Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Okej! Kanske ska kika om hemförsäkringen säger nåt om det.

Åh, smart att se om man kan låna värmekamera också.

Ja, vi ska fixa kassett eller kamin. Tänkte skriva att vi aldrig eldar i den, bara för det eldade min man där igår haha.

Tack.

Aha, just det ska kika ifall vi kan köra kortare program.

Åh.. hmm ska kolla på det. Fast vi har ett helt nyomlagt tak och har ingen vind som vi kan vara på, så det är kanske bra som det är?

Ja, vi har också mycket ved nu :) så ska försöka elda mkt.

Åh, tack för tipset, det ska vi prova!

Haha, känner igen mig. I teorin är jag för det där med extra tröja, i praktiken tar jag hellre en lång, varm dusch, men det är väl en vanesak. Är rätt mysigt med tjocka kläder också.

Jag tror vi gör det också. Är min man som har koll på det, ska fråga honom:).

Det har du rätt i.
När jag bodde i lgh fick jag inte ens förbruknings-räkning varje månad, gjorde av med för lite.

Vi har bergvärme (och vedspis) och bor också i zon 3. Är kanske bara vi som är snåla haha.
Hmm nej det är nog inte för alla, men vi tycker inte det är så betungande. Vi är ju hemma hela tiden ändå (föräldralediga just nu, men min man jobbar alltid hemifrån).

Ja, precis, det har vi koll på :)

Tack alla för alla svar!
Jag har bergvärme och ingen annan uppvärmning och lever förvisso själv så tvättar kanske 2-3 maskiner i månaden, duschar varannan dag i snitt. Jag drar runt 750 - 900 kWh november till mars. Det blir ca 2000 kr i månaden vinterhalvåret. Huset är på strax över 100 kvm. I förra huset som var en villa på 76 kvm med källare så gick elen på 4000-6000 kr i månaden när det var som kallast då var det luftvärmefläkt och direktverkande elelement (och väldigt dåligt isolerat pga av halvrenoverat och allmänt kasst tillstånd).

Skärmavbild 2025-11-26 kl. 18.25.39.webp

Men är inte elen ändå väldigt billig där?
Och skatten litet lägre?

Inte den vintern. Billigare än söderut, ja, men sen den där exporten började har priserna här plötsligt börjat kunna gå upp rejält. Elskatten är inte lägre så vitt jag vet, och kommunskatten är ofta högre än längre söderut.

Den här månaden har priserna varierat mellan 8 öre och 2 kronor.

Och nu kommer det här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kan-bli-dyrare-el-med-ny-kraftledning

Nätavgiften är dock delvis rörlig. Delar av det är fast, dvs samma summa varje månad, men delar av nätavgiften beror på hur mycket el (kWh) du har använt den senaste månaden.

I mitt fall den senaste fakturan var nätavgiften ungefär 340 kr fast avgift och 340 kr för elöverföring och energiskatt som är baserat på användningen. Och, baserat på hela den summan, 25% moms.

Men, jag håller med om att det är störigt att nätavgiften normalt sett (för mig i alla fall) är den dyra saken, och att det inte finns något jag egentligen kan göra med det...
För mig är det statiska belopp i de stora beloppen, dvs samma hela tiden och minimal förändring oavsett förbrukning. Dyrt tycker jag.

Här är våra siffror om nån vill jämföra.
Bor i ett sutteränghus på ca 150+50 kvm i elområde 3. Bergvärme och vedspis. 2 vuxna och en bäb. Motorvärmare sällan (1 bensinbil).
Ni är väl ganska nyinflyttade i hus?
150+50 kvm är ju ganska stort för 2 vuxna. Det är klart det kostar att värma :) Nu har ni mer yta, fler fönster, bara ytterväggar runt om och kall mark under. Det ÄR stor skillnad mot en lägenhet i ett lägenhetshus.

Tänker att det nog inte går att göra supermycket på kostnaden för er del utan i stort är det avgifter som inte går att få billigare.

Inte den vintern. Billigare än söderut, ja, men sen den där exporten började har priserna här plötsligt börjat kunna gå upp rejält. Elskatten är inte lägre så vitt jag vet, och kommunskatten är ofta högre än längre söderut.

Och nu kommer det här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kan-bli-dyrare-el-med-ny-kraftledning
Och skulle de här stålverken som byggs i norr komma igång så slukar de enorma mängder el, enbart Stegras första fas kräver en anslutning på 1750 MW, nästan strömmen från två kärnkraftsreaktorer.

Elskatten är inte lägre så vitt jag vet, och kommunskatten är ofta högre än längre söderut.
Jo det är den.
I vissa delar av Sverige betalar du lägre energiskatt på el. Det gäller främst kommuner i norra Sverige där klimatet är kallare och elförbrukningen ofta högre.

https://www.energimarknadsbyran.se/...ergiskatt/kommuner-med-reducerad-energiskatt/

Månadsmedel hittills i elområde 2 = 36,9 öre.
I elprisområde 3 = 74,59 öre.

Det är egentligen inte så mycket att hetsa upp sig för tycker jag.

För mig är det statiska belopp i de stora beloppen, dvs samma hela tiden och minimal förändring oavsett förbrukning. Dyrt tycker jag.
Jag betalar 13 890 kr/år i fast avgift bara för abonnemanget på nätanslutningen.
Då har jag säkringar på 35 A.

Det går inte att energieffektivisera bort.

Det var egentligen väldigt rimligt.
Helt ärligt så har jag svårt att se att det skulle gå att göra så mycket åt det där.
Inte ens en halvering skulle bli så mycket pengar.

Vedeldning mot accumulatortank då.
Men det kostar ju i investering i stället.

Ni är väl ganska nyinflyttade i hus?
150+50 kvm är ju ganska stort för 2 vuxna. Det är klart det kostar att värma :) Nu har ni mer yta, fler fönster, bara ytterväggar runt om och kall mark under. Det ÄR stor skillnad mot en lägenhet i ett lägenhetshus.

Tänker att det nog inte går att göra supermycket på kostnaden för er del utan i stort är det avgifter som inte går att få billigare.

Jo, det stämmer. Det blir tredje vintern vi bor här nu. Det känns mest som om det är den här nya prissättningen med topparna som ställer till det har vi tänkt. Så det är väl dem vi försöker kapa nu, men våra tre högsta toppar i oktober gav ett snitt på 1.48 kW, så det är kanske som ni säger att de inte går att få ner så mycket mer?

Jo, vi kunde bott mindre, men tanken är att här finns 2 barnrum och så jobbar min man hemifrån så han har ett kontor.
Och tja, det här var VÅRT hus på visningen (24e huset vi tittade på), så vad gör man 🤷‍♀️😎.

Jag betalar 13 890 kr/år i fast avgift bara för abonnemanget på nätanslutningen.
Då har jag säkringar på 35 A.

Det går inte att energieffektivisera bort.
Har i Skåne är det EON som äger nätet och avgiften har höjts väldigt mycket de senaste åren, EON tar in ungefär det dubbla i nätavgift mot vad kostnader de har. Helt oskäligt och det finns regleringar som skall förhindra men de fungerar inte utan man accepterar EON:s argument rakt av att vinsten är nödvändig för att de skall kunna investera i elnätet, jomenprecis överskottet är efter det att investeringarna har dragits av.

Med ett gemensamt ägt elnät skulle nätavgiften kunnat halveras.

Jo, det stämmer. Det blir tredje vintern vi bor här nu. Det känns mest som om det är den här nya prissättningen med topparna som ställer till det har vi tänkt. Så det är väl dem vi försöker kapa nu, men våra tre högsta toppar i oktober gav ett snitt på 1.48 kW, så det är kanske som ni säger att de inte går att få ner så mycket mer?

Jo, vi kunde bott mindre, men tanken är att här finns 2 barnrum och så jobbar min man hemifrån så han har ett kontor.
Och tja, det här var VÅRT hus på visningen (24e huset vi tittade på), så vad gör man 🤷‍♀️😎.
Jag menar absolut inte att ni skulle flytta! Jag ber om ursäkt om det lät så, det var inte meningen. Ni bor ju där ni bor och har valt det :) Men man tänker kanske inte på det när man flyttar från lägenhet till hus att det är mycket volym att värma, och det kostar därefter.

Jag menar absolut inte att ni skulle flytta! Jag ber om ursäkt om det lät så, det var inte meningen. Ni bor ju där ni bor och har valt det :) Men man tänker kanske inte på det när man flyttar från lägenhet till hus att det är mycket volym att värma, och det kostar därefter.

Nejdå ingen fara.
Jo, det tänkte vi väl på, men tja. Det är dels lite kul att försöka spara tycker vi, men tja dels blir man ju less på de nya prissättningarna när det inte verkar löna sig att spara...

våra tre högsta toppar i oktober gav ett snitt på 1.48 kW,
Nu så har inte jag den typ av prissättning.
Men.
På vintern så snittar gården på 12 Kw.
Snitt totalt, inte toppar.
Toppar ligger på 19 Kw och farligt nära att spränga säkringarna som klarar 24 Kw.

Så jag tror att det blir svårt att göra så mycket åt er elförbrukning.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka