Mindre hö åtgång vid fritillgång??

caradan

Trådstartare
Jag började ge min häst fri tillgång till hö dygnet runt from i söndags och han äter mindre nu än när han fick begränsad mängd!
Kan det bero på att han nu kan äta när han vill istället för att gå hungrig ett par timmar och sedan kasta i sig maten.
Nu går det åt ca 10kg/dygn, innan fick han 12!!
 
Har samma erfarenhet! Billigare foderkostnad och gladare hästar dessutom!
 
Det beror på. Våra hästar som haft fri tillgång har stundom ätit kopiösa mängder med hö när det varit kallt ute, och öven precis efter de kommit hem efter bete. KOPIÖSA - utan att bli smällfeta eller slöa, så de har väl behövt det !
 
Vår stallägare jämförde hur mycket hästarna åt på fri tillgång och när de fick två gånger om dagen. Det var samma åtgång, ingen större skillnad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 234
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 247
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp