Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Jag fick hjälp med problemet. Jag vill slippa stå handfallen och fråga om hjälp varje gång ett liknande problem uppstår.


Jag vill helst handla lokalt och slippa dyr frakt. På den sajten hittade jag inte ens vad frakten skulle kosta. Jag tror att det kanske går att hitta rätt ris i någon av de butiker där jag beställer mitt kaffe, men det glömmer jag alltid när jag handlar, så jag har inte tittat efter det.
Sökte på frakt i sökrutan. Den är gratis med 2-5 dagars leverans.

Jag instämmer med @Alexandra_W och hoppas att du får hjälp av vården med detta för att må dåligt om varje ingrediens inte går exakt ut i ett recept eller må dåligt och behöva be om hjälp när du inte kan hantera vad du ska göra med creme fraiche och champinjoner.

Sen för en som jobbar med att inte bli upprörd över ologiska resonemang så hänger jag inte med i tankebanan att det är ok att äta Dafgårdhs färdigrätter men inte ok att använda färdig smaksatt pastasås till pastan för att det är halvfabrikat? Men där blir jag ställd och behöver hjälp så lika men olika antar jag. 🤔😊
 
Ja, det dög.

Frakten står ju på flera ställen? Fri frakt.

Fri frakt och inget lägsta ordervärde
Du kan välja mellan två leveransalternativ i kassan:
1. “Gratisfrakt” är kostnadsfritt och skickas normalt inom 2-5 vardagar.
2. “Snabbfrakt Miljö” kostar 29 kr, skickas inom 1-2 vardagar. Varubrev klimatkompenseras av PostNord.
Jag hittade det inte.
 
Jag instämmer med @Alexandra_W och hoppas att du får hjälp av vården med detta för att må dåligt om varje ingrediens inte går exakt ut i ett recept eller må dåligt och behöva be om hjälp när du inte kan hantera vad du ska göra med creme fraiche och champinjoner.
Får hålla med om det. Blir nog bra om du @Magiana tar det med arbetsterapeuten.
Det är inte ett vanligt jag-är-lite-dålig-på-att-laga-mat-problem då. Är förmodligen därför som det blir svårt för oss att förstå och att du inte tycker förslagen som kommer är något att använda.
Over and out. :)
 
Nu gillar jag iof att laga mat, och använder det som avkoppling mycket (gärna med en bra pod i öronen) men @Magiana - särskilt om man vill leva klimatsmart och spara på resurser i kombination så numera går det ju himla smidigt att dra en snabb googling på de basvaror man har hemma där man vill rensa ur och inte åka och handla . Knappa in tex ”champinjoner + creme fraiche + tomat etc etc så dyker det upp enkla måltider att nyttja det man har just då hemma i ”slattar” .
 
Jag har fått veta vilka recept det blir till nästa veckas matkasse. Det är följande:

https://www.ica.se/recept/zucchini-och-ricottaburgare-med-rostad-sotpotatis-725289/

https://www.ica.se/recept/fettuccine-med-basilika-och-citron-725291/

https://www.ica.se/recept/ljummen-linssallad-med-tahinidressing-725290/

Den enda rätten som ser ut att kunna frysas är den på andra länken. Resten innehåller bl.a. persilja, sallad, tomat som nog inte skulle må så bra av att frysas, så de måste klara sig i kylskåp. Hoppas att två av rätterna i alla fall inte hinner bli dåliga på 8 dagar, (eller om jag orkar äta två mål om dagen så duger det med att det håller 4 dagar).

Hur gör man förresten när man masserar kål? Jag vet inte det.
 
Jag har fått veta vilka recept det blir till nästa veckas matkasse. Det är följande:

https://www.ica.se/recept/zucchini-och-ricottaburgare-med-rostad-sotpotatis-725289/

https://www.ica.se/recept/fettuccine-med-basilika-och-citron-725291/

https://www.ica.se/recept/ljummen-linssallad-med-tahinidressing-725290/

Den enda rätten som ser ut att kunna frysas är den på andra länken. Resten innehåller bl.a. persilja, sallad, tomat som nog inte skulle må så bra av att frysas, så de måste klara sig i kylskåp. Hoppas att två av rätterna i alla fall inte hinner bli dåliga på 8 dagar, (eller om jag orkar äta två mål om dagen så duger det med att det håller 4 dagar).

Hur gör man förresten när man masserar kål? Jag vet inte det.
Persilja går utmärkt att frysa. Salladen/tomat kan du använda som tillbehör till allt du äter.
 
Jag har fått veta vilka recept det blir till nästa veckas matkasse. Det är följande:

https://www.ica.se/recept/zucchini-och-ricottaburgare-med-rostad-sotpotatis-725289/

https://www.ica.se/recept/fettuccine-med-basilika-och-citron-725291/

https://www.ica.se/recept/ljummen-linssallad-med-tahinidressing-725290/

Den enda rätten som ser ut att kunna frysas är den på andra länken. Resten innehåller bl.a. persilja, sallad, tomat som nog inte skulle må så bra av att frysas, så de måste klara sig i kylskåp. Hoppas att två av rätterna i alla fall inte hinner bli dåliga på 8 dagar, (eller om jag orkar äta två mål om dagen så duger det med att det håller 4 dagar).

Hur gör man förresten när man masserar kål? Jag vet inte det.
Massera skulle jag säga typ "knåda".
 
Nu tittade jag på hur många kalorier rätterna innehåller. Det står bara på två av rätterna men båda är över 700 kalorier :crazy:. Det är ju hiskeligt mycket för en kort tjockis som jag. Jag hade hoppats på att kanske kunna gå ner i vikt med mer struktur kring maten. Men med det kaloriinnehållet kan jag absolut inte äta två gånger per dag. Jag måste ha utrymme för frukost och mellanmål också och då ryms inte ett till riktigt mål mat.
 
Jag äter inte nötkött heller. Kyckling undviker jag (men äter tyvärr ibland).

Problemet är att jag vet inte vad som är gott. Jag kan aldrig dra likhetstecken mellan viss mat och om det smakar gott. Just där och då, när jag äter, kan jag ge ett omdöme, men jag minns det inte efteråt. Vad mat smakar fastnar inte i minnet. Smak syns inte!


Men det är ju det där med att jag blir handfallen om jag får en ingrediens över. Då vet jag inte hur jag ska hantera den. Inget recept går någonsin jämt ut så att alla ingredienser man köpt går åt. Det är där problemet sitter.
Men om du går på restaurang och äter något som är gott, kan du inte skriva upp vad det är du ätit då?

Bara så att jag förstår, är det på nivån att du inte minns vad t ex broccoli är och om det är gott eller inte, eller mer att du inte minns att du åt t ex moussaka och vad det är?
 
Det förutsätter att denne någon vet vad jag har hemma så jag slipper komplettera med något jag inte har. Det förutsätter också att jag får en lista med ingredienser och i vilken mängd de ska vara i maträtten. Och slutligen behöver instruktionerna vara jättetydliga i punktform.


Jag tröttnar så lätt på mat så jag behöver nog fler än 10 recept.
Men om du inte kommer ihåg vad du ätit, hur kan du tröttna? Har du inget minne av vad du ätit så borde du ju kunna äta samma mat alla dagar utan att märka det?
 
Men om du går på restaurang och äter något som är gott, kan du inte skriva upp vad det är du ätit då?

Bara så att jag förstår, är det på nivån att du inte minns vad t ex broccoli är och om det är gott eller inte, eller mer att du inte minns att du åt t ex moussaka och vad det är?
Det är moussakan jag inte minns. (Jag vet inte ens vad en moussaka är.)

Men om du inte kommer ihåg vad du ätit, hur kan du tröttna? Har du inget minne av vad du ätit så borde du ju kunna äta samma mat alla dagar utan att märka det?
Nej.
 
Jag har fått veta vilka recept det blir till nästa veckas matkasse. Det är följande:

https://www.ica.se/recept/zucchini-och-ricottaburgare-med-rostad-sotpotatis-725289/

https://www.ica.se/recept/fettuccine-med-basilika-och-citron-725291/

https://www.ica.se/recept/ljummen-linssallad-med-tahinidressing-725290/

Den enda rätten som ser ut att kunna frysas är den på andra länken. Resten innehåller bl.a. persilja, sallad, tomat som nog inte skulle må så bra av att frysas, så de måste klara sig i kylskåp. Hoppas att två av rätterna i alla fall inte hinner bli dåliga på 8 dagar, (eller om jag orkar äta två mål om dagen så duger det med att det håller 4 dagar).

Hur gör man förresten när man masserar kål? Jag vet inte det.
Burgarna kan du frysa, eller bara vänta med att tillaga om du vill fördela arbetet mer över tid.

Hacka persiljan och lägg i frysen (inte sjutton märker du skillnad om den varit fryst eller ej när burgaren är klar!). Likaså bröden. Zucchinin kan du också riva och frysa in. Annars klarar den sig hyfsat länge i kylskåp.

Salladen och tomaten äter du upp till någon av de andra rätterna under denna vecka. (eller lägger på en macka) Sen kan du antingen äta burgarna utan tomat, eller köpa en ny tomat när du är på affären om en vecka eller två.

Personligen hade jag gjort en måltid med bara potatisklyftorna för att äta många när de är nygjorda, och tagit två burgare till ett annat mål. Men det kanske inte passar dig om det blir för stort avsteg från hur det är i receptet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
639
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 060
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 015
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp