Magnetröntgen, läskigt??

Jag har gjort MR av trasigt knä för några år sedan. Bara benen var inne i maskinen, överkroppen låg utanför, så det kändes inte trångt på något vis. Hade larmknapp och filt med mig och undersökningen tog väl 15-20 minuter kanske, minns inte riktigt men tyckte inte det tog så väldigt lång tid. Man får inte ha någon som helst metall på sig och man är helt ensam i undersökningsrummet, men i alla fall jag hade möjlighet att lyssna på musik om jag ville. Som andra skrivit var det svåraste att ligga still.
 
Jag gjorde bara för ett par veckor sedan, för mig hjälper det jättemycket med bra personal. En larmknapp i handen och blundar långt innan jag ska in i maskinen. Fick hålla andan o.s.v. och det tyckte var stressande men det funkade bra. Fick en remiss direkt från akuten så hann inte oroa mig något nämnvärt innan dock.
Är det ditt knä så tror jag bara det är upp till midjan du behöver åka in? Är du riktigt orolig så ring och hör dig för innan.
Min pappa skulle röntga hjärnan och behövde sövas, vilket gjorde att han fick flyga till annan stad för att kunna göra det.
 
På lördag är det äntligen dags för MR av mitt trasiga knä, men nu börjar jag bli nojig 🥴
Har googlat och ser en VÄLDIGT trång tunnel, där man tydligen ska ligga relativt länge🤔
Hur har ni upplevt det?

Jag har gjort MR två gånger. Ena gången på huvudet (när jag var ca 11-12 år), då fick jag åka in med huvudet först samt att huvudet spändes fast i något som jag tyckte såg ut som en fågelbur. Jag hade hörlurar och en larmknapp. Låg där inne i lite drygt 40 min.

Andra gången var för ungefär 5-6 år sen. Hade gjort en ofrivillig avsittning och skulle undersöka höften. Då slapp jag iallafall åka in med huvudet först utan det var bara upp till magen/bröstet. Skulle ha fått lyssna på radio i hörlurarna men dom satte igång Mora Träsk :meh:

Båda gångerna gick jättebra. Visst är det lite obehagligt, och det är jobbigt att behöva ligga still så länge.

Så här låter det:
 
Har kör både knä och hjärna i MR. Dock inte samtidigt :). Hjärnan för 3 år sedan pga av yrsel. Då var det en nyare bekvämare maskin. Det är lätt att frysa om det är kallt i rummet/ maskinen så det får man tänka på
 
Hur har ni upplevt det?
Jag blundade och låg och vilade under tiden det gjordes. Hade både hörselproppar och hörsselskydd med radio, tyckte snarare att ljudet var jobbigt från den. Rördes aldrig att det var en trång tunnel.
Fick en liten larmboll i handen också om det skulle hända något.
Fick en liten larmboll i handen också om det skulle hända något.

För mig att de även la upp fötterna på någon kudde.
 
Jag älskar mr :p första gången jag provade var jag föräldraledig med en 6mån bebis. Förstår du känslan att bara "jahopp. In i tunneln, ingen kontakt med omvärlden. Ingen kan be dig ta ansvar osv." Dessutom hör man bara trummande ljud. Nu är barnen större men jag älskar den fortfarande 😁 ber dem alltid att inte berätta hur lång tid olika bilder tar, vill inte höra någon radio osv. Bästa delen är när en serie bilder gör så man vaggas lite. Jag vill bara vara och ibland somnar jag. Vissa tycker att det känns bättre att blunda när man åker in i den.

Lägger till: gå på toaletten före! Det är viiidrigt att bli kissnödig när man ligger i den där. Det blev jag när jag var nere i den ett par dagar efter hjärnoperationen, första dagen jag kunde stå på fötterna efter den. När jag var klar var det bråttom-bråttom. Jag med min feta huvudvärk och första gången jag stod på fötterna på ett par dagar lyckades halvspringa till toaletten 🙈
 
Är den öppen? Ser ut så på bilderna. Då känns det bättre. Men ska dom stänga så kommer det inte bli roligt. Får fan tryck över bröstet bara av att tänka på det nu.....

Jag har gjort manga magnet rontgen av olika delar av kroppen. Jag brukar somna trots att det ar ganska hogljutt :p Man far (atminstone har) en knapp man kan trycka pa om man vill ut fort ... och de kan hora vad man sager genom hogtalare. Tank pa nagot roligt sa gar det sakert bra.
 
Är den öppen? Ser ut så på bilderna. Då känns det bättre. Men ska dom stänga så kommer det inte bli roligt. Får fan tryck över bröstet bara av att tänka på det nu.....

Det är öppet och det är rätt rymligt. Jag var rädd innan första gången, då var jag nog 16-17 år ca. Väl där blev jag erbjuden lugnande. Men insåg att det var lugnt för min del. Jag var inte orolig alls faktiskt.
Har gjort det några ggr sedan dess igen. Det var totalt oläskigt. Sista gången somnade jag. Jag somnar typ aldrig utan medicin. Händer väl 1 gång vart 4:e år typ. Så läskigt var det liksom.. :laugh:
Sist gjorde sambon MR samtidigt. Han var också helt chill och tyckte det var helt lugnt.
Min mamma vet jag har lite klaustrofobi. Hon trodde det skulle bli väldigt läskigt. Men det var ändå ok. Inte helt lugnt. Men absolut överkombart.
 
Nu lider ju inte jag av någon form av klaustrofobi, så man kanske ska ta min upplevelse med en nypa salt, men jag tyckte det var jätteskönt och avslappnande!

Hade problem med ryggen och läkaren misstänkte diskbråck (vilket det också visade sig vara), inför MR var jag mest orolig för att jag skulle få jätteont i ryggen av att ligga stilla en längre stund, brukade få ordentliga hugg om jag låg i samma ställning längre än 1 min, men på den där britsen blev man ju lagd i precis korrekt position, med böjda ben och huvudet på exakt rätt höjd osv, så för första gången på ett par år så gjorde det ju inte ont i ryggen alls!
Och det entoniga dunkandet och surrandet var sövande, var på väg att somna flera gånger, men vaknade till när den växlade mellan ljuden, så hamnade någonstans mittemellan vaken och sovande, som något slags meditationsläge. Det var helt underbart!

Nästan copy/paste på den! Jag somnar innan släden har stannat inne i tunneln.
 
Gör MR 2-3 ggr/år pga en spinaltumör i ländryggen. De gör då länd/bröstrygg och vid ett par tillfällen också hjärnan.
Det brukar nog ta ca 45 min upp till en timma. Svårast är att ligga stilla tycker jag🙈. Det börjar alltid klia någonstans bara för att man vet att man inte får röra sig.
Personalen brukar vara toppen, man får som tidigare nämnts en larmknapp, hörlurar med valfri musik samt ett mysigt täcke.

Känner man obehag av trånga utrymmen skall man nämna det (man brukar få fylla i ett formulär innan) och jag blev erbjuden lugnande de första gångerna då jag var lite orolig för hur det skulle kännas. Nu har jag vant mig (har gått på kontroller regelbundet sedan 2015) och tycker till och med att det är lite mysigt🥰.
Gjort massa dåsar till jämt 😊 lite mysigt är d 😊
På lördag är det äntligen dags för MR av mitt trasiga knä, men nu börjar jag bli nojig 🥴
Har googlat och ser en VÄLDIGT trång tunnel, där man tydligen ska ligga relativt länge🤔
Hur har ni upplevt det?
Av ren nyfikenhet, var gör du MR på en lördag? Jag har gjort många och här i sthlm har jag bara varit med om det i veckorna på sjukhus iaf . 😊 Btw det kommer gå bra för dig! Prata med personalen om hur du känner, de finns där för dig och hjälper dig. 😊
 
Gjort massa dåsar till jämt 😊 lite mysigt är d 😊

Av ren nyfikenhet, var gör du MR på en lördag? Jag har gjort många och här i sthlm har jag bara varit med om det i veckorna på sjukhus iaf . 😊 Btw det kommer gå bra för dig! Prata med personalen om hur du känner, de finns där för dig och hjälper dig. 😊

Har hos oss far man ofta MR tid pa helger och kvallar. Pa storre sjukhus maste de ju alltid ha personal dar om nagot akut kommer in, och da ar det lika bra att boka patienter for att dra ner pa vantetid.
 
Gjort massa dåsar till jämt 😊 lite mysigt är d 😊

Av ren nyfikenhet, var gör du MR på en lördag? Jag har gjort många och här i sthlm har jag bara varit med om det i veckorna på sjukhus iaf . 😊 Btw det kommer gå bra för dig! Prata med personalen om hur du känner, de finns där för dig och hjälper dig. 😊
De betar av vårdköerna😎
 
Gjort massa dåsar till jämt 😊 lite mysigt är d 😊

Av ren nyfikenhet, var gör du MR på en lördag? Jag har gjort många och här i sthlm har jag bara varit med om det i veckorna på sjukhus iaf . 😊 Btw det kommer gå bra för dig! Prata med personalen om hur du känner, de finns där för dig och hjälper dig. 😊
Karolinska i Solna försökte beta av lite köer här under början på hösten och smackade in mig typ 18:50 eller nåt sånt för en rutingrej. Tar bilder på hjärnan regelbundet efter att de plockat bort en tumör för ett par år sedan. Förvisso en vardag men knappast en normal tid 😁
 
Nu har visserligen inte jag heller direkta bekymmer med trånga utrymmen men jag gjorde en MR för knä för inte allt för längesen. Jag åkte in till halsen ungefär och som flera andra skrivit somnade jag ganska omgående utav brummande blandat med musik. Det var absolut inte obehagligt mer än att det var lite kallt. Det tog ca 15 minuter. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 641
Senast: Diabetikern
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
769
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 819
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp