Bukefalos 28 år!

Någon som har en Mustang???

Sv: Någon som har en Mustang???

Då ska jag tala om att jag har 3 st argentinska mustanger här hemma= criollona för criollona härstammar från sorraia, garrano och andalusier. criollon utvecklades ur en mellan avelmellan dessa raser och möjligen även araber och berberhästar. Criollobetyder spanskhäst. Ca 1540när charroindianerna plundrade Bueno Aries släpptes många criollohästar lösa och flydde och förökade sig i frihet. På så sätt uppstod criollon den är en av världens segaste och tåligaste hästar och den har blivit enormt påverkad av sin miljö.

Om ni läser om de Amreikanska Mustangerna så står de nästan likadant. Monty Roberts har fortfarande sin Mustang kvar har ni läst den boken den är helt underbar. Kan inte sluta läsa den de tog 3 dar att läsa klart den.:love::love:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Då ska jag tala om att jag har 3 st argentinska mustanger här hemma= criollona för criollona härstammar från sorraia, garrano och andalusier. criollon utvecklades ur en mellan avelmellan dessa raser och möjligen även araber och berberhästar. Criollobetyder spanskhäst. Ca 1540när charroindianerna plundrade Bueno Aries släpptes många criollohästar lösa och flydde och förökade sig i frihet. På så sätt uppstod criollon den är en av världens segaste och tåligaste hästar och den har blivit enormt påverkad av sin miljö.

Om ni läser om de Amreikanska Mustangerna så står de nästan likadant. Monty Roberts har fortfarande sin Mustang kvar har ni läst den boken den är helt underbar. Kan inte sluta läsa den de tog 3 dar att läsa klart den.:love::love:
Tre dar !!!!! Har du nyss lärt dej läsa? :angel: Scscschhhaaaaaiiii Bååååååjjjj, Schaj Båj ! :angel: ( :love:)
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Nej men jag har ju 9 hästar 2 skitungar , 1 skitgubbe:love:, 5 hundar och 4kaniner och ett gäng höns att ta hand om varje dag + jobb. så jag läste när jag jobbade.:angel:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

den boken har ja oxå läst :D
jag som aldrig läser böcker , å bilderna var underbara fan vad fin shy boy är :love:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Eftersom man bor i Usa så är det väl klart att man har mustang:cool:

Hehe, min syster jobbar med turridning uppe i bergen där används quarter, mustang, och mulor såklart!
Eftersom det bara är turridning på sommaren så vill ägaren bli av med så mkt hästar som möjligt under vintern,och sedan köpa nya ills nästa sommaren, så syster min köpte en mustang till min lillasyster:love:
Mustanger fungerar aldeles utmärkt som ridhästar;)
Fast jag tycker att dom är lite läskiga, tex. om en mustang hällsar på en så vill den inte nosa på en utsträkt hand, nej den ska upp och nosa i ansiktet. Min syster tycker ochså att dom kan vara lite "lömska"
men det är helt underbart att komma nära dessa häster:love: det är liksom något villt med dom! (vi bor i Californien):bump:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Vi har en snygg paint ,men i usa kommer förmodligen bli såld innan jag ens sett den levande, Lite för känslig för mig tror vi.Han liknar QTS Action King d e hans halvbror...
Jag har alltid gillat paint färger men dom kan vara lite svårare i psyket??? Bli inte arga nu,men d har avlats kanske lite me för mycke inriktning på färg kanske. Nu e d somliga jag tror d om inte alla.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som har en Mustang???

Eftersom man bor i Usa så är det väl klart att man har mustang:cool:

Hehe, min syster jobbar med turridning uppe i bergen där används quarter, mustang, och mulor såklart!
Eftersom det bara är turridning på sommaren så vill ägaren bli av med så mkt hästar som möjligt under vintern,och sedan köpa nya ills nästa sommaren, så syster min köpte en mustang till min lillasyster:love:
Mustanger fungerar aldeles utmärkt som ridhästar;)
Fast jag tycker att dom är lite läskiga, tex. om en mustang hällsar på en så vill den inte nosa på en utsträkt hand, nej den ska upp och nosa i ansiktet. Min syster tycker ochså att dom kan vara lite "lömska"
men det är helt underbart att komma nära dessa häster:love: det är liksom något villt med dom! (vi bor i Californien):bump:
Nej men vad roligt!:)
Var då ? Du vet att du kan PMa om du inte vill berätta här. NYFIKEN!:bump:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Hästar som inte är domectiserade är svårare att tämja. Det betyder att en mustang kan fungera utmärk i uteritter i flock o. dyl. Men han står alltid sig själv närmast och det innebär att du som ryttare sällan har mycket att säga till om när hästen tycker att det är kris på gång. Vill man ha en pålitlig häst så är en mustang ett dåligt val. Sen kan man ju läsa MR tills man spyr, det förändrar inte verkligheten. Hade det varit 3o år sedan så var det svarta arabhingstar som var den enda sanna utmaningen. "Den svarta hingsten" var ju varje hästälskares dröm.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Hästar som inte är domectiserade är svårare att tämja. Det betyder att en mustang kan fungera utmärk i uteritter i flock o. dyl. Men han står alltid sig själv närmast och det innebär att du som ryttare sällan har mycket att säga till om när hästen tycker att det är kris på gång. Vill man ha en pålitlig häst så är en mustang ett dåligt val. Sen kan man ju läsa MR tills man spyr, det förändrar inte verkligheten. Hade det varit 3o år sedan så var det svarta arabhingstar som var den enda sanna utmaningen. "Den svarta hingsten" var ju varje hästälskares dröm.
Har du dålig erfarenhet av mustanger, Kenneth? :angel:
Nu är ju chansen att äga en vildfångad mustang som ridhäst i Sverige ganska liten så vi behöver inte oroa oss för hur den kan vara som ridhäst . De som är till salu rakt av är ju domesticerade mustanger, uppfödda o hanterade i fångenskap, så jag tror inte skillnaden mellan en sån o en "vanlig häst" är så stor.Det man läser om mustang i Western Horseman o andra källor säger en helt annan sak. Men troligen ingen nybörjarhäst.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

I min ungdom så bodde jag en hel del i Arizona och de erfarenheter jag har av mustanger är att dom dög till "the gluefactory". Sorry för engelskan, men för dom som inte vet så slaktades hästar för att göra lim av. Det var iaf vad man sa, jag forskade aldrig vidare i det där. Kanske någon annan som vet?
 
Sv: Någon som har en Mustang???

I min ungdom så bodde jag en hel del i Arizona och de erfarenheter jag har av mustanger är att dom dög till "the gluefactory". Sorry för engelskan, men för dom som inte vet så slaktades hästar för att göra lim av. Det var iaf vad man sa, jag forskade aldrig vidare i det där. Kanske någon annan som vet?
På 50- och 60-talet så slaktades mustangerna och fick ett nytt liv som djurfoder, katt- och hundmat. Det var nog resterna , hud o hovar som blev lim.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

huh? Vart vi bor? vi bor i Visalia, två timmar från L.A:bump::)
 
Sv: Någon som har en Mustang???

huh? Vart vi bor? vi bor i Visalia, två timmar från L.A:bump::)
ok. känner inte igen namnet. Jag bodde i santa ynez mellan santa barbara och san fransico.
underbar cowboy stad men nu har den över gått mer till vinodlarnas stad.Jobbade åt Monty i 3år.
Vad ligger närmsta största stad som man känner igen?
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Kan inte påstå att de är något särskilt med Mustangerna dom används mkt på rodeos vet jag.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Jamen man kan alltid ställa frågan för ja har för mig att jag har läst i nån häst tidning för många år sen ang mustanger (hästar) å att d fanns nån som hade varit över i usa å hämtat hem ett par mustanger hästar inte bilar hihihi

Jag tror det är en i Norge som har en. MEN det var mycket krångel innan han fick ta hem den. OM jag inte minns fel så heter han Treje någonting. Någon annan kanske vet.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

två timmar från L.A = Los Angeles :D
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Kan inte påstå att de är något särskilt med Mustangerna dom används mkt på rodeos vet jag.

Samma där som med alla andra raser/hästtyper... Vissa individer har potential för mer än andra. Det finns så många som brinner för Mustangerna. En del skapar egna hjordar att ha på sin mark som kuriosa och andra använder hästarna lik vilken annan hästägare som helst. Eftersom dom är vildfödda är det lite speciellt med grundträningen. Det finns mentorer över hela USA som stöttar och hjälper de som kör fast.

Hittade detta på nätet...en kurs för Mustanger...
http://www.youtube.com/watch?v=qek7jITqrtU
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Alltså Bill, jag blir så nyfiken!
Vet du allt?
Kan du inte berätta mer om dig själv, vad du sysslar med (jag vet att du är sjukskriven i skrivandes stund) och vad du har gjort i USA och det låter ju som om du har varit over there i mer än en månad.
Kompetensnivån på dig känns hög!
Please let all of us know!
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Alltså Bill, jag blir så nyfiken!
Vet du allt?
Kan du inte berätta mer om dig själv, vad du sysslar med (jag vet att du är sjukskriven i skrivandes stund) och vad du har gjort i USA och det låter ju som om du har varit over there i mer än en månad.
Kompetensnivån på dig känns hög!
Please let all of us know!
hoppa till shattersidan me Bill :d spring inte eftern överallt, han försöker ju jobba...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 455
Senast: Shixle
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 946
Senast: Habina
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: MiniLi
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 039
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp