Liljekonvalj?

kolja

Trådstartare
Står nu inför slåtter av mina ängar. I normala fall brukar jag förstöra det hö som blir eftersom jag inte har egna djur längre men i år har jag erbjudit hästbonden härintill att hämta vilket mottagits mycket positivt. Jag har dock en hel del liljekonvalj i några av ängarna - funkar det i hö? Ska jag rata alla ängar där det finns liljekonvalj som hö? Det finns gott om hö från ängar utan liljekonvalj, men också från ängar med dessa blommor. Har dålig koll på hästar och liljekonvalj inser jag...
 
Står nu inför slåtter av mina ängar. I normala fall brukar jag förstöra det hö som blir eftersom jag inte har egna djur längre men i år har jag erbjudit hästbonden härintill att hämta vilket mottagits mycket positivt. Jag har dock en hel del liljekonvalj i några av ängarna - funkar det i hö? Ska jag rata alla ängar där det finns liljekonvalj som hö? Det finns gott om hö från ängar utan liljekonvalj, men också från ängar med dessa blommor. Har dålig koll på hästar och liljekonvalj inser jag...
Giftig även torkad:
http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/liljekonvalj
 
jag ställdes inför samma dilemma, när vi tog hand om en del av gräset som slogs på naturreservatet här intill
Vi valde bort de delar av reservatet där det var tätt med liljekonvaljer i det slagna gräset. Några enstaka blad slank dock med i det vi tog in.
Jag tänker så här, att hästarna äter ju inte av liljekonvaljerna när de växer i hagen - de betar naturreservatet varje sensommar-höst. Så, min förhoppning är att de låter bli att äta de torkade bladen i höet också.
 
Efter förgiftningsfång förra sommaren på grund av liljekonvalj hade jag varit mycket försiktig.
Att hästarna har gott om grovfoder är ingen garanti för att de inte äter av liljekonvaljen.
 
Efter förgiftningsfång förra sommaren på grund av liljekonvalj hade jag varit mycket försiktig.
Att hästarna har gott om grovfoder är ingen garanti för att de inte äter av liljekonvaljen.
Hur vet ni att fången berodde på det?
Och att det var görgiftning av liljekonvalj?

Det är en ärligt ställd fråga.
 
Hur vet ni att fången berodde på det?
Och att det var görgiftning av liljekonvalj?

Det är en ärligt ställd fråga.

Jag släppte på nytt bete, ca en hektar, och fick fångsymptom efter ca fyra dagar på en häst.
Det visar sig efter ytterligare en dag att även häst nummer två drabbats.


Två hästar som drabbades samtidigt. Jag hittade en grupp liljekonvaljer som var nästintill renäten.
Jag kan givetvis inte garantera något, men det är den troligaste anledningen.
 
Tack så mycket för era svar! Pratade med hästägaren och vi gör som du ameo - tar bort där det är tätt med liljekonvalj men låter resten vara.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 579
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 032
Senast: Bapelsin
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 939
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 523
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp