Moraliskt dilemma kring att starta en klass "för lågt"?

Vad höga procent placerade och vinnare verkar ha ute i landet!
Här i mina krokar ser det typ ut som följande

LC:
67-70%.
LB:
(Ganska beroende av domare men)
62-66%.
Jag har flyttat runt en hel del i Sverige och haft fem olika hemmadistrikt, och har dessutom ibland tävlat i distrikt jag inte bor i så jag har skramlat ihop starter i de flesta distrikt från huvudstaden och söderut. Att du blir placerad på 62% har alltid hört till ovanligheterna - visst har det hänt men det är verkligen inte vanligt.
 
Jag tycket mej se, häromkring iaf, sedan jag började tävla för ett gäng år sedan att placerade är de som rider på ungefär 65-70+ %.
Det normala spannet. Snarare över 66+ men ja, däromkring.

Men det beror ju helt på domare, dagsform, motstånd och så vidare.
Jag har allt ifrån vunnit på 64 och 60 som blivit oplacerad på 68.
Men ser man bara en anonym resultatrad ligger vinnare på 70plus och sen i en jämn fallande skala.

Parantes;
När man tävlat ett tag och ofta mot samma motstånd börjar det ju bli lite intressant(are) hur man står sej mot de anda i resultatlistan än själva procenten. Tycker jag:p Eftersom poängen kan variera med olika domare.

Tex när vi red lag (div3) och det var samma ekipage hela säsongen i de klasserna vi red lag i , i kanske ett par tre år i rad.
Vinnaren drog ifrån i procent, placerade låg i ett skikt en bit under och sen ett mindre hopp till oplecerade. Ungefär så i stort.
Nåt år senare var det ju faktiskt dags att kliva vidare i klasserna och det gjorde de flesta av de i övre resultatlistan. Som sen följdes åt upp i klasserna.
Några drar vidare till större uppgifter och lite snabbare än andra , några blir kvar utan att avancera eller möter skador eller annat och några kliver vidare lite lagom till typ msvb-a.
Men kul när man verkligen började på samma nivå och år efter år följs åt i ungefär samma klasser!
 
Just nu i början av denna säsongen hos MIG tycker jag att ryttarna som anmält sig till samma klasser inte är jätterutinerade med tävlingar.
Brukar kika runt på ponnyerna och se vad dem brukar ligga på och nu låg mer än hälften av alla ekipagen på cirka 54-60% på tidigare ritter, och vissa har inte tävlat alls..
Det beror på att dem inte rider ponnyerna i form och det gillar inte domarna, om man inte rider ponnyn i form får man ingen placering, så är det bara här.
Har sett några av dem som ligger på 55% och dem rider inte hästarna på tygeln, och dem tar så krokiga och oplanerade vägar..

Sen kommer ju vissa som vunnit Lätt C:1 på 69% men det var bara en tjej, resten var mindre rutinerade och har inte ridit ihop allt för många procent.
Min kompis ska tävla Lc:1 nu och hon red FEI på 65+ men det var med en annan ponny och nu ska hon rida med en nervig liten projekthäst, senaste tävlingen fick dem 58% på. Då tycker jag det är ok att fortsätta på Lätt C-Lätt B eftersom det är där ponnyn ligger.
 
När man går upp till nästa klass handlar väl framförallt om huruvida man är redo för nästaklass eller ej. Det kan ju ha ganska lite att göra med prestation i lägre/nuvarande klass.
Det spelar ju ingen roll om jag rider LB på 80% om vi inte kan rida LA på ett tillfredsställande sätt.

Det känns ju meningslöst att rida LC om man annars rider LA kring 65-70%, men det är ju upp till var och en.
 
Jag hade en diskussion på fb där en tjej frågade huruvida man fick starta div2 när hon startat msvb5..
Nu finns det ju regler för det men jag ifrågasatte varför man ens ville starta LA när man ridit msvb5 tidigare det året, en klass som man ju dessutom kvalat till..

Där kan man hu verkligen börja tycka att någon är överkvalificerad!
 
Jag har flyttat runt en hel del i Sverige och haft fem olika hemmadistrikt, och har dessutom ibland tävlat i distrikt jag inte bor i så jag har skramlat ihop starter i de flesta distrikt från huvudstaden och söderut. Att du blir placerad på 62% har alltid hört till ovanligheterna - visst har det hänt men det är verkligen inte vanligt.

Nja, åtminstone om det är 40 starter och 10 placerade så tycker jag inte att det är så extremt superovanligt att den typ 10e eller t.om. 9e har dryga 60%.
 
Det kan ju ha ganska lite att göra med prestation i lägre/nuvarande klass.
Det spelar ju ingen roll om jag rider LB på 80% om vi inte kan rida LA på ett tillfredsställande sätt.

Jag håller inte med och alla, jag skriver under på alla, som kan rida LB på 80% kan även rida LA på ett tillfredsställande sätt om man bortser från tillfälliga incidenter/ spänning/ omgivning.
 
Vem? Skitmånga känns det som och vi tillhör ju samma distrikt du och jag. Men jag håller med dig, det borde vara roligare att prova nåt lite svårare när man blivit bra på att rida lc.

Jag ska ärligt säga att jag inte följer LC-LB i distriktet i någon mån alls, så det har du säkerligen bättre koll på isåfall .
 
Jag håller inte med och alla, jag skriver under på alla, som kan rida LB på 80% kan även rida LA på ett tillfredsställande sätt om man bortser från tillfälliga incidenter/ spänning/ omgivning.
Ja sålänge man behärskar de rörelser som tillkommer när man går upp i klass. Det var alltså sånt jag syftade på.

Om ekipaget inte kan* skänkelvikning, ryggning och förvänd galopp så blir det ju svårt.

* kan = tävlingsmässigt
 
Om ekipaget inte kan* skänkelvikning, ryggning och förvänd galopp så blir det ju svårt.

* kan = tävlingsmässigt

Jag påstår att en häst inte kan gå 80% i LB om den inte tränas i o kan förvänd galopp o skv ex, sannolikt är den även utbildad med skolor- ryttaren behöver göra de rörelserna på träning för att hästen ska bli tillräckligt stark för att gå 80%, och då kan den också klara LA tillfresställande.
 
Jag påstår att en häst inte kan gå 80% i LB om den inte tränas i o kan förvänd galopp o skv ex, sannolikt är den även utbildad med skolor- ryttaren behöver göra de rörelserna på träning för att hästen ska bli tillräckligt stark för att gå 80%, och då kan den också klara LA tillfresställande.
Nu högg jag bara 80%. 70% då. Det är jag helt övertygad om att man kan rida på i LB utan att nödvändigtvis vara klar för LA.
 
Det är väl en sjujäkla skillnad på 70 och 80 dock :confused: ”hugga till med 80 %” blir ju lite absurt .
Min poäng var att det självklart måste vara ok att vara kvar i lägre klasser tills man behärskar klassen man ska upp till, oavsett hur ens procent ser ut.
Man går ju inte upp en klass baserat på resultat i den lägre klassen utan det gör man när man är redo för nästa. Det kan sammanfalla eller inte.
 
Min poäng var att det självklart måste vara ok att vara kvar i lägre klasser tills man behärskar klassen man ska upp till, oavsett hur ens procent ser ut.
Man går ju inte upp en klass baserat på resultat i den lägre klassen utan det gör man när man är redo för nästa. Det kan sammanfalla eller inte.

Absolut men det är verkligen inte så stor skillnad mellan Lb och LA att någon som stadigt rider på 70 %i LB inte kan gå ett godkänt LA program .
Likaså detsamma ang LC till LB.
Det är verkligen lätta program det handlar om och det är ju det @ginnies även försökt påtala.

Sen ang folks rättighet att välja precis som de vill så är det ju som du säger .
 
Absolut men det är verkligen inte så stor skillnad mellan Lb och LA att någon som stadigt rider på 70 %i LB inte kan gå ett godkänt LA program .
Likaså detsamma ang LC till LB.
Det är verkligen lätta program det handlar om och det är ju det @ginnies även försökt påtala.

Sen ang folks rättighet att välja precis som de vill så är det ju som du säger .
Klart det är lätta program. LC och LB är det ju inte så stor skillnad mellan men nog är det ett litet hopp just gällande vissa rörelser även om det inte är svåra saker.
Det gäller ju upp i alla klasser, att man kan behöva vara kvar längre i en viss klass om man inte är fördig för specifika delar.

Jag fattar inte behovet av att hänga upp sig på smådetaljer i diskussionen när det uppenbarligen inte var huvudpoängen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 349
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 251
Senast: ginnies
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
3 860
Senast: Lobelia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 865
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp