Magnetröntgen, läskigt??

Jag har varit med demente Släkting på MR. Det gick lugnt och stilla till. Vi fick ta av oss klockor och smycken av metall. Släkting blev inte rädd. Det lät byggarbetsplats och jag satt med hörlurar på och höll en hand som stack ut ur röret.
 
Jag fick också lite mysko tider, en var faktiskt åtta på kvällen och en var på helgen. Samma sak på ögonmottagningen på SöS där de kallat mig till 10:00 en lördag och det var smockfullt.
 
Maken har just gatt igenom 5-6 olika MRIs de sista :p 3 manaderna. Alla innom tva veckor fran att lakaren skrev ut dem, men bara 2 pa "normal" arbetstid.
 
På lördag är det äntligen dags för MR av mitt trasiga knä, men nu börjar jag bli nojig 🥴
Har googlat och ser en VÄLDIGT trång tunnel, där man tydligen ska ligga relativt länge🤔
Hur har ni upplevt det?

Sist tog MR på knät ca 10 minuter. Det gör inte ont och man ligger ner. Den senaste var en ny MR som gick mycket tystare och hade bredare tunnel. Hela kroppen är inte i tunneln när det gäller knä. Det går fint. Blunda och tänk på en plats du gillar att vara.
 
Sist tog MR på knät ca 10 minuter. Det gör inte ont och man ligger ner. Den senaste var en ny MR som gick mycket tystare och hade bredare tunnel. Hela kroppen är inte i tunneln när det gäller knä. Det går fint. Blunda och tänk på en plats du gillar att vara.
Tack för alla svar🤩
Känner mig mycket lugnare nu, och kan nog köra själv, då lugnande nog inte behövs.
Enligt kollega som nyligen gjort knäröntgen så låg hon utanför med huvudet, nu är hon förvisso mycket längre än mig, men borde nog bli så att jag också bara får åka in en bit??😊
 
Tack för alla svar🤩
Känner mig mycket lugnare nu, och kan nog köra själv, då lugnande nog inte behövs.
Enligt kollega som nyligen gjort knäröntgen så låg hon utanför med huvudet, nu är hon förvisso mycket längre än mig, men borde nog bli så att jag också bara får åka in en bit??😊

Jag är 168 cm och överkroppen är på utsidan. Andas och focusera på nått annat om du tycker det är otrevligt. Det går bra!
 
Var iväg på min MR i morse och kan dela med mig av hur det var eftersom jag var rätt orolig innan pga klaustrofobikänslor.

När jag kom in i rummet och såg maskinen tyckte jag den såg mycket rymligare ut än jag trott att den skulle vara. Jag röntgade bröstrygg och ländrygg så jag fick åka in rätt långt. En del av benen var utanför och det tog ca en halvtimme. Jag såg ju öppningen hela tiden och skulle jag få dyngpanik så skulle jag kunna ta mig ur själv till och med. Den tanken gjorde mig mycket mindre orolig. Men hade jag varit större än jag är (är 176 cm lång och väger 70 kg) så hade jag nog tyckt det var jobbigare. Var till och med rätt skönt att bara få ligga där och inte göra något. Högt ljud däremot.
 
Var iväg på min MR i morse och kan dela med mig av hur det var eftersom jag var rätt orolig innan pga klaustrofobikänslor.

När jag kom in i rummet och såg maskinen tyckte jag den såg mycket rymligare ut än jag trott att den skulle vara. Jag röntgade bröstrygg och ländrygg så jag fick åka in rätt långt. En del av benen var utanför och det tog ca en halvtimme. Jag såg ju öppningen hela tiden och skulle jag få dyngpanik så skulle jag kunna ta mig ur själv till och med. Den tanken gjorde mig mycket mindre orolig. Men hade jag varit större än jag är (är 176 cm lång och väger 70 kg) så hade jag nog tyckt det var jobbigare. Var till och med rätt skönt att bara få ligga där och inte göra något. Högt ljud däremot.

Härligt att höra att det gick bra! En erfarenhet rikare.

Jag har fått möjlighet att lyssna på musik, ljudbok etc så ljudet har inte varit så högt när jag somnat.
 
Jag önskar att de hade varit lite mer utförliga i brevet och skrivit om det kommer krävas kontrastvätska eller inte – är svaret ja hade jag behövt Embla och lugnande. :o
 
I gar kvall lyssnade jag pa en TED audio av en MIT Professor som forskar i "facial recognition" ... vars syn pa Magnetrontgen (MRI) ar att det ar viktigt att ha bra kontroll av urinblasan nar man tar MRIs i manga timmar.

Nancy Kanwisher
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 639
Senast: Diabetikern
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
768
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 819
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp