Bukefalos 28 år!

Magen har tagit ledigt. Vad göra?

Ber om ursäkt för att jag inte hunnit läsa hela tråden. Bortse från detta om jag är sen på bollen...

Ett enkelt och billigt sätt att pyssla om arga magar lite är att lösa upp en-två msk potatismjöl i vaten och dricka en gång om dagen. Det boostar tarmfloran och för mig ger det mer volym.

funkar det inte så har mani alla fall inte slösat bort en massa pengar. :)
 
Jag är 43 år och ca 159 cm lång. Så ingen jätte. Jag har ätit dom ca 2,5 månader så det är inte bara ljuset. Men tipset ovan att testa nått för män för att minska järnintaget, gillade jag. Det ska jag testa. Ska också försöka få mig att prova smoothiesar. Mättar dom, så är det ju en bra sak att ha som måltid.

Men ingen mini heller 🙂 Jag testade lite olika formulär nu på lunchen och jag hade svårt att komma ner till så lågt som 1340 som normalläge i någon av dem. Jag säger inte att du har fel, jag vet inte, men jag råder dig att verkligen lyssna på hur kroppen mår när du planerar din viktnedgång. Särskilt när du själv är medveten om att du inte får i dig det du behöver.

En till eventuellt känslig fråga, och du väljer själv om och hur du vill svara. Du skriver att du inte har mens, har det med din viktnedgång att göra eller är det av andra orsaker?
 
Men ingen mini heller 🙂 Jag testade lite olika formulär nu på lunchen och jag hade svårt att komma ner till så lågt som 1340 som normalläge i någon av dem. Jag säger inte att du har fel, jag vet inte, men jag råder dig att verkligen lyssna på hur kroppen mår när du planerar din viktnedgång. Särskilt när du själv är medveten om att du inte får i dig det du behöver.

En till eventuellt känslig fråga, och du väljer själv om och hur du vill svara. Du skriver att du inte har mens, har det med din viktnedgång att göra eller är det av andra orsaker?

Jag äter minipiller, därför ingen mens. Så det är sen 20 år tillbaka. Hade för kraftig mensvärk för att funka.
 
Men visst spelar det väl roll hur lång och tunt/bred man är i sin kroppsform också? En liten och tunn, rak person bör väl ha ett lägre basbehov för att behålla vikten, än en lång, bred/kurvig person? Men ja, alla såna där utsagor om kaloribehov, BMI osv är supersvåra och kräver ett stort lyssnade till sin egen kropp. Inte blir det lättare när en stor del av oss faktiskt behöver gå ner i vikt av hälsoskäl och för att kunna göra det man vill, samtidigt som det är väldigt vanligt med ätstörningar och en skev kroppsuppfattning. Inte en lätt balansgång.
Det spelar såklart in. Men med tanke på hur vanligt det är med självhat över sin kropp och att ha förvrängd syn på den då tänkte jag att det kan inte skada höra så att hon räknat efter på rätt sätt.
Jag gör själv en del tankevurper när det kommer till att räkna på saker.
 
Om du har kalorier över så ta en matsked olja eller matfett i sallad eller dylikt. Fett smörjer. Mycket fibrer stoppar gärna upp. Det bli för trögt. Lagom är bäst.
 
Mättnadskänslan är inte så viktig, jag har minskat magsäcken så mycket att jag blir mätt fort. Och jag kan ta en macka till i så fall. Smoothies var mest för att få i sig grönsaker öht.
Har du opererat magsäcken så den blir mindre?
för efter såna operationer är rätt kost extremt viktig och det behöver man professionell hjälp för att lägga upp rätt kost.

Jag får erkänna att jag inte riktigt äter så mycket som jag borde, alla dagar. Framförallt om jag tar en långpromenad, blir det för lite. Enligt min Samsung health-app, ligger jag på runt 1000-1100 kcal/dag. Borde ligga på minst 1200.
Normalt ska en kvinna äta ca 2000 kcal/dag. Så att enbart äta hälften låter som du att du äter alldeles för lite.

Jag kommer nog inte klara mig utan vitamintabletter ändå. Eftersom jag inte äter allt jag behöver.
Även om målet är att går ner i vikt ska man inte behöva äta tillskott. Om du inte klarar dig på din kost utan att få brister så äter du väldigt felaktigt.



Jag tycker det låter som du äter alldeles för dåligt, vilket du själv säger ("jag inte riktigt äter så mycket som jag borde, alla dagar")
Jag tycker du ska ta hjälp av någon professionell för att lägga upp din kost, och helt enkelt prata om du inte äter visa saker vad du ska äta istället, osv.
Ifall du inte vill gå till läkaren finns det tex viktväktarna eller liknande och kost rådgivare som inte är kollade till sjukvården.
 
Här är räknesättet jag använt
(10 x din vikt i kilo) + (6,25 x din längd i cm) - (5 x din ålder) - 161 = Basalmetabolism (BMR)
 
Här är räknesättet jag använt
(10 x din vikt i kilo) + (6,25 x din längd i cm) - (5 x din ålder) - 161 = Basalmetabolism (BMR)
BMR är ju den energi bara för att hålla kroppen igång! Du kan inte gå under det! :O

"Vår basalmetabolism kan enkelt beskrivas som den mängd energi vi behöver för att hjärta, lungor och andra organ i kroppen ska fungera."

Du kanske kan använda denna mall för att räkna ut ditt kacl behov?
https://www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/
 
Senast ändrad:
Här är räknesättet jag använt
(10 x din vikt i kilo) + (6,25 x din längd i cm) - (5 x din ålder) - 161 = Basalmetabolism (BMR)
Basalmetabolism är vad kroppen gör av med/behöver för att hålla alla organ igång när man är i fullständig vila. Typ sängliggande utan någon som helst rörelse eller hjärnaktivitet. Du ligger ju liksom inte i någon slags koma utan jag antar att du gör olika aktiviteter, rör på dig lite, använder hjärnan en del osv. Du måste upp en bra bit över BMR för att kroppen ska få det den behöver!
 
Jag började kaloribanta i slutet av sommaren. Eftersom jag har problem med mat generellt, fick jag tidigt sätta in vitaminer för att inte vara konstant trött. Tar 2 MittVal kvinna om dagen. I början var jag inte så noga med att ta dom ihop med mat, vilket kanske är orsak. Men sen drygt 2 månader måste jag ta laxermedel för att kunna göra nr 2. Jag blir helt enkelt inte ens nödig. Har testat lactulos, utan direkt resultat. I början har det hårt, nu verkar det vara stopp av nån annan anledning.

Jag antar att det finns några möjliga orsaker.
1. Vitaminerna. De måste jag fortsätta ta.
2. Brist på vätska. Dricker nog ca 1,5 l om dagen nu. Glömmer bort att dricka mer.
3. Brist på fibrer. Jag äter inte grönsaker, det är en typ av fobi jag haft sen liten. Skulle det kunna funka med smoothie på grönsaker? Eller försvinner fibrerna i processen? Kan kanske byta ut mina vetekakor mot nått mer fiberrikt.

Det börjar bli lite trist att behöva använda sina lediga dagar till att gå på toa 😎

Rör du på dig tillräckligt? En rask promenad på en halvtimme kan göra under för att få igång tarmarna. Plommon är bra, likaså päron. Den där gröten någon tipsade om serverar vi på vårat äldreboende också, den har bra effekt! :up: Sen såklart mycket vätska, försök få i dig mer. ”Frukt och fibrer” som du kan köpa på apotek ger också väldigt bra effekt.

Sen är det självklart så att mindre in ger mindre ut, men det ska ju inte vara hårt eller så du får ont liksom.

Jag och min bästa vän brukade ta en vecka utomlands varje år innan coronan, och hennes mage stannade ALLTID efter flyget… Hon började varje morgon med en stark kopp kaffe och en cigg för att hålla magen i trim under veckan, men det är väll kanske inget jag vill rekommendera….:angel:🤣
 
Jag och min bästa vän brukade ta en vecka utomlands varje år innan coronan, och hennes mage stannade ALLTID efter flyget…

Varför händer det? Jag har precis samma bekymmer vid de flesta resor, magen stannar upp och jag blir uppblåst och förstoppad. Är det mentalt? Att jag sitter stilla en stund i en flygplansstol borde inte ha så stor betydelse, jag sitter stilla i kontorsstol de allra flesta arbetsdagar under betydligt längre tid än en kortare flygresa.
 
Jag började kaloribanta i slutet av sommaren. Eftersom jag har problem med mat generellt, fick jag tidigt sätta in vitaminer för att inte vara konstant trött. Tar 2 MittVal kvinna om dagen. I början var jag inte så noga med att ta dom ihop med mat, vilket kanske är orsak. Men sen drygt 2 månader måste jag ta laxermedel för att kunna göra nr 2.
Ursäkta men jag har inte läst alla svar så detta kanske diskuterats redan.
När jag såg att du åt 2 st mitt val kvinna om dagen så blev jag inte direkt förvånad över ditt problem. Järn är ett effektivt stoppmedel i tarmen och, i alla fall av det märke jag äter, så innehåller EN tablett 108% av rekommenderat dagligt intag. Du äter alltså 216% av det järn du behöver via tabletter+ det du får i dig via maten. Att du har förstoppning är för mig fullt begripligt. När jag tar en tablett så är lös mage mitt minsta problem och jag har haft en del problem med det de senaste åren.
Jag skulle om jag var du leta reda på ett preparat utan järn i att komplettera den första tabletten med alternativt leta reda på en med ca hälften av det järn som ingår i den du äter idag men i övrigt liknande så du kan ta två av den om du tror du behöver den extra skjutsen som två innebär. Vad innehåller mitt val man för något, skiljer det på mer än järninnehållet?
 
Varför händer det? Jag har precis samma bekymmer vid de flesta resor, magen stannar upp och jag blir uppblåst och förstoppad. Är det mentalt? Att jag sitter stilla en stund i en flygplansstol borde inte ha så stor betydelse, jag sitter stilla i kontorsstol de allra flesta arbetsdagar under betydligt längre tid än en kortare flygresa.
"Har du också problem med "gas i magen" när du flyger?
Du är inte ensam. Fenomenet är allmänt.
Men egentligen producerar du inte mer gas – den bara kräver mycket större utrymme.
Normalt producerar en människa en liter gas om dygnet och fiser då vid tio tillfällen.
Men uppe i luften är trycket är lägre och luften tvingas expandera inom ett större område. Det medför att en liter gas tar 30 procent större plats i tarmarna och framkallar uppblåsthet.
"
https://www.expressen.se/allt-om-resor/flyg-1/darfor-pruttar-du-extra-mycket-nar-du-flyger/

"Människokroppen påverkas i vistelse i flygplan vilket till stora delar beror på att man i ett flygplan befinner sig i en tryckkabin på en höjd som motsvarar c:a 2 500 meter över havet. Detta leder till andra tryckförhållanden på kroppen med symtom från öron, bihålor, tänder, lungor, hjärta och mag-tarmkanalen."
https://medikus.se/wp-content/uploads/press/Hur_flygning.pdf
 
Ursäkta men jag har inte läst alla svar så detta kanske diskuterats redan.
När jag såg att du åt 2 st mitt val kvinna om dagen så blev jag inte direkt förvånad över ditt problem. Järn är ett effektivt stoppmedel i tarmen och, i alla fall av det märke jag äter, så innehåller EN tablett 108% av rekommenderat dagligt intag. Du äter alltså 216% av det järn du behöver via tabletter+ det du får i dig via maten. Att du har förstoppning är för mig fullt begripligt. När jag tar en tablett så är lös mage mitt minsta problem och jag har haft en del problem med det de senaste åren.
Jag skulle om jag var du leta reda på ett preparat utan järn i att komplettera den första tabletten med alternativt leta reda på en med ca hälften av det järn som ingår i den du äter idag men i övrigt liknande så du kan ta två av den om du tror du behöver den extra skjutsen som två innebär. Vad innehåller mitt val man för något, skiljer det på mer än järninnehållet?
Fel.
Järn:
1 tabl % av DRI* = 54
2 tabl % av DRI* = 108

*DRI = Dagligt Referensintag enligt EU:s referensvärden
https://www.mittval.se/sv-se/kosttillskott/kvinna
 
Varför händer det? Jag har precis samma bekymmer vid de flesta resor, magen stannar upp och jag blir uppblåst och förstoppad. Är det mentalt? Att jag sitter stilla en stund i en flygplansstol borde inte ha så stor betydelse, jag sitter stilla i kontorsstol de allra flesta arbetsdagar under betydligt längre tid än en kortare flygresa.

Gissar att det är något med trycket i planet som stoppar till direkt, och kanske annan mat än vad man är van vid under veckans gång? Jag kan också känna mig uppblåst och spänd, men sätter aldrig stopp helt som det gör på kompisen. Men koffein och nikotin ihop löser tydligen problemet! 🤷🏻‍♀️😂
 
Har du opererat magsäcken så den blir mindre?
för efter såna operationer är rätt kost extremt viktig och det behöver man professionell hjälp för att lägga upp rätt kost.


Normalt ska en kvinna äta ca 2000 kcal/dag. Så att enbart äta hälften låter som du att du äter alldeles för lite.


Även om målet är att går ner i vikt ska man inte behöva äta tillskott. Om du inte klarar dig på din kost utan att få brister så äter du väldigt felaktigt.



Jag tycker det låter som du äter alldeles för dåligt, vilket du själv säger ("jag inte riktigt äter så mycket som jag borde, alla dagar")
Jag tycker du ska ta hjälp av någon professionell för att lägga upp din kost, och helt enkelt prata om du inte äter visa saker vad du ska äta istället, osv.
Ifall du inte vill gå till läkaren finns det tex viktväktarna eller liknande och kost rådgivare som inte är kollade till sjukvården.

Jag har inte opererat mig. Menar du att det inte går att krympa ihop magsäcken utan operation?
 
Basalmetabolism är vad kroppen gör av med/behöver för att hålla alla organ igång när man är i fullständig vila. Typ sängliggande utan någon som helst rörelse eller hjärnaktivitet. Du ligger ju liksom inte i någon slags koma utan jag antar att du gör olika aktiviteter, rör på dig lite, använder hjärnan en del osv. Du måste upp en bra bit över BMR för att kroppen ska få det den behöver!

300 kcal mer enligt länk ovan. Och ändå är 1200 kcal det man hört och hör ihop med viktnedgång.
 
Rör du på dig tillräckligt? En rask promenad på en halvtimme kan göra under för att få igång tarmarna. Plommon är bra, likaså päron. Den där gröten någon tipsade om serverar vi på vårat äldreboende också, den har bra effekt! :up: Sen såklart mycket vätska, försök få i dig mer. ”Frukt och fibrer” som du kan köpa på apotek ger också väldigt bra effekt.

Sen är det självklart så att mindre in ger mindre ut, men det ska ju inte vara hårt eller så du får ont liksom.

Jag och min bästa vän brukade ta en vecka utomlands varje år innan coronan, och hennes mage stannade ALLTID efter flyget… Hon började varje morgon med en stark kopp kaffe och en cigg för att hålla magen i trim under veckan, men det är väll kanske inget jag vill rekommendera….:angel:🤣

Jag rör på mig när jag känner att jag har tid/möjlighet. Jag försöker gå 1 mil de dagar jag är ledig, men ibland blir det inte så. Idag har jag t.ex inte hunnit.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
164 225
Senast: gul_zebra
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 664
Senast: Texaz
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 660
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp