Bukefalos 28 år!

Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Jag tycker nog att man får begära att hästen är utbildad också för att tycka att ryttaren ska kunna rida hästen i LA program.
QUOTE]

Grannen söker medryttare till sina unghästar. Ser då gärna att ryttarna kan mer än hästarna. Åtminstone ska de klara att rida hästarna "säkert" även om det bara är en tur i skogen. Eftersom hon tröttnat på nybörjare som överskattar sin egen nivå har hon i annonserna efterlyst meriter på LA-nivå.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Grannen söker medryttare till sina unghästar. Ser då gärna att ryttarna kan mer än hästarna. Åtminstone ska de klara att rida hästarna "säkert" även om det bara är en tur i skogen. Eftersom hon tröttnat på nybörjare som överskattar sin egen nivå har hon i annonserna efterlyst meriter på LA-nivå.

Det är förståeligt.
Om dina grannar får napp eller inte, lär bero på vad de erbjuder den ryttare som förväntas utbilda unghästarna.

Ska ryttarna betala för att få utbilda hästarna, eller ska ryttarna få betalt? En stor skillnad.

Jag har själv några hästar som är utbildade LB-LA dressyr. Skulle alltså behöva medryttare som är vana MSV dressyr för att "få hjälp" att vidareutveckla dem. Det lär inte vara möjligt där jag bor eller med de hästar jag har...
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Självklart utbildar hon hästarna själv, men är glad för hjälp med lite motionsridning ibland. Mer om ryttaren vill och kan, men inget krav.

Innan grannen ställde krav på nivå svarade personer som ridit på ridskola något år. Nu får hon svar från personer som hon utan oro kan låta rida hästarna.

Jag menade förstår inte att ryttarna alltid måste kunna mer än hästarna, men inte tvärtom heller. En rutinerad häst med en väl befäst utbildning kan oftast ridas av en mindre rutinerade ryttare än en ung och orutinerad häst. Med vissa begränsningar förstås, inga nybörjare på känsliga GP-hästar ;)

(Hoppas du förstår vad jag menar)
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

enligt mig kan alla friska hästar gå godkänd msv b, upp till LA är grundutbildning. Varför det finns så himla många som harvar LB år ut och in beror väl som så många andra gånger på att dom lider av SIS : P
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

enligt mig kan alla friska hästar gå godkänd msv b, upp till LA är grundutbildning. Varför det finns så himla många som harvar LB år ut och in beror väl som så många andra gånger på att dom lider av SIS : P

Lycka till att rida alla varmblodstravare i MSV B på godkända %.

Jag håller med dig om att LA är grundträning. Men det finns väldigt många hästar som inte är utbildade till det.
Det tar tid och är svårt att få fjordingar, islandshästar, varmblodstravare, kallblodstravare att orka med tiometersvolter i galopp.
Visst tror jag att det går med i stort sett alla upp till LA, vilket är något jag försöker bevisa med mina pållar här hemma.

Men att påstå att alla hästar kan gå godkänd MSV B, är en stark överdrift och får mig att tänka att du inte har erfarenhet av så många olika häst-typer utan kanske mest tänker på hästar av halvblodstyp.

Det jag har haft invändningar mot är påståendet att bara ryttaren är tillräckligt duktig, kan den sätta sig upp på vilken häst som helst och rida LA.
Jag tror att om ryttaren är tillräckligt duktig så kan den MED TID träna vilken häst som helst till LA. Även vbl-travarna och islandhästarna om den får tid på sig.

Men nej, alla hästar kan inte gå godkänd MSV B.
Många kan tränas till det men inte alla. Och väldigt många hästar är som sagt inte tränade till att orka med galoppdelen i LA heller.

Men du får gärna komma hem till mig och rida Zamba på ett MSV B-program och bevisa att jag har fel och att han kan gå ett sådant program.
Välkommen!:sneaky:
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

"Patrik Kittel inledde sin clinic i Vällingby med att berätta att han inte tycker att det spelar någon roll vilken häst man har. Han började själv rida på fjordingar och har sedan ridit såväl ponnyer som islandshästar, galoppörer och travare.
- Tekniskt sett kan vem som helst rida Grand Prix. "
//http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/kittel-om-sitt-system-jag-har.htm

han verkar tycka att hästarna kan gå högre ändå, och han får väl ändå anses som rutinerad.

Det jag har haft invändningar mot är påståendet att bara ryttaren är tillräckligt duktig, kan den sätta sig upp på vilken häst som helst och rida LA.
Jag tror att om ryttaren är tillräckligt duktig så kan den MED TID träna vilken häst som helst till LA.
Ja visst är det stor skillnad på att sitta upp och *vips* rida LA och att -träna- en häst till LA.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

"Patrik Kittel inledde sin clinic i Vällingby med att berätta att han inte tycker att det spelar någon roll vilken häst man har. Han började själv rida på fjordingar och har sedan ridit såväl ponnyer som islandshästar, galoppörer och travare.
- Tekniskt sett kan vem som helst rida Grand Prix. "
//http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/kittel-om-sitt-system-jag-har.htm

han verkar tycka att hästarna kan gå högre ändå, och han får väl ändå anses som rutinerad.

Ja visst är det stor skillnad på att sitta upp och *vips* rida LA och att -träna- en häst till LA.


Ja men då håller vi med varandra.
Det jag invänt mot är att du skiver att "alla hästar kan gå" och jag skriver "alla hästar kan tränas till".
Vi menar antagligen samma sak men uttrycker oss olika.

När jag läser "alla hästar kan gå" så tolkar jag det som att de "kan göra det idag" och det håller jag inte med om.

Jag har hästar av olika raser. Ingen "riktig" dressyrhäst.
Min kbl-travare som är åtta år och som jag köpte från trav för fyra år sedan, har debuterat MSV C dressyr med "nästan godkänt" resultat på 59.8% och gått LA:4 på 61, någonting%. Han är ju ett levande bevis på att en häst även med en högst medioker ryttare (jag) kan tränas till LA-MSV.

Min vbl-travare däremot vete sjutton om jag kommer att kunna träna till mer än LA:1 men han har förutsättningarna mot sig. Han var åtta år när han pensionerades från trav, 165 cm hög. Han har betydligt mer att jobba mot i förutsättningar. Mitt projekt med honom är att försöka skola om honom till dressyr och försöka få godkända procent i LA dressyr men det kommer att ta tid. Om jag kommer till LA, kommer jag förstås att försöka träna vidare "så högt jag kan" men han har fysiska begränsningar som kallblodet inte har.

Jag tycker fortfarande att en ryttare som "är på LA-nivå" inte nödvändigtvis ska kunna rida vilken häst som helst på LA-nivå. Hästen som ryttaren sätter sig upp på bör ju då också vara tränad för uppgiften.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

"Patrik Kittel inledde sin clinic i Vällingby med att berätta att han inte tycker att det spelar någon roll vilken häst man har. Han började själv rida på fjordingar och har sedan ridit såväl ponnyer som islandshästar, galoppörer och travare.
- Tekniskt sett kan vem som helst rida Grand Prix. "
//http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/kittel-om-sitt-system-jag-har.htm

han verkar tycka att hästarna kan gå högre ändå, och han får väl ändå anses som rutinerad.

Ja visst är det stor skillnad på att sitta upp och *vips* rida LA och att -träna- en häst till LA.
Jag kan hålla med om att många hästar kan gå väldigt mycket längre än de är utbildade, med rätt utbildning givetvis, men den som rider en naturtöltande islandshäst som inte tagit ett steg i trav och endast klarar av att galoppera på långa tyglar i uppförslut så känns vägen till medelsvår dressyr lång, om inte omöjlig, men det skulle vara kanonkul att se PK ta sig ann ett sådant projekt. Hästar med svårt för trav och eller galopp är inget ovanligt bland islandshästarna, kanske inte på den nivån jag skrivit här men det kan ta månader och år att lära dem ens att trava stabilt eller lyckas hålla galoppen på fyrkantsspåret.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Jag tolkade det som att PK menade att vilken ryttare som helst kan rida GP inte att vilken häst som helst kan gå GP.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Jag kan hålla med om att många hästar kan gå väldigt mycket längre än de är utbildade, med rätt utbildning givetvis, men den som rider en naturtöltande islandshäst som inte tagit ett steg i trav och endast klarar av att galoppera på långa tyglar i uppförslut så känns vägen till medelsvår dressyr lång, om inte omöjlig, men det skulle vara kanonkul att se PK ta sig ann ett sådant projekt. Hästar med svårt för trav och eller galopp är inget ovanligt bland islandshästarna, kanske inte på den nivån jag skrivit här men det kan ta månader och år att lära dem ens att trava stabilt eller lyckas hålla galoppen på fyrkantsspåret.

Jag tror att de flesta som skriver här inne inte har erfarenhet av den typen av häst.
Och jag tror att de som skrivit att "alla friska hästar kan gå MSV B" inte har så stor erfarenhet av vbl-travare.

Jag är själaglad över min islandshäst som nu efter ett drygt års ridning faktiskt insett att trav är en gångart...


och jag är stolt över min kbl-travare som startat MSV C dressyr utan att göra bort sig.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Jag tolkade det som att PK menade att vilken ryttare som helst kan rida GP inte att vilken häst som helst kan gå GP.
Fast det stämmer ju verkligen inte alls. Det finns dom som helt saknar känsla för rätt tajming osv och dom kan knappast rida GP på ett bra sätt. Alla kan inte helt enkelt lära sig att rida..tror jag. Precis som alla inte kan lära sig köra bil på ett mjukt sätt med manuell växel..vissa saknar känsla helt enkelt.

Nu är jag ju iofs inget fan av PK överhuvudtaget, och känsla för saker och ting är väl inte hans starka sida. Dock så tvivlar jag inte på att han är tekniskt duktigt, men teknik och känsla är väl inte riktigt samma sak.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 844
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 375
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 306
Senast: Animor
·
Dressyr Jag tränar enkla dressyrprogram med min häst: LC:1 och LB:1. Problemet jag har är galoppen snett igenom - hästen vill gärna bryta av...
Svar
14
· Visningar
2 167
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp