Mjölkproteinallergi

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 3 352

Bukefalos 30 år!

Trodde också det var smör i bea, men skönt att det inte är det. Gott! :D
Bea i affären som i vanliga Rydbergs typ, är i stort sett alltid majonäsbaserad dvs ägg och olja.
Så det är fritt fram för, sen ska man alltid läsa innehållet förstås. Fick en burk som var just majobaserad men som ändå innehöll mjölk 🙄 men har bara sett det en enda gång

Till köttfärsbiffar eller köttbullar tex tycker jag det är gott med en vanlig skysås, dvs buljong som man kryddar efter smak (om man vill) och reder av.
Vill man kan man ju ha i något mjölkfritt mejeri men tycker inte man måste det.
Samma med köttgrytor egentligen.

Ja, riktigt mos. Tänkte inte på smöret, det bytte jag nog ut ännu tidigare pga. brukar inte ha hemma. Gör t.ex. pajdeg med olja också.
Svårt att säga jag är så van nu, klart man kan märka vilken variant det är men inte så stor skillnad att jag tycker den är viktig. Men jag är ingen finsmakare och idag skulle jag inte heller tycka att det var värt att börja med mjölk och smör pga. den högre kostnaden.
Ska testa med mos!
Brukar köpa pajdeg, har inte tänkt på om det innehåller mjölk heller!

Jag misstänkte att din mat såg ut ungefär så som du beskrev, eftersom det kändes svårt med mjölkfritt. Vi äter i vanliga fall en hel del av den mat du beskriver också, men också väldigt mycket annan typ av mat. Så det är såklart enklare för oss att bara stryka den grädd-baserade maten, och fortsätta med den andra maten, än vad det är för dig som nästan bara äter den gräddbaserade maten. Då finns det inte mycket kvar när den är borttagen och man behöver ställa om helt, vilket såklart är ett större steg!

Kanske kan du i lite högre utsträckning göra sås som är lite mer buljong/sky-baserad utan grädden? Inte samma sak men kanske kan funka till vissa maträtter iaf.

Vissa personer är kanske inte lika "känsliga" i sin smakpalett som vi är, så du kanske tycker de mjölkfria ersättningaprodukterna för grädde och creme fraiche osv smakar okej. Isf blir det ju hyfsat enkelt att ställa om ändå. Men min erfarenhet är att personer som är van att äta "vanlig" grädde och creme fraiche tycker smaken på det mjölkfria är ganska trist i jämförelse. Sen kan man väl lära sig det med. Ska bli spännande att se om du föredrar helt nya recept med annan typ av mat eller hittar rätt i mjölkfria ersättare till din vanliga mat! Din tanke att prova mjölkfritt låter ju väldigt klok i alla fall. Vår dotters läkare sa att i en månad behöver man testa för att kolla om det är sådan allergi, då mjölkprotein kan lagras i kroppen upp till en månad. Han sa att man bör märka av tydlig förbättring av symtomen efter denna månad, om det är allergi.

Tillägg: Kanske enklare om du förplanerar din nya mat en vecka i taget? Så du letat fram recept du tycker låter ok (en del av dina saker du äter är ju redan mjölkfria t.ex. kött+potatis+bea eller köttfärssås så länge du inte har smör i), handlat hem allt du behöver och sen provar. Samlar du förslag på alla dina vanliga maträtter som är hyfsat enkla att göra mjölkfria och sen lägger till några nya så kanske det inte känns fullt lika svårt. Liksom nu initialt tänka en vecka i taget, inte hela livet-omställning.
Har inte tränat på skysåser ännu men det är något jag tänkte testa mig fram med. kan mamma så borde jag ju kunna. Har även kikat lite i affärer där jag varit i det senaste (inte många) och tittat på mjölkfria produkter. Finns både en del att välja på och väldigt lite på samma gång beroende på affär. Tror jag är en av de känsliga då jag har min matfobi som jag kämpar med och som sätter käppar i hjulet, känner redan nu att den gör det och jag har alltså inte ens ersatt mjölk med någon produkt... Det är nog största tröskeln, att klara det.. skam den som ger sig dock... Tur det finns mat som inte behöver ha ersättningsprodukter!

Min bea är på pulver med smör i :D Min köttfärssås innehåller matlagningsgrädde :D Har ingen aning om hur man gör köttfärssås utan matlagningsgrädde (och smör), antagligen vatten kanske.

Det var ett bra förslag med en vecka i taget tänk!

Jag kör mycket gröt och sen riskakor med gott pålägg. Bröd är något jag alltid överäter så bytt till ris/linskakor istället.
Skulle nog runka lika dåligt som knäckebröd för mina tänder är jag rädd och sämre för min viktoperation också än mackor tyvärr.

Ganska asiatiskt är ju att steka ett antal grönsaker och lite kött och äta det till ris.

Dvs köp fryst broccoli eller frysta blandade grönsaker eller en wokblandning.

Sätt på ris på spisen. (helst ska det stå jasminris eller basmatiris på rispaketet på hyllan på ICA)
Stek lite kycklinglår och skaka påsen med frysta grönsaker över stekpannan, stek lite till.

Om man vill kan man nörda ned sig och ha kinesisk och eller japansk soja och sesamolja och ostronsås osv i när man steker.

Man kan också till exempel steka en lök och en squash och ett ägg och äta med ris.
Alltså, jasminris är det enda ris jag släpar innanför dörren här hemma :D Jag ääääääääääääääääääälskar det, sanslöst, otroligt gott! Sådan röra du beskriver gör jag ibland.

Vissa mjölkproteinallergiker jag har lagat mat åt kan äta getost och ha getmjölk tex och mjölk från andra djur än kor, typ fårost. Andra kan säkert inte det.

Några jag känner från Holland har alltid majonäs på mackorna istället för smör för de tycker det är godare, ngt att testa kanske.
För mycket majonnäs bör jag nog undvika med tanke på min operation dock, så mjölkfritt smör är nog att föredra.

hittade absolut inget av get eller får i mejeriprodukter i ena affären i går, blev lite besviken faktiskt. Tänkte jag ville testa.

Tänker att nästan allt du gör kan fungera lika bra om du bara låter bli att hälla i mjölkprodukten.

Dvs kött i bitar som steks med svamp och sparris och paprika och -INTE i med creme fraische. Klart :)
Korvstroganoff -gör likadant men häll över krossade tomater någon grönsak och krydda -INTE i med pulver eller mjölk.

Sedan kan man ju ha kokosmjölk såklart, men vi brukar äta det du äter men utan mjölkprodukten. (Eller vi äter och dricker mjölk som vanligt, men just de där rätterna gillar vi mer utan.)

Och steker i rapsolja helt enkelt.

Men btw var jättenoga med korven, hur mycket korv som helst har mjölkprotein i sig. Kolla innehållsförteckningen.
Visste inte det med korv, intressant, men kanske inte förvånad egentligen tyvärr. Det är det jag menar med att mjölk finns i mycket som man inte räknar med.

Jag är ju van vid såser och vill ju ha mina pastasåser annars blir det torrt att äta, så det blir ju en omställning. Tomatkross är inte direkt min favorit heller.

Till köttfärsbiffar eller köttbullar tex tycker jag det är gott med en vanlig skysås, dvs buljong som man kryddar efter smak (om man vill) och reder av.
Vill man kan man ju ha i något mjölkfritt mejeri men tycker inte man måste det.
Samma med köttgrytor egentligen.
Ungefär som min mamma gör, men som jag inte har lärt mig ännu, ska testa. hennes är god, smakar ingen direkt skillnad.

Här märks en tydlig förbättring efter 3 dagar utan mjölk och stabilt bättre efter en vecka.
Har du provat nu och mår du isf bättre?
Har inte mått så bra det senaste så har inte kommit igång med middagar utan tömt ur frysen på mina färdigrätter. Har nu faktiskt inga kvar så det är dags nu känner jag. har tänkt på övrig mat, vad jag stoppar i mig och märkt att det ändå är viss förändring. Smöret är ju mjölkfritt, sallad, rädisor osv, har skippat osten, yoghurten är uppäten osv så det är skinkmackor med godsaker på osv på bröd utan mjölk samt havregrynsgröt. Det känns lite bättre. Köpte lussekatter och såg att de var mjölkfria de också. Min diarrémage är inte diarréig på samma vis om jag uttrycker mig så. Vågar fortfarande inte säga för mycket eftersom det ju bara kan vara en förbättringsperiod och jag har ju ätit en matlåda om dagen med mjölk i maten ibland. Tror dock det har gått två, tre med i dag, dagar sedan jag åt något med mjölk.

I dag ska jag steka lite kött, ha en grönsallad och servera med ris. Är märkligt sugen på ris. I morgon ska jag steka fick, funderar på att panera, men har ingen aning om sås till fisk...Vad äter man för sås till fisk, för tillbehör till stekt panerad fisk? Om man inte vill ha ersättning för mejeri tänker jag.

Har en låda med kåldolmar, färdigstekta i sky men glömde kolla om de är mjölkfria, är de det ska jag servera dem med potatis en dag. Tänkte sätta upp en matsedel på kylen på lunch-middag.

Min bea är på pulver med smör i :D Min köttfärssås innehåller matlagningsgrädde :D Har ingen aning om hur man gör köttfärssås utan matlagningsgrädde (och smör), antagligen vatten kanske.

Det var ett bra förslag med en vecka i taget tänk!

Min syster är vegan så jag har testat en del veganska produkter. I kalla såser känner jag en bismak men använder vi oatlys matlagningsgrädde i mat/uppvärmd sås så är det inga problem. Ost oavsett sort tycker jag smakar hemskt.

Min syster är vegan så jag har testat en del veganska produkter. I kalla såser känner jag en bismak men använder vi oatlys matlagningsgrädde i mat/uppvärmd sås så är det inga problem. Ost oavsett sort tycker jag smakar hemskt.
Jag har hört samma av flera, och det är lite det som får min matfobi att reagera och gör mig orolig.

Men det innebär också att du kan fortsätta göra din köttfärssås utan problem. 🙂
Jag förstår att det är så man tänker. :) Det är inte fullt så det fungerar för mig. Det är något jag arbetar med och jag kommer givetvis att ge det en chans, det är en självklarhet. :)
Min matfobi är inte logisk. Jag vet att något inte är äckligt eller smakar eller eller är dåligt, rent logiskt. När jag smakar säger hjärnan att det är äckligt och jag kan inte svälja maten, jag kan inte äta. Det smakar illa eftersom hjärnan säger att det gör det, även om jag logiskt vet att det inte smakar illa. Det spelar liksom ingen roll vad som är logiskt här. Detta är givetvis något jag får arbeta med, något jag arbetat med hela tiden hittills med min mat jag äter i dag för att hålla det i schack liksom. Men jag kan tänka mig att det kan komma att spela in när jag ska hälla i okända produkter i min matlagning igen.

Jag förstår att det är så man tänker. :) Det är inte fullt så det fungerar för mig. Det är något jag arbetar med och jag kommer givetvis att ge det en chans, det är en självklarhet. :)
Min matfobi är inte logisk. Jag vet att något inte är äckligt eller smakar eller eller är dåligt, rent logiskt. När jag smakar säger hjärnan att det är äckligt och jag kan inte svälja maten, jag kan inte äta. Det smakar illa eftersom hjärnan säger att det gör det, även om jag logiskt vet att det inte smakar illa. Det spelar liksom ingen roll vad som är logiskt här. Detta är givetvis något jag får arbeta med, något jag arbetat med hela tiden hittills med min mat jag äter i dag för att hålla det i schack liksom. Men jag kan tänka mig att det kan komma att spela in när jag ska hälla i okända produkter i min matlagning igen.

Hoppas att det fungerar för dig!

Det finns ju flera produkter att prova men det är ju trist att behöva slänga mat om den känns oätlig.

Åt just middag bestående av välkryddat kött stekt i strimlor, kokt ris serverat med sallad på kruksallad, tomat, rädisor och gurka samt stekt sparris och stekt svamp. Hade lite majonnäs i ett M skrivet ovanpå rätten. Jättegott. Har inte tagit illamåendetablett i dag och hoppas jag inte kommer att behöva det, men det känns ännu inte så, tidigt ännu dock. Känns dock så som det brukar göra när jag äter sån där enkel mat utan en massa extra, som om kroppen mår bättre av det. Och det kanske den gör tydligen!

Liknande trådar

• Vad kan vi äta?
  • Laktastabletter
  • Vegansk mat
  • Göra gröt i mikro (hjälp mig...)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat