Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Ta med dig en kylbox och åk till någon större stad och storhandla då och då?

Till de färdiga biffarna/bollarna och potatis/couscous/ris skulle jag antingen blanda till en enkel kall sås, alternativt köpa en färdig kall sås på burk. Willys har en grymt god asiatisk sås, till exempel, som passar till det mesta. Eller så finns det ju hur många olika sorters pulversås som helst, som är både enkla att förvara och tillaga.
Att sitta en timme enkel väg till Örebro är inget jag orkar eller har lust med.

Jag vill slå ett slag för Tzatziki. Enkelt och hur gott som helst.
Vad är det?
 
Att sitta en timme enkel väg till Örebro är inget jag orkar eller har lust med.


Vad är det?
Tjock yoghurt turkisk eller grekisk. Man kan även låta yoghurt rinna av i ett melittafilter/hushållspapper i durkslag så den tjocknar lite eller så kör man på den som den är. I yoghurten vilken variant man nu valt, de flesta går bra så länge de ej är smaksatta, blandas riven gurka som man kan krama ur lite för att det hela inte ska bli för blaskigt (eller så låter man bli som man behagar), lite salt, pressad vitlök och en skvätt olivolja (fast det måste man inte ha, men jag gillar det). Rör i hop klart.
Alltså yoghurt + gurka, vitlök, salt.
Valmöjligheter är att lägga till peppar och olivolja.
Tar du bort gurka och vitlök och bara har yoghurt, olivolja salt och peppar så får du labhne istället som är en annan sås.
Man kan även ta ur kärnhuset ur gurkan och sedan dela den i halvmånar och ha i så blir det en mer bitig sås.
 
Btw min standard bönsallad är valfri böna/lins + dressing av olja, vinäger, vitlök, senap, salt och peppar. Vill man vara superpiffig har man i någon form av skivad eller hackad lök typ rödlök, gullök, purjo eller salladslök. Ska man låtsas att man är på fransk restaurang så har man i någon ört med typ timjan som är det enda jag kommer på.

Couscous äter jag nästan bara blandat som en sallad. Då blir det couscous som fått svälla i grönsaksbuljong, gurka, tomat, nån lök, fetaost. På sommaren äter jag den gärna med nektarin, salladslök, fetaost och rostade nötter samt lite mynta. Går att äta som den är eller med tillägg av någon böna eller så äter jag någon biff till och yoghurtsås typ labhne eller tzatsiki. Men för mig i varje fall krävs det rätt så saftiga grönsaker till för att couscousen ska komma till sin rätt.
 
Btw min standard bönsallad är valfri böna/lins + dressing av olja, vinäger, vitlök, senap, salt och peppar. Vill man vara superpiffig har man i någon form av skivad eller hackad lök typ rödlök, gullök, purjo eller salladslök. Ska man låtsas att man är på fransk restaurang så har man i någon ört med typ timjan som är det enda jag kommer på.

Couscous äter jag nästan bara blandat som en sallad. Då blir det couscous som fått svälla i grönsaksbuljong, gurka, tomat, nån lök, fetaost. På sommaren äter jag den gärna med nektarin, salladslök, fetaost och rostade nötter samt lite mynta. Går att äta som den är eller med tillägg av någon böna eller så äter jag någon biff till och yoghurtsås typ labhne eller tzatsiki. Men för mig i varje fall krävs det rätt så saftiga grönsaker till för att couscousen ska komma till sin rätt.
Det där var mycket på en gång och jag kan inte ens göra en dressing.
 
Jag som inte är förtjust i varken salt eller olivolja kör turkisk yoghurt, riven gurka jag kramat ur och vitlök.

Riv gurkan, med eller utan skal. Krama ur den.
Ta en skål med yoghurt. Rör ner den rivna gurkan. Pressa vitlök och rör ner den.

Ska du äta den flera dagar kan du ta bort hälften innan du tar i vitlök. Vitlöken drar till sig i kylskåp så dagen efter är det lätt. Äl mycket sting.

Jag älskar Tzatziki och använder det till en uppsjö rätter. Inte så förtjust i sås men inte torr mat heller så Tzatziki är perfekt.
 
Det där var mycket på en gång och jag kan inte ens göra en dressing.
Sorry, dressing är 3 delar olja och en del vinäger, en nypa salt och ett eller två varv på pepparkvarnen. Vill man ha i vitlök och senap är det bra att börja med vinäger, vitlök, senap och kryddor (här höftar man hej vilt). Innan man blandar i oljan, annars kan det bli så att senap och sådant inte vill lösa upp sig som det ska. Men grunden är 1 del vinäger och 3 delar olja, en nypa salt och en nypa peppar.
 
Bönsallad:

Tetra bönor av sort du gillar ( jag varierar mellan zetas kikärtor, frysta gröna soyabönor och gröna linser på tetra).

Skölj av bönorna

Till en tetra tar jag:

Saft av 1/2 citron
1 tsk flingsalt
Fyra tag med pepparkvarnen
Tunt skivad salladslök eller rödlök.
Gillar man rå lök tar man mycket, annars lite eller ingen alls.
Jag älskar spiskummin, så gärna i tsk spiskummin.
En klyfta vitlök, finhackad. Mindre eller ingen om man inte gillar vitlök. Har du dille på timjan, häll i timjan.


Bönor/linser+ citron och salt och peppar är basen.
Har ofta en burk i kylen, sen tar jag fram vad jag vill ha och har vi en slatt gurka eller paprika eller tomater över så rör jag ner dem i så stora eller små bitar som jag vill. Färska champinjoner som får ligga i en stund blir jättegoda. Ljummen potatis också.
Äter sånt till all mat, och det går att mosa i mixer med ett ägg och forma små biffar också.
Jag tycker grönsallad kan vara tråkigt, så jag äter heller grönsaker med mer tugg.
 
Vill slå ett slag för krossad potatis i ugn.
Görs fördelaktigt med kokt potatis.
Gör så här, sätt ugnen på 225 grader. Lägg potatisen på bakplåtspapper och tryck till med en sked eller gaffel. Häll över valfri mängd olja (mitt grundrecept är 700 g potatis och 3msk olja). Sen kan du tex smaksätta med 4 vitlöksklyftor och timjan. Låt klyftorna de med krossas och ligga runt potatisen och hacka upp säg fyra kvistar timjan och strö jämt över.
Funkar till nästan allt och blir grymt gott. Tiden i ugn ca 15
 
Vill slå ett slag för krossad potatis i ugn.
Görs fördelaktigt med kokt potatis.
Gör så här, sätt ugnen på 225 grader. Lägg potatisen på bakplåtspapper och tryck till med en sked eller gaffel. Häll över valfri mängd olja (mitt grundrecept är 700 g potatis och 3msk olja). Sen kan du tex smaksätta med 4 vitlöksklyftor och timjan. Låt klyftorna de med krossas och ligga runt potatisen och hacka upp säg fyra kvistar timjan och strö jämt över.
Funkar till nästan allt och blir grymt gott. Tiden i ugn ca 15
Ett par drag med peppar kvarnen och två nypor ( motsvara ungefär 2 kryddmått)
 
Sorry, dressing är 3 delar olja och en del vinäger, en nypa salt och ett eller två varv på pepparkvarnen. Vill man ha i vitlök och senap är det bra att börja med vinäger, vitlök, senap och kryddor (här höftar man hej vilt). Innan man blandar i oljan, annars kan det bli så att senap och sådant inte vill lösa upp sig som det ska. Men grunden är 1 del vinäger och 3 delar olja, en nypa salt och en nypa peppar.
Bönsallad:

Tetra bönor av sort du gillar ( jag varierar mellan zetas kikärtor, frysta gröna soyabönor och gröna linser på tetra).

Skölj av bönorna

Till en tetra tar jag:

Saft av 1/2 citron
1 tsk flingsalt
Fyra tag med pepparkvarnen
Tunt skivad salladslök eller rödlök.
Gillar man rå lök tar man mycket, annars lite eller ingen alls.
Jag älskar spiskummin, så gärna i tsk spiskummin.
En klyfta vitlök, finhackad. Mindre eller ingen om man inte gillar vitlök. Har du dille på timjan, häll i timjan.


Bönor/linser+ citron och salt och peppar är basen.
Har ofta en burk i kylen, sen tar jag fram vad jag vill ha och har vi en slatt gurka eller paprika eller tomater över så rör jag ner dem i så stora eller små bitar som jag vill. Färska champinjoner som får ligga i en stund blir jättegoda. Ljummen potatis också.
Äter sånt till all mat, och det går att mosa i mixer med ett ägg och forma små biffar också.
Jag tycker grönsallad kan vara tråkigt, så jag äter heller grönsaker med mer tugg.
Det var mycket att anteckna i BuJon.

Men jag måste nog köpa en pepparkvarn. Jag äger ingen.
 
Kanske printa och klistra istället?
Nja... Skrivaren är tråkigt svartvit och jag har inget klister. Sen blir det tjockt och klumpigt i boken.

Egentligen brukar jag spara recept i min dator men jag har haft en del problem med internetuppkopplingen på den då jag försökt koppla genom en signalförstärkare. Tyvärr funkar inte signalförstärkaren som den ska. Skitirriterande. Så idag flyttade jag min privata dator tillbaka till sovrummet. Där har jag i alla fall internet, men jag hatar att ha datorn i samma rum som jag sover. Så jag surfar genom jobbdatorn i stället och i den sparar jag inget privat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 240
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 201
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 180
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp