Bukefalos 28 år!

Näta in balkongen

MissFideli

Trådstartare
ska jag göra imorgon ! Är ledig (eller min kollega som jag arbetstränar med är ledig, så då tar jag också ledigt) så jag ska fördriva dagen med att näta in Yoga.

Ointressant information, men det ska bli SÅ kul !!

Köpte nät, tryckimpregnerade stolpar, vinkeljärn och mälor idag, så jobbet börjar imorgon. :bump: :bump:
 
Sv: Näta in balkongen

Kul, lycka till!

Ska du göra ramar?
 
Sv: Näta in balkongen

Ja, jag tänkte göra 3 sektioner som jag fäster ihop med vinkeljärn. Lättast att ta isär och laga om nätet går sönder och lättast för mig att göra eftersom jag är själv.

Men nu öser regnet ner, så vi får väl se hur det blir... :(
 
Sv: Näta in balkongen

Det gör dom redan nu, men nu har jag bara 1 m nät ovanför räcket och eftersom Yoga har bevisat flera gånger att Houdini har återuppstått i kvinnlig kattkostym, så måste jag göra nått. Planen är ju att inte behöva ha koll på dom hela tiden, utan kunna sova eller åka till affären t.ex.
 
Sv: Näta in balkongen

Nä, nedre botten. Det är väl kanske 2,5-3 m upp till balkongen. Tillräckligt lågt för att dom ska kunna hoppa självmant.
 
Sv: Näta in balkongen

Hur går det?
Ska du ha nättak också?

Jag har en liten utbrytningsprinsessa och där är tak ett måste, hon är över på en sekund annars... :eek:
 
Sv: Näta in balkongen

Jag har en balkong ovanför, men kommer ha nät ända från golvet på min till den. Inte en dm utan nät.
Men modellen jag bygger går att näta taket på med om det behövs.

Det regnade så igår, så jag hann bara riva det som stod där, så jag ska börja idag på det nya.

Kan ta kort under tiden om du vill, så får du se hur jag gjorde.
 
Sv: Näta in balkongen

Ta gärna bilder, alltid kul att se hur andra gör.

Jag har hittils nätat in två olika balkonger och man lär sig alltid något från gång till gång.

Jag bytte t ex från hönsnät till den svetsade (fyrkanthål) varianten istället. Hönsnätet kunde katterna gnaga sönder...
 
Sv: Näta in balkongen

Jag har också som projekt att näta in vår balkong. Problemet är att vi bor högst upp, så taket är inte platt utan lutande utåt med tre stora bjälkar som sticker ner. Jag har svårt att komma på en bra lösning för hur jag ska få det bra i taket! Har ni några tips? Såhär ser det ut, det gula huset är huset bredvid men vår balkong är likadan (förutom färgen på huset som är vinröd).

balkong.jpg


balkongtak.jpg


/Erica
 
Sv: Näta in balkongen

Du kan göra precis så som jag ska göra, fast utan kortsidor.
Jag bygger min innätning i 3 separata sektioner (fyrkantiga med 45x45 mm fyrkantig tryckimpregnerad stolpe och svetsnät som jag tycker är snyggast), en stor framsida och 2 kortsidor. Du bygger bara framsidan. Dock blir det värre för dig att hänga hyllor i den då. Jag bygger för att kunna sätta en hylla runt hela i räckeshöjd så dom kan sitta och titta.

Du kan säkert fästa i taket också med vinkeljärn. Jag har sten runt om, blir för mycket skador.

Syrran kommer vid 14, sen sätter vi igång och bygger. Ska ta följebilder så får du se hur jag gör.

En sak kan vara för dig som bor högt upp (väl?) att göra i 2 sektioner, varav den ena är öppningsbar. Ur brandrisksynpunkt. Sätt ihop delarna med gångjärn och fäst alla delar med buntband (kattstrypare :smirk: ) i räcket och lägg en liten kniv eller sax inom räckhåll för eventuella nödsituationer. Jag bor på nedre botten och kan ta fönstervägen ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Näta in balkongen

Hmm, ser nu bjälkarna. Bygg på 4 st extradelar ovanpå den stora framsidan.
Katter är väldigt duktiga på att ta sig ur där man minst tror det, så bygg så säkert som möjligt.
 
Sv: Näta in balkongen

Jag har också valt svetsnät. Men enbart av anledningarna att det är lättare att hantera och mycket snyggare (tycker inte om hönsnät). Svetsnätet är ju mycket stadigare och det går att hänga grejer i med, blomamplar, lyktor och annat om man vill piffa upp.
 
Sv: Näta in balkongen

Antingen bygger du en bur som slutar innan taket. Eller så bygger du innätningen på utsidan balkongen och fäster nätet på utsidan taket = slipper bjälkarna
 
Sv: Näta in balkongen

Mandalaki - Det hjälper tyvärr inte att bygga på utsidan, då taket (och bjälkarna) fortsätter ca 50 cm utanför balkongen också, och sluttar neråt. Att bygga en bur känns tråkigt, då den höga takhöjden i princip är det enda på den balkongen som är trevligt. :o

MissFideli - Jag har också funderat på någon slags extradel där ovanför som sticker upp mellan bjälkarna, men det är svårt att komma på någon bra lösning för det. Det är så läskigt, för vi bor på tredje våningen och har extra högt tak på balkongen. Att stå på en stege där och försöka fästa något uppe i taket, det vill man bara inte göra. :crazy: Så jag tänkte nog försöka fästa fast ramarna i staketet istället och försöka få det stadigt på det sättet.

/Erica
 
Sv: Näta in balkongen

Det går säkert bra att fästa ramarna i räcket. Så har jag gjort på en balkong. Använt kraftiga buntband för att fästa i räcket, samt fästa ihop ramarna med varandra längst upp, lägst ner och i mitten.
 
Sv: Näta in balkongen

Det tar lite tid, men nu börjar det lika nått. 2 av 3 sidor är klara och jag hoppa skunna göra den 3:e idag. Såhär ser hörnen ut iaf, så ni kanske får ett litet hum om hur det ser ut.

Bild060.jpg
 
Sv: Näta in balkongen

Nu är allt färdigt. Inget jag rekomenderar att göra om man är själv, jisses vad man fick slita. Men, men. Fattas bara lite hyllor och annat så dom kan titta ut.
 
Sv: Näta in balkongen

Gud så duktig du är!! Hoppas vi får se bilder när katterna invigt den också. ;)

Förstår att det måste vara ett enormt jobb om man är ensam. Jag hoppas på att få hjälp av pappa, tyvärr hittade han för nån vecka sen en hel hörna i sommarstugan som blivit fuktskadad och behövde rivas och byggas upp på nytt. :crazy: Så han fokus hamnade på lite annat ett tag. Men jag har gjort en ritning som jag hoppas ska funka! Visst ser efter-bilden mycket snyggare ut? :) Tänkte försöka bygga trä-trall till golvet också så blir det nog trivsamt där ute också, just nu vill man inte vara där.

Före:
balkongfore.jpg


Efter:
balkongefter.jpg


/Erica
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 038
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
16 390
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp