Bukefalos 28 år!

Min 15-åriga dotter super och röker på

Oroligamamman

Trådstartare
Trodde aldrig jag skulle skapa ett anonymt nick, men detta blev för jobbigt att vara öppen med.
Förra sommaren låg min dotter 2ggr på akuten efter att ha druckit för mkt. Första gången på skolavslutningen då hon ändå visste att kompisens pappa skulle hämta på kvällen. Vi (dotterns pappa o jag) tror att det var första gången hon drack.
Senare på sommaren blev hon våldtagen. Då var hon helt nykter. Efter det rullade det upp andra saker som hänt och dottern fick ångestattacker. I slutet på sommaren var vi hos goda vänner och dottern o deras dotter skulle ha tjejkväll. Det slutade med en ny resa till akuten pga fylla.
Sedan dess har det varit BUP-träffar och absolut utegångsförbud. Allt har börjat kännas bättre. För ett par veckor sedan fick hon lov att gå ut o dansa. Allt gick bra. Idag var det dags för ny fest. Jag skulle hämta kl 24, och vi hade kontakt via snap o sms under kvällen. Jag tycker smsen inte är riktigt som de brukar, men är inte jätteorolig.
Kl halvtio ringer hon o är uppriven med panik i rösten och pratar om obehagliga killar. Jag åker o hämtar och möts av "vuxna på stan" som håller min fulla dotter. Hon är talbar och står på benen så vi åker hem.
Väl hemma tar jag hennes mobil och går igenom den. Det visar sig att de är några tjejer som minst en gång tidigare rökt på och dricker när det ges tillfälle. Dottern har kontakten med spritlangaren. Så det handlar alltså både om hasch o sprit.
Känner mig helt slut. Vad gör vi nu? Jag har kopierat en del ur hennes mobil. Ska jag låta henne få tillbaka den? Ska jag säga att jag snokat? De andra föräldrarna, vad säger jag till dem? Polisen imorgon eller räcker måndag? Usch, kan inte tänka klart. Hjälp!
 
Hmm... Jag förstår att det måste vara väldigt svårt som förälder. Jag har inga klockrena tips, är inte förälder själv, men det var inte vansinnigt längesen jag var ung.

Det jag iaf vet och tycker är att ni ska kontakta de andra föräldrarna, kanske kan ni få stöd via skolan? Jag hade själv vänner på den tiden som använde droger, föräldrarna fick reda på det, men slog det ifrån sig. Flera av dem hade sedan problem med att komma ur missbruk. Hasch ses ju dessutom oftast som "ofarligt", men den som träffat personer med sönderrökt hjärna vet att det är allt annat än riskfritt. Kanske kan ni sakligt gå igenom riskerna, ni verkar vara bra och involverade föräldrar, hon kanske lyssnar och förstår.

Svammel, svammel så här mitt i åskovädret
 
Kontakta de andra foraldrarna ... fast rakna inte med stod, patagligt ofta lever foraldrar i fornekelse. Kontakta dem for att det ar ratt sak att gora.

Mitt "problem barn" har nu vuxit upp och ar en ansvarstagande vuxen. Jag upplevde honom nog inte som vuxen innan han var 25 i alla fall, men efter det har han upprepade ganger tackat mig for att jag var sa "strang" och sag till att halla honom ifran vissa kompisar. Han tyckte inte det pa den tid det begav sig. STA PA ER. Det ar jatte svart att vara stark och att satta granser, men det lonar sig i langden och sa smaningom visar de tacksamhet for alla timmar med konflikt och oro man har lagt ner.

Det ar ocksa svart att vara misstanksam hela tiden, men det lonar sig. Som sonen sa, "Om du vara visste hur mycket dumt du inte upptackte, men jag kunde atminstone inte hanga med 'ganget' nar ni holl sadan koll sa det riktigt daliga var jag aldrig inbjuden att vara med pa".

Om ni vet vem langaren ar kan ni kanske anmala den? Da det gatt sa langt att ni varit pa tva akut besok pagrund av fylla skulle jag definitivt anmala langaren ... nasta gang kanske hon blir allvarligt skadad eller rent av dor av alcoholforgiftning da hon inte tycks ha nagra sparrar.

Du ska absolut vara rak och arlig och tala om vad du gjort. Du vill att hon ska vara rak och du behover vara ett bra foredomme. Att som barn ha ett privatliv som ingen snokar i ar nagot man fortjanar genom att vara rak och arlig och skota sig och inte ga "utanfor ramarna". Sa lange hon inte kan halla sig till de regler ni har har hon inte fortjanat att ingen kollar upp vad hon gor. Ni koller henne ju inte utav ett kontroll behov utan for att hon kan do om hon far fortsatta sin egna destruktiva vag och hon kollades inte forran hon hade bevisat att hon inte ar att lita pa.

Jatte svart, jag kanner verkligen med er. Det var inte riktigt sa illa for oss, men jag vet hur svart det ar.
 
Finns det någon drogungdomsmottagning? Här har vi en jättebra, och det hjälper gärna till för att förhindra att ungdomar går in i missbruk.
Ett problem är att polisen inte har rätt att använda sig av information i telefoner, såvida inte ett brott begåtts. Det förvånade mig enormt när in son dött (överdos) och vi erbjöd dem telefonen för att kanske kunna spåra de som säljer....
Nu löste det sig med att drogmottagningen fick gå igenom telefonen och sen tipsa polisen utifrån vad de hittade.

Det är toppen att du reagerar starkt! Det är ju i det här stadiet det verkligen går att stoppa upp det hela, fastnar dom i skiten kan man inte göra så mycket, då det blir en enorm kamp mot ett beroende.

Så om nu inte någon annan kan ge uppgifter till polisen så kan du själv göra det, telefonen får dom ju dock inte själva använda sig av. Här på orten vill de gärna ha in tips och iakttagelser från folk för att få veta var ungdomarna håller till när de röker på/drogar, då kan de göra tillslag utifrån tips.
 
Tack ni som svarat! Dotter är såklart bakis idag och har ångest.
Min man är borta på jobb så jag måste hantera det här själv tills på måndag.
Tänker försöka prata med henne och försöka få henne själv att berätta. Annars måste jag konfrontera henne med vad jag vet fr hennes telefon.
Polis o de andra föräldrarna kontaktar vi i veckan.
Samtidigt rullar ju allt på, syskon har födelsedag, maken ska titta på ny valp och imorgon är det lagtävlingar. Känns väldigt tungt att prata med kompisar (mina) väldigt skämmigt att inte kunna hantera sitt barn
 
Åh vad kämpigt!

Vet att min styvfars dotter var lite "besvärlig" i den åldern. Då både styvfar och dotterns mamma jobbat/jobbar med drogmissbrukare var det benhårt. Så fort dottern inte kom hem i tid/hade druckit etc tog modern helt enkelt tjejen och åkte iväg och gjorde pissprov för droger. Det hjälpte i det fallet och så kan man ju diskutera om det är rätt eller fel.

En tanke: hur tror du att dottern skulle reagera om du fick kontakt med en missbrukare som levt rövare och numer har svårt att klättra ur drog/alkoholvärlden? Jag vet att jag hade blivit enormt försiktig med båda delar om jag fått höra en som passerat det roliga och numer bara mår dåligt av det. Eller, jag vet att jag är, jag har nämligen träffat den typen av människor både före och under tonår.

Hoppas att du får bra respons av andra föräldrar och polis. Jag ser INTE fram emot tonåren för min egen dotter...
 
Tack ni som svarat! Dotter är såklart bakis idag och har ångest.
Min man är borta på jobb så jag måste hantera det här själv tills på måndag.
Tänker försöka prata med henne och försöka få henne själv att berätta. Annars måste jag konfrontera henne med vad jag vet fr hennes telefon.
Polis o de andra föräldrarna kontaktar vi i veckan.
Samtidigt rullar ju allt på, syskon har födelsedag, maken ska titta på ny valp och imorgon är det lagtävlingar. Känns väldigt tungt att prata med kompisar (mina) väldigt skämmigt att inte kunna hantera sitt barn
Det är itne skämmigt.

barn är det svåraste vi har att göra med och föräldrarollen är mitt eget största svåraste uppdrag. Det är så mycket känslor med och det är svårt att vara enbart rationell mot någon man älskar så högt. Det är ju ens barn för i helskotta!

Jag har haft en ledstjärna - som jag inte behövt använda speciellt mycket tack och lov -
"Jag äskar dig mer än allt i världen men jag gillar inte allt du gör"

Skilj på att motarbeta barnet och motarbeta det skadliga, knarket.

Ja har en bekant och granne vars äldsta son började droga rätt rejält och gjorde en hel del allvarliga saker som resulterade i två fängelsevistelser. Hon har sagt att man inte kan slåss mot drogen, den är alltid starkast. Han är ren nu men det tog ett antal år och han visste inte ens om han ville bli ren förut.

Hejda din dotter innan det går längre.
 
Tack ni som svarat! Dotter är såklart bakis idag och har ångest.
Min man är borta på jobb så jag måste hantera det här själv tills på måndag.
Tänker försöka prata med henne och försöka få henne själv att berätta. Annars måste jag konfrontera henne med vad jag vet fr hennes telefon.
Polis o de andra föräldrarna kontaktar vi i veckan.
Samtidigt rullar ju allt på, syskon har födelsedag, maken ska titta på ny valp och imorgon är det lagtävlingar. Känns väldigt tungt att prata med kompisar (mina) väldigt skämmigt att inte kunna hantera sitt barn
Känner igen det, men det är INTE skämmigt! Ungdomar testar gränser och är nyfikna, tyvärr kan ju droger vara väldigt trevliga saker och ge härliga upplevelser.
Tycker att du tänker och hanterar det väldigt bra, var stolt över att du verkligen agerar, DET är vad en bra förälder gör:love:
Kan rekommendera att ta kontakt med de som sysslar med droger bland unga, de brukar ha väldigt bra och konkreta tips på HUR man bäst hanterar det.
Är ju toppen att du upptäckt det så pass tidigt, många föräldrar bryr sig inte alls lika mycket utan ser det som en ungdomsfas de ska igenom, och visst är det så, MEN det är en farlig fas om man bara låter det passera.
 
Tack ni som svarat! Dotter är såklart bakis idag och har ångest.
Min man är borta på jobb så jag måste hantera det här själv tills på måndag.
Tänker försöka prata med henne och försöka få henne själv att berätta. Annars måste jag konfrontera henne med vad jag vet fr hennes telefon.
Polis o de andra föräldrarna kontaktar vi i veckan.
Samtidigt rullar ju allt på, syskon har födelsedag, maken ska titta på ny valp och imorgon är det lagtävlingar. Känns väldigt tungt att prata med kompisar (mina) väldigt skämmigt att inte kunna hantera sitt barn

Fast du ska inte skämmas!!

Det är inte lätt att hålla koll på en ung tonåring, du kan ju liksom inte kedja fast henne och vara med henne dygnet runt hela tiden.
Det är ju här samhället måste ställa upp och fungera, alla måste hålla ögon och öron öppna och leka lite spioner och reagera när vi ser unga som sysslar med dumheter.
Alla behöver liksom visa att alkohol och droger inte hör ihop med unga människor.
 
Jag har fotat av konversationer som handlar om hasch- och spritlangning, men det ger nog inte så mkt bara förnamn används.
@Texas vi bor på liten ort, vet inte vilka resurser som finns. Hon är redan inskriven på BUP så vi börjar med att prata med dem.
 
Hon verkade inte haft så lätt tonårstid innan och att sen på det bli våldtagen. Det är liksom för mycket att hantera. Ni behöver proffshjälp, hela familjen.
 
Oroliga mamman, du gjorde inte fel när du kollade i telefonen. Att röka på är ett brott och som vuxna är det din rättighet/skyldighet att förhindra ditt barn för att ställa till det för sig.

Mitt hjärta blöder för din flicka! Stackars lilla vännen, bara 15 år och redan så mycket i bagaget. Ta ropen på hjälp (vilket du redan har gjort) och terapi terapi terapi (för er alla och enskilt)

Du gör inte fel om du "bromsar" henne och exempelvis håller henne hemma. Du kommer ha en ilsken tonåring men en tacksam vuxen dotter.
Kram mitt i eländet!
 
Om du har langarens nummer och bevis på smskontakt mellan hen och din dotter, anmäl till polisen. Jag är verkligen inget stor fan av langare men det känns extra lågt att sälja till en 15-åring.

Har din dotter fått hjälp att bearbeta våldtäkten? Finns det någon slags samtalsterapi tillgänglig så hon kan få prata med en vuxen som hon inte känner? Kan ni som familj kontakta BUP för hjälp och stöd? Tror på att söka hjälp utifrån.

Istället för att tänka i termer som att "kontrollera" din dotter, fundera över hur du kan hjälpa henne att må bättre. Jag förstår givetvis att alkoholkonsumtionen och haschandet behöver avbrytas men allt sådant är ofta symtom på ett dåligt mående. Var inte länge sedan jag var i din dotters ålder och jag kommer ihåg hur dåligt jag mådde och hur världen åkte berg- och dalbana och det var utan våldtäkt och intox på akutmottagning.

Och var stark i att hålla henne hemma. Hon kommer vara ilsken och förbannat men det kanske samtidigt är skönt för henne att kunna skylla på dig och inte behöva stå emot kompisgänget själv. Mycket lättare att säga "min mamma är dum i huvudet så jag får inte gå ut ikväll" än att säga "nej jag vill inte följa med för jag vill inte dricka" etc.
 
Jag kan bara relatera till dotterns sida, då jag inte är förälder själv. Jag var en vild tonåring (men inte lika vild som mina föräldrar trodde). Deras största misstag var att låta det rinna ut i sanden. De reagerade kraftigt precis när det hände, men sedan (på måndag efter helgen när det skulle hända grejor, besöka mottagningar etc) så hade det hela gått genom någon karantän och sedan pratades det inte mer om det.

Jag lärde mig väldigt snabbt att säga ja och amen, offra några festdagar hemma och sedan låta tiden gå. De tog den lätta vägen och trodde jag ändrat mig, medan jag bara lärt mig hur jag skulle få dem att tolka rätt och lugna sig.

Det var sannolikt INTE första fyllan som slutade på sjukhuset. Det var nog en i en lång rad tidigare.

Hela familjen behöver hjälp för att bearbeta våldtäkten och resterande situation.
 
Senast ändrad:
Hon går på BUP sedan förra sommaren för att hantera våldtäkten. Vi vet inte riktigt vad som hänt, men utredningen kring den las ner pga brist på bevis och likhet i ålder (hon 14 han 16-17)

Dottern är så tvetydig. Hon o jag gör mkt ihop och har roligt. Efter de tidigare händelserna med sprit inblandat har vi varit tuffa. Hon har inte fått gå på fester eller ens vara hos kompis på kvällarna. Som jag skrev fick hon för några veckor sedan gå på "klubb" och pappan o jag satt på en restaurang bredvid och hämtade henne vid midnatt.

Igår skulle hon på en liten festival och vi har pratat massor innan hur hon skulle förhålla sig t sprit. Hon nickade och lovade att inte dricka och vi skulle höras under kvällen ungefär en gång/timme. Samtidigt har hon alltså haft kontakt m spritlangare och sett till att alla fick starkcider o vodka. Hon känns så fruktansvärt kluven i sin person. Jag vet inte hur jag ska hantera det.
 
Jag tycker du behöver minst lika mycket stöd som dottern. Det är ju du/ni (familjen) som ska hantera detta till vardags. Det är i vardagen allt detta händer.

Kan ni prata om vad som händer? Kan ni komma på djupet och bli förtroliga? Vad händer om du sätter er vid köksbordet och säger "Gumman, vi kan inte ha det så här - vad är det som händer i ditt liv?".

Vill hon vara den tuffa fixaren i gänget och därigenom agerar så här? Eller hänger hon bara på de andra?
 
Igår skulle hon på en liten festival och vi har pratat massor innan hur hon skulle förhålla sig t sprit. Hon nickade och lovade att inte dricka och vi skulle höras under kvällen ungefär en gång/timme. Samtidigt har hon alltså haft kontakt m spritlangare och sett till att alla fick starkcider o vodka. Hon känns så fruktansvärt kluven i sin person. Jag vet inte hur jag ska hantera det.

Varför gör hon det? Jo för att hon kan.
Hon har hittat vägar att fortsätta vara den sjyssta tjejen som ser till att kompisarna får sin sprit.

Det är fullständigt normalt att bluffa för sina föräldrar (visa mig en tonåring som INTE gjort det!). Det är ingen kluven personlighet. Det är hon. Som dotter och som kompis, som ung vilsen (ALLA är vilsna i den åldern).

Du pratade om vuxna på stan. Bli själv en jobbig vuxen på stan. Ut och gå med er! Och se till att hon inte ÄR ute speciellt ofta. Kolla henne ständigt och jämt. Ta kontakt med drog/ungdoms-mottagningen i kommunen (ni borde ha en) och ta reda på om det går att komma och lämna kissprov nånstans. Och så gör ni det lite då och då.

Bli skitjobbig.
I det här läget är det inte viktigast att vara en älskad mamma och pappa.
 
Håller med tanten. Det var svinjobbigt när föräldrarna jagade efter mig, så himla pinsamt på FF-fest när mina föräldrar kom instormande och hämtade mig. Häftighetsfaktor: -36. De tröttnade dock snabbt (stort umgänge och stor stad) och återgick till att rya hemma men utan att följa upp. Utegångsförbud som jag trotsade och klättrade ut genom fönstret.

Inga represalier, ingen uppföljning - bara tjat.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 686
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 552
Senast: Rie
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 398
Senast: Fille
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 665
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp