Liten hundras som gillar att knata långt och länge

Menar du det! Hade aldrig gissat att de trivdes nåt speciellt på vintern, det är bra.
Jag får knappt in honom om det är mycket snö! 😆
0E07C5A7-C9D9-41FB-86C0-0561BF151288.jpeg
 
Ja, schipperke är en ras som flera gånger kommit upp som förslag och även tanke hos mig själv. 😃 Bra storlek.

Nu kom jag själv på norsk lundehund, den borde ju också passa. Men lite speciell ras ändå va, dels den där magsjukdomen (tarm?) och dels att man bör vara driven att använda sin hund i avel för rasens skull.

Lundehunden är väldigt självständig och vissa kan vara rejält skälliga, dock upplevde jag inte min som särskilt skällig, inte mer än den typiska hunden iallafall. Dina krav stämmer annars, det är en hund som är populär för vandring och friluftsliv, många i rasen är aktiva inom det!
 
Lundehunden är väldigt självständig och vissa kan vara rejält skälliga, dock upplevde jag inte min som särskilt skällig, inte mer än den typiska hunden iallafall. Dina krav stämmer annars, det är en hund som är populär för vandring och friluftsliv, många i rasen är aktiva inom det!

Tjoho, kul, gillar rasen skarpt (fast det var väldigt längesen jag träffade någon, så det inte låter som att jag vet mer än jag gör).
 
Roligt att höra! 😃 Ännu en ras jag inte hade satt på listan av mig själv. De verkar ju så grymt glada och roliga.

De är jätteroliga 😁
Kan var skälliga men det beror ofta på att de är understimulerade. Vår skäller inte om han får rasta sig tillräckligt.
Vara ute är det bästa som finns 😁
 
De är jätteroliga 😁
Kan var skälliga men det beror ofta på att de är understimulerade. Vår skäller inte om han får rasta sig tillräckligt.
Vara ute är det bästa som finns 😁

😊 Kanske inte mest köldtåliga lilla rasen, kom jag att tänka på. Men kanske enkel att klä varmt och/eller stoppa i något varmt ombonat vid behov.
 
😊 Kanske inte mest köldtåliga lilla rasen, kom jag att tänka på. Men kanske enkel att klä varmt och/eller stoppa i något varmt ombonat vid behov.

De strävhåriga klarar sig oftast bättre.
Vår hade inga problem alls med kylan i vintras så länge han var igång.
Annars är det som sagt inga problem att ha täcke på 😊
 
Angående självständigheten så hänger det ju mycket ihop med hur mycket de vill träna. En hund som är följsam och lätt att träna är ofta det för att den är avlad för arbete i någon form, och då behöver den också det för att må bra. Hundarna mer avlade för fysisk aktivitet har inte haft samma behov av att vara lätta att träna, och är det därför inte.

Själv tänker jag också på tex shiba efter att ha läst din trådstart. Jag har förvisso bara lärt känna en och träffat ett fåtal lite mer ordentligt, men de hade otroligt praktisk päls och gillade att hålla igång ute med vandringar och liknande. Inte skällde de mycket heller, den jag lärde känna bäst minns jag bara att skällde när hon sa åt andra hundar att sluta vara så vilda. Hon ville ha lugn och ordning omkring sig :D

Och jag som ändå är vinthundsnörd har aldrig(!) känt mig så ignorerad som den gången jag var hemma hos shiban och matte stack ner till tvättstugan en stund. Jag försökte kommunicera lite med shiban, som mest satt vid dörren och väntade. Det var inte ens som att hon ignorerade mig, det var som att jag var luft! Jag fanns inte öht :rofl: Noll reaktion, inte ens en blinkning eller öronvift när jag kämpade för kontakt. Däremot var hon oerhört kelig med sin familj.
Haha! Precis så är det!
"Oh, a shiba! Can I say hi?!"
"Well.. she might sniff you (if you're lucky.)..."
😅
Totalt ointresse.
Edit: jag tog med henne till en meet and greet med Fredrik Steen för att vinna biljetter en gång och herrejösses som han fånade sig för att få kontakt med Chika. Hon tyckte att han var störtlarvig, pinsam och totalt ovärdig hennes uppmärksamhet. (vi vann biljetter ändå. :D )
 
Senast ändrad:
Tjoho, kul, gillar rasen skarpt (fast det var väldigt längesen jag träffade någon, så det inte låter som att jag vet mer än jag gör).

Det är en ras som också är väldigt lätt att ha lös, tränade aldrig riktigt på det men han sprang aldrig bort utan höll sig i närheten. Att träna inkallning med en är en annan femma, dock :D
 
De strävhåriga klarar sig oftast bättre.
Vår hade inga problem alls med kylan i vintras så länge han var igång.
Annars är det som sagt inga problem att ha täcke på 😊

Jag hittade Steven på insta, han ser ut att bo i mina krokar och verkar klara sig väldigt bra. :D
 
Haha! Precis så är det!
"Oh, a shiba! Can I say hi?!"
"Well.. she might sniff you (if you're lucky.)..."
😅
Totalt ointresse.
Edit: jag tog med henne till en meet and greet med Fredrik Steen för att vinna biljetter en gång och herrejösses som han fånade sig för att få kontakt med Chika. Hon tyckte att han var störtlarvig, pinsam och totalt ovärdig hennes uppmärksamhet. (vi vann biljetter ändå. :D )
Hahaha, jag kan tänka mig det! När jag var på jobbet i djuraffären så kom det en gång in en kund med shiba som faktiskt sa hej till mig, inte mer än en snabb nosning (säkert för att kolla om jag hade godis), men ändå, jag fanns! Jag tyckte det var jättekul, och ägaren tyckte det var kul att jag inte kommenterade hunden som osocial vilket annars var vad de alltid fick höra.

Jag gillar shibor :D Kanske är det en sådan jag ska ha om jag någon gång måste ha en mindre hund än mina älskade salukis.
 
@Lavine jag funderar på om någon av "mina" raser skulle kunna passa. Jag har tidigare haft cairnterrier och har nu isländsk fårhund. Rätt olika, men också med en del gemensamma nämnare och kanske kunde någon av dem passa, som sagt.

Cairnterrier: Liten, bra "dubbel" päls med underull + sträva täckhår, upplevde aldrig att han frös. Tålig, envis, pigg, självständig och energisk. Något helt annat än sheltie, dock, inte alls så följsam utan med rätt mycket egna idéer. Kunde sticka ifrån mig "bara för att" (men kom alltid tillbaka sen). Älskade promenader, kunde gå hur långt som helst upplevde jag :) Nackdelen är väl pälsvården, en sträv terrierpäls som ska fungera behöver trimmas av proffs 1-2 gånger om året.

Tänker att det för din del kan vara värt att kolla upp flera av de mindre terrierraserna - de är ju ofta små, tåliga och uthålliga.

Isländsk fårhund: Bästa päls och roligaste hund jag varit med om! Också "dubbel" päls med ordentlig underull och två olika hårlag - långhårig och korthårig. Upplever båda som väldigt vädertåliga. Vår långhåriga går gärna och lägger sig i snön på vintern 🙈 Ganska "mycket" hund - mycket energi, mycket glädje, mycket vilja, mycket kärlek. Träningsbar men också självständig, upplever den som "skarpare" och mindre följsam än sheltien, men följsammare än cairnterriern. Följer gärna med på långpromenad och springrundor och lever gärna stor del av sitt liv utomhus. Nackdelen är möjligen att den nog faktiskt behöver det också - det är ingen lägenhetshund, direkt, utan gillar att vara ute på gården, spana och vakta och ha ett "arbete" (självpåtaget eller ej...). Nära till skall men inte bara för att höra sin röst utan när det faktiskt (i hundens ögon) behövs. Älskar att vara med, gillar inte att vara ensam.
 
Hahaha, jag kan tänka mig det! När jag var på jobbet i djuraffären så kom det en gång in en kund med shiba som faktiskt sa hej till mig, inte mer än en snabb nosning (säkert för att kolla om jag hade godis), men ändå, jag fanns! Jag tyckte det var jättekul, och ägaren tyckte det var kul att jag inte kommenterade hunden som osocial vilket annars var vad de alltid fick höra.

Jag gillar shibor :D Kanske är det en sådan jag ska ha om jag någon gång måste ha en mindre hund än mina älskade salukis.

Lundehunden är lik Shiban på många sätt och uppskattade också när folk inte kommenterade hur "osocial" min hund var, eller tog det personligt när han nosade lite och sen fokuserade på annat. Det är en primitiv spets inte en labrador, dom är endast intresserade av folk dom känner! Faktiskt något jag verkligen gillar i en hund, vill inte ha en som ska slänga sig på allt och alla.
 
en sträv terrierpäls som ska fungera behöver trimmas av proffs 1-2 gånger om året.

Nej, något proffs behövs definitivt icke.

Ska man inte ställa ut/är totalt ointresserad, så är det inte svårt alls att plocka en strävhår själv.

Sedan bör man dock plocka/få plockad i vart fall 3-4 ggr/år lite beroende på pälsväxt om inte hunden ska se ut som en maläten loppåse med all död päls som skyddar noll mellan trimningarna.
 
Nej, något proffs behövs definitivt icke.

Ska man inte ställa ut/är totalt ointresserad, så är det inte svårt alls att plocka en strävhår själv.

Sedan bör man dock plocka/få plockad i vart fall 3-4 ggr/år lite beroende på pälsväxt om inte hunden ska se ut som en maläten loppåse med all död päls som skyddar noll mellan trimningarna.
Jag provade att plocka själv - det tog en evig tid och resultatet blev INTE bra! Lämnade in min cairn för trimning 2 ggr per år och det blev utmärkt! Så ur mitt perspektiv behövs ett proffs för att få ett vettigt resultat, även om jag såklart inser att det finns andra hundägare som är mycket duktigare än jag.
 
[---] Isländsk fårhund: [---]Nära till skall men inte bara för att höra sin röst utan när det faktiskt (i hundens ögon) behövs.[---]
Vi har en isländsk fårhund i kvarteret. Kanske den charmigaste hunden jag hälsat på, men den verkar alltid tycka att rösten behövs 😁 Kanske är den individen iofs...
 
Vi har en isländsk fårhund i kvarteret. Kanske den charmigaste hunden jag hälsat på, men den verkar alltid tycka att rösten behövs 😁 Kanske är den individen iofs...
Enligt en IF brukar rösten behövas:

1) När man vallar, den är ju röstvallare. Vad som är "att valla" kan tolkas med olika bredd beroende på individ.... Hos oss behöver skottkärran vallas om den körs över gården (men inte annars). Hästarna behöver också vallas när de går ut i hagen.

2) När man ska tala om för människorna att det händer något utanför. Vi har lyckats minska de här skallen till "en gång per händelse", dvs att inte skälla ut postbilen efter noter varje dag....

3) När något ska skrämmas bort från gården, väldigt ofta rovfåglar men kan vara andra djur eller människor också.
 
Vi har en isländsk fårhund i kvarteret. Kanske den charmigaste hunden jag hälsat på, men den verkar alltid tycka att rösten behövs 😁 Kanske är den individen iofs...

De jag har träffat har skällt som satan 😆
Typiska spetsar 😅
Jag har väldigt låg tolerans mot skällande hundar.
 
Vi har en isländsk fårhund i kvarteret. Kanske den charmigaste hunden jag hälsat på, men den verkar alltid tycka att rösten behövs 😁 Kanske är den individen iofs...
En kund har 2-3 st. De är inte speciellt tillgängliga, mest intresserade av varann. Kanske för att de är i flock?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 554
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 666
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 055
Senast: nilie
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 585
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp