Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Gamla recept finns publicerade på https://www.ica.se/recept/ Kanske var det det du menade när du frågade innan? Aktuella recept fanns dock inte.

Jag behöver också detaljerade instruktioner.
Japp, jag kikade där nu. Hann även titta på Coops matkasse, där fanns recept, de verkade inte oöverstigliga.

När jag läser recept har jag problemet att jag dissar dem om det kommer EN ingrediens som jag inte gillar eller ETT steg som låter det minsta krångligt. Men man kanske lättare kommer över sånt om man har fått hem en kasse och råvarorna bara SKA lagas.
 
Tidsangivelser för att tillaga hela maträtten kan ju diffa en hel del skulle jag säga. Försök blunda lite för dom.

Sikta in dig på de angivelser som handlar om tid i ugnen eller tid att koka etc.

Att hacka, skala och det andra pysslet tar helt olika tid för hur van man är och hur noga man vill vara.
Det kan skilja MASSOR i tid och det är ok!
 
Tidsangivelser för att tillaga hela maträtten kan ju diffa en hel del skulle jag säga. Försök blunda lite för dom.

Sikta in dig på de angivelser som handlar om tid i ugnen eller tid att koka etc.

Att hacka, skala och det andra pysslet tar helt olika tid för hur van man är och hur noga man vill vara.
Det kan skilja MASSOR i tid och det är ok!
Men om det blir så att matlagningen tar massor av tid så kommer jag ju smita undan det när jag kan, d.v.s. inte beställa fler matkassar med tidskrävande recept.
 
Eller ännu värre: "krydda med x efter behag". Jaha, hur mycket då? En tesked? Ett kilo?
Ja precis. Och där kommer nästa problem: om det inte smakar gott från början så vet jag inte vad det är som saknas.

Jag tänkte på det när jag var i Grekland nyligen, där kan jag känna vad en rätt skulle behöva för att komma på fötter. Men med sånt jag lagar själv är jag helt lost.
 
Men om det blir så att matlagningen tar massor av tid så kommer jag ju smita undan det när jag kan, d.v.s. inte beställa fler matkassar med tidskrävande recept.
Jag förstår hur du känner.

Prova först och se.

Just att vissa förberedelser tar tid är ju ofrånkomligt för alla när man lagar mat.
Skala potatis, hacka grönsaker eller så.
Sen behöver inte själva tillagningen vara varken långrandig eller komplicerad.
Men såklart ändå kännas för mycket när förberedelserna tar tid.
 
Jag vet inte vad jag tycker om. Ingen aning faktiskt. Jag bara äter det som finns.


Jag äter nästan aldrig sås. Min mat är i regel rätt torr och tråkig. Jag liksom bara ser till att få i mig något så jag står på benen ett tag till.
Fördelen med det är ju att det i så fall finns en väldigt enkel lösning. Du behöver inte mer än att komponera en maträtt med protein+kolhydrater+grönsaker

Gör en lista på ett par grejer ur varje kategori du känner att det är okej att äta. Typ såhär:

Protein:
Kyckling
Korv
Kikärtor
Lax

Kolhydrater:
Ris
Pasta
Potatis
Couscous

Grönsaker:
Vitkål
Paprika
Tomat
Gurka

Antingen kan du göra ett matsedel för veckan eller så kan du bara skriva allt på en lapp och lägga i tre burkar. Plocka en lapp från varje burk så har du en måltid, inga val behöver göras och man slipper fundera.

Tillagningen är samma för alla och väldigt enkel: Stek proteinet i lite olja tills det är färdigt, koka kolhydraterna och ät med grönsakerna till.
 
Fördelen med det är ju att det i så fall finns en väldigt enkel lösning. Du behöver inte mer än att komponera en maträtt med protein+kolhydrater+grönsaker

Gör en lista på ett par grejer ur varje kategori du känner att det är okej att äta. Typ såhär:

Protein:
Kyckling
Korv
Kikärtor
Lax

Kolhydrater:
Ris
Pasta
Potatis
Couscous

Grönsaker:
Vitkål
Paprika
Tomat
Gurka

Antingen kan du göra ett matsedel för veckan eller så kan du bara skriva allt på en lapp och lägga i tre burkar. Plocka en lapp från varje burk så har du en måltid, inga val behöver göras och man slipper fundera.

Tillagningen är samma för alla och väldigt enkel: Stek proteinet i lite olja tills det är färdigt, koka kolhydraterna och ät med grönsakerna till.
Men det är trist att göra så. I princip gör jag redan så (om jag "lagar mat"). Det gör jag dessutom inte varje dag heller.
 
Maken som är hopplös på att laga mat har efter två år med Icas matkassar börjat kunna improvisera. Han kunde som ungkarl till middag två veckor på raken äta buljongkokt pasta med 4 köttbullar per dag och ett kålhuvud som han åt rått i bitar. Han skryter nuförtiden om matkassarna och säger att det enda som kan vara lite trixigt är temperaturen på spisplattan. I åratal har jag dragit ner temperaturen på potatisgrytan då han har den på högsta temp, massor av vatten i den för lilla grytan som han ställt på den förstora plattan och med påföljd fastbränt vatten över halva spisen. Pasta kokar han i för liten gryta med för lite vatten och för länge. Men med matkassarna blir nu maträtterna riktigt goda. Sallad o sås till varje rätt i lagom proportion...fantastiskt. Hurra för matkassar.
 
Men om det blir så att matlagningen tar massor av tid så kommer jag ju smita undan det när jag kan, d.v.s. inte beställa fler matkassar med tidskrävande recept.
Jag tänker lite att det kanske går att se det generellt och inte bara den exakta tiden det tar att laga just den rätten?
Alltså, om du har matkasse så sparar du ju enormt mycket tid jämfört med att planera maten, hitta recept, skriva handlingslista och handla. Då kanske det är enklare att se att visst, maten kanske tog ex 10 minuter längre än det stor i receptet men det är ändå mycket mindre tid totalt än du hade behövt lägga om du gjort på något annat sätt? :)
 
Jag tänker lite att det kanske går att se det generellt och inte bara den exakta tiden det tar att laga just den rätten?
Alltså, om du har matkasse så sparar du ju enormt mycket tid jämfört med att planera maten, hitta recept, skriva handlingslista och handla. Då kanske det är enklare att se att visst, maten kanske tog ex 10 minuter längre än det stor i receptet men det är ändå mycket mindre tid totalt än du hade behövt lägga om du gjort på något annat sätt? :)
I dagsläget lägger jag ingen tid på att planera maten. Jag letar knappt efter recept. När jag skriver handlingslistor så skriver jag helt enkelt upp det som är slut eller på väg att ta slut hemma. I övrigt improviserar jag i affären. Även med matkassar tror jag inte jag slipper småhandlingen av mjölk, bröd, ägg, keso, smör, frukt och sånt.

Det jag möjligen kan tjäna på är om jag får ihop ett gäng matlådor på en rätt.
 
@Magiana Hur klarar du att improvisera i affären om du inte kan laga mat? För mig är det helt omöjligt. Varje gång jag inte har skrivit ner ingredienser från några recept kommer jag hem med korv och bröd, ingredienser till köttfärssås, en sallad från plocka själv-disken och en grillad kycklingklubba + en mozzarellasallad från delikatessen. ALLT annat måste jag skriva ner från recept. :meh:
 
I dagsläget lägger jag ingen tid på att planera maten. Jag letar knappt efter recept. När jag skriver handlingslistor så skriver jag helt enkelt upp det som är slut eller på väg att ta slut hemma. I övrigt improviserar jag i affären. Även med matkassar tror jag inte jag slipper småhandlingen av mjölk, bröd, ägg, keso, smör, frukt och sånt.

Det jag möjligen kan tjäna på är om jag får ihop ett gäng matlådor på en rätt.
Jag tror ingen klarar sig utan småhandling/mellanhandling av sånt. Mjölk bröd osv är sånt som går åt fortare än vad man storhandlar.

Om du vill börja laga lite mat men inte gjort det förut, så är det klart att det kommer ta av tiden du gjort annat, eller upplevas som det tar massor av tid . Eftersom du inte brukar göra det.
 
Jag tror ingen klarar sig utan småhandling/mellanhandling av sånt. Mjölk bröd osv är sånt som går åt fortare än vad man storhandlar.

Om du vill börja laga lite mat men inte gjort det förut, så är det klart att det kommer ta av tiden du gjort annat, eller upplevas som det tar massor av tid . Eftersom du inte brukar göra det.
Nja, vi klarar oss faktiskt på att handla en gång/vecka. Jag köper t.ex. två bröd åt gången, och slänger det ena direkt i frysen när jag kommer hem. Då har vi så det räcker tills nästa helg när jag handlar igen.

Men i och för sig kanske du menar mer sällan än en gång/vecka när du skriver storhandla??
 
I dagsläget lägger jag ingen tid på att planera maten. Jag letar knappt efter recept. När jag skriver handlingslistor så skriver jag helt enkelt upp det som är slut eller på väg att ta slut hemma. I övrigt improviserar jag i affären. Även med matkassar tror jag inte jag slipper småhandlingen av mjölk, bröd, ägg, keso, smör, frukt och sånt.

Det jag möjligen kan tjäna på är om jag får ihop ett gäng matlådor på en rätt.
Varför tänker du att målet ska vara att tjäna tid? Jag tänker att målet med matkassar i första hand borde vara bättre mat, dvs godare och mer näringsrik.
 
Nja, vi klarar oss faktiskt på att handla en gång/vecka. Jag köper t.ex. två bröd åt gången, och slänger det ena direkt i frysen när jag kommer hem. Då har vi så det räcker tills nästa helg när jag handlar igen.

Men i och för sig kanske du menar mer sällan än en gång/vecka när du skriver storhandla??
Vi storhandlar lite olika ofta
men behöver ju ibland komplettera med något. Då är det oftast mjölk, bröd etc som också behövs samtidigt.
Många jag känner kompletteringahandlar just sånt.

Är man ensam kanske det blir ännu mer sånt då mjölk och sånt hinner gå ut innan nästa storhandling
 
Varför tänker du att målet ska vara att tjäna tid? Jag tänker att målet med matkassar i första hand borde vara bättre mat, dvs godare och mer näringsrik.
Om du följer tidsspåret bakåt till dess början så ser du att det inte handlade om att skaffa matkassar för att tjäna tid. Det handlade om att Magiana inte gillar recept som tar för lång tid att laga.

Just att komma igång med lagning av bättre mat var väl hela syftet med hennes matkasse.
 
Jag vet inte vad jag tycker om. Ingen aning faktiskt. Jag bara äter det som finns.


Jag äter nästan aldrig sås. Min mat är i regel rätt torr och tråkig. Jag liksom bara ser till att få i mig något så jag står på benen ett tag till.
Men om du äter det som finns och inte bryr dig så mycket om hur det smakar, så skulle du ju helt enkelt kunna äta måltider som är en kolhydrat, ett protein och en grönsak? T ex koka pasta, steka kycklingkött och koka broccoli. Eller, ännu enklare: köp färdigstekt kyckling och fryst broccoli och värm i mikron, koka pasta till. Eller koka potatis, steka ägg och skiva en tomat till. Eller koka ris, steka köttfärs och värma fryst spenat till.

Inga kryddor, inga såser, ingenting. Bara värma/tillaga maten och äta den. Känns det för meckigt att t ex ha kokt och stekt mat i samma måltid, så kan du ju steka allt. Eller koka allt.

Det som gör att matlagning kan bli krångligt är ju för att folk vill att det ska smaka gott. Handlar det istället om att få i sig den näring man behöver på ett enkelt sätt blir det hela mycket enklare.
 
Men det är trist att göra så. I princip gör jag redan så (om jag "lagar mat"). Det gör jag dessutom inte varje dag heller.
Men spelar det någon roll då? Du sa ju att du äter vad som finns och inte har en aning om vad du tycker är gott.

Alltså, det är ju inget måste att variera sig och äta god mat. Bara man får i sig det man behöver så räcker det.

Att äta god mat, inga halvfabrikat, och inte alls vilja laga mat är såklart svårare. Jag tänker att du kanske får välja två av tre där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 856
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 419
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 229
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp