När är kaffet som godast?

Åh, just ja, ur vilken mugg också, ja det är viktigt!

Jag har en mugg utan öra på jobbet som jag gillar, den är fin, lagom stor och jag har fått den i present.
Här hemma har jag också bra kaffemuggar, lagom stora, rosa dock med öra men det är okej. Fått dem också i present :).
Jag gillar inte att dricka ur fula muggar, då blir det inte lika gott ju! Eller för stora eller för små eller för vida 🤣.



Men jeez, ja en sån regel borde gälla överallt alltid!

Åsså måste det vara rätt tjocklek på koppens kanter. ;)
 
Alltså - kaffe är verkligen inte GOTT. Med ett undantag.

Jag dricker kaffe när jag jobbar och jag dricker kaffe i sällskap. Aldrig ensam. De är en ren sällskapsdryck. I sällskap kan jag till och med längta efter kaffe. Vilket är underligt eftersom det inte är gott.

Det enda kaffe jag kan dricka med behag är arabiskt i pyttesmå koppar. Eller eritreanskt, tillagat från grunden. En procedur som tar minst en timme.

Kaffe, drycken som man antingen tycker om eller ogillar.
Jag dricker sällan kaffe när jag är tex ensam hemma. Det är inte riktigt lika gott som när man har sällskap.
 
Oj, glömde kaffekoppen. Som keramiker är jag mycket noga med vad som är en bra kopp. Ska först och främst ha en bra hänkel som ger en bra balans när man håller i den. Jag gillar häcklar där ett eller två fingrar får plats i, men får göra så fingrarna har lite avstånd från den varma koppen. Får inte ha tyngdpunkten åt något håll utan vara balanserad.
Sedan ska den ha lagom tyngd, inte för tjock och definitivt samma tjocklek i botten som i väggen. Jag gillar vanliga cylindriska koppar, men de ska möta läppen bra så krävs en bra känt.

Självklart ska den vara drejade av em duktig brukskeramiker och vedbränd, antingen saltbränd i bruna nyanser eller så i en vanlig vedin med en vit japansk glasyr som heter shino. Lite askpåslag och helst lite carbontrap.

Ursäkta nörderiet.
 
För övrigt är de flesta industriellt koppar dåligt gjorda. Obalanserade, för tunga, kass hänkel o.s.v.
Dricker bara ur handgjorda koppar hemma.
 
Oj, glömde kaffekoppen. Som keramiker är jag mycket noga med vad som är en bra kopp. Ska först och främst ha en bra hänkel som ger en bra balans när man håller i den. Jag gillar häcklar där ett eller två fingrar får plats i, men får göra så fingrarna har lite avstånd från den varma koppen. Får inte ha tyngdpunkten åt något håll utan vara balanserad.
Sedan ska den ha lagom tyngd, inte för tjock och definitivt samma tjocklek i botten som i väggen. Jag gillar vanliga cylindriska koppar, men de ska möta läppen bra så krävs en bra känt.

Självklart ska den vara drejade av em duktig brukskeramiker och vedbränd, antingen saltbränd i bruna nyanser eller så i en vanlig vedin med en vit japansk glasyr som heter shino. Lite askpåslag och helst lite carbontrap.

Ursäkta nörderiet.

Det är tydligen en hel vetenskap när det gäller hur man dricker en god kopp kaffe! :d
 
Såna koppar gjorda av Lise Weichmann är mina favoriter här hemma just nu. Har två bruna med skiftningar.
IMG_9990-768x753.jpg
 
Så när och var är kaffet som godast enligt dig? :)

Svart, starkt, osötat och i en ljus mugg med kul tryck på. Tre skopor Mollbergs Blandning och en skopa Biohazard, 5 dl kokande vatten och droppfilter i melittatratt direkt över muggen. Det är goa grejer det!

Absolut godast på morgonen och så den där "fuskmuggen" strax före 18, som jag egentligen borde låta bli för sömnens skull... (Allra allra bäst är det när särbon glider in i sovrummet på morgonen och serverar mig kaffe på sängen 😍)
 
Åsså måste det vara rätt tjocklek på koppens kanter. ;)

Självklart!! Hur ska man annars kunna njuta av kaffet 😮.

Svart, starkt, osötat och i en ljus mugg med kul tryck på. Tre skopor Mollbergs Blandning och en skopa Biohazard, 5 dl kokande vatten och droppfilter i melittatratt direkt över muggen. Det är goa grejer det!

Absolut godast på morgonen och så den där "fuskmuggen" strax före 18, som jag egentligen borde låta bli för sömnens skull... (Allra allra bäst är det när särbon glider in i sovrummet på morgonen och serverar mig kaffe på sängen 😍)

Oj, strax före 18, haha dricker jag kaffe efter kl 15 typ så vet jag att jag kommer få sota för det på kvällen XD
 
Dricker ur ganska små koppar och alltid alltid kolsvart och starkt som fan. Det finns några tillfällen som är svårslagna:

Det ena är nu, när jag nyss vaknat efter nattens jobb och har sovit lite för lite. Har petat i mig frukost och ska snart glida ut i eftermiddagssolen på balkongen med min kopp och njuta av hur livet återvänder. Extra bra blir det om Gevalia kör rosten samtidigt.

Semester/ledighetskoppen, när jag vaknar av mig själv på morgonen och sippar på första koppen redan innan frukost, helst i en solfläck på kökssoffan, innan dagen tar fart.

Och så koppen jag gör på kokplattan i loket på väg hem på morgonkvisten. Soluppgång över Hälsingland och snart slut för idag, bara jag och min kopp. Den här är nog allra bäst faktiskt, trots att själva kaffet definitivt är sämst.

Det handlar nog egentligen inte så mycket om kaffet som om en stunds sinnesfrid :)
 
Åh, just ja, ur vilken mugg också, ja det är viktigt!

Jag har en mugg utan öra på jobbet som jag gillar, den är fin, lagom stor och jag har fått den i present.
Här hemma har jag också bra kaffemuggar, lagom stora, rosa dock med öra men det är okej. Fått dem också i present :).
Jag gillar inte att dricka ur fula muggar, då blir det inte lika gott ju! Eller för stora eller för små eller för vida 🤣.



Men jeez, ja en sån regel borde gälla överallt alltid!

Går det inte att fixa tryck på frukostmuggarna... "Inget politiksnack innan muggarna är tomma" och så smygfyller man på muggarna med jämna mellanrum när sambon tittar på en "titta, otroligt en skrikörn!!!" eller något annat intressant.
 
I samband med semestern när man paddlat kanot och fiskat och nu sitter på stranden vid tjärvedseld och dricker alldeles för varmt kokkaffe.

Fast det var många år sedan. Nu är det bästa kaffet det efter att man haft stallmorgon, precis kommit hem och sätter sig med lite nybakat buller eller liknande och har en stooor kopp kaffe med mjölk
 
Helst Starbucks, Seattles Best, eller Pete's, super morkrostat, bryggt i en "French press", mycket starkt, svart och osotat, och i extra stor mugg som ar vit innuti och ar alltid allra bast pa morgonen.
 
Morgonkaffet i lugn och ro. Jag är ofta tidig på jobbet bara för att hinna dricka mitt kaffe i lugn och ro och börja småjobba lite innan mina kollegor trillar in.

Morgonkaffet hemma på helgen är nog bäst ändå... Starkt, och beskt även fast jag har mjölk i och lugn och ro. Miljön gör mycket för hur kaffet smakar!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 617
Senast: Och_Aye
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
51 644
Senast: Sasse
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp