Moraliskt dilemma kring att starta en klass "för lågt"?

Klart det är lätta program. LC och LB är det ju inte så stor skillnad mellan men nog är det ett litet hopp just gällande vissa rörelser även om det inte är svåra saker.
Det gäller ju upp i alla klasser, att man kan behöva vara kvar längre i en viss klass om man inte är fördig för specifika delar.

Jag fattar inte behovet av att hänga upp sig på smådetaljer i diskussionen när det uppenbarligen inte var huvudpoängen.
LC och LB är ju bara rakt fram och lite böjda spår liksom. Det krävs ändå annat för att rida LA med samma precision och känsla.
 
Klart det är lätta program. LC och LB är det ju inte så stor skillnad mellan men nog är det ett litet hopp just gällande vissa rörelser även om det inte är svåra saker.
Det gäller ju upp i alla klasser, att man kan behöva vara kvar längre i en viss klass om man inte är fördig för specifika delar.

Jag fattar inte behovet av att hänga upp sig på smådetaljer i diskussionen när det uppenbarligen inte var huvudpoängen.

Jag fattar nog inte vad du tycker är smådetaljer folk hänger upp sig på ? Vad avser du isåfall ? :confused:
 
Jag fattar nog inte vad du tycker är smådetaljer folk hänger upp sig på ? Vad avser du isåfall ? :confused:
Smådetaljer som specifika procentsatser när det uppenbart inte var viktigt för själva poängen.
Det är ju rätt ointressant att dividera kring huruvida ”folk” reder ut specifika saker baserat på procentsatser i en lägre klass. Jag tror att det kan se olika ut beroende på diverse faktorer.
 
Smådetaljer som specifika procentsatser när det uppenbart inte var viktigt för själva poängen.
Det är ju rätt ointressant att dividera kring huruvida ”folk” reder ut specifika saker baserat på procentsatser i en lägre klass. Jag tror att det kan se olika ut beroende på diverse faktorer.

Men seriöst så dina exempel på 80 (!) procent osv och även 70 % du tycker att det är en jätteskillnad att rida en LA godkänt jämfört med en LB där du rider stadigt på uppemot 70 så nej .
 
Men seriöst så dina exempel på 80 (!) procent osv och även 70 % du tycker att det är en jätteskillnad att rida en LA jämfört med en LB så nej .
Men läser du eller?
Jag har aldrig skrivit att det skulle vara något generellt. Jag tror att det absolut finns ekipage som av olika anledningar inte är redo för nästa klass bara för att de rider på mycket bra resultat i den lägre klassen.

Jag har också skrivit att specifika procentsatser inte var huvudpoängen.
 
Men läser du eller?
Jag har aldrig skrivit att det skulle vara något generellt. Jag tror att det absolut finns ekipage som av olika anledningar inte är redo för nästa klass bara för att de rider på mycket bra resultat i den lägre klassen.

Jag har också skrivit att specifika procentsatser inte var huvudpoängen.

Jag läser och har läst noga .
Jag håller inte med dig och tycker dina resonemang/åsikter blir märkliga ang Lb-LA osv.
 
Du behöver inte hålla med och du får tycka vad du vill om mina resonemang. Det bekommer mig inte det minsta.

Eh ? Ja jag förutsätter att det är givet alla får tycka vad de vill osv utan att det krävs en bekräftelse på det huruvida någon bryr sig eller ej på sociala media ? Det känns överflödigt att ens kommentera ?
 
Nu högg jag bara 80%. 70% då. Det är jag helt övertygad om att man kan rida på i LB utan att nödvändigtvis vara klar för LA.

Klart man kan för man kan såklart även rida LB utan att vara klar för LB. Och 70% är inte så svårt att få, 80% hur vanligt är det?
 
Jag har aldrig skrivit att det skulle vara något generellt. Jag tror att det absolut finns ekipage som av olika anledningar inte är redo för nästa klass bara för att de rider på mycket bra resultat i den lägre klassen.

Inte i Lätt klass som diskuteras här.
Mycket bra resultat så jo då kan de gå vidare.
 
LC och LB är ju bara rakt fram och lite böjda spår liksom. Det krävs ändå annat för att rida LA med samma precision och känsla.

Du har fel om LB, det är inte alls bara rakt fram o lite böjda spår.
Jag är faktiskt förvånad att du inte ser o kan läsa svårigheterna som finns i LB, att du inte nämner dem tar jag som att du inte vet.
 
Du har fel om LB, det är inte alls bara rakt fram o lite böjda spår.
Jag är faktiskt förvånad att du inte ser o kan läsa svårigheterna som finns i LB, att du inte nämner dem tar jag som att du inte vet.
I jämförelse med skänkelvikning, ryggning, förvänd osv i LA. Varför skulle jag rada upp svårigheter i LB när det ligger utanför min poäng?
 
I jämförelse med skänkelvikning, ryggning, förvänd osv i LA. Varför skulle jag rada upp svårigheter i LB när det ligger utanför min poäng?

Kanske för att du skrev att LC-LB bara är rakt fram och lite böjda spår. Om du inte menar det utan är medveten om att LB har fler svårigheter än att lyckas svänga lite så är det ju ett ganska dumt exempel kan jag tycka, för skillnaden LB-LA blir ju mindre om man kan rida ett LB-program BRA (vilket man kan om man får 80 eller för all del 70%) än om man "bara" kan rida rakt fram och på lite böjda spår.
Det blir lite konstigt när du ger exempel som sedan inte fungerar som exempel.
 
Här jag tävlar (Västra Götaland) krävs närmare 70-73% för komma topplacering. Med min 5 åring red jag 69% i B:2 och hamnade bland topp 10. Sen gick det utför och vi ligger nu på runt 60%-64% i c2/b2... kaxig sjuåring som hittar på egna rörelser🙈. Jag har inga planer på gå upp en klass, det tänker jag göra när vi ligger stabilt och närmar oss 68-70 eller när vi känner oss redo för ny klass :)
Västra Götaland har jag upplevt som otroligt högt när det kommer till procent jämfört med övriga distrikt.. (utan att ha direkt bättre nivå än något annat)
 
Runt 65% absolut, men åtminstone över 68% tycker jag inte är supervanligt. Det händer enstaka gånger, men att vinnaren har 70% tycker jag är ungefär lika (o)vanligt som att den sist placerade har 62-63%. Det händer absolut, men är inte supervanligt.

Det måste vara ganska unikt för ditt distrikt. Här är det sällan någon vinnare har under 70%. Det händer att någon vinner på 68-69% men det ligger oftast några procentenheter över det.
 
Jag gjorde ett snabbt nedslag i TDB och kollade ett 20-tal lätta klasser från förra helgen - från olika distrikt, men ett flertal från just Stockholm. I en hade sista placerade ett resultat på 63%, i ett par resultat på 64% men i de allra flesta fall behövdes över 65-66% för att ta sistaplaceringen - och i många klasser fanns det startande på de procenten som inte var placerade. Det stämmer med min samlade erfarenhet också.
 
Västra Götaland har jag upplevt som otroligt högt när det kommer till procent jämfört med övriga distrikt.. (utan att ha direkt bättre nivå än något annat)

Jag har inte så mycket att jämföra med, men kan mycket väl stämma. Känns ibland nästan löjligt att 90% av startfältet rider på höga procent men i mina ögon är det stor skillnad pp ekipagens ritter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 360
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 268
Senast: ginnies
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
3 903
Senast: Lobelia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 920
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp