Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Jag är väldigt enkel när jag lagar mat. Gärna få ingredienser.
Även på jobbet.

Det måste inte vara komplicerat för att få den bra. Särskilt inte svensk husmanskost.

Men man måste börja nånstans och i början kan det te sej mer tidskrävande och komplicerat än vad det behöver vara.
Precis, idag åt jag kokt potatis med brunsås, bullar och broccoli. Så enkelt och lätt.
 
Men om du tycker att det är trist så måste det betyda att du vill ha något annat.

Hur skulle du vilja att din matvecka ser ut om du själv får välja och inte alls tänker på hur komplicerat det är eller hur lång tid det tar? Om någon annan lagade maten vad hade du velat äta?
Det går att använda kyckling eller säkert en bit nötkött också. Just i en pastasås kan du stoppa i vad du vill och tycker är gott!
Jag äter inte nötkött heller. Kyckling undviker jag (men äter tyvärr ibland).

Problemet är att jag vet inte vad som är gott. Jag kan aldrig dra likhetstecken mellan viss mat och om det smakar gott. Just där och då, när jag äter, kan jag ge ett omdöme, men jag minns det inte efteråt. Vad mat smakar fastnar inte i minnet. Smak syns inte!

Vet du kockarna på restaurang använder också recept så det är inte alls en bra måttstock egentligen.

Om din definition av att "kunna laga mat" är att man ska kunna komponera sina egna rätter på den nivån så har du satt ribban väldigt, väldigt högt.

Jag har en receptpärm där jag sparar recept som faller mig i smaken, som jag vill göra igen och som passar mig personligen både vad det gäller smak och tillagningssätt (det ska vara lätt). Det är väldigt få rätter jag kan laga helt ifrån huvudet och även mina favoriter måste jag ibland kika i pärmen för att se hur det var nu igen.

Det är ju inte rimligt att det som ska avgöra hur bra man är på matlagning är hur bra minne man har. Visst finns det andra saker, så som att kunna smaka av och känna att det behövs mer salt, eller att se en rätt som innehåller t.ex svamp och kunna avgöra om det är något jag kan hoppa över eller byta ut.

Allt det senare kommer med tid och övning. Kan du läsa ett recept kan du laga många sorters mat. Jag tror att du kan klara dig utmärkt med enkla rätter och att det bara är självkänslan som behöver lyftas lite, och det kommer med tiden allt eftersom du lär dig. Bara prova, vad är det värsta som kan hända liksom.
Men det är ju det där med att jag blir handfallen om jag får en ingrediens över. Då vet jag inte hur jag ska hantera den. Inget recept går någonsin jämt ut så att alla ingredienser man köpt går åt. Det är där problemet sitter.
 
Jag äter inte nötkött heller. Kyckling undviker jag (men äter tyvärr ibland).

Problemet är att jag vet inte vad som är gott. Jag kan aldrig dra likhetstecken mellan viss mat och om det smakar gott. Just där och då, när jag äter, kan jag ge ett omdöme, men jag minns det inte efteråt. Vad mat smakar fastnar inte i minnet. Smak syns inte!


Men det är ju det där med att jag blir handfallen om jag får en ingrediens över. Då vet jag inte hur jag ska hantera den. Inget recept går någonsin jämt ut så att alla ingredienser man köpt går åt. Det är där problemet sitter.
Kan du fråga någon?
Ett inlägg här kanske?

'Jag fick x gram palsternacka över, tips på enkelt okomplicerat recept vad jag kan göra med den?'
 
Jag äter inte nötkött heller. Kyckling undviker jag (men äter tyvärr ibland).

Problemet är att jag vet inte vad som är gott. Jag kan aldrig dra likhetstecken mellan viss mat och om det smakar gott. Just där och då, när jag äter, kan jag ge ett omdöme, men jag minns det inte efteråt. Vad mat smakar fastnar inte i minnet. Smak syns inte!


Men det är ju det där med att jag blir handfallen om jag får en ingrediens över. Då vet jag inte hur jag ska hantera den. Inget recept går någonsin jämt ut så att alla ingredienser man köpt går åt. Det är där problemet sitter.
Om du inte vet vad som är gott, gör en liten receptbok med 10 recept som är enkla att laga och snurra runt på dom. Till exempel pastasåsen jag nämnde, eller lax i ugn som du tydligen gjort förr. Om en ingrediens blir över, googla "lättlagad + ingrediens" eller frys in och använd nästa gång du ska laga den rätten. Det mesta går utmärkt att frysa!
 
Helt ärligt, om jag var du så tror jag att jag hade satsat på lite finare enportionsrätter. Det här med matlagningen verkar skapa så mycket negativa känslor hos dig.

Till exempel har ICA i sin del helt ok goda färdigrätter som kostar 100 kr för 3 stycken. Felix soppor är också goda.
 
Helt ärligt, om jag var du så tror jag att jag hade satsat på lite finare enportionsrätter. Det här med matlagningen verkar skapa så mycket negativa känslor hos dig.

Till exempel har ICA i sin del helt ok goda färdigrätter som kostar 100 kr för 3 stycken. Felix soppor är också goda.
Finns idag även massa färdigrätter som inte är frysta som är väldigt goda. Köpte jag till mina föräldrar medans de bodde hemma.
 
Kan du fråga någon?
Ett inlägg här kanske?

'Jag fick x gram palsternacka över, tips på enkelt okomplicerat recept vad jag kan göra med den?'
Det förutsätter att denne någon vet vad jag har hemma så jag slipper komplettera med något jag inte har. Det förutsätter också att jag får en lista med ingredienser och i vilken mängd de ska vara i maträtten. Och slutligen behöver instruktionerna vara jättetydliga i punktform.

Om du inte vet vad som är gott, gör en liten receptbok med 10 recept som är enkla att laga och snurra runt på dom. Till exempel pastasåsen jag nämnde, eller lax i ugn som du tydligen gjort förr. Om en ingrediens blir över, googla "lättlagad + ingrediens" eller frys in och använd nästa gång du ska laga den rätten. Det mesta går utmärkt att frysa!
Jag tröttnar så lätt på mat så jag behöver nog fler än 10 recept.
 
Det går handla så inget blir över.

Och välj EN sak först. T ex lax. Välj ett recept med lax. Prova laga det. Blev det gott spara det. Väl en annan sak. T ex svamp. Välj ett recept. Prova laga det. Blev det äckligt spara det inte. Osv.

Du vet garanterat om det du åt nyss var gott/bra eller ej. Sparar du sen receptet kan du laga god mat igen.

Min särbo är suverän på matlagning. Även avancerad. Han använder nästan alltid recept. Undantaget när han experimenterar själv. Det är INTE så att kan laga mat är synonymt med kan improvisera.

Han kan laga en supergod rätt. Jag ber sen om samma rätt igen. Han minns inte vilket recept han använde. Han kan inte laga exakt samma rätt ur minnet.

Så det är inget negativt eller nederlag vara beroende av recept!

Jag kan kanske tre simpla rätter utan recept. Köttfärssås och liknande. Där har jag efter många år utvecklat ett befintligt recept till mitt eget.
 
Magiana jag har lite svårt förstå. Du äter vad som helst, vet inte vad som är gott eller ens vad du ätit, men viss mat är trist och du tröttnar lätt på mat.

Jag får inte ihop det? Orkar du försöka förklara t ex VAD du tröttnar på, vad som är trist och hur? Jag tror det blir lättare råda om man förstår problemet. Nu får jag inte grepp om det utan när jag tror att ah jag förstår kommer information som kullkastar det
 
"Min" Coop lagar färdiga matlådor, det är mycket husmanskost, typ korv stroganoff, crepes, pannbiff, fiskgratäng osv. Det skulle ju kunna vara något också @Magiana . Det blir självklart dyrare än att tillaga själv, men då får du åtminstone "hemlagad" mat.
Jag har provat nån sån där icke fryst matlåda, men tyckte inte om det. Utbudet blir ju rätt begränsat också då jag inte äter nöt, gris och lamm, inklusive charkvaror. Coop har vi inte här.
 
Men det är ju det där med att jag blir handfallen om jag får en ingrediens över. Då vet jag inte hur jag ska hantera den. Inget recept går någonsin jämt ut så att alla ingredienser man köpt går åt. Det är där problemet sitter.
Men varför måste det gå jämnt ut vid varje tillagninstillfälle?

Har du inte de vanligaste torrvarorna i skafferiet och diverse rester i frysen så det kan användas senare?

Om det står 400 g passerade tomater i ett recept och det paketet jag köpt innehåller 360 (eller 500) så får det ju bli så. Inte att jag öppnar ett till som jag tar 40 g ur?
Men vill du hellre det så går det ju att lägga det i frysen om det känns viktigt att vara så exakt. Varför behöver det bli ett problem att du inte vet i förväg när du nästa gång kommer att behöva passerade tomater?
 
Magiana jag har lite svårt förstå. Du äter vad som helst, vet inte vad som är gott eller ens vad du ätit, men viss mat är trist och du tröttnar lätt på mat.

Jag får inte ihop det? Orkar du försöka förklara t ex VAD du tröttnar på, vad som är trist och hur? Jag tror det blir lättare råda om man förstår problemet. Nu får jag inte grepp om det utan när jag tror att ah jag förstår kommer information som kullkastar det
Jag har inte bett om råd. Det här är en dagbokstråd.

Det går inte att vara kinkig med maten när man måste få i sig nåt nu på en gång med detsamma. Därför äter jag den mat som finns, oavsett om jag gillar det eller inte. Jag skulle ju föredra att gilla maten jag behöver äta.

Men varför måste det gå jämnt ut vid varje tillagninstillfälle?

Har du inte de vanligaste torrvarorna i skafferiet och diverse rester i frysen så det kan användas senare?

Om det står 400 g passerade tomater i ett recept och det paketet jag köpt innehåller 360 (eller 500) så får det ju bli så. Inte att jag öppnar ett till som jag tar 40 g ur?
Men vill du hellre det så går det ju att lägga det i frysen om det känns viktigt att vara så exakt. Varför behöver det bli ett problem att du inte vet i förväg när du nästa gång kommer att behöva passerade tomater?
Nyligen hade jag creme fraiche och champinjoner hemma som jag var tvungen att använda på något sätt. Handlingsförlamningen var total. (Men nu är det uppätet.)

Allt går väl inte att frysa heller och det som går att frysa riskerar att bli liggande i frysen till dödagar.
 
Nyligen hade jag creme fraiche och champinjoner hemma som jag var tvungen att använda på något sätt. Handlingsförlamningen var total. (Men nu är det uppätet.)

Allt går väl inte att frysa heller och det som går att frysa riskerar att bli liggande i frysen till dödagar.
CF går utmärkt att frysa. Hör till det jag köper när det är bra pris och har som alltid tillgängligt vid behov.
Iof använder jag det till rätter som värms då. Ev. så blir det inte samma ifall du ska ha det till kallrörd sås, det vågar jag inte svara på.

Förvånansvärt mycket går att frysa, speciellt om det ska vara till matlagning så det tillagas sedan.
'Då är det kanske systemet för att hålla koll på vad som finns i frysen du behöver utveckla? En administrationsfärdighet, snarare än en matlagningsfärdighet?

Men då låter det ju som du löste det om det är uppätet nu? Så problemet var mao hanterbart?
 
Jag har inte bett om råd. Det här är en dagbokstråd.

Det går inte att vara kinkig med maten när man måste få i sig nåt nu på en gång med detsamma. Därför äter jag den mat som finns, oavsett om jag gillar det eller inte. Jag skulle ju föredra att gilla maten jag behöver äta.


Nyligen hade jag creme fraiche och champinjoner hemma som jag var tvungen att använda på något sätt. Handlingsförlamningen var total. (Men nu är det uppätet.)

Allt går väl inte att frysa heller och det som går att frysa riskerar att bli liggande i frysen till dödagar.

Nej du har inte bett om råd uttryckligen men du har på internet offentligt beskrivit ett problem du verkar vilja lösa. Därför har jag antagit du vill ha råd, om det finns ett råd som passar dig och det du söker? Om det inte är så utan du bara ville uttrycka en åsikt ska du naturligtvis inte få några råd. Då får jag istället beklaga att det är så besvärligt för dig få till det med mat du uppskattar att äta och att det saknas fungerande lösningar för dig rörande det. Och hoppas att du får hjälp via vården med det eller upplever det annorlunda när ditt mående och ork är bättre!
 
CF går utmärkt att frysa. Hör till det jag köper när det är bra pris och har som alltid tillgängligt vid behov.
Iof använder jag det till rätter som värms då. Ev. så blir det inte samma ifall du ska ha det till kallrörd sås, det vågar jag inte svara på.

Förvånansvärt mycket går att frysa, speciellt om det ska vara till matlagning så det tillagas sedan.
'Då är det kanske systemet för att hålla koll på vad som finns i frysen du behöver utveckla? En administrationsfärdighet, snarare än en matlagningsfärdighet?

Men då låter det ju som du löste det om det är uppätet nu? Så problemet var mao hanterbart?
Jag fick hjälp med problemet. Jag vill slippa stå handfallen och fråga om hjälp varje gång ett liknande problem uppstår.

Magiana, kolla in den här sidan, där finns det massvis med ekologiska rissorter och supermycket annat som du kanske inte hittar i din vanliga butik.
https://www.happygreen.se/livsmedel/skafferiet/ris-pasta
Jag vill helst handla lokalt och slippa dyr frakt. På den sajten hittade jag inte ens vad frakten skulle kosta. Jag tror att det kanske går att hitta rätt ris i någon av de butiker där jag beställer mitt kaffe, men det glömmer jag alltid när jag handlar, så jag har inte tittat efter det.
 
Jag fick hjälp med problemet. Jag vill slippa stå handfallen och fråga om hjälp varje gång ett liknande problem uppstår.


Jag vill helst handla lokalt och slippa dyr frakt. På den sajten hittade jag inte ens vad frakten skulle kosta. Jag tror att det kanske går att hitta rätt ris i någon av de butiker där jag beställer mitt kaffe, men det glömmer jag alltid när jag handlar, så jag har inte tittat efter det.
Frakten står ju på flera ställen? Fri frakt.

Fri frakt och inget lägsta ordervärde
Du kan välja mellan två leveransalternativ i kassan:
1. “Gratisfrakt” är kostnadsfritt och skickas normalt inom 2-5 vardagar.
2. “Snabbfrakt Miljö” kostar 29 kr, skickas inom 1-2 vardagar. Varubrev klimatkompenseras av PostNord.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 033
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 979
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 544
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp