha sina hundar registrerade på sånt sätt att myndigheterna lätt kan kolla att hunden är registrerad och "godkänd" och att ägaren har passande licens? Tänk ett sådant bra verktyg för polisen i deras arbete på fältet. Även dom som tycker sig stå utanför lagen kommer att inse hur dumt det är att betala böter(?) för något som är förbjudet och så svårt att gömma.
Dom har i många fall redan straff och böter utfärdade på sig. Så, nej, jag tror inte att en licens skulle få dem att gå över till rätt sida av lagen.
Men framför allt, tänk så många framtida hundägare som kommer att ha lärt sig hund, åtminstone teoretiskt, för att skaffa sig sin licens. En licens som dom förhoppningsvis är rädda om.
Ett argument för lagförslaget som ingen verkar ha upptäckt. :confused:

LIA

Jag kunde inte hitta ditt svar på denna fråga:
Som tur är så är de flesta medborgare laglydiga. Men tror du att ett hårdare körkortskrav skulle få de som struntar i att ta körkort och som kör olagligt att sätta sig i ett fordon och göra en uppkörning?

Däremot så tror jag att man skulle gå "från andra hållet" att erbjuda den eventuella nya hundägaren en gratis kurs på t ex brukshundklubben eller kennelklubben innan de skaffade hund. Eller om de redan köpt en valp så varför inte en gratis valpkurs. Om kursen genomfördes så får man ett gratis medlemskap i ett år i någon av nämnda klubbar. Bara för att "fånga upp" den nyblivna hundägaren och ge dem den kunskap de behöver. Kostnaden för detta borde hamna hos kommunen och regeringen.
 
Sv: Licens för hundägare?

Då kommer vi inte längre. Du fick ett utförligt svar som borde varit klargörande.

LIA

Haha. Ja se där, det var ett smidigt sätt att ta sig ur diskussionen... :grin:

Självklart kan/ska man bygga vidare på inlägg, det gör även jag. Det är ju så man kommer vidare i diskussioner. Men i den här tråden borde byggandet ha riktat in sig på moraliska aspekter, konsekvenser för raser t ex. Inte på praktiska detaljfrågor som vilken fjortis som helst inser lösningen på. Riktat mot flera andras inlägg! :o

Jag har redan sagt att jag inte ska skriva lagen och därmed inte behöver visa på detaljlösningar. :idea: Dom som tycker det är viktigt att diskutera sådana gör lämpligen så sins emellan.

Orsaken till att jag hoppade med i tråden var för att delge min positiva syn på förslaget till lag och argumentera för den. Än har jag inte sett några klara argument som talar emot den, däremot gott om luddiga "tänk om" och "så jobbigt det blir" etc. Lagförslaget vill komma tillrätta med problemen dåliga/okunniga hundägare och farliga hundraser. Det tycker jag i grunden är bra.
Frågan är varför några är emot?? Tycker man att det är bra som det är? Eller om man också inser problemen, har man bättre lösningar?

LIA

Är du verkligen helt seriös nu? Sitter du och nedvärderar folk regelbundet på forumet på detta vis, eller?

Det är märkligt att du själv inte vill gå in på detaljlösningar, medan du ber andra göra det. Vi skriver inte heller lagen, men kan ändå påpeka att förslaget är dåligt. Det innehåller ju många brister som även lagts fram här i tråden. Förslag på bättre lösningar har du också fått, men det är fritt fram att ignorera de inläggen om du vill. :cool:
 
Sv: Licens för hundägare?

KL:
Man får förmoda att om det blir ett lagförslag kommer det att vara betydligt bättre underbyggt än den här debattartikeln. Bara att reda ut vilka raser som ska räknas som farliga kan ta år av diskussioner. Sen vad som ska hända med de hundar som redan finns, ska de avlivas om ägaren inte lever upp till lagens krav? Vem ska avliva, och vem ser till att de kommer till avlivningsplatsen? Och vem betalar?

När det gäller licens, vad ska den innefatta? Vem ska stå för den? Kan den återkallas om man inte sköter sig, och för vilka förseelser? Vad händer med hunden i sådana fall. Och vem betalar?
 
Sv: Licens för hundägare?

Problem har vi absolut, men problemet enligt mig ligger just i häftiga blandraser därav har jag snöat in lite på hur man skulle applicera lagen på dessa hundar.
Grundproblemet vad gäller farliga hundar ligger enligt mig i att dom raserna alls fått etablera sig här. Utan dom så hade vi inte heller haft dom i blandraser. Men som jag sagt så borde lagen gälla även dom fullt ut, åtminstone till en viss procentandel av inblandning.

Att du tycker tråden fylls med fjortisinlägg får stå helt för dig, jag tycker en del viktiga aspekter har tagits upp.
Det var inte vad jag sa!

Jag tror ingen här leker struts och stoppar huvudet i sanden inför de problem som finns, man tror bara inte på just detta förslag i sin helhet
Det är just det som är knuten. Det finns bara ett enkelt grundförslag än så länge och som jag tycker är lovande. Detta kommer att både kompletteras och förändras innan det blir en lag av det. Om vi ens kommer dit.
Vad en del vill ha är tydligen en licens (hundkörkort) men den ska inte vara kopplat till utbildning eller andra krav. Så vad är vitsen då? Förbud för farliga hundraser ska vi inte ens fundera på. ;)

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag har inte skrivit att tråden är berövlig, däremot full med många okunniga o fördomsfulla inlägg, o ja jag svarar dig, trots din attityd, eftersom du förolämpade mig.
Inte det? Ta och läs ditt inlägg #50!
Om du anser dig förolämpad av mig, måste du vara extremt känslig. För på vad sätt har jag gjort det?

Fö har jag kommit med ett konstruktivt förslag i tråden, men det har väl du med din otroliga läsförståelse missat?
Ja, det har jag tydligen gjort, för dom inlägg från dig jag hittar är då allt annat än konstruktiva.
Vilket inläggnummer är det du syftar på?

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Haha. Ja se där, det var ett smidigt sätt att ta sig ur diskussionen...
Inte alls vad jag tänkte på, utan att om du inte kunde ta till dig det jag skrev i mitt ganska långa svar till dig, då vet jag faktiskt inte hur jag ska bära mig åt för att förklara hur jag ser på saken.

Jag har inte begärt detaljlösningar av någon, däremot konstruktiva förslag på alternativa lagar eller åtgärder eftersom somliga tycker att det lagda är värdelöst för att inte säga omöjligt. Dvs, för att komma tillrätta med vad jag och förslagsställarna anser är problem! Anser man att dom problemen inte existerar, fine. Då kan vi ta den diskussionen istället.

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Sorry, var i hundattackstråden.
#192
Ett sätt skulle vara att kräva licens för all uppfödning av hundar, renras såväl som blandras, saknas licens så omhändertas avelsdjur o valpar o avlivas direkt.
Kanske ett sätt att få stop på den oseriösa buskaveln.

Ja jag uttryckte mig att tråden var bedrövlig, med tanke på alla fördomar o den florerande okunskapen om olika hundraser.
 
Sv: Licens för hundägare?

Grundproblemet vad gäller farliga hundar ligger enligt mig i att dom raserna alls fått etablera sig här. Utan dom så hade vi inte heller haft dom i blandraser. Men som jag sagt så borde lagen gälla även dom fullt ut, åtminstone till en viss procentandel av inblandning
.

Helt sant, men då får man ju ta i ganska brett när man ska sortera fram "farliga" raser, det blir inte en "liten" grupp öht!

Grundförslaget ställer jag mig delvis tveksam till (det som togs upp i artikeln ) men inte är jag den som sätter "käppar" i hjulet om ett bra förslag kring detta problem kommer till stånd.
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag tror inte att de oregistrerade kommer in i systemet med tvång. Regeln att alla hundar ska vara registrerade finns ju redan. Varför är inte alla registrerade idag? Skulle licensen lösa det? Det tror inte jag.
Licensen plus registreringen skulle lösa det.

De lagar som redan finns innefattar "farliga" hundar och att myndigheter har rätt att konfiskera och att dömma ägarna till dessa. Att införa en licens skulle inte få bort problemet. Det är bättre att använda de regler som redan finns än att skapa nya.
Dom regler som finns och inte används (enligt dig) är tydligen av den sorten att dom i praktiken inte går att använda? Annars skulle man förmodligen göra det?
Den nya lagen skulle göra allt så mycket enklare för polisen och därmed skulle förmodligen lagen också användas? Varför argumentera för en befintlig, dålig lag mot en ny och bättre??


Vore det inte bättre att ha en klar och enkel lag som tvingar folk att ha sina hundar registrerade på sånt sätt att myndigheterna lätt kan kolla att hunden är registrerad och "godkänd" och att ägaren har passande licens? Tänk ett sådant bra verktyg för polisen i deras arbete på fältet. Även dom som tycker sig stå utanför lagen kommer att inse hur dumt det är att betala böter(?) för något som är förbjudet och så svårt att gömma.
Dom har i många fall redan straff och böter utfärdade på sig. Så, nej, jag tror inte att en licens skulle få dem att gå över till rätt sida av lagen.
Men det klientelet skulle tvingas, eftersom hundarna försvinner för dom. I vilket fall finns lagen där att använda!

Men framför allt, tänk så många framtida hundägare som kommer att ha lärt sig hund, åtminstone teoretiskt, för att skaffa sig sin licens. En licens som dom förhoppningsvis är rädda om.
Ett argument för lagförslaget som ingen verkar ha upptäckt.
Vad tyckte du om det här då?

Jag kunde inte hitta ditt svar på denna fråga:
Som tur är så är de flesta medborgare laglydiga. Men tror du att ett hårdare körkortskrav skulle få de som struntar i att ta körkort och som kör olagligt att sätta sig i ett fordon och göra en uppkörning?
Inte per automatik. Nu är jämförelsen (jag förstår den ärligt talat inte) svår att göra, eftersom förutsättningarna är så olika. Ex: Kraven på körkorttagningen är redan hårda och dyyyra som dom är. Bilen täcker ett behov som inte hunden gör.
Jag vet inte heller hur många som väljer att strunta i att ta körkort och istället kör utan. Det finns det kanske siffror på? Förmodar att den stora andelen olovliga förare är sådana som förlorat sitt körkort av någon anledning och inte får ta om det under viss tid. Har man då sitt liv beroende av att köra bil, ligger frestelsen där. Obs. inget jag försvarar!


Däremot så tror jag att man skulle gå "från andra hållet" att erbjuda den eventuella nya hundägaren en gratis kurs på t ex brukshundklubben eller kennelklubben innan de skaffade hund. Eller om de redan köpt en valp så varför inte en gratis valpkurs. Om kursen genomfördes så får man ett gratis medlemskap i ett år i någon av nämnda klubbar. Bara för att "fånga upp" den nyblivna hundägaren och ge dem den kunskap de behöver. Kostnaden för detta borde hamna hos kommunen och regeringen.
Nu svävar du allt i det blå! Varken kommuner eller staten lägger pengar på den typen av privat verksamhet, annat än om det gäller vissa arbetshundar. Det är upp till var och en att finansiera sina hobbyn.
Jag vill inte skattevägen betala för att alla presumtiva hundägare ska lära sig hund. Vill du? Men det är ett försök att beskriva ett alternativ!! :bow:
Sedan tror jag inte att man fångar in så många fler än man gör redan idag. Jag tror nog att de flesta seriösa personer går en hundkurs och även valp och unghundkurser och betalar för dom. Det kostar ju inte speciellt mycket.

Den kategori "normala" hundägare som lagförslaget vänder sig till kommer inte frivilligt att gå några kurser, tror jag, utan dom behöver en "hjälp" av licensen.


LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Licens för uppfödning kan vara ett komplement till övriga föreslagna regler.
Jag misstänker att man behöver ha flera vägar att gå.

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Det är väl ingen här inne som förnekat att det skulle vara ett problem? Det är ett problem, ett stort sådant, men jag tror inte på lagförslaget utan andra vägar. Licens för hunduppfödning, förbud av blandrasuppfödning, någon form av lämpligt hundkörkort osv. Lagförslaget är för bakåtsträvande och slår för hårt på de seriösa, t ex Sveriges hundungdomar som aktivt tävlar med större bruksraser.

Jag förstår inte varför du har attityden att det är du och författarna till artikeln mot resten?
 
Sv: Licens för hundägare?

Nu svävar du allt i det blå! Varken kommuner eller staten lägger pengar på den typen av privat verksamhet, annat än om det gäller vissa arbetshundar. Det är upp till var och en att finansiera sina hobbyn.
Jag vill inte skattevägen betala för att alla presumtiva hundägare ska lära sig hund. Vill du?


LIA

Jag tror att det skulle bli billigare än vad ett licenssystem skulle kosta. Givetvis skulle den vara statligt styrd och finansierad och då är det med skattepengar den skulle drivas. Licenserna skulle troligtvis också vara intäktfinansierade men de skulle inte på långa vägar täcka vad handläggare och en ökad polisstyrka skulle kosta. De poliser som finns idag har nog inte någon tid att lägga på att kolla om hundägare har licens. Här tycker jag att det är mycket viktigare att jaga t ex drogade personer som framför fordon då de utgör en mycket större fara än en hundägare.
 
Sv: Licens för hundägare?

Grundproblemet vad gäller farliga hundar ligger enligt mig i att dom raserna alls fått etablera sig här. Utan dom så hade vi inte heller haft dom i blandraser. Men som jag sagt så borde lagen gälla även dom fullt ut, åtminstone till en viss procentandel av inblandning.
LIA

Hur ska man då på ett opartiskt sätt peka ut vilka dessa farliga raser är? Menar du att problemen med oseriös hundhållning ökat efter att dessa raser introducerats i landet? Kan du i så fall hänvisa till fakta som stödjer din ståndpunkt?
 
Sv: Licens för hundägare?

Hur ska man då på ett opartiskt sätt peka ut vilka dessa farliga raser är?
Menar du att jag ska kunna/behöver svara på det?

Menar du att problemen med oseriös hundhållning ökat efter att dessa raser introducerats i landet?
Var ser du att jag menar det?

Faktum är att ...
1 dom farliga raserna har ökat i antal
2 antalet infivider i dessa raser har ökat
3 antalet blandningar med individer ur dessa raser har ökat
4 antalet oseriösa hundägare har ökat. Eller åtminstone har antalet incidenter ökat, vilket borde bero på detta.

Jag säger inte att det är en automatisk koppling mellan punkt 4 och dom övriga. Däremot är det klart inte önskvärt med en sådan.

Om du har en annan uppfattning, är det fritt fram att delge oss den.

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Det är väl ingen här inne som förnekat att det skulle vara ett problem? Det är ett problem, ett stort sådant, men jag tror inte på lagförslaget utan andra vägar.

Licens för hunduppfödning, / varför inte licens för alla hundägare istället?

förbud av blandrasuppfödning, / finns väl ingen anledning att förbjuda den rätt av. Med rätt föräldraraser är den tämligen harmlös och dessutom skulle man då stoppa utvecklingen mot nya raser. I o f s inget jag bryr mig om, men i alla fall.

någon form av lämpligt hundkörkort osv. / dvs en licens som förslaget gäller? :)

Lagförslaget är för bakåtsträvande och slår för hårt på de seriösa, t ex Sveriges hundungdomar som aktivt tävlar med större bruksraser.
Här pekar du på en av dom bitar där förslagarna inte tänkt till. Självklart ska även ungdomar kunna ha hund och jag ser inga problem med att även dom har en licens, gärna då knuten till aktiva och lämpliga hundklubbar.
För övrigt vet jag inte var du hittar bakåtsträvandet eller hur seriösa skulle drabbas så hårt??

"Jag förstår inte varför du har attityden att det är du och författarna till artikeln mot resten?"
Kanske för att jag är den enda(?) som tycker idén dom sådan är bra och ser bortom små praktiska problem?

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Jag tror att det skulle bli billigare än vad ett licenssystem skulle kosta. Givetvis skulle den vara statligt styrd och finansierad och då är det med skattepengar den skulle drivas. Licenserna skulle troligtvis också vara intäktfinansierade men de skulle inte på långa vägar täcka vad handläggare och en ökad polisstyrka skulle kosta. De poliser som finns idag har nog inte någon tid att lägga på att kolla om hundägare har licens. Här tycker jag att det är mycket viktigare att jaga t ex drogade personer som framför fordon då de utgör en mycket större fara än en hundägare.
Licenser etc blir självfinansierat alldenstund hundägarna själva skulle stå för sina kostnader. Precis som bilägare gör. :idea:

Förstår inte varför polisen skulle bli så enormt arbetsbelastad. Snarare blir deras jobb enklare dom gånger hundar är inblandade i olika intermezzon.

Tanken att man skulle vara tvungen att välja den ena brottsbekämpningen för den andra förstår jag inte heller. Ska polisen exempelvis strunta i våldtäkter för att dom drogade personerna i bil är viktigare?
Man gör väl som alltid, prioriterar på lämpligaste sätt. För vi ska väl hålla efter dåliga hundägare och farliga hundar, oavsett???

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Menar du att jag ska kunna/behöver svara på det?

Var ser du att jag menar det?

Faktum är att ...
1 dom farliga raserna har ökat i antal
2 antalet infivider i dessa raser har ökat
3 antalet blandningar med individer ur dessa raser har ökat
4 antalet oseriösa hundägare har ökat. Eller åtminstone har antalet incidenter ökat, vilket borde bero på detta.

Jag säger inte att det är en automatisk koppling mellan punkt 4 och dom övriga. Däremot är det klart inte önskvärt med en sådan.

Om du har en annan uppfattning, är det fritt fram att delge oss den.

LIA


Att de farliga raserna skulle ha ökat är en omtvistad fråga då det är just defintionen av vad en farlig hundras är som jag tagit upp.

När det gäller punkt 4 så är jag mycket nyfiken på de källor som du kan hänvisa till som stödjer att antalet incidenter ökat? Det är alltså källor och inte personliga spekulationer jag vill ta del av.

Och naturligtvis anser jag att du ska kunna svara på de frågor jag ställer dig då du kommer med en rad påståenden.
 
Senast ändrad:
Sv: Licens för hundägare?

Ett sätt är att hänga med i vad som händer därute. :)

Måste du ha officiella siffror, gör som alla andra. Kolla hos myndigheterna.

Så undrar jag varför du inte svarar på frågor? Jag svarade ju dig.

LIA
 
Sv: Licens för hundägare?

Ett sätt är att hänga med i vad som händer därute. :)

Måste du ha officiella siffror, gör som alla andra. Kolla hos myndigheterna.

Så undrar jag varför du inte svarar på frågor? Jag svarade ju dig.

LIA

Ja, jag vill ha officiella siffror då det rimligtvis behövs för att kunna dra de slutsatser du drar.

Vill man bli tagen på allvar i en debatt bör man kunna stödja sina påståenden med källor.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 855
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 389
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 050
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp