Bukefalos 28 år!

Menskopp fast man är trång där nere?

Någon kärring på en ungdomsmottagning, vet ej utbildningen på henne...

Nja, skolan hade någon träff i gymnasiet, och jag pratade med henne som höll i träffen lite snabbt (kanske 5 min?) efter.
Och det är hennes ord du gått på och skrivit fler gånger på buke om hur du absolut inte får använda piller. Nä vet du vad, boka tid hos en gynekolog. Fråga om preventivmedel, om dina rikliga blödningar, eventuell anvulation o.s.v. Då får du ju se om du har pco och du kan utredas för pco-s
 
Jag har riklig mens, och har fött barn. Jag har haft menskopp i drygt två år, två olika typer. Tyvärr funkar det dåligt. Det gör (lite) ont att sätta i och ta ur, och det är Stockholms blodbad när jag tar ut den. Kan bara ha den när jag vet att det finns en toalett med tvättställ precis bredvid stolen i närheten, dvs inte på stan tex. Dessutom läcker de rätt mycket, så när det är som mest måste den kombineras med binda, annars räcker det med trosskydd. Jag brukar ha den (+binda) hemmavid i början, annars föredrar jag tampong som är sjukt mycket enklare.

Är rätt nyfiken på hur man gör för att undvika att badrummet ser ut som att ett mord begåtts? :p
 
Jag har riklig mens, och har fött barn. Jag har haft menskopp i drygt två år, två olika typer. Tyvärr funkar det dåligt. Det gör (lite) ont att sätta i och ta ur, och det är Stockholms blodbad när jag tar ut den. Kan bara ha den när jag vet att det finns en toalett med tvättställ precis bredvid stolen i närheten, dvs inte på stan tex. Dessutom läcker de rätt mycket, så när det är som mest måste den kombineras med binda, annars räcker det med trosskydd. Jag brukar ha den (+binda) hemmavid i början, annars föredrar jag tampong som är sjukt mycket enklare.

Är rätt nyfiken på hur man gör för att undvika att badrummet ser ut som att ett mord begåtts? :p
Jag fortsätter säga att du har fel kopp. Kanske för mjuk eller hård eller så. Min läcker eller spiller inte ens då den är smockfull. Jag känner då vacuumet släppet då den är full och då lossnar den ju jättelätt. Är den halvfull så klämmer jag bara på den så vacuumet släpper och så drar jag ut, tömmer och sköljer/torkar av.

De är ju enklare att sätta om man fuktar den med vatten först.

Den ska heller inte kännas av eller göra ont att sätta in eller ta ut.
 
Jag tror inte att det spelar någon roll för menskoppen om man har haft penetrerande sex eller ej. Det som brukar nämnas är om man fött barn eller ej.
Menskoppen sitter ju inuti och på ett lite annat sätt än tampong. Jag har inte testat själv men läst mycket och har aldrig stött på att det står att man skulle kunna vara för ”trång” för menskopp.

Finns i olika modeller och storlekar så finns säkert någon som passar dina behov.
 
Det ska inte vara så svårt. Då är nog modellen fel. Inte ska det läcka eller kladda heller.

Vi alla har ju olika handlag med saker och ting. Det är i alla fall min uppfattning än så länge och en del bekanta har sagt samma, svårt att hantera införing. Angående läckage Tror jag att det för min del är att placeringen blir fel, ibland har det funkat utan läcka och om det läcker är det så lite att det inte är katastrof på något vis.

Kladdigt beror ju på hur smidig man är med att ta ur den pga vakuumet och om man har ”slemmiga blodtrådar” som råkar hänga med. Men det händer ju med tampong också ibland. :)

Är tacksam för alla tips och råd!
 
Tampong väljer man inte efter storlek på "hur trång man är" utan hur riklig mensen är så vitt jag vet.
Hur som haver, boka tid med en gynekolog så kan du nog få bra svar om preventivmedel (glöm inte att p-ring också finns!), din mens och ägglossning osv :)

Jag hade menskopp i början när den kom, kommer inte ihåg märke men hade den mindre modellen iom under 30 och inte fött barn. Den fungerade utmärkt då, det här var 6-8 år sedan, den satt lite lågt på mig så jag kunde ibland känna av den. Jag upplever mig också som trång (både då och nu), men har fått veta från gyn att jag snarare är "grund" och därför hamnade koppen långt ner då och p-ring som jag använder nu ligger också långt ner i slidan. Skönt nog har jag inte mens mer än ett par tre gånger om året nu, så då står jag ut med binda.

(tror många känner sig trängre än vad man tror, slidan är ju trots allt rätt fiffig på att göra plats när det behövs)

Nu för tiden behöver man inte heller göra uppehåll för mens när man äter p-piller, har p-ring osv, utan kan köra på och vara mensfri hela tiden om kroppen tillåter det. Så att börja med någon typ av preventivmedel kan säkert hjälpa dig att komma till rätta med din rikliga mens :)
 
Nej.
Att ha en förstagradssläkting med bröstcancer är inte ett hinder för hormonella preventivmedel längre. Tvärtom kan man använda alla preventivmedel. Till och med föredras kombinerade metoder för att den totala cancerrisken då sjunker iom skyddseffekten.
Ojdå, det lät ju väldigt bra!
Nej, för som sagt var det ju typ 5 år sedan jag fick den (tydligen) felaktiga infon nu, men åtminstone då (vilket även togs upp på det allmänna mötet klassen hade, om än i kortare ordalag) var att alla former av hormonella p-medel var uteslutet om en riskfaktor (blodpropp i släkten, bröstcancer i släkten, migrän med aura själv) fanns. Fanns flera eller rent av alla, då kunde det inte ens komma på tal. Det pratades också om att man bara fick använda hormonella p-medel i absolut max 10 år, helst kortare, och inte när man var över 30 (eller var det 35 år möjligen?) pga. mycket stor risk för utvecklande av blodproppar och cancer.
Nu när jag tänker på det, låter det dock lite märkligt...
 
Ojdå, det lät ju väldigt bra!
Nej, för som sagt var det ju typ 5 år sedan jag fick den (tydligen) felaktiga infon nu, men åtminstone då (vilket även togs upp på det allmänna mötet klassen hade, om än i kortare ordalag) var att alla former av hormonella p-medel var uteslutet om en riskfaktor (blodpropp i släkten, bröstcancer i släkten, migrän med aura själv) fanns. Fanns flera eller rent av alla, då kunde det inte ens komma på tal. Det pratades också om att man bara fick använda hormonella p-medel i absolut max 10 år, helst kortare, och inte när man var över 30 (eller var det 35 år möjligen?) pga. mycket stor risk för utvecklande av blodproppar och cancer.
Nu när jag tänker på det, låter det dock lite märkligt...
Boka en tid är väl bäst, så du får hjälp anpassad för just dina behov?
 
Ojdå, det lät ju väldigt bra!
Nej, för som sagt var det ju typ 5 år sedan jag fick den (tydligen) felaktiga infon nu, men åtminstone då (vilket även togs upp på det allmänna mötet klassen hade, om än i kortare ordalag) var att alla former av hormonella p-medel var uteslutet om en riskfaktor (blodpropp i släkten, bröstcancer i släkten, migrän med aura själv) fanns. Fanns flera eller rent av alla, då kunde det inte ens komma på tal. Det pratades också om att man bara fick använda hormonella p-medel i absolut max 10 år, helst kortare, och inte när man var över 30 (eller var det 35 år möjligen?) pga. mycket stor risk för utvecklande av blodproppar och cancer.
Nu när jag tänker på det, låter det dock lite märkligt...

Har haft p-spruta i _många_ år trots migrän (ibland med aura), mamma med hormondriven, relativt tidig bröstcancer och div sjukdomar i släkten och från början själv bmi över 30 (och till slut 40). Inga problem enligt gyn.
 
Ojdå, det lät ju väldigt bra!
Nej, för som sagt var det ju typ 5 år sedan jag fick den (tydligen) felaktiga infon nu, men åtminstone då (vilket även togs upp på det allmänna mötet klassen hade, om än i kortare ordalag) var att alla former av hormonella p-medel var uteslutet om en riskfaktor (blodpropp i släkten, bröstcancer i släkten, migrän med aura själv) fanns. Fanns flera eller rent av alla, då kunde det inte ens komma på tal. Det pratades också om att man bara fick använda hormonella p-medel i absolut max 10 år, helst kortare, och inte när man var över 30 (eller var det 35 år möjligen?) pga. mycket stor risk för utvecklande av blodproppar och cancer.
Nu när jag tänker på det, låter det dock lite märkligt...
Haha på riktigt?!
 
Nej.
Att ha en förstagradssläkting med bröstcancer är inte ett hinder för hormonella preventivmedel längre. Tvärtom kan man använda alla preventivmedel. Till och med föredras kombinerade metoder för att den totala cancerrisken då sjunker iom skyddseffekten.

Fast jag har också blivit avrådd hormonella preparat samma anledning. Både av BM och av Akademiska i Uppsala där jag varit och tagit prover. Man menar att riskerna inte borde finnas med lokala preparat (spiral) men att det inte kan sägas säkert.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 268
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 811
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp