Mellanstor förstagångshund!

Evike

Trådstartare
Hej!

Nu är vi i vår familj intresserade av att köpa hund för första gången. Men så är det ju det här med vilken ras man ska välja. Vi vill varken ha en liten hund, ej heller en stor. Vi funderade på golden retriever men vi har nog kommit fram till att den är snäppet för stor för vår familj.

Så, hit me med era tips och råd kring en mellanstor familjehund som passar förstagångsägare. Vi är varken latmaskar eller värsta friluftsmänniskorna. Långpromenader, vardagslydnad, lek, gos är självklart samt skogsdagar lite då och då. Kan hända att det blir lite spårträning eller agility.

Bor i villa med lagom stor trädgård. Två barn på 10 och 14 år.

Hjälp oss! 😅
 
Jag har en engelsk springer spaniel och tycker att hon passar bra till det ni önskar. Jag hade lite samma funderingar som er och var intresserad av en golden men av samma anledning som er valde jag bort det. Valet föll då på engelsk springer spaniel och jag är så nöjd! Hon är jättemysig, hänger med på allt men kan också ta det lugnt några dagar utan att gå i taket. Vi har tre små barn och hon är jättesnäll med dem 😊
 
Vilken ras som passar beror ju också på vilken personlighet på hund ni passar bäst ihop med :) Långpromenader och lite enklare träning trivs många raser med!

Vill ni ha en hund som älskar allt och alla eller en hund som mest tycker om er i familjen och struntar i andra? Ska den vara lättmotiverad och inte hitta på så mycket själv eller vara lite mer påhittig men kanske hitta på egna bus istället för att alltid lära sig det ni planerat?

Har ni haft möjligheten att lära känna någon hund och då känt att den verkade trevlig eller otrevlig? Vilken ras eller hundtyp var i så fall den hunden? :)
 
Hej!

Nu är vi i vår familj intresserade av att köpa hund för första gången. Men så är det ju det här med vilken ras man ska välja. Vi vill varken ha en liten hund, ej heller en stor. Vi funderade på golden retriever men vi har nog kommit fram till att den är snäppet för stor för vår familj.

Så, hit me med era tips och råd kring en mellanstor familjehund som passar förstagångsägare. Vi är varken latmaskar eller värsta friluftsmänniskorna. Långpromenader, vardagslydnad, lek, gos är självklart samt skogsdagar lite då och då. Kan hända att det blir lite spårträning eller agility.

Bor i villa med lagom stor trädgård. Två barn på 10 och 14 år.

Hjälp oss! 😅
Engelsk springer spaniel eller engelsk cocker spaniel som är snäppet mindre än den första.
Tänker att de är lite lika det ni kanske fastnat för hos Golden retriever (karaktärsmässigt).

Mellanpudel eller Bedlingtonterrier

Whippet om ni gillar vinthundar

Sedan finns det en del andra mellanstora terrier så som Kerry Blue och Softie. Australisk terrier tycker jag verkar otroligt trevliga, men kanske i minsta laget för er.
 
Kan tillägga att OM ni råkar bo i närheten av Stockholm så är det Sthlm Hundmässa på Älvsjömässan den här helgen. Då finns det massvis av rasklubbar på plats för att presentera sin ras i olika montrar. Ett jättebra tillfälle att få se många olika raser live och prata lite med ägare till hundarna :)
 
Kika gärna på chow chow, en trevlig sällskapshund för den normalaktiva hundägaren. Hänger med på både långa och korta promenader. Har inga problem med att stanna inne regniga dagar. Älskar sin familj utan att bli klängig och osjälvständig. Är vanligen ointresserad av främmande människor. Lagom i storlek (46-54 cm), väger vanligen 20-30 kg, även om en stor hane kan väga mer än så.
Finns i två hårlag, ingen av dem har någon krävande pälsvård, men är man helt ointresserad av regelbunden kamning/borstning så väljer man korthår, så slipper man päls som tovar, drar in snö och smuts etc. Båda hårlagen ingår i rasen och de föds i samma kullar.
Chowen är ingen krävande hund, men ska ju ha samma uppfostran som vilken hund som helst. En chow chow kan bli precis så egen och svår som man låter den bli, men om den uppfostras som vilken hund som helst, så blir det en lättsam sällskapshund.

På bilden en långhårig valp och en vuxen korthår.

pinglan_gaia_190409.jpg
 
Kika gärna på chow chow, en trevlig sällskapshund för den normalaktiva hundägaren. Hänger med på både långa och korta promenader. Har inga problem med att stanna inne regniga dagar. Älskar sin familj utan att bli klängig och osjälvständig. Är vanligen ointresserad av främmande människor. Lagom i storlek (46-54 cm), väger vanligen 20-30 kg, även om en stor hane kan väga mer än så.
Finns i två hårlag, ingen av dem har någon krävande pälsvård, men är man helt ointresserad av regelbunden kamning/borstning så väljer man korthår, så slipper man päls som tovar, drar in snö och smuts etc. Båda hårlagen ingår i rasen och de föds i samma kullar.
Chowen är ingen krävande hund, men ska ju ha samma uppfostran som vilken hund som helst. En chow chow kan bli precis så egen och svår som man låter den bli, men om den uppfostras som vilken hund som helst, så blir det en lättsam sällskapshund.

På bilden en långhårig valp och en vuxen korthår.

Visa bifogad fil 107377

Jag tänker att om de tycker att en golden är för stor så är ju chow chow rätt snarlika i storlek? De flesta chowar jag stött på har iallafall varit i storlek med en golden..

Tänker också cocker spaniel, dansk svensk gårdshund mfl. Vill man hålla sig i rasgrupp 8 så finns ju koiker och tollare att kika på. Som nån skrev så kan man passa på att gå på nån större mässa eller utsällning för att kika på olika raser och folk som ställer ut brukar gärna svara på frågor om sin ras.
 
Jag tänker att om de tycker att en golden är för stor så är ju chow chow rätt snarlika i storlek? De flesta chowar jag stött på har iallafall varit i storlek med en golden..
Golden är enligt rasstandarden 51-61 cm. En liten goldentik är som en maxad chowtik. Chowen är en mindre hund än golden. Min minsta chow är en liten tik på ca 44 cm och väger strax under 20 kg. Min största chow är en tik på ca 50 cm och väger strax under 25 kg.
 
Shetland sheepdog
Mellanpudel
Cocker spaniel

Hej!

Nu är vi i vår familj intresserade av att köpa hund för första gången. Men så är det ju det här med vilken ras man ska välja. Vi vill varken ha en liten hund, ej heller en stor. Vi funderade på golden retriever men vi har nog kommit fram till att den är snäppet för stor för vår familj.

Så, hit me med era tips och råd kring en mellanstor familjehund som passar förstagångsägare. Vi är varken latmaskar eller värsta friluftsmänniskorna. Långpromenader, vardagslydnad, lek, gos är självklart samt skogsdagar lite då och då. Kan hända att det blir lite spårträning eller agility.

Bor i villa med lagom stor trädgård. Två barn på 10 och 14 år.

Hjälp oss! 😅
 
Det kanske beror på varför ni tänkte på golden men om ni gillar som den hund typen så kanske engelsk springer spaniel eller cocker spaniel.
Mina favorit raser är golden och cocker spaniel och jag tycker jätte mycket om engelsk springer spaniel och labrador också och iallafall jag tycker att dom raserna har ganska lika personlig het ❤️
 
Hej!

Nu är vi i vår familj intresserade av att köpa hund för första gången. Men så är det ju det här med vilken ras man ska välja. Vi vill varken ha en liten hund, ej heller en stor. Vi funderade på golden retriever men vi har nog kommit fram till att den är snäppet för stor för vår familj.

Så, hit me med era tips och råd kring en mellanstor familjehund som passar förstagångsägare. Vi är varken latmaskar eller värsta friluftsmänniskorna. Långpromenader, vardagslydnad, lek, gos är självklart samt skogsdagar lite då och då. Kan hända att det blir lite spårträning eller agility.

Bor i villa med lagom stor trädgård. Två barn på 10 och 14 år.

Hjälp oss! 😅
Skulle definitivt rekommendera eng. springer spaniel. Dom är perfekta allroundhundar och bra familjehundar.
 
Finns welsh springer spaniel också om man tycker att öronen är för stora med de andra spanielraserna. Men kolla upp leder och mentalitet innan du väljer kull. Buke kan säkert hjälpa till om du har frågor om specifika kullar, resultaten är officiella och spårbara i databaser på svenska krnnelklubbens hemsida. Men kanske inte jättelätta att tolka om man är ovan.
 
Min engelske springer spaniel är en mycket, mycket snäll och rar hund MEN han har varit en gräsligt krävande valp- och unghund. Han väger 28 kg och är oerhört energisk. Tyvärr är han inte så sugen på organiserad, mer seriös träning, men han har ändå ett stort behov av att aktivera kropp och knopp. Så ESS är absolut en utmärkt familjehund men det är samtidigt hundar som kräver en del för att komma till sin rätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 348
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 493
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 389
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp