Bukefalos 28 år!

Lunch och rast

@Wille delvis är det en vanesak.
När jag jobbade i skolan var alltid studenterna på VFU dödstrött första veckan ovan med hela dagar (mkt självstudier) men det gav sig. Minns när jag gick lärarhögskolan att jag tänkte HUR ska jag orka 40h/vecka… gick hur bra som helst men man var trött i början.

varje gång jag bytt jobb har jag varit helt slut på kvällarna i början. Intryck, nya människor och nya sysslor. Efter ett par veckor har det gett sig. Man får som härda igenom.

I de flesta yrken har du lagmässigt rätt till och ska ta 30 minuter obetald rast efter fem timmars arbete.

mitt jobb har en fika på fm 15 minuter valfri längd på lunch (obetald så sitter jag längre får jag vara på jobbet längre) utifrån arbetsuppgifter förstås. 15 minuter fika på em.
 
Håller med om mycket men likväl - företagare är en bred och heterogen grupp. Alla ägnar inte mycket tid åt att sälja in, många köper inte in något alls utan säljer bara tjänst, alla har inte långtgående myndighetskontakter osv.
Den mest gemensamma utmaningen, om jag försöker titta brett över alla branscher, tror jag är utsattheten för sjukdom när det gäller ffa ensamföretagare. Det är svårt att kompensera när bärande kompetens - kanske hela företagsidén - faller bort.
Jag vill inte förringa utmaningarna men vänder mig emot när företagande allmängiltigt beskrivs som en evig och knappt uthärdlig uppförsbacke. :)
(Fasen vad OT det blev nu...)

Så är det, och beroende på hur det ekonomiska utfallet blir kan man bygga olika typer av resiliens genom att anställa och jobba med partners.

Jag tänker inte att det är en evig och knappt uthärdlig uppförsbacke, men jag tänker att man har ganska dåliga förutsättningar att bli företagare om man är van vid att inte ha det ansvaret och ofta behöver back-up (sjuk ofta osv). Skyddet som anställd är så mycket bättre i en organisation där någon annan tar ansvar för att det rullar trots min frånvaro. Å andra sidan beror det såklart på många andra omständigheter. Har man en väldigt god ekonomi spelar det mindre roll om inkomsterna måste pausas helt i veckor pga sjukdom, och man kanske ändå trivs bättre som företagare än anställd.
 
Om du orkar kanske det kan vara en idé att skriva ner hur dagen gått för å kunna se om det blir bättre på sikt. Typ inte så mkt, en rad räcker väl, datum; trött, så är det så ett tag men kanske går över till datum; trött, men fick ut lite mer av dagen än vanligt. Sen datum; trött, men kunde göra xx efter jobb.

Utmattad och trött är ju inte helt samma sak, blir man utmattad är det ju lång tid för att återhämta sig. Har du någon som hjälper dig för att komma tillbaka till en vardag med jobb? Förstår ändå att det är väldigt ovant och att man blir trött.

Det är viktigt att man ger sig själv tid att vara trött och att man tillåter sig att vara det (accepterar att så här är det just nu), fokuserar på det man faktiskt gör och får gjort på en dag och inte tänker på det man borde hinna med. Man måste vara snäll mot sig själv men samtidigt också försöka tuffa på. Något som är rutin för en kanske är en stor grej för en annan, när något går bra och man klarar av det får man försöka ta till vara på den känslan av vad man faktiskt får gjort och berömma sig för det. Om än hur litet det kan vara för nån annan, man känner sig själv och sina egna begränsningar bäst.

Lite flummigt och hafsigt skrivet men hoppas nått vettigt kan läsas i det ^^
 
Ett halvår senare och jag har än inte vant mig vid ett "9 till 5"-jobb efter 10 år som student eller timanställd. Börjar bli bättre, men nya rutiner tar verkligen på krafterna oavsett hur fysiskt eller psykiskt ansträngande själva arbetsuppgifterna är.

Hos oss arbetar man 7h per dag på sommarhalvåret och 8h per dag under vinterhalvåret. Cirka 1 timme obetald lunch samt gemensam fika på fm/em. Eftersom vi alla arbetar hemifrån är fikorna ofta 10-15 "privat snack", sen 20-30 min arbetssnack om någon behöver lyfta något med arbetsgruppen (inte riktigt rast då iof, men vi hänger kvar i "rummet" på teams).
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
60 077
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 773
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 968
Senast: alazzi
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
517
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp